Prepaid sims maar 1 maand geldig zonder call

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik weet niet echt of dit de juiste plaats is voor dit, maar het is zo'n kruisbestuiven van topics, dat het niet echt ergens mooi inpast.
Soit...

Ik ben laatst naar de winkel geweest om een simkaart te kopen.
Effe terzijde:
Bij de verplichte registratie deed Proximus moeilijk omdat ik niet toeliet mijn ID in te lezen ("kopieer ze maar", "dat mag niet, we moeten ze uitlezen, van die data op de kaart kunnen we niet zeker zijn dat ze juist is", "wtf?").
Gelukkig doen sommige Orange winkels daar veel minder ambetant over ("maar natuurlijk meneer, dan nemen we wel een kopietje").

Soit, gelukkig dat dit incident zich voordeed (vandaar de semi-relevantie), want wat de verkoper bij Orange mij wist te vertellen, was dat (nieuwe) prepaid simkaarten tegenwoordig geen jaar, maar slechts een maand actief blijven, als je ze niet gebruikt.
Erger nog, dat gebruik moet, zeer specifiek, een uitgaand telefoontje zijn.
En dat is blijkbaar niet de keuze van de operator, maar behoort tot de wet op de registratie van prepaid simkaarten.

Da's wel wreed ambetant voor sim kaarten die we in devices steken, bv voor out-of-band backup datalink, of gewoon in een 4g router.
Sommige devices, zoals alarmsystemen, zijn tegenwoordig geprogrammeerd om 1x per maand een outgoing phone call te maken om aan de verplichting te voldoen.
Maar in IT is er natuurlijk wel wat legacy equipment enzo, die hier niet op voorzien zijn.
En elke maand de kaarten eruit halen om een telefoontje mee te doen, zie ik niet zitten.
Noch op alle kaarten abbonementen nemen.
Telenet zou naar t schijnt nog een zero-rate abbonement hebben, maar ik kan me voorstellen dat de datakost daarop het niet direct interessant maakt.

De vraag is dus:
Hoe lossen de mede-ITers hier dat probleem op?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

dan liegt orange gewoon. en eerlijk gezegd ben ik dat gewend van mobistar/orange.

https://www.base.be/content/dam/tg-base ... uro-nl.pdf
12 maanden geldig, enkel de gratis minuten/sms/data die er zou zijn vervalt na 30 dagen, zoals altijd al het geval was.

je kan vast dezelfde info vinden voor de andere operatoren, maar 1 voorbeeld zal wel genoeg zijn om deze verkoper zijn zever uit de wereld te helpen?
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

De belwaarde blijft een jaar geldig, ja, maar de kaart zelf (dus de nummer) zou vervallen als je er meer dan een maand lang niet mee belt.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar mijn simkaarten zijn allemaal nog van voor de registratieplicht (waarvoor de tijdslimiet niet zou gelden).
Ik ken alleszins een alarmsysteem dat 1x per maand wel degelijk een call uitvoert.

De relevante wet kan ik niet direct terugvinden, maar ik zoek verder.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Heb al maanden niet meer uitgaand gebeld of herladen met mijn Orange SIM. Werkt nog steeds.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Goed om te horen dat het vals alarm zou zijn.

Voor de duidelijkheid: dat is een prepaid sim die je gekocht hebt na de registratieplicht startte?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ITnetadmin schreef:De belwaarde blijft een jaar geldig, ja, maar de kaart zelf (dus de nummer) zou vervallen als je er meer dan een maand lang niet mee belt.
euh, wat voor zever is dat?
hoe kan belwaarde geldig blijven als je nummer (en dus sim, waarop het geld toegekend is) zou vervallen?
ITnetadmin schreef:Ik ken alleszins een alarmsysteem dat 1x per maand wel degelijk een call uitvoert.
dat is een heel andere zaak, een alarm moet gewoon om de x tijd ook effectief controleren dat het werkt,
zodat het bij een effectief alarm iemand kan verwittigen.
(ligt ook aan hoe het alarm ingesteld is: indien over gsm netwerk en met meldkamer, is dat elke dag een oproep. is dat via internet dan is dat meestal om de x tijd dat de backup lijn eens gecontroleerd zal worden)
ITnetadmin schreef:De relevante wet kan ik niet direct terugvinden, maar ik zoek verder.
ik ben benieuwd, want volgens mij zal die niet bestaan.
trouwens: wat voor toegevoegde waarde zou dit hebben? eens de kaart geregistreerd is, maakt wel of niet ermee bellen niet uit voor de veiligheid ervan.

ik zou die orange verkoper letterlijk gevraagd hebben mij die wetgeving of algemene voorwaarde te tonen, en dan liefst in de gestandardiseerde fiche.
hij zou snel zwijgen. (beetje zoals een deur-aan-deur verkoper van elektra vragen om de kw/h prijs "bij hun goedkoopste aanbod")
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

1) Ik bedoelde dat de belwaarde niet vervalt, op voorwaarde dat de kaart uiteraard ook niet vervalt ;-)

2) Een alarm kan uiteraard ook inchecken via sms of data. Ik verbaas me er zelfs over dat een alarm een gewoon status report zou uitbellen; vandaar.

