Dafke schreef:Niemand kan hier echt op antwoorden..
Zorg dat er zoveel mogelijk rijhulpsystemen opzitten, en dan niet de standaard ABS, maar ook bochten ABS, etc.. als je er echt veel mee van plan te bent te rijden is dat een must.
Kan ik niet van meespreken, heb nooit een motorfiets gehad met geavanceerde rijhulpsystemen.
ABS is in elk geval mooi meegenomen.
Ik zou persoonlijk dan ook iets comfortabel kiezen, en dan kom je al snel bij een GS, XR, AT, Tiger etc.. uit.
Laat je niet al te zot maken door cardan of ketting, tegenwoordig heeft BMW een ketting die ook 50k mee kan zonder kuisen.
In ieder geval geen tè sportieve bike, deze zijn meestal niet (erg) comfortabel, zeker bij lange ritten.
Mijn Suzuki SV1000S (2004, volledig gekuipt) is voor mij de limiet, en ik heb dan nog het originele zadel vervangen door een zacht gelzadel.
Windbescherming is dan weer belangrijk voor mij (windscherm/kuip) zeker als het koud(er) wordt, naked bikes vind ik dan echt te vermoeiend aan snelwegsnelheden.
Let op, ik heb het originele laag stuurtje (een foltering voor de polsen) van de SV1000S vervangen door een volledige kit ala SV1000N (breed stuur).
Ik zit nu veel meer rechtop, ik heb trouwens het originele Suzuki windscherm vervangen door een verhoogd Puig windscherm.
Denk ook eens na of je een 4cyl leuker vindt dan een 2cyl. En had ik al gezegd; GA ZELF RIJDEN. Jij weet het best wat jou ligt..
Inderdaad belangrijk op het niveau van koppel vs toerental.
Op een oude Honda CB650 four na heb ik enkel V-twins gehad (1992 Suzuki Intruder 1400, 2001 Harley Softail Heritage Classic 1450, en nu nog een Suzuki SV1000S).
Veel meer koppel bij lage toerentallen t.o.v. een vierpitter die je meer in de toeren moet jagen (het zware geluid van een V-twin (ala Ducati) is mooi meegenomen), een dikke V-twin heeft daarbij een ferme motorrem bij terugschakelen.
Mijn SV1000S (120PK) trekt als een tractor van 2500 RPM tot 8500 RPM (max = 11.500 RPM), aan 130km/u zit ik rond de 4500 RPM.
Met mijn Honda CB650 en de Suzuki Bandit 600 van mijn zoon moest je toch naar de 6000-6500 RPM gaan om wat acceleratie te bekomen.
Zoals Dafke zegt, niemand kan hier echt op antwoorden, alleen eigen bevindingen doorgeven.