Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

En voila, de pasjesmaatschappij is een feit geworden. Wat is het volgende?

Die politiek is om van te gruwen, de ene dag zit excellentie VDB op een congres en beweerd hij doodleuk aan de interviewer dat hij helemaal geen mondmasker hoeft aan te doen omdat het een veilig evenement is. Nauwelijks een paar dagen later beweerd hij doodleuk dat een mondmasker moet en een pas tonen aan de cafébaas nu een vereiste is.
Het pasje gaat het oplossen, dat merken we aan de andere kant van het land waar dit al een tijd gangbaar was... Of swingen de cijfers daar niet meer de pan uit? Oh ja, we steken het maar op de antivaxers, de twijfelaars...
Maar wat met al die buitenlanders die hier komen werken, plezieren enz. Gaan we mensen uit de vroegere Oostbloklanden nu toegang verbieden? Of kunnen die geen verspreider zijn en is het alleen wij Belgjes die een probleem vormen.

Gaan we nu als volgende stap voor een verplichte vaccinering voor de voltallige bevolking? Doe dat maar politiek, want ik wil wel eens weten in welke bocht het dreamteam van Alexander zich gaan wringen als nadien de cijfers blijven of zelfs zouden stijgen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

timmermc schreef:Gaan we nu als volgende stap voor een verplichte vaccinering voor de voltallige bevolking?
Dat zou het meest pragmatisch zijn...

Nu ben je "vrij" om te kiezen. Ahum.
Maar als je het "verkeerde" kiest gaan ze je pesten...
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Ordon schreef: En laat dat nu net het issue zijn waar onze overheid tegenaan loopt: sommige gevaccineerden worden alsnog besmet én besmetten (nadat ze besmet zijn) anderen!
Mét of zonder symptomen.

Is er hier ooit iemand geweest die dat ontkent? Maar ook niet gevaccineerder kunnen anderen besmetten.

Dus wat is dan de oplossing? Minder contacten. Alleen gaat "de Belg" dit niet meer pikken.

Dus moet je inzetten op (1) vaccineren van die 25 procent weigeraars, (2) opnieuw mondmaskers (3) testen + quarantaine (4) meer telewerken (5) inperken indoor evenementen.

Maar niet doen alsof vaccineren niets of nauwelijks helpt aan het probleem, want dat is manifest onjuist.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, er is verwarring over de formulering omdat besmetting ook aanleiding kan geven tot opname en eventueel overlijden, hangt het allemaal samen.

Opnieuw blijft de opmerking dat als je pro-vaccinatie bent door oa het gunstig effect op zorg is het moeilijk anti-vaccinatie te verdedigen bij weigeraars.

Dat er mensen zijn die gevaccineerd zijn en toch gevaarlijk kunnen zijn dat klopt maar zoals gezegd een minderheid terwijl de groep niet gevaccineerden wel nog (te) groot is. Punt is dat men vaccinatie moet combineren met aangepast gedrag. Bij gevaccineerden is 1 factor gecovered maar bij niet-gevaccineerden zijn er nog 2 werkpunten.

Je hebt nog altijd de keuze maar men drijft de gevolgen van de keuze op en wentelt deze meer af naar degene die kiest, volledig logisch. Je neemt ZELF de verantwoordelijkheid van uw keuzes. Nu is het geweten dat dit niet het sterkste punt is van de mensheid en dus komt verplichting in beeld. Dit is logischer dan de gevolgen van individuele keuzes te laten uitzweten door de rest die anders koos.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Ordon schreef:Nu ben je "vrij" om te kiezen. Ahum.
Maar als je het "verkeerde" kiest gaan ze je pesten...
Ja, de tweedeling is op komst...
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

phil48 schreef:Maar niet doen alsof vaccineren niets of nauwelijks helpt aan het probleem, want dat is manifest onjuist.
Plaats de dingen in de juiste context waar ze horen.
De doorbraakinfecties spelen ons ernstig parten.
Of wil je dat ontkennen?
Dizzy schreef:Punt is dat men vaccinatie moet combineren met aangepast gedrag.
Ja, inderdaad, zo simpel is het.
En komen er nieuwe farmaca: dan kunnen die ons ook extra helpen.

