(balans) ventilatie

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

De vraag is of iemand eigenlijk goed weet hoe dat werkt ?

ik zit namelijk in de situatie dat we een paar jaar geleden een nieuw dak hebben laten plaatsen, en idioot als ik ben denk ik dan "voor goed te isoleren kan ik best een nieuw dak laten plaatsen en dan is de isolatie zeker in orde"
dat heeft zich vertaald naar een sarking-dak waarbij de isolatieplaten boven de spouw liggen en de spouw dus gewoon naar binnen waait *zucht*
aannemer maakt zich ervanaf met "zo doen wij het altijd en aan de spouw kunnen wij niks doen".

goed, ik ben ruziemaken wat beu dus geef dat op en overweeg nu om de spouw goed te laten isoleren....
maar dan lees je natuurlijk horrorverhalen van giftig en schimmel en heel die reeks zaken :(
doordat de spouw reeds wat oude wolplaten bevat is UF-schuim ook nog eens de enige oplossing dus ben benieuwd hoe gezond ik daarvan zal worden.

nu, de point of the post: omdat ik het wel eens ben met meer isoleren = veel belangrijker om te ventileren wil ik dus ook kijken voor een balansventilatie
(ik zie roostertjes e.d. niet zitten dus buiten een systeem D is er niets)
maar weet iemand hoe dat precies werkt ?
meer bepaald:

- moet elke kamer zijn eigen buis naar de unit hebben? (voor 3 kamers zou dat namelijk al helemaal een uitdaging kunnen worden en daar zit net de badkamer tussen)
- maakt het uit of die unit centraal staat?
- maakt zo een unit veel lawaai?
- of maken de buizen misschien een vervelend geluid?

ik had al 1 iemand over de vloer, maar die beweerde dat de unit perfect op het zoldertje boven de gang geplaatst kan worden... door een luikje van 50x50.
met een unit van 72x76x56 (even kort gerekend lijkt het mij dan dat geen enkel deel van die unit erdoor zou gaan dus mijn vertrouwen daalt dan al gelijk)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als er genoeg verluchting is van de spouw (eventueel door extra stootvoegen open te maken), waarom de spouw-naar-zolder opening dan niet gewoon dichtmaken?
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 594
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

Ik huurde vroeger een oude niet geïsoleerde woning.
Het was er altijd aangenaam fris en luchtig slapen. Ik denk er met weemoed aan terug...

Nu woon ik in een potdichte nieuwbouw met ventilatie D.

resultaat:
Niet te doen om te slapen boven vanwege de warmte, ook in de winter is het altijd minstens 20 graden, wat ik te warm vind om te slapen.
enorme stijging energieverbruik vanwege balansventilatie : dag en nacht staan er 2 motoren te draaien en dan nog is de lucht niet optimaal fris in de slaapkamer.
Ik zou eigen nog een koeling moeten plaatsen ook, maar dit zie ik niet zitten wegens die dure energie

Ik ben dus helemaal niet akkoord met uw stelling dat isoleren belangrijker is dan ventileren. Het is juist omgekeerd.

maar om te antwoorden op uw vragen :

moet elke kamer zijn eigen buis naar de unit hebben? (voor 3 kamers zou dat namelijk al helemaal een uitdaging kunnen worden en daar zit net de badkamer tussen) ja, elke kamer z'n eigen buis. In de slaapkamers wordt ingeblazen, in de wc en badkamer wordt lucht afgevoerd. Het geheel is in balans. Vandaar balansventilatie....
- maakt het uit of die unit centraal staat? neen
- maakt zo een unit veel lawaai? op volle kracht wel, er zitten geluidsdempers tussen van mij.
- of maken de buizen misschien een vervelend geluid? neen.
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

lucdec schreef: Ik ben dus helemaal niet akkoord met uw stelling dat isoleren belangrijker is dan ventileren. Het is juist omgekeerd.
De optimale balans tussen isoleren en ventileren is belangrijk. Wat ik ondervind in 2e woonst (balansvetilatie) is dat het daar goed werkt. Je merkt het amper. Maar we zijn er dan ook niet het ganse jaar.

Bij vrienden waarbij in 2020 hun nieuwbouw is opgeleverd klagen daar over te droge lucht. Hij heeft ook recent airco achteraf geplaatst om bij te koelen.

