Ik vroeg me af, stel je boekt een vliegreis maar betaalt niet voor stoelreservering.
Wat indien er geen plaatsen meer naast elkaar zijn, kan het dan dat je kind + of - 12 jaar naast iemand anders zit?
Is dat wettelijk toegestaan dat je minderjarige kind niet naast je kan zitten?
Puur hypothetisch, we hebben wel gereserveerd.
Vlucht zonder stoelreservering - kinderen
- Splitter
- Elite Poster
- Berichten: 4578
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
british airways:
klm:Reis je met kinderen dan is het wel zo fijn om naast elkaar te zitten. Hoewel British Airways hier rekening mee houdt bij de stoelindeling, is het geen garantie dat je als gezin allemaal bij elkaar zit. Kinderen onder de 12 jaar komen in ieder geval naast een volwassene uit hetzelfde reisgezelschap te zitten.
easyjet:We plaatsen gezinnen altijd zoveel mogelijk bij elkaar. Lukt dit niet, dan zorgen we er voor dat elk kind naast één van de volwassenen in uw reisgezelschap zit.
We zullen er nog steeds voor zorgen dat elk kind jonger dan 12 jaar in de buurt van een volwassene op je boeking zit.
Volgens Europese wetgeving:
Under the non-binding documents prepared by the European Aviation Safety Agency (EASA)(2), when an infant is seated in a baby chair and thus needs a separate seat in order to have the chair properly installed, the accompanying passenger should be seated next to the infant. Infants can also sit in a parent’s lap restrained with a loop belt only.
When a passenger travels with a child of less than 12 years of age, the relevant indication is covered by the non-binding Guidance Material prepared by EASA. If a child travels with an accompanying adult in the same class of cabin, the child should be seated in the same seat row segment as the accompanying adult. Where this is not possible, the child should be seated no more than one seat row or aisle away(3).
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... .html#ref3
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... rt-CAT.pdf
Let wel op, dit is Europese regelgeving. Niet van toepassing op bv. een binnenlandse vlucht in de US, waar gewoon de airline policy van toepassing is:
https://www.transportation.gov/individu ... ly-seating
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html
Ik heb het trouwens meegemaakt op een binnenlandse vlucht in de US met United Basic Economy. Een Frans koppel met dochter van een jaar of 10 zat meerdere rijen weg van haar ouders die ook apart zaten. Na een beetje theater met de cabin crew was er vrij snel een passagier die z'n zitje opofferde om het op te lossen...
Under the non-binding documents prepared by the European Aviation Safety Agency (EASA)(2), when an infant is seated in a baby chair and thus needs a separate seat in order to have the chair properly installed, the accompanying passenger should be seated next to the infant. Infants can also sit in a parent’s lap restrained with a loop belt only.
When a passenger travels with a child of less than 12 years of age, the relevant indication is covered by the non-binding Guidance Material prepared by EASA. If a child travels with an accompanying adult in the same class of cabin, the child should be seated in the same seat row segment as the accompanying adult. Where this is not possible, the child should be seated no more than one seat row or aisle away(3).
https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... .html#ref3
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... rt-CAT.pdf
Let wel op, dit is Europese regelgeving. Niet van toepassing op bv. een binnenlandse vlucht in de US, waar gewoon de airline policy van toepassing is:
https://www.transportation.gov/individu ... ly-seating
https://edition.cnn.com/travel/article/ ... index.html
Ik heb het trouwens meegemaakt op een binnenlandse vlucht in de US met United Basic Economy. Een Frans koppel met dochter van een jaar of 10 zat meerdere rijen weg van haar ouders die ook apart zaten. Na een beetje theater met de cabin crew was er vrij snel een passagier die z'n zitje opofferde om het op te lossen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 6659
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Niet-binding allemaal inderdaad, en het is idd mogelijk dat kind tussen twee anderen belandt, maar men is flexibel inzake, zeker bij de "legacy" carriers (Brussels Airlines etc). Aan de check-in melden en vragen of je kan samenzitten, als dat niet lukt dan nog eens aan de gate agent, als dat niet lukt dan vragen aan passagier om te wisselen of desnoods aan de cabin crew. Kans is quasi nihil dat je niet samen gaat zitten.
