Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ja, daar heb je wel een punt. Iedereen vaccineren brengt wel meer op.

Om de pandemie te lijf te gaan, gaan we de teststrategie maar aanpassen. Tegelijk schakelen we de eerstelijnszorg uit en kan men dokter google via een op te richten website laten beslissen of je getest moet worden of niet. Man man man...

De medische directeur van het UZ in Antwerpen is ook beducht voor de nieuwe teststrategie in de scholen waardoor de pandemie zich toch verder zet, alleen gaan we het nog minder weten. Onder de radar dus. Waar hebben we dat nog gehoord? :roll:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

De volgende en meermaals beproefde strategie: geef het gewoon een andere name en Covid verdwijnt vanzelf.
Onze leiders zijn daar zeer ervaren in.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Kvraag me af wanneer ik men 3rde prik zou krijgen de geldigheid van mijn 2de prik is nog maar tot 17 maart 2022 tenzij ze dat zouden verlengen :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dat is inderdaad wel een heel pertinente vraag waar ik zelf nog niet bij stil gestaan heb.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

boonpwnz schreef:Kvraag me af wanneer ik men 3rde prik zou krijgen de geldigheid van mijn 2de prik is nog maar tot 17 maart 2022 tenzij ze dat zouden verlengen :lol:
Hoogst waarschijnlijk: zonder 3e prik geen verlenging van je covid spread ticket.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

ub4b schreef:[...]

Hoogst waarschijnlijk: zonder 3e prik geen verlenging van je covid spread ticket.
Hey leukerd, nog 1 zo'n "ludieke schrijfwijze" en je toegang tot dit forum wordt terug voor eeuwig en altijd ingetrokken.

Zie ook: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=25&t=61294
ub4b schreef:Mijn voorstel: terug toegang tot het volledige forum zoals andere leden

Ik heb geen zin meer in corona discussies (wat de reden was waarom ik in dat subforum geen toegang meer heb), dus zal daar niet reageren. Doe ik dat wel, ban mij dan volledig van het forum. Corona is voor mij nu een verloren zaak om hier nog tijd in te steken.

Maar er zijn topics zoals de uit de hand lopende electriciteitskosten, waar ik graag ook zou reageren.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Zonder selder zijn opmerking te willen ontkrachten, maar als ik naar de cijfers kijk kan in alleen maar ub4b zijn laatste woordverdraaiing als trieste waarheid aanzien :-(
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

NuKeM schreef:Zonder selder zijn opmerking te willen ontkrachten, maar als ik naar de cijfers kijk kan in alleen maar ub4b zijn laatste woordverdraaiing als trieste waarheid aanzien :-(
Mijn opmerking over de CST is gebaseerd op het feit dat er al landen zijn, waar je geen groen vinkje meer gaat krijgen als je niet 3x geïnjecteerd bent.

"Israel will require a booster shot to be considered fully vaccinated."
https://www.nytimes.com/2021/10/03/worl ... oster.html
https://www.reuters.com/world/middle-ea ... 021-10-03/

Meer mainstream media kan ik het niet maken, en Israël is een voorbeeldland waar onze overheid en tevens welbekende experten zoals Van Damme naar kijken. Deze laatste is daar trouwens al openlijk voor uitgekomen in de discussie met Sam Brokken, op de VRT.

Dit en het feit dat "safe" ook al door onze eigen media zwaar werd gerelativeerd, was de reden waarom ik er een woordspeling op maakte.
Als de trieste waarheid dan een mogelijke reden voor een ban is, dan is dit een spijtige maar vooral triestige zaak.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/27-10 ... ON_1324375

In 3 afleveringen vergelijkt Nieuwsuur/NL eigen corona beleid met de andere landen in Europa...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

De woordkeuze van de CST is blijkbaar verre van ideaal, en de VRT ombudsman volgt:
Kijkers wijzen me erop dat de redactie daarom beter niet de benaming "Covid Safe Ticket" zou gebruiken. Dat vind ik zelf ook.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/28 ... n-de-nieu/

In Nederland zijn er ondertussen al ziekenhuizen met covid cases waar 8 op de 10 dubbel gevaccineerd is, en daar hebben ze al langer de pasjesmaatschappij:

[youtube]o-kPNFzhZXg[/youtube]
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Although vaccines remain highly effective at preventing severe disease and deaths from COVID-19, our findings suggest that vaccination is not sufficient to prevent transmission of the delta variant in household settings with prolonged exposures. Our findings highlight the importance of community studies to characterise the epidemiological phenotype of new SARS-CoV-2 variants in increasingly highly vaccinated populations. Continued public health and social measures to curb transmission of the delta variant remain important, even in vaccinated individuals.
Bron: The Lancet

Voilà, dat ze maar rustig "bevrijdingsfeesten" organiseren met 120.000 mensen. :lol:

SARS-CoV-2 is hen allen zéér dankbaar. :angel:
En dat zien we in de "cijfertjes"...


