Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Afgaande op het lage aantal corona-doden kunnen we wel stellen dat de vaccins hun werk doen, maar of ze veilig zijn zal nog moeten blijken. Ik vind het daarom een fascinerende gedachte dat wij, rijke westerlingen, als proefkonijn fungeren vooraleer het (arme) zuiden zijn vaccins te pakken krijgt...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

ub4b schreef:De vergelijkingen van DarkV zijn in het absurde getrokken:
Ik denk eerder dat het jou paranoia is die tot in het absurde gaat (en niet enkel beperkt is tot Covid-19).
ub4b schreef:Wat is de kans dat iemand die veel sport, een correct gewicht heeft, gezond eet, veel buitenkomt voor vit d3 aanmaak, en bijna niks van troep eet (vrijwel alles bio) onderuit gaat aan covid? Die kans is extreem laag.
Denk je nu echt dat indien je geen BigMac eet dat je geen risico loopt bij Covid ? Raar trouwens dat "extreem laag" bij jou enkel in één richting werkt.
ub4b schreef:Een risico dat ik graag neem, in ruil voor geen ADE en uitval immuunsysteem en andere potentiële bijwerkingen op lange termijn.
Waarom blijf je toch maar misinformatie verspreiden ? Altijd zo kritisch behalve als het over de grootste misinformatie gaat :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_ ... nhancement
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ordon schreef:En, ja, die vaccins helpen. Gelukkig. Maar dat onthou je ook niet als ik dat schrijf.
Den inkt was nog niet droog. :lol:
Ja, als je de tekst achteraf nog eens aanpast krijg je dat natuurlijk.
Maar ik noteer vooruitgang, misschien heeft Ordon zijn geciteerde pdf toch ook eens kritisch gelezen :lol:

De vaccins werken, daar zijn we het alvast over eens.
Waarom we dan niet iedereen tot een vaccin verplichten is me nog onduidelijk?
Misschien zijn er nog geen doden en long covids gevallen genoeg voor Ordon.

Lastig zulle die zelfuitgeroepen geniën die tegelijk warm en koud blazen. :lol:
Robrecht
Plus Member
Plus Member
Berichten: 108
Lid geworden op: 01 jul 2013, 07:16
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 11 keer

wied schreef:Afgaande op het lage aantal corona-doden kunnen we wel stellen dat de vaccins hun werk doen ...
Of de groep zwakkeren is gewoon kleiner aant worden en het virus is zijn ronde aan het afwerken ... je kan nog altijd maar 1 keer dood gaan ....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:Meer nog, niemand hoeft zich te verantwoorden waarom hij gevaccineerde is of niet, voor mijn part weiger je omdat de maan te weinig schijnt...ook goed. Uiteindelijk heeft niemand daar zaken mee.
Leuk, men combineert "verantwoording" en de schokkende term "weiger" in 1 zin die perfect aangeeft waar we over spreken. Geen verantwoording aan anderen en puur weigeren om persoonlijke redenen :beerchug:

Tegelijk wil men dan wel dat anderen wel rekening houden met hen en hun gevoelige teentjes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@Robrecht

Sterke thesis, al blijft de vraag natuurlijk of iemand (Sciensano?) voldoende inzicht heeft om deze te ontkennen/bevestigen!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De "echte" whole virus vaccins zijn er eindelijk, ipv de gentech spike vaccins die maar antistoffen tegen één eiwit aanmaken:

https://www.hln.be/medisch/who-keurt-ac ... ~ae21fab3/

Groot voordeel van whole virus vaccins is dat je dan antilichaampjes maakt tegen meerdere eiwitten van het virus. Immune escape is dus lastiger voor het virus. Lost wellicht ook de hele booster shot problematiek ook op.

https://www.nature.com/articles/s41541-021-00369-6

een klassiek vaccin dus met de typische adjuvans:

