Aankoop sma home manager 2.0 hoe aansluiten

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

Situatie nu

3x400+N

Komt toe op differentieel 63A 300mA toe (4p)

Hoe zet je de home manager 2 ( https://manuals.sma.de/HM-20/nl-NL/2762267531.html) hier correct achter want enkel fases 1 tem 3 komen bovenaan terug (onderaan wel alle 4)

Als ik hem voor de dif plaats werkt het wel maar dat is niet ok bij keuring vrees ik. Dus moet die achter dif komen...

Maar als ik die achter de dif zet komt de N er niet meer uit bovenaan dus hoe zet ik die dan op mijn bord zodat mijn droge en natte kring nog ok zijn zoals ervoor? Daar zit ik in de knoop

Afbeelding

Iemand die een idee heeft of snapt waarom ik dit niet goed krijg?

Ik maak ergens een fout maar is lastig dit neer te schrijven :lol:

Ik hoop door de uitgaande N gewoon zoals voordien te koppelen aan de natte differentieel en vervolgens ook nog aan de droge kring. Maar dan mag die niet nogmaals naar de N van de hm2? Eerder de lus van fase 3 naar de N? (truukje als je maar 3 kabels hebt)

Alvast bedankt voor de moeite om dit trachten te snappen
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

De N moet sowieso verbonden worden met "uitgaande" N van de 300 mA differentieel.
Verder moet je de N doorlussen naar je droge kring, en verder via de "ingaande" N van je 30mA differentieel.
Let wel op, dezelfde draaddikte, nooit meer dan 2 draden onder een klem, soepele kabel in een hulsje steken etc.
Best dezelfde sectie gebruiken als de voorgaande zekering, ik vermoed 3f 25A? > dus minstens 4mm².
Best even in een Wago-klem plaatsen (6mm²) om dit proper en goed op te lossen.

De N wordt trouwens enkel gebruikt om de spanningen te kunnen meten, en om de module te voeden.

Trouwens, voor de differentieel?
Je hebt zegel verbroken dan? Dat mag je zeker niet doen, want dat is zowat het bewijs dat je installatie ooit gekeurd en goed bevonden geweest is.
(of deze periodiek om de 25 jaar herkeurd is, dat is wat anders uiteraard)

(misschien laat je het beter over aan iemand met kennis van zaken, no offence, je wil hier toch geen risico lopen op brand)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
luukske
Plus Member
Plus Member
Berichten: 147
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 17 keer

De bestaande N vanuit de 300A diff aangesloten laten en hier een extra aftakking maken naar de N input van de SMA.
De fases na de 300mA diff wel onderbreken en door de SMA laten gaan.
Dat is het, moeilijker is het niet :-D
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het staat toch letterlijk getekend in de pdf die je linkt?

Zoek een vakman.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

luukske schreef:De bestaande N vanuit de 300A diff aangesloten laten en hier een extra aftakking maken naar de N input van de SMA.
De fases na de 300mA diff wel onderbreken en door de SMA laten gaan.
Dat is het, moeilijker is het niet :-D
Dat is inderdaad een gemakkelijke goeie, even "verloren gelopen" in de eenvoud van het principeschema.
Ergens stopt de N in de kast VOOR de "kleine" automaten.
Of een goede vakman heeft vorkbruggen gebruikt, zeer handig voor verder af te takken.

Na een automaat zal het ook wel werken zolang deze niet uitstaat, maar probeer dit maar niet bij een 30 mA kring, dan zal uw differentieel wel eens durven springen.
Of héél gezellig als je die kring uitzet, dat er toch nog een beperkte hoeveelheid spanning op de nulleider blijft staan door de meter zo.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”