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ub4b schreef:De woordkeuze van de CST is blijkbaar verre van ideaal
Ja, ja, uw "woordkeuze" (lees forumbijdragen) is ook verre van ideaal. :-)
Als ge u nu, om te beginnen, al eens houdt aan uw woord...
ub4b schreef:Ik heb geen zin meer in corona discussies (wat de reden was waarom ik in dat subforum geen toegang meer heb), dus zal daar niet reageren. Doe ik dat wel, ban mij dan volledig van het forum. Corona is voor mij nu een verloren zaak om hier nog tijd in te steken.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@ub4b

Als politici gebruik maken van leugens om hun stellingen kracht bij te zetten, worden deze vroeg of laat wel door de waarheid achterhaald! Gelukkig maar...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

wied schreef:Als politici gebruik maken van leugens
SARS-CoV-2 heeft al anderhalf jaar "vrij spel" in de scholen, grotendeels zonder bescherming.
En nog hebben ze daar geen "groepsimmuniteit"... :wink:
Het weelt er tierig.

De volwassenen gaan die "groepsimmuniteit" eens proberen met vaccins. :angel:
Akkoord: ze vallen niet meer dood in grote getale. Al chance.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De tests worden terugbetaald voor personen die niet gevaccineerd kunnen worden door de ziekenfondsen zoals bij alle terugbetalingen. Als labo's gewoon een deel extra (supplement) aanrekenen dan mogen de ziekenfondsen dat extra niet terugbetalen, maar goed ook.

Anderzijds de mensen die geen echte reden hebben om niet te vaccineren buiten hun eigen overtuiging, vinden het blijkbaar raar dat de gemeenschap niet betaalt voor hun egoïstische keuze tegen de gemeenschap :bang:

Uiteraard is die prijs een aanzet om de vaccinatiegraad op te drijven. Je kan er makkelijk aan ontsnappen... door te vaccineren zoals ook CCatalyst zelf gedaan heeft maar dat voor anderen blijkbaar verschrikkelijk is :roll:

Het komt altijd op hetzelfde neer, wie wil meedoen met de club volgt de regels van de club en anders organiseer je zelf maar je eigen club. Eigenzinnig zijn en tegen de stroom in gaan is allemaal leuk en goed maar je draagt dan wel ZELF de gevolgen van die keuzes.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Een duidelijk analyse van de cijfers.

Volgens de officiële cijfers zijn er in ons land 8.622.489 personen gevaccineerd (cijfers tot en met 26 oktober) en 2.898.749 personen niet-gevaccineerd. Van die groep niet-gevaccineerden moeten er 1.463.008 personen afgetrokken worden: iedereen onder 12 jaar die niet in aanmerking komt voor vaccinatie. “Gelukkig worden zij meestal amper ziek en zijn ziekenhuisopnames zeldzaam”, aldus Vaesen. “Dat brengt de groep niet-gevaccineerden terug tot 1.435.741 personen.”

Van de 614 coronapatiënten die de eerste week van de rapportering in het ziekenhuis werden opgenomen, waren er 338 gevaccineerd (55 procent) en 276 niet-gevaccineerd (45 procent). Afgezet tegen de populatie binnen hun groep krijgen we dan een verhouding van 39 ziekenhuisopnames per miljoen gevaccineerden en 192 ziekenhuisopnames per miljoen niet-gevaccineerden. “In verhouding is het deel niet-gevaccineerden dus bijna vijf keer groter dan het deel gevaccineerden”, besluit Vaesen. “En theoretisch hadden er dus 220 opnames vermeden kunnen worden als iedereen gevaccineerd was geweest.”
ZeroCool
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 apr 2020, 22:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Ach de wonderlijke wereld van de statistiek.
Een tijdje geleden zei men hier dat de gemiddelden ons in slaap wiegden.
Nu moeten we naar de gemiddelden kijken omdat dit een bepaalde opinie beter uitkomt.