En de mensen correct én gedegen informeren natuurlijk.
Dan zouden velen discussies zelfs niet plaatsvinden...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De juiste context is dat vaccins momenteel ons enige nu al beschikbare verdediging zijn, het lijkt me dus de logica zelve om deze wapens zo veel mogelijk in te zetten en dit te combineren met verantwoord gedrag. Het is de combinatie van hameren op verantwoord gedrag enerzijds en anderzijds onverantwoord gedrag (niet-vaccinatie) te pamperen dat voor verwarring zorgt.

Dat de situatie ernstig is moet niet meer gecommuniceerd worden, wie het nu nog altijd niet weet, wil het niet weten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ja klopt.
Doch niet iedere mens die er voor kiest om niet gevaccineerd te wordt is daarom onverantwoord...

En laat je mensen de keuze: dan zou je die keuze ook moeten respecteren. Lijkt me logisch.
Wil je dat iedereen gevaccineerd wordt: verplicht het dan én neem als overheid ook dan je verantwoordelijkheid.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Klopt, net zoals gevaccineerden niet allemaal onverantwoordelijk zijn.

De keuze wordt gerespecteerd, dat is net het probleem. Je mag kiezen maar de gevolgen zijn niet voor degene die kiest, dat is eindig.

Ik ben altijd voorstander geweest van verplichting want sommige mensen hebben gewoon geen gezond verstand, dat is toch al één ding dat deze crisis ons geleerd heeft.

Hier een overzicht van de reacties in andere landen, België is alles behalve streng.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

phil48 schreef: Dus moet je inzetten op (1) vaccineren van die 25 procent weigeraars, (2) opnieuw mondmaskers (3) testen + quarantaine (4) meer telewerken (5) inperken indoor evenementen.

Maar niet doen alsof vaccineren niets of nauwelijks helpt aan het probleem, want dat is manifest onjuist.
1. Het zijn geen 25% weigeraars, je zit met een hoop <12 jarigen (1.5 a 2 miljoen) en een een hoop ( XXX) mensen die gewoonweg niet gevaccineerd kunnen worden ( bv. kankerbehandeling)... mooi voorbeeldje van stigmatiseren dus.
2. Dat helpt dus amper 1 studie aan den andere kant van de wereld zit op <9%
3. Maar dat willen de huisartsen dus niet meer
4. is lief vragen = niet afdwingbaar
5. dat doet men dus niet expliciet niet
Alle maatregelen die nu dus ingaan dragen niks bij om deze zever te stoppen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Een bijkomend probleem is dat zelfs 100% vaccinatie, maar met een doorbraakproblematiek zoals we die nu kennen, in combinatie met "onaangepast gedrag" (mensen willen terug naar hun gedrag pre-corona) heden geen soelaas zal bieden...

Dus, ja, dan sta je daar met een verplichte vaccinatie waarbij de overheid alsnog "aangepast gedrag" moeten gaan afdwingen...
Op een bepaald moment is het voor de mensen "genoeg" geweest.
Dat punt wil je echt niet opzoeken...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

sky schreef:We werken al sinds maart 2020 fulltime van thuis. In al die tijd misschien 4x naar de bureau geweest.
Er zijn er dus ook die zich wel aan de richtlijn houden. :angel:
Hier ook en nog NIET naar het kantoor geweest.
En ik kan zeggen dat ik het kotsbeu ben, maar het is niet anders :lol:
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Hier momenteel 2 keer per week en altijd al 1 keer per week geweest sinds eind juni 2020. Dit vanwege praktische afspraken. Heel mijn dienst is nog papier based grotendeels.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik bestudeer de UK cijfers, die veel verder in detail gaan dan sciensano.