Mijn ongezoute mening is, ja isoleren, nee geen balansventilatie plaatsen en verluchten door de ramen op kiep te zetten en proberen in alle ruimtes vochtsensoren plaatsen. Kost weinig. Zodra je boven de 60%, ventileren. Onder de 40% eveneens.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ook wij hebben een balansventilatie, geïnstalleerd door onze 'sleutel op de deur' bouwer (Livingwood).

Ik zou het nooit meer doen:
- energievreter (3x meer dan onze koelkast 60w maar slechts helft van de tijd aan, tov 100w continue)
- 1 in/uit aan de binnenkant, dus geen regelingen per ruimte mogelijk
- gevolg: om te douchen of om de droogkast te gebruiken (verschillende ruimtes) moet het systeem harder gaan draaien, maar dan gaat het ook overal harder, en dat is verloren moeite, en moet enkel meer worden afgevoerd op specifieke plaatsen
- lawaai: stil zetten om' 's nachts geen last te hebben van het geruis van lucht door de buiten
- de pelletkachel flipt soms (onderdruk waarschuwing) wanneer er niet genoeg lucht wordt aangevoerd, dus daar moet je in de instellingen dingen wijzigen, wat een minder goede verbranding meebrengt, oorzaak is volgens mij toch een slechte balans
- warmterecuperatie wordt uitgeschakeld bij een bepaalde temperatuur (ik dacht 25°), maar desondanks blijft er nog altijd veel warmte hangen in de zomer, dus gewoon ramen open en koeling van de warmtepomp gebruiken.

In het begin toen we er woonde verschillende discussies over gehad met de bouwfirma en de plaatser: "alles is normaal en correct uitgevoerd".
Maar zowel tijdens de bouw als in de jaren daarna hebben we tal van problemen vastgesteld, dus misschien zit bij ons gewoon het probleem bij de uitvoerder.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
JeroenV
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 okt 2021, 16:24
Bedankt: 1 keer

Vreemde reacties hier...
Splitter schreef:- moet elke kamer zijn eigen buis naar de unit hebben? (voor 3 kamers zou dat namelijk al helemaal een uitdaging kunnen worden en daar zit net de badkamer tussen)
Vanaf je unit vertrekken 4 buizen:
1. naar buiten om verse lucht aan te zuigen
2. naar buiten om vuile lucht uit te blazen
3. om de verse lucht je woning in te brengen
4. om de vuile lucht uit je woning te halen

Voor buis 3 en 4 vertrek je dus elk met 1 grote buis en vertak je onderweg naar de verschillende ruimtes. Elke kamer heeft een aansluiting op ofwel de aanvoer ofwel op de afvoer: de vochtige ruimtes (badkamer, keuken, toilet, waskot, ...) op de afvoer, de andere kamers op de aanvoer. Je hebt dus binnen 2 buizen lopen naar de unit (met enkele vertakkingen), niet 1 per kamer.

De ventielen van de kamers worden op een debiet ingesteld om die kamer te kunnen bedienen én om er voor te zorgen dat de aan- en afvoer in het hele huis in balans is (evenveel aanvoer als afvoer). Dat is dan ook de reden dat je, als je meer wil ventileren tijdens het douchen, alles harder moet draaien: meer lucht eruit = meer lucht er in.