Bij gebrek aan Belgische cijfers dan maar deze van week 41 UK gestorven binnen 28 dagen na positieve test
Gevaccineerden: 2745
Ongevaccineerden: 502
Status ongekend: 19
Verhoudingsgewijs stierven 5,47 keer meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in week 41
Hoe lang moet deze trend doorzetten vooraleer dit onhoudbaar wordt denk je?
Maar geniet voor het moment maar volop van het slaapliedje der gemiddelden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

sky schreef:Een duidelijk analyse van de cijfers.
Er is hierboven al duidelijk gemaakt dat er wat schort, maar ik had graag die cijfers per regio gezien omdat er een groot verschil is in vaccinatie, en ik vraag me ook af waar de aftrek van de mensen die niet mogen gevaccineerd worden naartoe gegaan is.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

‘In de week van zaterdag 16 oktober tot en met vrijdag 22 oktober was 54,4 % van de gehospitaliseerde patiënten in België volledig gevaccineerd, dus 385 op 708. Per regio uitgesplitst: 39,2 % van de patiënten in Brussel (47 op 120); 70,9 % van de patiënten in Vlaanderen, (236 op 333) en 40 % van de patiënten in Wallonië (102 op 255).

71% voor de regio met de hoogste vaccinatiegraad dus...maar uiteindelijk maakt dat imho weinig uit.
De cijfers die er toe doen... er liggen ondanks de hoge vaccinatiegraad terug 1400 personen in het az
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

CCatalyst schreef: Er is hierboven al duidelijk gemaakt dat er wat schort, maar ik had graag die cijfers per regio gezien omdat er een groot verschil is in vaccinatie, en ik vraag me ook af waar de aftrek van de mensen die niet mogen gevaccineerd worden naartoe gegaan is.
Het aantal mensen die zich omwille van medische redenen niet kunnen laten vaccineren bedraagt een 100-tal ( https://www.standaard.be/cnt/dmf20211027_97668511 ).
Statistisch gezien maken die mensen geen verschil.

Het enigste bij de opnamecijfers dat verduidelijkt kan worden, is de woonplaats, want wat gebeurt er nu met een Brusselaar die naar Leuven of Aalst gestuurd wordt omdat de Brusselse ziekenhuizen vol liggen. Worden die bij de Vlaamse of Brusselse opnames gerekend? Ik vermoed de Vlaamse, maar dat zorgt wel voor een vertekend beeld.

De verhouding gevaccineerde/niet-gevaccineerde opnames per regio, staat al ergens in dit topic.
https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/
ZeroCool
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 apr 2020, 22:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

Stroper schreef: Het aantal mensen die zich omwille van medische redenen niet kunnen laten vaccineren bedraagt een 100-tal ( https://www.standaard.be/cnt/dmf20211027_97668511 ).
Statistisch gezien maken die mensen geen verschil.
Ik ben misschien te sceptisch maar die 100-tal lijkt mij zo een arbitrair aantal dat ik toch liever het cijfermateriaal erachter zie vooraleer ik Pedro zal geloven om zijn schoon ogen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Natuurlijk is dat een scheef getrokken getal... ik veronderstel dat mensen die bezig zijn met een chemokuur geen vaccin in hun arm krijgen,toch ? Ik veronderstel dat mensen die palliatief zijn geen vaccin krijgen, toch ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