Interessant is W41 vs W40

https://assets.publishing.service.gov.u ... eek_40.pdf
https://assets.publishing.service.gov.u ... eek-41.pdf

en opnieuw op pagina 13 zie je de covid bij "Rates among persons vaccinated with 2 doses (per 100,000)" omhoog gaan, in de leeftijd 40-49 is er zelfs een flinke aangroei van covid bij dubbele prikkies

ben benieuwd naar de stats eind van het jaar, en in maart 2022
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Helaas zijn er bedrijven waar thuiswerk liefst zo weinig mogelijk toegelaten wordt.
Onze zoon mag maar 1 dag per week thuiswerken en dat terwijl hij thuis meer gedaan krijgt op een dag en even veel contact heeft met de collega's van zijn team. Het maakt geen hol uit of hij op kantoor zit of thuis om zijn werk te doen (IT, developer). Het is gewoon zo dat de leiding graag veel volk ziet zitten.
Ondertussen zijn er al een deel van zijn collega's thuis met verkoudheden/griep en zieke kinderen.
Gezien de tijdsdruk van dingen die "af moeten" zou ik als werkgever proberen om ziekteverzuim in te perken en niet iedereen op een hoop op kantoor elkaar te laten aansteken. De zoon is een van de weinigen die zijn mondmasker de hele tijd draagt op de drukke momenten en wanneer alles weer eens dicht moet wegens te koud.

Hij gaat vandaag nog eens aandringen om meer thuis te werken met verwijzing naar de nieuwe maatregelen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Vaccinatie belonen met een CST, DAT is de oorzaak van de meeste ellende!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ordon schreef: Ik weet niet wat er in je omging om iets over een "slechte batch" te insinueren?
Een cynisch kantje dat boven kwam drijven.
Bedankt voor de uiteenzetting van het filmpje!
Ieder zijn mening over wat de vaccins doen. In redelijk wat landen met lage vaccinatiegraad noteren ze weinig besmettingen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8481107/
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Dat kan perfect hé.
In die studie kijken ze enkel naar vaccinatiegraad en besmettingen.
Zaken als "gedrag", mobiliteit, inwoners per vierkante kilometer, etc worden niet meegenomen in hun interpretatie.
En dat ook nog eens in functie van de tijd...

Wij zien ook verschillen tussen onze Vlaamse provincies en gemeenten in functie van de tijd en van "gedrag" ondanks gelijkaardige vaccinatiegraad...

Feitelijk een beetje simplistisch artikel.
Maar, ja, 't is weer een publicatie hé.

Mensen als Niel Hens hebben hun handen vol aan goed trachten te modelleren om maar een vergelijk te geven.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

CST lokt verkeerd "gedrag" uit (cfr petrol242) maar politiek wint hierbij...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

svermassen schreef:En ik kan zeggen dat ik het kotsbeu ben, maar het is niet anders :lol:
Je beseft niet welke luxe je hebt.
ub4b schreef:ben benieuwd naar de stats eind van het jaar, en in maart 2022
Tegen dan de meesten al derde prik wanneer blijkt dat de maatregelen van gisteren ook niet werken, dat zal het ook wel beinvloeden.
on4bam schreef:Het is gewoon zo dat de leiding graag veel volk ziet zitten.
Triest. Dat is dus zo'n bedrijf die zich helemaal niets aantrekt van wat er gisteren gezegd is, en dat is een veel groter probleem dan "vaccinweigeraars". En er is daar niets aan te veranderen, dat is puur vastzitten in het verleden (mensen zijn alleen productief wanneer ik ze in de gaten hou) en negeren van het bewijs van het tegendeel, oa absenteïsme door ziekte.

Nu, het is ook aan de werknemers om het verschil te maken. Er wordt genoeg aangeworven bij bedrijven die thuiswerk wel toelaten. Laat de bedrijven die dat niet doen maar met de personeelstekorten zitten.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

CCatalyst schreef:
svermassen schreef:En ik kan zeggen dat ik het kotsbeu ben, maar het is niet anders :lol:
Je beseft niet welke luxe je hebt.
Dat besef ik maar al te goed, maar na zo een periode mis je het kantoor toch.
En fysieke meetings, discussies, ...
Voordien hadden wij ook al de mogelijkheid tot thuiswerk.
En dat blijft nadien ook en wordt zelfs uitgebreid.
Ik heb op dat gebied socialer contact nodig met de collega's waar ik mee samenwerk.
Terwijl er ook collega's zijn die nooit meer naar kantoor willen.
Voor 2015 hadden wij die vrijheid ook niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Veel bedrijven zijn nog weigerachtig tegenover telewerk terwijl het nut al aangetoond is in vorige periodes.

