zijgevel buren (loskomend hout)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Beste,

ik heb even volgende vraag...
ik heb een woning gekocht, en de oprit waar ik mijn wagen zet... was vroeger bebouwd...
dit is nu een oprit...
ik heb deze woning zo gekocht.... de zijgevel van m'n buurman hangen vanboven allemaal houten latten die rot zijn , en dus geregeld naar beneden vallen...
helaas kan ik daar niet zo aan...
wie is hier verantwoordelijk voor? wie moet deze verwijderen(laten verwijderen) en wie moet hiervoor betalen?

zie foto...

bedankt voor de info!
Bijlagen
1635421109308.jpg
(421.39 KiB) Nog niet gedownload
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Wat de officiële regels zijn, weet ik niet.
Wat wel altijd werkt: praten!

Als ik in uw situatie zat, zou ik eens aanbellen bij de buren en vragen of hij er een probleem mee heeft als je ze weg haalt.

Ladder tegen de muur, dan kan je er volgens mij wel aan. De hoogste stukken, haal je dan weg met een hark oid als ze toch rot zijn. Half uurtje werk, iedereen tevreden
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

tweety1959 schreef:Beste,

ik heb even volgende vraag...
ik heb een woning gekocht, en de oprit waar ik mijn wagen zet... was vroeger bebouwd...
dit is nu een oprit...
ik heb deze woning zo gekocht.... de zijgevel van m'n buurman hangen vanboven allemaal houten latten die rot zijn , en dus geregeld naar beneden vallen...
helaas kan ik daar niet zo aan...
wie is hier verantwoordelijk voor? wie moet deze verwijderen(laten verwijderen) en wie moet hiervoor betalen?

zie foto...

bedankt voor de info!
Als je vroegere "woning" aangebouwd was aan die muur dan is dat wellicht een muur op de scheidinglijn en is "jouw kant" jouw eigendom(vroeger bijna altijd zo tegenwoordig kan het ook anders). Wat dus aan jouw eigendom hangt is dus jouw eigen verantwoordelijkheid en kun je dus gerust weghalen zonder toestemming van je buur. Hangt er ook van af welke woning er eerst stond. Vroeger was het zo dat de eerst bouwende een muur zette op de scheiding. Op het moment dat er een aanpalend huis/gebouw bijkwam werd die halve muur dan overgekocht(officiële tarieven zijn hiervoor beschikbaar op basis van ouderdom, staat enz.) en hiervan werd (meestal) een akte opgemaakt. Deze procedure bestaat nog steeds bij nieuwbouw rijwoning maar men kan tegenwoordig ook een muur "er naast" zetten als je de reeds bestaande niet wil overkopen.
maw. best eens nagaan of je in de documenten van je woning hierover iets terugvind... of voor alle zekerheid toch eens de buur aanspreken of dat deze weet hoe de situatie daar nu juist is.
Ik heb bvb. een twintigtal jaar geleden nog een muur overgekocht die er reeds stond van kort na WO2 maar in goede staat dus geen reden tot "naast bouwen" ....
tweety1959
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Beste Murdock,

Vroeger stond er waar er nu een oprit is een garage...met daarboven een duivenkot:-)

dit zijn restanten van dit duivenkot enz...
huis is gebouwd in 1930.... ik vermoed dus dat ik deze mag weg halen?
praten met de buren is geen optie this een bullebak;-)
mag ik in principe tegen deze muur een camera monteren?

Ik heb even naar de gemeente gebeld... daar zeggen ze me als de muur op de perceelgrens staat( wat ook zo is) dat ik deze latten zelf mag verwijderen, kwestie om veiligheidsreden.

wat betreft een camera ... dat weten ze zelf niet goed...
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Die latten, daar zou ik nu echt eens niks mee inzitten.
Ladder ertegen en latten weg.

Boren in de muur? Geldt hetzelfde als voor je laadpaal zeker?

Dat lood/zink is misschien een restant van een duivenkot, maar de rest is restant van gevelpannen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

tweety1959 schreef: mag ik in principe tegen deze muur een camera monteren?
Als dat een gemeenschappelijke muur is, maw je hebt er mede-eigendom van verworven via de aankoop van de woning, dan mag je een camera hangen aan jouw zijde van de muur. Let op het is niet omdat de muur op de grens staat dat je er ook automatisch mede-eigenaar van bent, de historiek zal dat bepalen. De eerstbouwende heeft het eigendom van de muur, als er iemand naast komt wonen heeft die het recht om daar een gemeenschappelijke muur van te maken maar dan wel mits betaling aan de eerstbouwende, beide buren zijn dan eigenaar van hun helft van de muur. Dus dit ga je moeten nagaan in de akte van aankoop of desnoods op het registratiekantoor als er in de akte niets staat. Als de muur niet gemeenschappelijk is heb je nog altijd het recht om die gemeenschappelijk te maken mits betaling.

Gezien de restanten van het "duivenkot" en de garage er tegen steunde is de kans bijna 100% dat het een gemeenschappelijke muur is, maar voor de zekerheid altijd nagaan, soms had je van die regelingen waarbij de muur tussen twee woningen van dezelfde familie stond en dan werd dat vaak nooit formeel geregeld, wat dan problemen oplevert als het verkocht wordt.
silentkiller schreef:Wat wel altijd werkt: praten!
Zoals OP aanhaalt is dat niet iets dat altijd werkt of altijd een mogelijkheid is. We leven niet meer in de jaren 60.
murdock447
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 23 keer

CCatalyst schreef:
tweety1959 schreef: mag ik in principe tegen deze muur een camera monteren?
Als dat een gemeenschappelijke muur is, maw je hebt er mede-eigendom van verworven via de aankoop van de woning, dan mag je een camera hangen aan jouw zijde van de muur. Let op het is niet omdat de muur op de grens staat dat je er ook automatisch mede-eigenaar van bent, de historiek zal dat bepalen. De eerstbouwende heeft het eigendom van de muur, als er iemand naast komt wonen heeft die het recht om daar een gemeenschappelijke muur van te maken maar dan wel mits betaling aan de eerstbouwende, beide buren zijn dan eigenaar van hun helft van de muur. Dus dit ga je moeten nagaan in de akte van aankoop of desnoods op het registratiekantoor als er in de akte niets staat. Als de muur niet gemeenschappelijk is heb je nog altijd het recht om die gemeenschappelijk te maken mits betaling.

Gezien de restanten van het "duivenkot" en de garage er tegen steunde is de kans bijna 100% dat het een gemeenschappelijke muur is, maar voor de zekerheid altijd nagaan, soms had je van die regelingen waarbij de muur tussen twee woningen van dezelfde familie stond en dan werd dat vaak nooit formeel geregeld, wat dan problemen oplevert als het verkocht wordt.
Wat ik dus reeds had uitgelegd.....
Als het dus blijkt jouw eigen muur(deel)te zijn kun je camera's zetten zoveel je wil zolang je maar geen camera richt naar de eigendom van je gebuur want dan zit je weer in de knoei met de wet op de camerabewaking en privacy...Als je echt perfect de wetgeving wil volgen moet je wel zelfs de camera's die op je eigendom staan en volledig gericht naar jouw eigendom aangeven, zelfde met een alarmsysteem dit moet in principe altijd geregistreerd worden zelfs al zijn er geen sirenes zijn enz...langs de andere zijde zou ik diegenen die hiertegen zondigen geen eten willen geven ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”