En het verhaal blijft maar lekker de zwart-wit verhouding en de polarisatie voeden.
Dizzy schreef:Anderzijds de mensen die geen echte reden hebben om niet te vaccineren buiten hun eigen overtuiging, vinden het blijkbaar raar dat de gemeenschap niet betaalt voor hun egoïstische keuze tegen de gemeenschap
Ik vind het raar dat er mensen zijn die andere mensen willen uitsluiten, zelfs criminaliseren en egoïstisch vinden tegenover de gemeenschap omdat daar geen rede toe en vooral hun eigen keuze ook alleen maar uit eigenbelang is genomen. Denk je nu echt dat de shit waarin we weeral eens zitten alleen aan die niet-gevaccineerden te wijten is?
Voor zover ik weet is vaccinatie nog altijd een vrije keuze en kan je daarom zomaar niet mensen gaan uitsluiten om hun keuze, zeker niet als het om een medische behandeling is waarvan we op zijn minst niet weten wat de gevolgen op lange termijn gaan zijn.
Als het toch zo heiligmakend is, waarom wordt het dan niet verplicht? Ik denk dat het antwoord daarop al vele malen gegeven is. De verantwoordelijkheid wordt in de schoenen van de burger geschoven en zo lang dat het geval is heeft niemand het recht om over een ander te oordelen.
En is de zorg overbelast? Dan is dat voornamelijk te danken aan het wanbeleid van de vorige jaren waarmee door besparingen de zorg kapot is gemaakt. Betaal die mensen een deftig loon zodat er meer instroom is en investeer terug in de verloren capaciteit. Dan hoef je geen kankerpatiënten hun behandeling uit te stellen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:Denk je nu echt dat de shit waarin we weeral eens zitten alleen aan die niet-gevaccineerden te wijten is?
Natuurlijk is deze vierde golf de golf van de niet gevaccineerden.
Ook de kranten hebben dit stilaan door en blokletteren dit op hun coronapagina.

Het is stilaan genoeg geweest.
CST heeft zijn doel al bereikt, er laten opnieuw meer mensen zich vaccineren.

Binnenkort ook CST op de werkvloer en dan hebben we al een zo goed als vaccinatie verplichting.

Bijna 100% vaccinatie, gekoppeld aan gezond 1,5 meter verstand, jaarlijks een boosterke tegen de nieuwe variantjes en het spel is opgelost.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Heb je die paper ondertussen nu al gelezen? Ik zal er nog eentje geven, dit maal uit The Lancet :

https://www.thelancet.com/journals/lani ... 4/fulltext
De eerste zin is niet moeilijk om te begrijpen denk ik :

The SARS-CoV-2 delta (B.1.617.2) variant is highly transmissible and spreading globally, including in populations with high vaccination rates.

En wat ik hier nu al een tijdje vertel wordt in de studie bevestigd en is ook niet moeilijk om te begrijpen :

While vaccination remains highly effective at attenuating disease severity and preventing death, vaccine effectiveness against infection is reduced for delta.
duizend schreef: Bijna 100% vaccinatie, gekoppeld aan gezond 1,5 meter verstand, jaarlijks een boosterke tegen de nieuwe variantjes en het spel is opgelost.
Veel succes :wink:
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

petrol242 schreef:
While vaccination remains highly effective at attenuating disease severity and preventing death, vaccine effectiveness against infection is reduced for delta.

Je quoteert het juist hé petrol, de vaccins doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen. M.a.w. ervoor zorgen dat je er minder zwaar ziek door wordt en dat je er minder snel aan dood gaat.

Is dat niet wat wij met zijn allen willen ???
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

ZeroCool schreef: Bij gebrek aan Belgische cijfers dan maar deze van week 41 UK gestorven binnen 28 dagen na positieve test
Gevaccineerden: 2745
Ongevaccineerden: 502
Status ongekend: 19
Verhoudingsgewijs stierven 5,47 keer meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in week 41
Hoe lang moet deze trend doorzetten vooraleer dit onhoudbaar wordt denk je?
Maar geniet voor het moment maar volop van het slaapliedje der gemiddelden.
Je bedoelt zeker W42, heb net in de PDF's gekeken.
Bij de non-vaccinated tellen we idd 502 doden
Bij de diverse vaccinated kolommen komen we aan 2224 doden ipv 2745

In de UK is er momenteel een vaccinatiegraad van 67,9%, dus grosso modo is er 1/3 niet gevaccineerd.

People fully vaccinated 45,6M
% fully vaccinated 67,9%

-> People not fully vaccinated 14.8M

Om de "relative vaccine effectiveness" te berekenen waar fabrikanten zo graag mee uitpakken:

Formule zie
https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_efficacy

ARV = 2224 / ( 45,6 x 10e6 )
ARU = 502 / ( 14,8 x 10e6 )

VE = ( ( ARU - ARV ) / ARU ) * 100%

gezien een relatieve berekening, kan je de 10e6 factor schrappen

VE = ( ( 502 / 14,8 - 2224 / 45,6 ) / ( 502 / 14,8 ) ) * 100%

VE = ( ( 33,918 - 48,771 ) / 33,918 ) * 100%

Oeps: VE is negatief:

-43,79%

Een andere manier die mij te binnen schoot, is met gelijke sample sizes te werken, en gezien er bij benadering 3,11 zoveel gevaccineerden zijn, moet je dus de cases van de niet gevaccineerden ongeveer x 3,11 doen indien de groepen even groot zouden zijn - je hoeft dan niet de absolute grootte te kennen van de groep.