Er is inderdaad enorm verloop van personeel en grote vraag. De werkgevers die zijn blijven hangen zullen dat merken op hun dienst HR. Het lijkt me ook interessant om eens na te gaan hoe het zit met absenteisme in bedrijven en dan vergeleken tussen bedrijven met veel/weinig telewerk.

Voor iedereen ligt de balans anders maar zolang het een vrije keuze is van de werknemer zie ik er geen probleem in.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Das bij ons ook, je wordt niet verplicht thuis te werken.
Je mag kiezen binnen het kader van aantal dagen thuiswerk of zelfs gewoon kantoor.

En dat er bedrijven weigerachtig tegenover staan zie je goed genoeg op de weg.
Ik weet zelfs een bedrijf waar bedienden en arbeiders werken waar dat het nooit toegestaan was voor de bedienden.
Enkel de bedienden konden verplicht thuiswerken.
En ... ze zien geen verschil in prestaties, meer nog die waren beter en minder ziektedagen.
Maar sommige werkgevers hebben daar geen oren naar.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

decat schreef:Ieder zijn mening over wat de vaccins doen. In redelijk wat landen met lage vaccinatiegraad noteren ze weinig besmettingen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8481107/
Eens hun bijlage gedownload over welke landen ze het hebben. 8)
Daar zitten dus heel wat landen tussen waar ze allicht maar een paar PCR toestellen hebben.
Ja, daar gaan ze zeker niet veel besmettingen vinden. :lol:
Als ze al het volk hebben dat er deftig mee kan werken...

De lijst van 68 landen die ze vergeleken hebben (ik heb er een paar in het vet gezet):
Angola, Argentina, Australia, Austria, Azerbaijan, Bahrain, Botswana, Brazil, Bulgaria, Cambodia, Canada, Cyprus, Czechia, Djibouti, Egypt, Georgia, Greece, Hong Kong, Iceland, India, Indonesia, Israel, Italy, Jamaica, Japan, Kazakhstan, Kenya, Kyrgyzstan, Latvia, Lebanon, Libya, Lithuania, Malawi, Malaysia, Mali, Malta, Mauritania, Mauritius, Mongolia, Montenegro, Namibia, Nepal, New Zealand, North Macedonia, Pakistan, Panama, Philippines, Portugal, Russia, Sao Tome and Principe, Saudi Arabia, Senegal, Slovenia, Somalia, South Africa, South Korea, Sri Lanka, Suriname, Sweden, Taiwan, Trinidad and Tobago, Turkey, Ukraine, United Arab Emirates, United States, Uruguay, Vietnam, Zimbabwe
Afin, weer een typevoorbeeld van een "wetenschappelijke publicatie" waar ge dus totaal niks mee zijt. :wink:

Ha, en wij Belgen mogen niet meedoen. :angel:
De Duitsers, de Fransen, de Engelsen en de Hollanders ook niet. 8)

Edit:
De metrics van dat artikel: 1,18 miljoen keer "bekeken". :lol:
Ook heel wat journalisten hebben die publicatie opgenomen in hun eigen artikel (redelijk lange lijst op die pagina)...
Online_attention.png
Online_attention.png (63.87 KiB) 633 keer bekeken
Ja, ook populair op Twitter precies.... :-)
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Ik wist wel dat het woord van een politieker niets waard was maar bij deze is dat nog eens bewezen. De enige vraag die ik mij stel is of ze dit op instructie doen (van wie dan?) of ze dat gewetenloos volledig naar eigen wil doen.
decroo.png
decroo.png (95.36 KiB) 626 keer bekeken
jambon.png
jambon.png (63.55 KiB) 626 keer bekeken
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Vindt ge nu niet dat De Croo een schoon cravat aan heeft op diene foto?
't Lijkt wel ne slimme vent als ge hem zo ziet staan. :lol:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

gumibear schreef:De enige vraag die ik mij stel is of ze dit op instructie doen (van wie dan?) of ze dat gewetenloos volledig naar eigen wil doen
Zij zullen zeggen dat ze dat op "instructie" van de wetenschappers doen, maar da's quatsch natuurlijk want ze negeren wel zoveel andere zaken.