3) Ik refereerde naar de simkaart registratiewet, waarvan ik de tekst via google niet direct kan vinden.

Ik mag het hopen, dat dit onzin blijkt.
Maar vanuit de politiek ben ik van weinig nog verbaasd, dus het had gekund.

De verkoper was me zeker niks aan het upsellen; in tegendeel, ik heb mijn aankoop op standby gegooid omdat ik momenteel de simkaart niet nodig heb.
If anything heeft hij zichzelf een verkoop afgesnoept; vandaar dat ik niet direct een of andere verkoopstechniek vermoedde.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Verkoper die naar de vakantieland geweest is en met zijn gedachten elders zat.
Hij weet de klok maar niet de klepel hangen. Net nieuw zeker.
orionis
Plus Member
Plus Member
Berichten: 120
Lid geworden op: 02 mar 2010, 19:52
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 31 keer

zie algemene voorwaarden herlaadkaarten

1x per jaar herladen en 1x per jaar een oproep doen zou voldoende moeten zijn

1.3. Herlaadkaart en Oproepnummer
...De Klant kan de
Dienst gebruiken voor zover hij binnen een periode van 12
maanden, te rekenen vanaf de eerste oproep of zijn laatste
herlading, minstens éénmaal herladen heeft. Zoniet wordt het
oproepnummer gedeactiveerd. Bij elke herlaadbeurt start een
nieuwe gebruiksperiode van 12 maanden. De Herlaadkaart wordt
eveneens gedeactiveerd indien gedurende een onafgebroken
periode van 12 maanden het oproepnummer niet gebruikt werd
om een oproep te doen. De klant wordt hiervan 1 maand op
voorhand op de hoogte gebracht met een sms
- Internet, TV, mobile: scarlet Trio, Tempo Giga, Mobile Vikings
- Streaming: Netflix, Disney+ en Youtube premium
- Gaming: PC, Vive en Nintendo switch
- Domotica: Niko home control + philips hue
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Oproepen moet ook?
Da's ook goed om weten, want een aantal kaarten die ik hier in leven houd hebben al jaren geen oproep meer gedaan, behalve de jaarlijkse herlaadbeurt.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ITnetadmin schreef:Oproepen moet ook?
yep, 1 oproep / jaar (+/-) moet inderdaad ook.
bij mij is het ongeveer tijd om nog eens te kijken waar een aantal kaartjes liggen, gezien ik een kaartje of 2 als reserve heb en die eigenlijk niet in actief gebruik zijn.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ja admin.

Ik denk dat dat te maken heeft omdat opladen wel zichtbaar is bij Orange maar die oproepen zijn dan als bevestiging heeey ik ben actief hou me actief :banana:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Okay, weird, want mijn (oudere) reservekaartjes blijven tot nu toe actief zonder ermee te bellen.
De enige oproep die ik ermee doe is een system message om de belwaarde en levensduur mee op te vragen.
tommydnp
Member
Member
Berichten: 83
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:30
Bedankt: 6 keer

Ik heb onlangs een Proximus Pay and Go kaart genomen die ik als dual sim wil gebruiken als back-up lijn, mocht er iets met de andere provider aan de hand zijn en ik heb het nodig. In de voorwaarden heb ik nergens gelezen dat het na 1 maand zou vervallen. Bij elke herlaadbeurt van boven 5 euro zou de kaart 12 maanden geldig blijven en voor 5 euro is dat 1 maand geldig.
Voor mij is het ook niet de bedoeling dat ik elke maand zal herladen of gebruiken.
FRDDP
Pro Member
Pro Member
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 aug 2015, 12:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 29 keer

Jammer dat de Orange medewerker in kwestie compleet verkeerde informatie gaf. Onvoorstelbaar.

Neen, een simkaart is niet plots ongeldig na een maand niet gebruiken, helemaal ook niks van aan wat betreft 'sinds registratieplicht'. Onzin tot en met. Niks van aan en nooit geweest, nooit zo gecommuniceerd. Die verkoopt deze onzin misschien als poging om een abonnement te verkopen voor zijn commissie of dergelijke, maar het is hoe dan ook compleet gelogen.