Dan kom je aan:

Gevaccineerden: 2224
Ongevaccineerden: 1561 (bij gelijke sample size als gevaccineerden)

VE = ( ( 1561 - 2224 ) / 1561) * 100%
VE = -42,47%

Het zit er net iets naast door afrondingsfouten, maar dit getal hoort positief te zijn, en ergens tussen de 70% en 90% als we de marketing mogen geloven.

Het staat iedereen vrij om het zelf eens na te rekenen met de UK getallen

Getallen & methode:
https://assets.publishing.service.gov.u ... eek-42.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_efficacy

PS: het grote verschil met vroeger, is dat ik tegenwoordig mijn posts wil onderbouwen. Met wat hier nu gaande is, vind ik het wel de moeite om hier tijd in te steken. Ik vind het persoonlijk zelfs alarmerend.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Dizzy schreef:
Anderzijds de mensen die geen echte reden hebben om niet te vaccineren buiten hun eigen overtuiging
Zijn ze ondertussen al goedgekeurd? Heb dat niet meer op de voet gevolgd.
Bij de start van de vaccinaties begin dit jaar was dat nog niet het geval.

Indien ze nog niet goedgekeurd zijn lijkt me dat toch een terechte reden.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

HLN - 29/10 - 18.35u

Volgens de officiële cijfers zijn er in ons land 8.622.489 personen gevaccineerd (cijfers tot en met 26 oktober) en 2.898.749 personen niet-gevaccineerd. Van die groep niet-gevaccineerden moeten er 1.463.008 personen afgetrokken worden: iedereen onder 12 jaar die niet in aanmerking komt voor vaccinatie. “Gelukkig worden zij meestal amper ziek en zijn ziekenhuisopnames zeldzaam”, aldus data expert Joris Vaesen. “Dat brengt de groep niet-gevaccineerden terug tot 1.435.741 personen.”


Van de 614 coronapatiënten die de eerste week van de rapportering in het ziekenhuis werden opgenomen, waren er 338 gevaccineerd (55 procent) en 276 niet-gevaccineerd (45 procent). Afgezet tegen de populatie binnen hun groep krijgen we dan een verhouding van 39 ziekenhuisopnames per miljoen gevaccineerden en 192 ziekenhuisopnames per miljoen niet-gevaccineerden. “In verhouding is het deel niet-gevaccineerden dus bijna vijf keer groter dan het deel gevaccineerden”, besluit Vaesen. “En theoretisch hadden er dus 220 opnames vermeden kunnen worden als iedereen gevaccineerd was geweest.”

Viroloog Steven Van Gucht bevestigt die redenering. “Dat er nu in absolute cijfers meer gevaccineerden dan niet-gevaccineerden in het ziekenhuis opgenomen worden, heeft inderdaad te maken met verhoudingen. En met de hoge viruscirculatie die we nu zien. In Vlaanderen is het merendeel gevaccineerd. Velen zijn goed beschermd, maar een klein deeltje minder. Als er heel veel virus rondgaat, zal je af en toe doorbraken krijgen. En af en toe volgen daar complicaties op en zie je mensen het ziekenhuis in gaan. De gevaccineerde mensen die nu in het ziekenhuis terechtkomen, behoren echter bijna allemaal tot een risicogroep.”

Het gunstige effect van vaccinatie zie je volgens de viroloog goed als je vergelijkt met landen die een lage vaccinatiegraad hebben. “Kijk bijvoorbeeld naar de Baltische staten, Roemenië, Bulgarije en Rusland. Daar zie je dat de ziekenhuizen vol liggen, dat er lockdowns georganiseerd worden en dat de situatie onbeheersbaar is geworden. Dat is de situatie die je ook bij ons zou hebben mocht je een lagere vaccinatiegraad hebben.”