The inactivated whole virus vaccine produced by Bharat (Covaxin, Table 1) is adjuvanted with an imidazoquinoline class molecule (IMDG, a TLR 7/8 agonist) adsorbed on aluminum hydroxide gel (Algel-IMDG) that shifts the response towards Th197,141,142.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Robrecht schreef:
wied schreef:Afgaande op het lage aantal corona-doden kunnen we wel stellen dat de vaccins hun werk doen ...
Of de groep zwakkeren is gewoon kleiner aant worden en het virus is zijn ronde aan het afwerken ... je kan nog altijd maar 1 keer dood gaan ....
Laat ons aannemen dat zelfs de zwakkeren nu beter beschermd zijn dan toen er nog geen vaccins waren hé. En dat de maatregelen die nu ingevoerd werden stilaan hun vruchten gaan afwerpen, wat niet anders kan dan resulteren in dalende cijfers - binnen een week of twee.

In ieder geval "stijgen de cijfers nu minder snel"...

https://www.hln.be/binnenland/overzicht ... adac82ea0/
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Aannames vormen geen bewijs...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef: Leuk, men combineert "verantwoording" en de schokkende term "weiger" in 1 zin die perfect aangeeft waar we over spreken. Geen verantwoording aan anderen en puur weigeren om persoonlijke redenen :beerchug:

Tegelijk wil men dan wel dat anderen wel rekening houden met hen en hun gevoelige teentjes.
Natuurlijk, mijn vrijheid & privacy staan hoger op de ladder dan mijn gezondheid... zo simpel is het.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ondertussen al een paar keer zien passeren op diverse sites.

https://www.rt.com/usa/539247-whistlebl ... zer-trial/
In a cited internal document from August 2020, shortly after the Pfizer trial began, a Ventavia executive identified three site staff members with whom to “go over e-diary issue/falsifying data, etc.” One employee was said to have been subsequently “verbally counseled for changing data” and “not noting late entry.”
en
She listed a dozen issues she’d personally witnessed, including “participants being placed in a hallway after injection and not being monitored by clinical staff,” “a lack of timely follow-up of patients who experienced adverse events,” “protocol deviations not being reported,” “vaccines not being stored at proper temperatures,” “mislabeled laboratory specimens,” and the targeting by Ventavia of staff who reported these problems.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

RT feedback debiteren op UB werkt mogelijk nog beter dan een rode lap op een stier :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

@ub4b : Echt waar? RT citeren als bron ?

Tja, dan haal ik de fabeltjeskrant er ook nog even bij hoor, want kan kunnen we lekker discuteren.

Dan een bericht uit eerste hand (niet uit de media dus, zie hierna) : in Ninove is een verzorgingsinstelling waar op dit moment veel besmettingen zijn, gevaccineerd personeel incluis.
De instelling is in lock down om de uitbraak in de hand te houden.
Zeer vreemd dat daar in de pers niets over te zien valt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:In ieder geval "stijgen de cijfers nu minder snel"...
Zoals al gezegd heeft men de teststrategie ook veranderd vorige week. In het bijzonder in de groep die de meeste besmettingen genereert, daar heeft men besloten om minder te gaan testen. Jij doet nu al wat de polici straks zullen doen: het succes toeschrijven aan de maatregelen en selectief negeren dat je ook minder test. Slim, want dat zal zeker pakken bij een aanzienlijk deel van de bevolking. Uiteindelijk word je weer ingehaald door de realiteit en kan je, dankzij het artificieel draagvlak bij de bevolking, het CST nog meer gaan opleggen (en tegelijk natuurlijk de teststrategie ook nog eens veranderen want anders werkt het niet). Slim. Weliswaar komt er dan weer een moment dat je ingehaald wordt door de realiteit, maar als politicus hoop je maar dat dat pas tegen mei/juni is zodat het betere weer z'n werk weer kan doen.

Dankzij het veranderen van de teststrategie zal men dus de cijfers doen dalen, voorlopig toch. Het zal niet aan de maatregelen liggen; in NL heeft men die al eerder ingevoerd en de cijfers zijn er vervolgens gestegen. En ook daar kiest men om het CST nog meer in te voeren, omdat men de andere opties niet durft te kiezen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Nochtans vind ik het raar dat ze de teststrategie veranderd hebben maar wel nog op vrijdag 108000 testen hebben uitgevoerd.