Belangrijk is ook dat de lucht kan circuleren in je huis. Volgens de normen moet er onderaan je binnendeuren een spleet van minstens 1 cm zijn tussen deur en vloer.
Splitter schreef:- maakt het uit of die unit centraal staat?
Bij ons staat die op zolder. Dat lijkt me net eenvoudiger omdat je dan maar 1 richting uit moet. Je moet natuurlijk wel ergens de buizen kunnen wegwerken.
Splitter schreef:- maakt zo een unit veel lawaai?
- of maken de buizen misschien een vervelend geluid?
Je hebt 3 bronnen van lawaai:
- Enerzijds heb je het lawaai van de unit zelf. Wij hebben op onze unit (Zehnder ComfoD 350, nogal populair model) 3 standen. Wij draaien meestal in de laagste stand en dat is voldoende (we hebben een CO2-meter en die geeft meestal goede waarden aan). Dan hoor je de unit zelf niet in de andere ruimtes. Tijdens het douchen of als er veel volk binnen is zetten we die een stand hoger, wat meer lawaai maakt maar nog steeds doenbaar is. Stand 3 is goed hoorbaar (maar zelden nodig). Je hebt ook units die traploos kunnen geregeld worden.
- De lucht. Wij hebben van die simpele metalen ventielen, en zeker op de hoogste standen hoor je de luchtverplaatsing. Naar verluid heb je betere ventielen die dit probleem een stuk verhelpen.
- De buizen, enerzijds door het doorgeven van trillingen van de unit en anderzijds door het overbrengen van geluid van andere kamers (overspraak). Ook hier zijn oplossingen voor: kunststof buizen zouden dit probleem minder hebben, en er zijn dempers die je net achter de unit plaatst om trillingen te voorkomen. Ook kan je dempers achter de ventielen steken. Hier is het dus belangrijk dat je installateur van wanten weet. Wij hebben dempers achter de ventielen gestoken in de slaapkamers en dat helpt een heel pak om geluid te dempen.
Splitter schreef:ik had al 1 iemand over de vloer, maar die beweerde dat de unit perfect op het zoldertje boven de gang geplaatst kan worden... door een luikje van 50x50.
met een unit van 72x76x56 (even kort gerekend lijkt het mij dan dat geen enkel deel van die unit erdoor zou gaan dus mijn vertrouwen daalt dan al gelijk)
Ventilatie is verplicht in nieuwbouw of grondige renovatie, en met rede. Je doet het ook voor je eigen gezondheid, dus zeker als je je huis goed isoleert en luchtdicht maakt maak je de juiste keuze. Het systeem recupereert ook de warmte, wat beter is voor je energiefactuur dan een raam open zetten.

Maar aanzie het ook voor wat het is: je gaat er je huis niet (veel) mee verkoelen want daarvoor is het debiet gewoon te klein. Een te warme slaapkamer moet je mitigeren met andere oplossingen (b.v. zonnewering aan de buitenkant). Het is geen airco hé, het zorgt enkel voor gezonde binnenlucht.

Ook wij hadden in de winter een te droge binnenlucht, maar de oorzaak is niet de ventilatie. De lucht is droog omdat er minder vocht in de buitenlucht zit en je die binnen dan nog eens verwarmt. Als je stopt met ventileren haal je natuurlijk minder vochtarme buitenlucht naar binnen, maar dat probleem heb je even goed met een open raam. Je kan dat oplossen/verbeteren met een enthalpie warmtewisselaar in je ventilatieunit, die ook het vocht in de lucht (deels) recupereert. Maar waarschijnlijk voeg je best ook nog vocht toe (met een luchtbevochtiger, of een ouderwets kommetje met water op de verwarming).

Op stand 1, waar het bij ons meestal op draait, is het energieverbruik bij ons best laag (20 watt geloof ik). Die standen worden ook afgeregeld door de installateur, en dat heeft dus zeker ook impact. Ook problemen met onderdruk e.d. lijken mij vooral een kwestie van slechte installatie en/of inregeling.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik kan JeroenV helemaal bijtreden. Wij hebben ventilatie systeem D en je merkt het enkel als je af zet. Het is goed af te regelen en enkel echt hoorbaar bij douchen gedurende enkele minuten. Een sensor meet de vochtigheid en eens deze terug op niveau is, gaat het weer minder hard draaien en dus stiller zijn.

Bij ons staat de unit in een berging op de gang, buiten af en toe de filters vervangen is er geen onderhoud aan.

Droge lucht kan je oplossen maar ik heb ook de indruk dat we meer stof hebben door de luchtverplaatsing maar dat kan ook zijn dat we wat meer moeten afstoffen :oops:

Ik vind het huis veel aangenamer als het op staat (bijna altijd). Na een instelbaar uur draait de unit minder hard zodat we het niet horen of de slaap stoort. In de zomer kan je instellen dat er minder warmte wordt binnengehaald maar als je meer dan een week 30° hebt komt het toch binnen, met of zonder ventilatie. Zoals gezegd, het is geen airco.

Bij de bouw heb ik het wat opgevolgd en er was onrust door verhalen uit Nederland. Daar waren veel mensen die het systeem gewoon uitschakelden omdat ze wilden besparen en voor geluid maar ze beseften niet dat door de goede isolatie ze een champignonkwekerij begonnen waren. Moderne huizen hebben ventilatie nodig.

