BSOD memory management

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hoi,

Ik had een vraagje ik heb een pc met een ryzen 5 5600x en rtx 3060 non lhr van msi de gaming x
daarnaast een G.Skill DDR4 Aegis 2x8GB 3000Mhz - [F4-3000C16D-16GISB] Geheugenmodule en een gigabyte gaming x 550 moederbord

Ik krijg opvallend vaak en enkel tijdens loads een BSOD met naam MEMORY MANAGEMent

Ik heb dit probleem nooit tijdens normaal pc gebruik maar wel af en toe en ook niet altijd tijdens load zoals een game.

Ligt het aan mijn ram geheugen of moet ik verder zoeken?

Heb al memory diagnostic check gedaan en die vond niets denk ook al sfc scannow
Laatst gewijzigd door boonpwnz op 29 okt 2021, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

3000mhz is wel zowat de slechtste memory snelheid dat je kan hebben voor je Ryzen. Staat het trouwens in de compact. Lijst van het moederbord ?

Zitten de modules correct in de slots ? Dus 1+3 of 2+4 ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

De latjes zelf staan niet in de supported list. Dual channel werkt wel en heb ik ook correct uitgevoerd.
Zou ik nieuwe latjes die wel op de supported list staan met meer snelheid best eens uittesten?
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Bekijk met EventViewer je Windows Logs eens om te zien of er meer info over de fout in staat.

Met CPUz kan je een .txt output van je systeem maken, die je hier kan posten (er zit geen persoonlijke info in).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

https://we.tl/t-Kh9pWjETZy

Heb ook daarnet even gebenchmarked en had weer een bsod namelijk ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY

Tijdens de benchmark kwam geen enkel component boven de 65 graden uit.
Had dit probleem ook op w10 met die bsod's

mdsched.exe heb ik al geprobeerd en geen fouten gevonden.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dat klinkt toch naar een defecte dimm of probleem met het geheugen hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Dan ga ik denk ik kijken voor andere ramlatjes.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Alles staat normaal ingesteld voor zover ik kan zien (ik neem aan dat één van de voltages je ram is, VIN6 aan 1.37v) maar ja, 't is geen ideale ramclock voor een Ryzen zoals Sasuke al aangaf, en als ik de commentaren online lees, hebben sommigen ook problemen met 3000Mhz te halen op die sticks -- doch anderen zeggen dat ze op 3200Mhz kunnen draaien, wat wel een goeie clockratio oplevert voor Ryzen.

Ik weet niet hoeveel tijd je hierin wil steken, maar zet "Spread Spectrum Control" op disabled -- dat kan helpen met stabiliteit maar geen garantie dat het een überhaupt een invloed heeft.

Je zou dus ook je ramclock eens manueel op 3200Mhz kunnen instellen via "System Memory Multiplier" op 32.00 als ik de handleiding volg, maar hou er rekening mee dat dit een overclock van je ram is, en de computer dus een BIOS/CMOS reset nodig kan hebben als hij met die instelling niet wil opstarten.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb xmp profiel uitgeschakeld gisteren dan hele nacht laten benchmarken op gpu en cpu en hij is geen enkele keer in bsod gegaan. De snelheid is wel terug naar basisprofiel namelijk 2133 wegens geen xmp.

Ik vermoed dat dit dus bevestigd dat het echt aan men ram ligt.

Zou ik men ram zoals hierboven gezegd worden manueel kunnen op een snelheid zetten zonder xmp?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Onlangs gelijkaardig probleem en bij mij was de oorzaak ook het XMP profiel dat voor een onstabiele overclock zorgde. XMP doet niet meer dan vooraf vastgestelde overclock waardes invullen in de BIOS, het geeft geen garantie voor een stabiele overclock. Dus idd best manueel een stabiele overclock zoeken. Je kan vertrekken van de XMP waardes en die verlagen totdat het stabiel is (snelheid verlagen, timings verhogen). Of het gewoon stock laten, zo enorm is de snelheidswinst van een geheugen overclock nu ook weer niet - zelfs bij een ryzen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik zal inderdaad dat eens proberen manueel. Voor gewoon pc gebruik merk ik zoals je zegt geen enkel verschil. Maar het feit dat hij nu al heel de tijd stabiel loopt met een belasting van 90% op zowel cpu als gpu wilt toch zeggen dat wat je zegt wel zo is.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”