En er is nog hoopvol nieuws. Wat opvalt, volgens Van Gucht, is dat het aandeel gevaccineerde patiënten op intensieve zorg tot nu toe minder snel stijgt. “De gedetailleerde analyse moeten we nog maken, maar het zou kunnen dat gevaccineerde mensen die opgenomen worden, een kleinere kans hebben dat ze op intensieve terechtkomen. Waarschijnlijk omdat er een partiële bescherming is.”

Ook coronacommissaris Pedro Facon wees er vorig week op dat de vergelijking tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden die besmet raken en in het ziekenhuis terecht komen niet evident is. “De groepen zijn eigenlijk niet echt vergelijkbaar”, zei hij op een corona-briefing. “De gevaccineerden zijn vaak mensen die kwetsbaar zijn, een hoge leeftijd hebben of lijden aan onderliggende aandoeningen. De niet-gevaccineerden zijn vaker jongeren, de allerjongsten die nog niet gevaccineerd zijn in ons land en mensen met een andere sociologie en contactgedrag.”

De 337 gevaccineerden die toen opgenomen werden in de ziekenhuizen, waren voor drie kwart 65-plussers en voor 60 procent zelfs 75-plussers. “Op de dienst intensieve zorg ging het om een 60-tal gevaccineerden”, aldus Facon toen, “maar ook hier ging het om 70 procent 65-plussers. Zelfs al werken de vaccins sterk, toch zullen we nog altijd een aantal gevaccineerden blijven zien in het ziekenhuis. Dat is evident.”

Hij drukte er wel op dat de vaccinatie een sterke impact had op de ziekenhuisopnames. “Een verdubbeling van het aantal besmettingen vertaalt zich nu in 35 procent meer hospitalisaties. In de tweede golf exact een jaar geleden was dat nog 53 procent en dat was nog niet eens met de deltavariant. Dat bewijst nogmaals de zeer goede werking van onze vaccins. Vaccinatie wérkt en dat moet onze eerste verdedigingslinie blijven.”
ZeroCool
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 11 apr 2020, 22:55
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer

ub4b schreef: Je bedoelt zeker W42, heb net in de PDF's gekeken.
Bij de non-vaccinated tellen we idd 502 doden
Bij de diverse vaccinated kolommen komen we aan 2224 doden ipv 2745
:oops: Veel te lange dagen, veel te weinig slaap. Mea culpa

Inderdaad rapport W42 (data w38-w41)
Nu in absolute cijfers sterven er nog steeds 4,43 keer meer gevaccineerden in deze periode.
phil48 schreef: De gevaccineerde mensen die nu in het ziekenhuis terechtkomen, behoren echter bijna allemaal tot een risicogroep
Waren dit nu niet de mensen die het meest gebaat moesten zijn door het vaccin? Die dan nog volgens de PR machine een werkingspercentage heeft van 95%

By the way, de echte risicopatienten zijn mijn inziens reeds gevallen tijdens de eerste en tweede golf zonder enige bescherming.
Tevens zijn deze uitspraken onmogelijk te verifiëren wegens de privacy wetgeving wat wel zo handig is meegenomen.
Just my 2 cent’s
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

phil48 schreef: Je quoteert het juist hé petrol, de vaccins doen waarvoor ze in het leven zijn geroepen. M.a.w. ervoor zorgen dat je er minder zwaar ziek door wordt en dat je er minder snel aan dood gaat.

Is dat niet wat wij met zijn allen willen ???
Heb ik dan ook ooit iets anders beweerd? Heb je wel gelezen wat ik al die tijd schrijf? Covid-19 vaccins beschermen voorlopig nog tegen de ziekte Covid-19 maar zijn tanend in de tijd. Ze doen waar ze voor gemaakt zijn. Maar ze beschermen ons bijna niet meer tegen besmetting sinds delta. Hoe dikwijls moet ik dat nu toch blijven herhalen??? En hoe dikwijls moet ik dat onderscheid nu blijven uitleggen?
Soms denk ik dat hier... Man man man...

Ik zal aan jou ook de vraag stellen. Heb je het helemaal uitgelezen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Facon schreef: “En theoretisch hadden er dus 220 opnames vermeden kunnen worden als iedereen gevaccineerd was geweest.”
Dat zinnetje is reden nummer 1 waarom ik me niet laat vaccineren...
Beseft iedereen wel goed wat alleen dat zinnetje kan teweegbrengen ?
Uw probleem zijn niet die 220 opnames die vermeden konden worden, uw probleem zijn die 1400 mensen die in het az liggen :bang:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Basically verzaken de Westerse overheden aan hun primaire taak: beschermen van de burgers.
Ze laten ze nog liever besmetten en zien wel wat de uitkomst is: dood of met blijvende letsels.