Is niets meer dan een politieke afrekening met N-VA. BDW had dit weekend nog gezegd dat pasjesmaatschappij nutteloos is in Vlaanderen. Nu moet hij zijn kar keren en dat kost stemmen. En terecht, want Jambon heeft zoals gewoonlijk weer vanalles toegegeven op het overlegcomité dat hij niet had moeten toegeven. Het was ook Jambon die voor de pauspaze gestemd had (wat ook nodig was) terwijl Weyts daar zo hard tegen was.

Dat de liberalen hun kar OOK gekeerd hebben, dat klopt. MAAR het zijn niet de liberalen die het pasje invoeren in Vlaanderen, het is nog altijd de N-VA. Het is een regionale aangelegenheid, geen federale beslissing.

Politieke spelletjes waarbij de burger als speelballetje ingezet wordt is niets nieuws onder de zon in dit land.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Politici gaan te werk volgens scenario's en richtlijnen. Van de EU, van de FED/ECB...
Dagelijks Nieuwsuur/Op1 e.d. volgen op nederlandse zenders bijvoorbeeld laat je toe om identieke scenario-lijnen te ontdekken.
En wanneer men niet voldoende luistert wordt een gezant gezonden om de boel over te nemen (cfr Mario Draghi in Italie) :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

CCatalyst schreef:Zij zullen zeggen dat ze dat op "instructie" van de wetenschappers doen, maar da's quatsch natuurlijk want ze negeren wel zoveel andere zaken.

Is niets meer dan een politieke afrekening met N-VA. BDW had dit weekend nog gezegd dat pasjesmaatschappij nutteloos is in Vlaanderen. Nu moet hij zijn kar keren en dat kost stemmen.
Bij de experts leek de roep om een CSP maar matig. Als je Erika Vlieghe en Steven Van Gucht de laatste dagen las gaven zij eerder te kennen dat de CSP niet veel uithaalt. Logisch want de vaccinatiegraad is al zo hoog en met een groene check springt iedereen plots heel onachtzaam om aldus Steven. En veel van de Corona-patiënten (die sterven) die ziekenhuisbedden innemen zijn al volledig ingeënt. Vanuit de media zag je wel een orchestratie en push om die CSP erdoor te krijgen en tegengeluiden kwamen er nauwelijks door.

Op Vlaams niveau zijn het (in volgorde van gewicht, verbeter mij als het fout is) N-VA, OpenVLD en CD&V die de regering vormen en die, hadden ze daar zin in gehad, voet bij stuk konden houden. CD&V loopt wel vaker warm voor regimevriendelijke maatregelen en die hadden vooraf ook geen anti-CSP geluiden laten horen dacht ik. Bij OpenVLD was het anti-CSP toch wel vrij luid naar de burger toe en bij N-VA ook. Ik geloof niet dat ze zich laten rollen door andere partijen ofzo dus die beslissingsnames zitten volgens mij louter binnen de eigen partijen... zo daar ergens aan de top. Om geloofwaardig te zijn hadden ze vooraf al kunnen aangeven dat ze pro/onverschillig waren of het democratischer overlaten aan het (Vlaams/Federaal) parlement maar hier keren ze plotsklaps hun kar. Zeer raar.

Voorafgaand vond ik het trouwens al raar dat Francken het veld werd ingestuurd met zijn afgezaagde bliksemafleider over migratie.
Laatst gewijzigd door gumibear op 27 okt 2021, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

gumibear schreef:(van wie dan?)
Personen zoals Klaus Schwab
Executive Chairman of the World Economic

Alexander De Croo is part of the 2015 intake of World Economic Forum Young Global Leaders.

De Croo is niet meer dan een marionet, en voert een gelijkaardig plan uit als zijn collega zakkenvullers in de buurlanden, die ook banden hebben met Klaus / WEF.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De wetenschappers hebben niets te zeggen, het zijn louter adviseurs. Uiteindelijk ligt de beslissing bij de politiek.

En Jambon die afrekent met de NVA? :lol:

Men moet iets doen om de slechte cijfers tegen te gaan en de vaccinatiecijfers te verhogen en dan is er een koehandel waarbij toegevingen gebeuren om ergere taboes te vermijden. Bij NVA wou men geen beperkingen als mondmaskers of afstand in de horeca dus dan moest er een toegeving komen en dat was het CST. Moest hij nog eens over zijn huisbrand beginnen?