Het aantal uitgevoerde tests schiet verder omhoog, tot gemiddeld 83.115 per dag. Dat is een stijging met 27 procent. Vrijdag werd zelfs een recordaantal van 108.306 tests uitgevoerd in één dag tijd. Volgens mijn gegevens is dat dan op vrijdag een lagere percentage positieve testen dan er nu op de balans als gemiddeld staat. Op zaterdag waren er ook meer dan 80000 tests.

Vrijdag was ook de laatste schooldag klopt maar veel scholen waren al dicht dus ik denk dat vertrekkende reizigers werden getest die dag.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boonpwnz schreef:Nochtans vind ik het raar dat ze de teststrategie veranderd hebben maar wel nog op vrijdag 108000 testen hebben uitgevoerd.
Idd reizigers of evenementen, dat is niet de groep die de positiviteitsratio's van 30% voorlegt. Ik zou pas vergelijken met volgende week, alhoewel die ook weer verstoord zal zijn door 11-12 november. Effect zal wel duidelijk worden in de tweede helft van de maand.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:Het zal niet aan de maatregelen liggen; in NL heeft men die al eerder ingevoerd en de cijfers zijn er vervolgens gestegen. En ook daar kiest men om het CST nog meer in te voeren, omdat men de andere opties niet durft te kiezen.
Foute vergelijking hé CC.

In NL was dat CST zowat het enige dat ze gebruikten, zo wordt bijvoorbeeld de mondmaskerplicht nu pas sinds heel lang weer ingevoerd, daarvoor was dat enkel nog nodig op het OV. Bij ons was die "even" weg (een dikke maand) en wordt die nu pas wéér ingevoerd.

Misschien was die maatregel net de druppel die het aantal besmettingen bij ons weer de lucht deed inschieten. Vandaar dat de kans bestaat (niks is zeker in corona tijden) dat dit op korte termijn effect heeft. We zullen zien.

De mondmaskerplicht geldt ook voor alle publieke binnenruimtes (zoals winkels of bibliotheken) en voor alle contactberoepen (uitgezonderd sekswerkers).

Bron: VRT

@CC de teststrategie veranderen? Ik denk dat die net een beetje correcter wordt nu, want slechts in één groep consequent testen (lagere school, toevallig die groep waar niemand gevaccineerd is) is ook niet bijster relevant. Elke leeftijdsgroep (ook op werkvloer etc) testen zou veel eerlijker zijn en een meer correct beeld geven van de werkelijke toestand.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Misschien was die maatregel net de druppel die het aantal besmettingen bij ons weer de lucht deed inschieten. Vandaar dat de kans bestaat (niks is zeker in corona tijden) dat dit op korte termijn effect heeft. We zullen zien.
Het zal helpen, maar er is nog steeds geen verplichting in de groep die de meeste besmettingen genereert.
phil48 schreef:Ik denk dat die net een beetje correcter wordt nu, want slechts in één groep consequent testen (lagere school, toevallig die groep waar niemand gevaccineerd is) is ook niet bijster relevant. Elke leeftijdsgroep (ook op werkvloer etc) testen zou veel eerlijker zijn en een meer correct beeld geven van de werkelijke toestand.
Maar men test nergens meer. De aanpassing is er enkel op gericht om minder te testen. De werkgevers hebben al meermaals laten verstaan geen voorstander te zijn van meer testen in de bedrijven en Open VLD geeft daar natuurlijk snel aan tie.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

wied schreef:RT feedback debiteren op UB werkt mogelijk nog beter dan een rode lap op een stier :-D
Don't shoot the messenger, zoals ik reeds zei: op meerdere plaatsen zien passeren, ook hier:

https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2635

BMJ bestaat al 180 jaar trouwens:

https://www.bmj.com/company/the-story-of-bmj-2/

Ik denk niet dat ze hun goede naam aan onzin gaan riskeren:
We are well renowned for publishing The BMJ (mostly referred to as the British Medical Journal) - one of the world’s top four most cited general medical journals with a 27.604 impact factor. (Impact Factors are used to measure the importance of a journal by calculating the number of times selected articles are cited within the last few years. The higher the impact factor, the more highly ranked the journal. It is one tool you can use to compare journals in a subject category.)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Robrecht schreef:Je kan nog altijd maar 1 keer dood gaan ....
Maar je kan wel meerdere keren besmet en ziek geraken.
phil48 schreef: Laat ons aannemen dat zelfs de zwakkeren nu beter beschermd zijn dan toen er nog geen vaccins waren hé.
In ieder geval "stijgen de cijfers nu minder snel"...
Beschermd tegen wat? Tegen Covid-19, ja, absoluut.
Tegen besmetting, da's een ander verhaal.
CCatalyst schreef: Dankzij het veranderen van de teststrategie zal men dus de cijfers doen dalen, voorlopig toch.
Je kan ook nog altijd 'hopen'. Dat is ook een term die we regelmatig zien verschijnen, ook bij de experts.
boonpwnz schreef:Nochtans vind ik het raar dat ze de teststrategie veranderd hebben maar wel nog op vrijdag 108000 testen hebben uitgevoerd.
phil48 schreef: @CC de teststrategie veranderen? Ik denk dat die net een beetje correcter wordt nu, want slechts in één groep consequent testen (lagere school, toevallig die groep waar niemand gevaccineerd is) is ook niet bijster relevant.
Feit is dat we al vanaf het begin van de pandemie nooit hebben geweten met hoeveel besmettingen we te maken hebben. Dus die strategie is nooit correct geweest, zelfs factor 10 en meer wordt in bepaalde schattingen naar voren geschoven. Ik denk als we nu de hele bevolking tegelijk zouden testen dat je zeer grote ogen gaat trekken. Dat verklaart ook de wispelturigheid. De enige correcte strategie is iedereen op eenzelfde moment testen en op regelmatige basis. En uiteraard is dat praktisch niet haalbaar.
En dus wordt er gekeken naar de gevolgen, maar dat is achter de feiten aanlopen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:Ik denk als we nu de hele bevolking tegelijk zouden testen dat je zeer grote ogen gaat trekken.
Er zijn landen waar ze een volledige stad in één keer getest hebben, maar de vraag is wat je daarna met de resultaten doet ? Iedereen die positief getest heeft drie weken in quarantaine ? Hoe ga je dat in praktijk zetten /controleren ? Dit kan enkel in politiestaten als China, waar "big brother" jou effectief (via de smartphone) enz. kan localiseren.

En wat met de mensen die op de dag van de test negatief waren, maar twee of drie dagen erna wel positief zouden getest hebben ? Of moeten we dan twee weken na elkaar iedere inwoner gaan testen en ook iedereen intussen huisarrest geven. Ook dat kan niet in onze maatschappij.

Neem nu de herfstvakantie. 500 000 mensen die per vliegtuig op reis gingen, ook naar donker rode zones. En ook nu weer amper controle. Plus de vele duizenden die met de auto enz. op reis gingen. Welke virusload brengen die weer mee - eens ze terug zijn bij hun familes/vrienden/collega's ??
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Zaterdag vraag ik aan de kerel die me komt testen hoeveel patiënten er nu eigenlijk bij ons in het AZ liggen...7 zegt hij ( op 440 bedden).
Vandaag komt er een verpleegster langs (die het trouwens absoluut niet eens is met mijn standpunt) die vertelt dat datzelfde AZ weer volledig vol loopt met Corona patiënten. Verbijsterd vraag ik haar dus " zijn dat allemaal patiënten met corona ?" Blijkt dat het merendeel patiënten zijn die positief testen en om andere redenen in het AZ liggen.. MAAR voor hun maakt dat blijkbaar niet uit, uiteindelijk moeten ze dezelfde voorzorgsmaatregelen treffen voor een patiënt die positief test en een patiënt die daar ligt met een Corona infectie.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef:
Er zijn landen waar ze een volledige stad in één keer getest hebben, maar de vraag is wat je daarna met de resultaten doet ?
Inderdaad! Ik weet dat het niet zo evident is om iedereen hier tegelijk te testen Phil. En ja, er zijn in China op één dag tijd steden met de bevolking gelijk aan België getest. Maar hier gaat dat dus blijkbaar niet.
Wat ik wil duiden is dat als je een moment opname zou nemen, dat we dan serieus gaan verschieten. Het zou ons wel een beeld kunnen geven van wat er onder de radar aan het gebeuren is.