Ha, ja, waarvoor dienden nu weer al die (internationale) verdragen? :think:
Human rights?
To serve and protect?

En dan kijken ze, in ons land, inderdaad naar een minderheid "die het probleem is".
Afin, ik heb wel twee gratis prikjes gekregen van een experimenteel vaccin zonder dat de overheid enige verantwoordelijkheid wou dragen. :lol:
Ah, en één mondmasker. :lol:
Geleverd in twee zendingen: de "filter" als laatste...
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als ik vroeger ziek was als kind, zei mijn vader altijd ‘Als het vanzelf is gekomen, zal het wel vanzelf weggaan ook …’

De realiteit is dat veel mensen nog altijd zo denken over dat Corona virus ook. Het zal niet vanzelf weggaan, vaccinatie is een hulpmiddel om het onder controle te houden en voorzichtigheid blijft een verplichting.

Ik vind dat niet leuk, niemand vind dat leuk. En of je nu gevaccineerd bent of niet … who cares. Die niet gevaccineerde gaat er niet voor zorgen dat IK zieker word, noch gaat mijn vaccinatie ervoor zorgen dat die niet-gevaccineerde minder ziek wordt.

Het is en blijft een vrije keuze en maatregelen zijn nodig om het allemaal wat controleerbaar te houden.

Just my 2 cents
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

In Nederland wordt het publieke debat toch héél wat kritischer gevoerd.
Momenteel op de openbare omroep NPO:
Reconstructie van de Nederlandse corona-aanpak (deel 1)
Reconstructie van de Nederlandse corona-aanpak (deel 2)
Reconstructie van de Nederlandse corona-aanpak (deel 3)

Schoon overzicht over hoe de zaken in de loop van de tijd verlopen zijn. :-)
Onze experts en beleidslieden komen ook aan bod in deze uitzendingen.

Niet dat we er iets aan kunnen doen hé.
Zoals men wel al eens zegt: "Het is een soep en wij zijn de balletjes." :angel:
Laatst gewijzigd door Ordon op 30 okt 2021, 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Als vaccinatie een vrije keuze moet zijn, dan moet het ook een vrije keuze zijn om het mondmasker te dragen en moet men de vrijheid hebben om massaevents te bezoeken.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef: Uw probleem zijn niet die 220 opnames die vermeden konden worden, uw probleem zijn die 1400 mensen die in het az liggen :bang:
met een spuitje verlaag je het aantel opnames direct met 20 à 30% en uw persoonlijke kans op problemen verlaag je onmiddellijk met een factor 20 of meer. Lijkt me een schoolvoorbeeld van laaghangend fruit.

of een weigering zo rationeel is?

of petrol
Covid-19 vaccins beschermen voorlopig nog tegen de ziekte Covid-19 maar zijn tanend in de tijd. Ze doen waar ze voor gemaakt zijn. Maar ze beschermen ons bijna niet meer tegen besmetting sinds delta.
99% vd vaccins werken NIET levenslang. Waarom eist men dit dan vh coronavaccin? Ook andere vaccins werken NOOIT voor 100% en ook dit eist men van het coronavaccin. Die 2 dingen weten we trouwens als sinds dat de vaccins er zijn.
Rationeel?

"bijna niet" is opnieuw zo'n subjectief tendentieuze woordkeuze.

Een statisticus kan u perfect uitrekenen hoeveel besmettingen een "bijna niet bescherming" van pakweg 5% zou vermijden. Reken het uit op Europees niveau (500 miljoen inwoners). De vaccins beletten besmettingen en net zoals bij iceke is dit laaghangend fruit. over een periode van een paar jaar is dat heel veel volk volgens mij

of ook deze redenering zo rationeel is?

Stroper heeft gelijk
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Denk eenmaal de vaccins er zijn die werken op de deltavariant dat het helemaal anders wordt. Ja er zullen nog nieuwe varianten opstaan maar als ik zie dat de opvolger van delta 15% besmettelijker is dan delta dan valt de schade wel mee. Bedoel tussen Delta en de vorige variant was een verschil van 50%.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:
En wat ik hier nu al een tijdje vertel wordt in de studie bevestigd en is ook niet moeilijk om te begrijpen :

While vaccination remains highly effective at attenuating disease severity and preventing death, vaccine effectiveness against infection is reduced for delta.
Ok, en nu ga je niet meer draaien gelijk een windvaan hè petrol.
Bovenstaande is toch echt wat je schrijft hè.