Politiek is compromissen sluiten, zeker in een land met veel partijen en regio's. Elke partij en regio wil dan scoren en dan krijg je halfbakken "oplossingen". Vandaar dat ik voorstander ben van meer homogeniteit in de bevoegdheden incl het herfederaliseren van zaken die nationaal horen geregeld te worden, gezondheid is daar duidelijk eentje van.

Het is inderdaad bijna pijnlijk hoe vaak men dezelfde doorzichtige afleidingsmanoeuvres gebruikt. Is er een pijnlijk dossier, rap over iets anders beginnen, liefst iets met moslims :lol: Dan krijg je een ex-staatssecretaris, die mensenhandel op zijn kabinet niet opmerkte, die advies geeft aan de huidige bevoegde politieker :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

Ai, gaan we nu toch niet volledig off-topic met die politiek? :lol:
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@ub4b

Een legertje bankiers van de FED stellen miljarden ter beschikking van de EU, niet Klaus Schwab...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Dizzy schreef:Bij NVA wou men geen beperkingen als mondmaskers of afstand in de horeca dus dan moest er een toegeving komen en dat was het CST.
Verbeter mij als ik fout ben, ne mens leest ook ni alles tot op de letter, maar de mondmaskerplicht geldt toch gewoon terug? Of toch op plaatsen waar mensen geen CSP kunnen of moeten tonen.

Concreet wil dat zeggen dat iemand die een groene check op zijn smartphone kan tonen maar die ook besmet is (buiten wat hoesten is die assymptomatisch) iedereen lekker kan onderhoesten en besmetten terwijl diegene die dat niet hebben gewoon thuis in hun kot moeten blijven :think:
Med
Pro Member
Pro Member
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 aug 2017, 22:58
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 9 keer

CCatalyst schreef:
gumibear schreef:De enige vraag die ik mij stel is of ze dit op instructie doen (van wie dan?) of ze dat gewetenloos volledig naar eigen wil doen
Zij zullen zeggen dat ze dat op "instructie" van de wetenschappers doen, maar da's quatsch natuurlijk want ze negeren wel zoveel andere zaken.

Is niets meer dan een politieke afrekening met N-VA. BDW had dit weekend nog gezegd dat pasjesmaatschappij nutteloos is in Vlaanderen. Nu moet hij zijn kar keren en dat kost stemmen. En terecht, want Jambon heeft zoals gewoonlijk weer vanalles toegegeven op het overlegcomité dat hij niet had moeten toegeven. Het was ook Jambon die voor de pauspaze gestemd had (wat ook nodig was) terwijl Weyts daar zo hard tegen was.

Dat de liberalen hun kar OOK gekeerd hebben, dat klopt. MAAR het zijn niet de liberalen die het pasje invoeren in Vlaanderen, het is nog altijd de N-VA. Het is een regionale aangelegenheid, geen federale beslissing.

Politieke spelletjes waarbij de burger als speelballetje ingezet wordt is niets nieuws onder de zon in dit land.
Tja, sommigen zullen elke beslissing waar BDW niet achter staat als "politieke afrekening" beschouwen. :bang:
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

CCatalyst schreef:
on4bam schreef:Het is gewoon zo dat de leiding graag veel volk ziet zitten.
Triest. Dat is dus zo'n bedrijf die zich helemaal niets aantrekt van wat er gisteren gezegd is, en dat is een veel groter probleem dan "vaccinweigeraars". En er is daar niets aan te veranderen, dat is puur vastzitten in het verleden (mensen zijn alleen productief wanneer ik ze in de gaten hou) en negeren van het bewijs van het tegendeel, oa absenteïsme door ziekte.
Misschien lezen ze mee (betwijfel ik) want vanaf nu is 1 dag per week op kantoor genoeg. Die ene dag is natuurlijk nog altijd om hetzelfde te doen wat ook thuis kan maar het is toch al iets.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

gumibear schreef:Bij de experts leek de roep om een CSP maar matig. Als je Erika Vlieghe en Steven Van Gucht de laatste dagen las gaven zij eerder te kennen dat de CSP niet veel uithaalt.
Klopt volledig, Van Gucht zei zelfs dat CST-evenementen de gevaarlijkste zijn waar hij geweest is want iedereen doet daar alsof het virus niet meer bestaat. MAAR je gaat zonder twijfel ook nog altijd wel een expert met iets van wetenschappelijke credential vinden die voor het CST is. En daar kan de politiek dan achter schuilen. Als men het niet ingevoerd had, kon men dan schuilen achter Vlieghe of Van Gucht. Of hoe de verdeeldheid tussen experts de ideale dekmantel is.