Er is massaal veel veel veel virus in omloop ongeacht de vaccinatiestatus en ik heb het al even geleden aangebracht, het baart mij grote zorgen. De 'cijfers' bevestigen dat ook. Ik heb er lang geleden hier al voor verwittigd.

Ik zou trouwens ook wel eens willen weten wat de status is van de mensen die tussen zes planken deze wereld verlaten. Ik vermoed oudere, verzwakte mensen. En ik denk dat we ook van hun vaccinatiestatus gaan verschieten. Hoe ze besmet zijn geraakt zal waarschijnlijk deel uitmaken van de maffe, maar daarom niet mindere discussie die daaromtrent aan de gang is in dit forum.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
Er is massaal veel veel veel virus in omloop ongeacht de vaccinatiestatus en ik heb het al even geleden aangebracht, het baart mij grote zorgen. De 'cijfers' bevestigen dat ook. Ik heb er lang geleden hier al voor verwittigd.

Ik zou trouwens ook wel eens willen weten wat de status is van de mensen die tussen zes planken deze wereld verlaten. Ik vermoed oudere, verzwakte mensen. En ik denk dat we ook van hun vaccinatiestatus gaan verschieten. Hoe ze besmet zijn geraakt zal waarschijnlijk deel uitmaken van de maffe, maar daarom niet mindere discussie die daaromtrent aan de gang is in dit forum.
In de beginfase van de pandemie in België kregen er veel mensen (o.m. in wzc's) het stempel corona dode, terwijl ze wellicht aan iets anders stierven, maar wél ook besmet waren. Zoals ook Iceke hier aanhaalt, mét corona in het ziekenhuis belanden (om een andere reden dus) is niet hetzelfde als vanwege corona in het ziekenhuis belanden.

Wat betreft de verspreiding van virusload, blijkt er overigens wel degelijk verschil tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd, althans volgens een Nederlandse epidemioloog.

Niet-ingeënte mensen die op die manier besmet raken, geven het virus vervolgens aan meer mensen door dan besmette gevaccineerden. "Ze zijn ongeveer twee keer zo infectieus", zegt epidemioloog Quirine ten Bosch van de Wageningen Universiteit.

Wat uiteraard niet wegneemt dat gevaccineerden ook anderen besmetten.

https://nos.nl/artikel/2404248-groen-vi ... restrisico
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Viruslading verspreid zich niet. Virussen wel uiteraard. Een viruslading is het aantal viruspartikels dat een besmet persoon met een eventuele infectie met zich meedraagt en wordt bij een persoon die positief getest is via nq-PCR test bepaald. Ook dat is natuurlijk een moment opname.
Maar eventuele transmissie is buiten viruslading ook afhankelijk van intensiteit van de blootstelling en de duur van de blootstelling. En daar schuilt dus het grote gevaar, dat we ons gedrag als gevaccineerden gaan aanpassen in het idee van minder gemakkelijk te besmetten. We gaan dus langer en intenser met elkaar om, aangemoedigd door een eventuele coronapas. Wat we een beetje winnen door vaccinatie geven we weg door ons gedrag.
We moeten daar niet onnozel over doen. Ik betrap er mezelf ook op hoor.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Weeral de Petrol die het beter weet dan epidemiologen.
Weer die zever dat gevaccineerden minder opletten dan niet gevaccineerden.
Weer exemplarisch voorbeeld veralgemenen “ik de petrol doe dat ook” dus iedereen doet dat.

Neen Petrol, gans de maatschappij is vandaag open, er is totaal geen verschil van gedrag tussen gevaccineerd en niet gevaccineerd.