Vaccine effectiveness against infection is REDUCED for delta.

Dit betekent dat er dus wel werking is tegen infectie, maar verminderd tov van de vorige varianten. iets wat we al lang aan je verstand proberen te brengen, het werkt tegen infectie maar geen 100% en wat minder goed tegen de delta,

Maar het werkt wel degelijk tegen infectie…
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Het positieve effect van het vaccin op de evolutie van de cijfertjes.
Aantal vastgestelde besmettingen / infecties, euhm, nen hele berg. :-)
Ziekenhuisopnames en doden (voorlopig) beduidend minder ten opzichte van vorige golf.

Bron: De Morgen, Ruim 1.500 coronapatiënten gehospitaliseerd, hoogste aantal sinds mei.
Bijlagen
DM20211030_besmettingen.png
DM20211030_besmettingen.png (62.65 KiB) 404 keer bekeken
DM20211030_ziekenhuisopnames.png
DM20211030_ziekenhuisopnames.png (38.38 KiB) 404 keer bekeken
DM20211030_overlijdens.png
DM20211030_overlijdens.png (39.03 KiB) 404 keer bekeken
DM20211030_tests.png
DM20211030_tests.png (55.59 KiB) 404 keer bekeken
DM20211030_positiviteitsratio.png
DM20211030_positiviteitsratio.png (33.73 KiB) 404 keer bekeken
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: Een statisticus kan u perfect uitrekenen hoeveel besmettingen een "bijna niet bescherming" van pakweg 5% zou vermijden.
Nee dat kan die niet want een statisticus heeft in de eerste plaats betrouwbare cijfers nodig en het over het aantal besmettingen wandelen we volledig in het donker. Ik dacht dat je dat toch al door zou hebben. De pandemie is totaal niet in kaart gebracht. Integendeel, we gaan de teststrategie aanpassen want de getallekes zinnen ons niet :bang:
boonpwnz schreef:bedoel tussen Delta en de vorige variant was een verschil van 50
Zo eenvoudig is het niet. Het is meer dan alleen de concurrentie tussen varianten. De targets van een eventueel vaccin moeten gewoon kloppen en dat is de sleutel voor een eventueel wel werkend vaccin tegen besmetting en ziekte onderdrukking. Het zal niet simpel zijn, maar hoe meer targets er worden opgenomen (liefst alle 4) hoe robuuster een eventueel vaccin zal zijn tegen mutaties. Maar dan hebben we het nog niet over tijd en vooral eventuele gevolgen die de vaccins op andere vlakken veroorzaken.
Sasuke schreef:Just my 2 cents
Dat is inderdaad een goede benadering Sasuke en hoe we er als burger best mee om gaan. Ik vind het verschrikkelijk om zien hoe onze maatschappij momenteel in spreidstand gaat en hoe mensen tegen elkaar opgezet worden.
Stigmatisering, criminalisering, profilering, discriminnering, segregering... Het stond gewoonweg in de sterren geschreven dat dit er aan zat te komen. En een pak mensen dat met zijn twee voeten in die vuiligheid terecht komen. Dat is eigenlijk de pandemie die zich door de maatschappij aan het zetten is. Sars-CoV-2 is daar klein bier tegen.
1207 schreef: of een weigering zo rationeel is?
Voor zover ik weet zitten alle covid-19 vaccins nog in testfase drie tot in 2023. Dus zijn ze nog in experimentele fase en kan je volgens de code van Neurenberg mensen niet verplichten aan een medisch experiment deel te nemen. Ze kunnen nu enkel toegepast worden omdat er een noodprocedure is opgezet. Vandaar de pasjes terreur om mensen toch maar richting prik te zetten.

Voor alles en nog wat hebben we wel een liga of een bond, misschien dat dat er voor de vaccin weigeraars ook zou moeten komen en liefst geen Artsenvoorvrijheid of Viruswaanzin. In het coronadebat hebben we nood aan verbindende elementen en zeker geen politici die de *ering nog wat aanwakkeren.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”