- Een Orange prepaid nummer is per herlading 365 dagen geldig.
- Indien er meer tijd tussen zit krijg je nogaltijd gedurende een bepaalde periode de tijd om het nummer alsnog te heractiveren met behoud van krediet.
- Een 'herlaadbonus' bijvoorbeeld de 4GB data en 4000 sms'en bij Tempo Giga tarief zijn telkens 30 dagen geldig. Het krediet staat hier los van en blijft (uiteraard afhankelijk van het verbruik in die 30 dagen) gewoon staan.
- Herlaad je binnen die 30 dagen dan wordt de bonus gewoon verlengd en aangevuld, al dan niet resterende bonus wordt er gewoon tot op zeker plafond aan toegevoegd (bijvoorbeeld: 1GB data over, na herlading met 15 EUR binnen 30 dagen heb je dan nog 5GB en dat met nieuwe geldigheidsperiode van 30 dagen).
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wel, de kaarten waar ik het over had in het begin van dit topic, die ik wel herladen heb (en dus nog x dagen geldig zijn), maar die eigenlijk gewoon in de kast liggen, werken niet meer.
Ze geraken nog op het Orange netwerk, maar als ik ermee wil telefoneren, klagen ze dat ze niet wettelijk geregistreerd zijn (op naam), en dat dit eerst moet gebeuren.
Deze kaarten waren echter 100% zeker in de winkel geregistreerd, op het moment van aankoop, hebben toen gewerkt (test telefoontje mee gedaan), en zijn dan de kast ingegaan en intussen niet meer gebruikt.

Zou die dan toch gelijk gehad hebben (maar dat het over de federale ID registratie ging, en niet de belwaarde/nummer) ?
(...) wat de verkoper bij Orange mij wist te vertellen, was dat (nieuwe) prepaid simkaarten tegenwoordig geen jaar, maar slechts een maand actief blijven, als je ze niet gebruikt.
Erger nog, dat gebruik moet, zeer specifiek, een uitgaand telefoontje zijn.
M_016
Premium Member
Premium Member
Berichten: 679
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 76 keer

@ITnetadmin
voor zover mij bekend moeten prepaidkaarten die niet met e-id maar bv. met bancontact geïdentificeerd werden om de 18 maand (en dit onafhankelijk van de jaarlijkse - 12 maand- aanvulling van het belkrediet) omwille van de wetgeving "prepaidkaarten (van dhr A De Croo destijds als minister van telecom) dienaangaande
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/ar ... 27&dddm=11
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Bij mij hebben ze toch de volledige ID card overgenomen "verplicht van de overheid".
Ik ben zeker, want het was met de hand, en apart voor elke kaart, want mijnen chip leest ni :-)
Diene jongen had dus wel effe werk.

Dat was in juli 2020, en 2 weken geleden voor het eerst sinds toen een van die kaarten nog ns nodig gehad, en ze werkte niet meer.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 04 nov 2021, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

ITnetadmin schreef:want mijnen chip leest ni
Plakband? :wink:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Plakband :-)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Update:
Ik heb ze laten heractiveren.
De winkelbediende wist van toeten noch blazen, want had dit naar eigen zeggen "nog nooit meegemaakt".
Heeft de volledige overheidsregistratieprocedure moeten doorlopen voor elke kaart, which is fun want twas manueel te doen wanneer ze de eid ni kunnen uitlezen.
Ik ga proberen in het oog te houden of ze terug uitvallen na x tijd of niet.
Als dat maandelijks gaat gebeuren wordt dit nog een goeie grap.

Vooral voor het personeel van die winkels dan, die daar toch wel wat werk aan hebben om dat te fixen.
"U kunt dat zelf ook doen."
Yeah right; not my circus, not my monkeys.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Opvolging:

Weer 2 kaarten waarvan de registratie vervallen was.
De eerste kon geheractiveerd worden.
De tweede echter niet.
Volgens Orange "kan u maar 5 prepaid kaarten per eID registreren, ongeacht de provider".
Volgens de concurrentie (Base en Telenet), die het in Keulen hoorden donderen, is dat wss een interne Orange limiet, want "zij laten er meer toe" (maar impliceren ook een limiet).
Personeel bij Orange blijft echter koppig bij hun standpunt: "it's not us, it's the govt".

Volgende nachtmerrie dus: blijkbaar misbruiken sommigen (of de providers, of de overheid) de registratie om in een klap ook je aantal prepaid kaarten in te perken.
Niemand schijnt akkoord te zijn of zero-rate abbos hier ook onder zouden vallen; echter bij de zero rates moet je de kaart nog vaker actief houden; bij Base eenmaal om de 3 maand gebruiken.

Dit begint Kafkaiaanse proporties aan te nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”