Zal het ook even exemplarisch veralgemenen.
Niet gevaccineerden komen hier uitleggen dat ze sportman zijn en super gezond eten en lage bmi hebben en kilo’s vitaminen fretten. En dat een besmetting dus niet erg is.
Niet gevaccineerden hebben besmettingsfeestjes georganiseerd.
Niet gevaccineerden vinden hun gezondheid minder belangrijk dan privacy.

Beste bewijs is het succes van het CST ticket, ineens gaan er meer mensen zich laten vaccineren. Super, maar de reden is omdat ze anders niet meer buiten kunnen komen.
Dus zonder CST kwamen die evengoed en evenveel ongevaccineerd buiten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie toch geen reden om aan te nemen dat er verbetering is.
De besmettingscijfers stijgen nog steeds hé, maar wel minder hard. Blij zijn met een dode mus.
En veel belangrijker nog: de hospitalisatiecijfers gaan ook nog steeds ferm omhoog. Ondertussen bijna 2K mensen in het ziekenhuis met covid.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik zie ook niet waar we 'het succes' van de coronapas kunnen terug vinden :roll:
Als er verwezen wordt naar de vaccinatiegraad is dat bijna een flatliner. En de overige cijfers beloven ook niet veel goeds.

Maar met een beetje 'hoop' zal het allemaal nogal meevallen want dat woord zien we ook weer terug in de gazetten verschijnen.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

De groep van mensen die getroffen worden door langdurige Covid zal dan ook blijven stijgen.
Helaas.
Echt cijfers van deze evolutie zijn er natuurlijk nog niet: eerst moeten de criteria voor "langdurige Covid" nog vastgelegd worden.

Al chance dat de ziekenhuisopnamen en het aantal doden beduidend lager is (voorlopig?).
Hopelijk speelt er wat deze twee groepen betreft geen lag time effect...
De deltavariant gedraagt zich nu eenmaal anders dan de voorgaande varianten.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Als je een tragere stijging als succes wil beschouwen, ligt de lat wel heel laag.
Afbeelding

Maar het is dus nog steeds een stevige stijging...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het aantal besmettingen is inderdaad onrustwekkend met deze variant, ondanks de vaccinatie.
Wel heb ik de indruk dat een deel van de mensen nu alerter reageren en sneller teruggrijpen naar de sanitaire maatregelen (afstand en dergelijke).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Er zou toch eens een tijd worden dat ik besmet geraak. Tot nu toe heb ik dat kunnen afwenden de vraag is niet of ik het ooit krijg maar wanneer :beerchug:
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef: Leuk, men combineert "verantwoording" en de schokkende term "weiger" in 1 zin die perfect aangeeft waar we over spreken. Geen verantwoording aan anderen en puur weigeren om persoonlijke redenen :beerchug:

Tegelijk wil men dan wel dat anderen wel rekening houden met hen en hun gevoelige teentjes.
Natuurlijk, mijn vrijheid & privacy staan hoger op de ladder dan mijn gezondheid... zo simpel is het.
Nogmaals Iceke, de absolute vrijheid bestaat niet. Ook al race je graag morgen tegen 250 km/u over de autostrade, er zal altijd een wet zijn die dat verbiedt ook al geef je er blijkbaar niet om dat je dan tegen een boom kletst en het leven laat. Geen probleem dat je in deze niet om je eigen gezondheid - lees, leven of dood geeft - maar met uw eigen vrijheid staat dus ook boven de veiligheid van anderen en bij uitbreiding een samenleving?

Zeer gevaarlijk, vind ik persoonlijk.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Koenraad,

Mensen met andere voorkombare aandoeningen ten gevolge van gedrag (al dan niet groepsgedrag) belanden heden ook in grote getale in het ziekenhuis.
Roken (longkanker), ongezonde voeding en levensstijl (bijvoorbeeld metabool syndroom, alcoholisme, drugs), ongezond leefmilieu (industriële verontreiniging: bijvoorbeeld PFAS, asbest, zware metalen, klimaatsverandering) om er maar enkele te noemen.
Ook op die vlakken slaagt men er niet in iedereen over de streep te trekken.
Niets nieuws onder de zon: niet iedereen wil over de streep getrokken worden.
Hoeveel men ook argumenteert.
Spijtig maar het is zo.
Wat niet betekent dat er geen inspanningen geleverd dienen te worden... binnen de maatschappelijk aanvaarde (rechts)regels.