Overigens hoeft dat niet eens, die wetenschappelijke dekking. Het is niet alsof men afgerekend wordt op het rekening houden met experts/wetenschap.
gumibear schreef:Op Vlaams niveau zijn het (in volgorde van gewicht, verbeter mij als het fout is) N-VA, OpenVLD en CD&V die de regering vormen en die, hadden ze daar zin in gehad, voet bij stuk konden houden.
Het overwicht N-VA is wel groot in de Vlaamse regering, levert Vlaams president etc. Het zit hem ook in het federale overlegcomite, waar men een consensus moet vinden of men kan niets besluiten. Gezien men gisteren besloten heeft dat Vlaanderen zich gaat engageren om de mondmaskers in te voeren, moet het zijn dat de Vlaamse vertegenwoordiging daarin - Jan Jambon dus - dat toegegeven heeft, en nu kan ze daar natuurlijk moeilijk op terugkomen. Daarom dat de kar van de N-VA het meeste invloed heeft als ze die keert. Open VLD heeft haar kar ook gekeerd maar dat maakt in de praktijk weinig verschil.
gumibear schreef:of het democratischer overlaten aan het (Vlaams/Federaal) parlement
Dit gaan we nooit meer zien (tot er een revolutie komt). De wetgevende macht is definitief verschoven van het parlement naar de partijbureaus. We zijn geen democratie meer maar een particratie.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 27 okt 2021, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

gumibear schreef: Concreet wil dat zeggen dat iemand die een groene check op zijn smartphone kan tonen maar die ook besmet is (buiten wat hoesten is die assymptomatisch) iedereen lekker kan onderhoesten en besmetten terwijl diegene die dat niet hebben gewoon thuis in hun kot moeten blijven :think:
ja de Covid Spread Ticket

de prikkies mogen onbeperkt "dom" doen en alle regels aan hun laars lappen dankzij de CST, en mekaar verder goed aansteken
dan komen ze weer thuis of in andere kringen waar de CST niet nodig is, en zo verspreid het zich verder
er is immers geen bubble meer, dus je kan onbeperkt al je vrienden ook nog eens aansteken

alles is dus net omgekeerd dan hoe ze het verkopen
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

svermassen schreef:
CCatalyst schreef:
svermassen schreef:En ik kan zeggen dat ik het kotsbeu ben, maar het is niet anders :lol:
Je beseft niet welke luxe je hebt.
Zal ook een beetje van je privé situatie afhangen. Heb ook maar een dag of twee op kantoor gewerkt. Maar er zijn toch dagen geweest dat ik thuis wou gaan lopen :-D

Ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat het aantal echtscheidingen gaat stijgen door thuiswerk.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 35 keer

Dizzy schreef:Dan krijg je een ex-staatssecretaris, die mensenhandel op zijn kabinet niet opmerkte, die advies geeft aan de huidige bevoegde politieker :lol:
Zullen we het dan eens hebben over onze federale minister van gezondheid? Die in stilte zijn biezen heeft gepakt nadat er betrokkenheid bij een vies zaakje was ontdekt... Paar jaartjes Oxford, en daar is hij terug bovengehaald door de jonge 'vooruit' garde. Als je spreekt van een Jack in the box clown...

Dat Covid 'Spread' Ticket gaat het hem helemaal doen. Toen ik enkele maanden geleden binnen stapte op het appartement bij een ouder koppel met mijn mondmasker op, kreeg ik meteen te horen dat dit niet hoefde, Ze waren gevaccineerd en het was dus een veilige omgeving volgens hen.
Hetzelfde doet zich voor bij veel anderen waar ik binnenstap, jong en oud. Er waren er zelfs die mij in het belachelijke trokken omdat ik bij hen mijn mondmasker ophield en bij mijn vraag om dan tenminste wat afstand te respecteren bijna boos werden.

Dat het gaat mislopen met dat CST staat nu al in de sterren geschreven.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”