Ramen kan je open zetten maar uiteraard verlies je dan wel rendement op je verwarming.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

lucdec schreef: Nu woon ik in een potdichte nieuwbouw met ventilatie D.

resultaat:
Niet te doen om te slapen boven vanwege de warmte, ook in de winter is het altijd minstens 20 graden, wat ik te warm vind om te slapen.
qua warmte gaat een ventilatiesysteem D weinig tot niets doen, daar ben ik ook niet naar op zoek (het was hier deze sombere zomer trouwens zelfs te warm, dit huis is niet bepaald een bron van goede temperatuurverhoudingen)
ik overweeg het systeem puur om de lucht en vochtigheid op peil te houden, zeker als er bijkomend geisoleerd gaat worden, gezien je dan geen natuurlijke afvoer meer hebt van vocht (en dit huis is ook zo al gevoelig voor schimmel op 1 van de muren)

eventueel is een decentraal systeem D misschien interessanter?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Ik vind het opmerkelijk dat het verbruik aangehaald wordt als een groot probleem.
Een paar jaar geleden heb stopcontact van de ventilatieunit gedurende enkele weken via een Wattmeter aangesloten. Ik weet de exacte waarden niet meer, maar stelde toen wel vast dat dat verbruik zeer goed meeviel.

Zal wel afhankelijk zijn van grootte van de woning (hoe meer volume, hoe hoger debiet nodig), maar jullie wonen toch niet allemaal in een villa met 10 slaapkamers ?!
Zolang het wat in balans blijft, kan je trouwens gerust het debiet verminderen. Uiteindelijk ligt de ventilatie toch 24/7 aan. Ventilatoren die trager draaien, verbruiken minder. Ik heb het effect daarvan toen ook gemeten, maakt wel wat verschil. Onze ventilatie was door de installateur ingeregeld (pulsie en extractie) op 40% ventilatievermogen (even de boost bij badkamer-luchtvochtigheid buiten beschouwing gelaten). Maar ik draai al jaren op 35%. Scheelt in de portemonnee en ook in dB.

Nog ivm elektriciteitsverbruik: voor een gezond binnenklimaat vind ik dat een kleine kost.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Wanneer ik de snelheid verlaag, dan krijg ik een fluittoon in de buizen. Verhoog ik, dan is het aangenamer, maar meer verbruik dus.

Houtskeletbouw met pur + vloerverwarming in chape. En omdat de totale dikte per verdiep niet te hoog mocht zijn liggen er dus 3 dunne buizen naast elkaar die van blaasmond tot blaasmond gaan. Ik heb me laten vertellen dat het geluidsprobleem daarmee te maken zou hebben. 1 dikkere buis zou beter daarvoor zijn.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Onze ervaringen hiermee.

Hier is het ene van 11 jaren geleden.
Geen foefkes met automatische regelingen.
Enkel 3 standen, in de middelste stand ongeveer 60W continue.
's nachts staat die op nacht, dacht 30W continue.
Hoogste stand gebruiken wij zelden, dat is dan 100W continue.
Nu hebben ze vorige week de ventilatie gekuist, laten we jaarlijks doen.
Nu kregen we de opmerking dat de ventilatie best een paar keren per week zeker een half uur op de hoogste stand moet staan.
Omdat die zich dus niet zelf regelt en er vocht en schimmels in de buizen kan opduiken.
Maar ik spreek hun tegen. Vochtigheidsgraad binnen zit meer onder de 40 dan tussen 40 en 60.
We kunnen die vochtigheidssensor wel afstellen, maar niet zonder installateur en die is .... op de fles gegaan.

Wij laten de vensters boven gewoon op kiep staan, reden al aangeven hier, veel te warm anders.
Dus de balans is niet meer in balans gaven ze aan waarop wij zeggen dat zweten in bed ook geen oplossing is.

Qua lawaai, die van ons staat ook op de zolder, maar is wel houten vloer horen wij heel zacht blazen op de middelste stand, maar is echt niet storend.

Bij mijn zus, een nieuwe D van vorig jaar, dat ding werkt grotendeels automatisch.
Slecht afgesteld lijkt ons, want zowel onder als boven bij hun hang een mottige lucht binnen.

Veel hangt dus af van hoe het geplaatst en uitgemeten en afgesteld is.
Er zijn spijtig genoeg veel te veel amateurs bij.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”