Meer: zelden hebben we zo'n grote maatschappelijke én mondiale inspanningen zien gebeuren om één, nu grotendeels voorkombare, aandoening (Covid-19) te bestrijden.
Een geheel nieuwe dreiging waar onze maatschappij, én de wereld, totaal niet op voorbereid was...
Maar we staan hier aan het begin...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef: Meer: zelden hebben we zo'n grote maatschappelijke én mondiale inspanningen zien gebeuren om één, nu grotendeels voorkombare, aandoening (Covid-19) te bestrijden.
Een geheel nieuwe dreiging waar onze maatschappij, én de wereld, totaal niet op voorbereid was...
Maar we staan hier aan het begin...
sigaretten en overgewicht laten de gezondheidszorg niet op 2 maand tijd volledig crashen zoals covid doet.
maar goed, dat is een riedeltje uit maart 2020
nu moet je nog afkomen met covid is een griepje en we zijn weer terug bij af :)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ik wou louter duiden dat je niet iedereen overtuigd zal krijgen.
Bashen op mij zal net niets veranderen aan de concrete situatie.
Toch?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
Dizzy schreef: Leuk, men combineert "verantwoording" en de schokkende term "weiger" in 1 zin die perfect aangeeft waar we over spreken. Geen verantwoording aan anderen en puur weigeren om persoonlijke redenen :beerchug:

Tegelijk wil men dan wel dat anderen wel rekening houden met hen en hun gevoelige teentjes.
Natuurlijk, mijn vrijheid & privacy staan hoger op de ladder dan mijn gezondheid... zo simpel is het.
Ik boven al de rest, zo simpel is het inderdaad.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Ordon schreef:Ik wou louter duiden dat je niet iedereen overtuigd zal krijgen.
Bashen op mij zal net niets veranderen aan de concrete situatie.
Toch?
neen
maar het is wel een feit dat ziekenhuizen operaties beginnen uit te stellen, omwille vd intensieve zorg achteraf.
ene werd in Leuven vd operatietafel gehaald, men ging een tumor verwijderen.

nu is mijn vraag of die mens vd operatietafel werd gehaald voor iemand die heel bewust een vaccin geweigerd heeft.
indien ja zou dat een schande zijn
Laatst gewijzigd door 1207 op 04 nov 2021, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Tja, die uitspraken minister van Volksgezondheid Jens Spahn... We hebben van onze eerste minister ook van die onnozele uitspraken gehoord. Het is gewoon decadent om de schuld volledig in de schoenen van de niet gevaccineerden te schuiven want dat is natuurlijk niet zo. Zulke uitspraken gaat ook zeker mensen overhalen om gevaccineerd te worden... niet dus!

Ook volgens onze Pedro en Vlieghe:

Het is óók een epidemie van gevaccineerden

In Vlaanderen en Brussel is de ­besmettingskans van een gevaccineerde 65-plusser hóger dan bij een ongevaccineerde. ‘Dat is contra-intuïtief’, geeft Pedro Facon toe. Hij stipt het veranderde gedrag (mogelijk een vals gevoel van veiligheid), in combinatie met de lagere en afnemende immuniteit bij ouderen aan als mogelijke oorzaken.

In elk geval tonen de cijfers aan dat gevaccineerden een belangrijk deel vormen van de vierde golf. Vlieghe wijst erop dat nu iedereen zijn deel moet doen om de viruscirculatie ­terug te dringen, ook de gevaccineerden.

‘Een golf is mogelijk, ondanks de vaccinatiecampagne’, zegt ze. ‘Dat betekent niet dat de vaccins falen, wel dat vaccinatie geen wonder­middel is. Gevaccineerden mogen niet denken: voor mij is het gedaan Ook zij moeten ventileren, mekaar liever niet in de armen vliegen en meer buiten dan binnen afspreken.’


Waar hebben we dat nog gehoord? :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”