Let wel: onthou dat niemand verplicht is om zijn stoel op te geven op jouw vraag, als het niet lukt met een passagier maak dan geen drama en zoek een andere oplossing. Pak geen stoelen af van mensen die voor een specifieke stoel extra hebben betaald (emergency exit row etc), en uiteraard kan je ook geen gratis upgrades forceren: als je voor jezelf Business regelt en je kinderen zitten in Economy dan ga je niet samen zitten. Je mag uiteraard wel "omruilen" (kind in Business zetten en zelf in Economy gaan zitten) op de ongeschreven voorwaarde dat het kind zich de hele vlucht in stilte kan bezig houden.
Let wel: onthou dat niemand verplicht is om zijn stoel op te geven op jouw vraag, als het niet lukt met een passagier maak dan geen drama en zoek een andere oplossing. Pak geen stoelen af van mensen die voor een specifieke stoel extra hebben betaald (emergency exit row etc), en uiteraard kan je ook geen gratis upgrades forceren: als je voor jezelf Business regelt en je kinderen zitten in Economy dan ga je niet samen zitten. Je mag uiteraard wel "omruilen" (kind in Business zetten en zelf in Economy gaan zitten) op de ongeschreven voorwaarde dat het kind zich de hele vlucht in stilte kan bezig houden.
-
- Elite Poster
- Berichten: 4340
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
De keren dat we niet extra betaalden voor het kiezen van de zitjes hebben we steeds tijdens de online check-in alsnog 3 stoelen naast elkaar kunnen vastleggen (gratis). Dat was wel steeds zo snel mogelijk na het ogenblik dat check-in actief was 24/48 uur op voorhand.
Op een Emirates vlucht waarvan het deel DXB-MEL door Qantas werd gedaan konden we niet eens zitjes reserveren en kregen we in DXB 1 zitje redelijk vooraan in "cattle class", 1 acteraan en 1 boven (A380). (Qantas) personeel aan check-in weigerde om ons dichter /naast elkaar te zetten maar eenmaal aan boord deed de cabincrew wel veel moeite en zaten we alsnog samen.
Onze betaalde zitjes op een Finnair vlucht kregen we dan weer niet, terugbetaling ook niet. Reden: equipment change, dus ander type/configuratie en dat staat ook zo in de voorwaarden. Rij 3 was normaal economy maar op onze vlucht was rij 5 de eerste van economy, we zaten dus 2 rijen verder.
Op lange vluchten betalen we voor de keuze, op korte (2u) niet, we hopen dan op de gratis keuze bij check-in of wisselen aan boord.
Op een Emirates vlucht waarvan het deel DXB-MEL door Qantas werd gedaan konden we niet eens zitjes reserveren en kregen we in DXB 1 zitje redelijk vooraan in "cattle class", 1 acteraan en 1 boven (A380). (Qantas) personeel aan check-in weigerde om ons dichter /naast elkaar te zetten maar eenmaal aan boord deed de cabincrew wel veel moeite en zaten we alsnog samen.
Onze betaalde zitjes op een Finnair vlucht kregen we dan weer niet, terugbetaling ook niet. Reden: equipment change, dus ander type/configuratie en dat staat ook zo in de voorwaarden. Rij 3 was normaal economy maar op onze vlucht was rij 5 de eerste van economy, we zaten dus 2 rijen verder.
Op lange vluchten betalen we voor de keuze, op korte (2u) niet, we hopen dan op de gratis keuze bij check-in of wisselen aan boord.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Pro Member
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 16 keer
De keren dat we met Ryanair vlogen deed ik bewust nooit priority boarding.
We werden elke keer probleemloos als één van de eersten op het vliegtuig gelaten omdat kinderen niet alleen mogen zitten (zeiden ze).
Ik spreek hier van de leeftijd 2-6 jaar...
De laatste jaren niet meer gevlogen met kinderen dus weet niet hoe het nu is.
Off topic: kinderen mogen trouwens ook nooit aan een nooduitgang zitten. Aan wie daar als volwassene zit wordt altijd gevraagd of je Engels spreekt.
We werden elke keer probleemloos als één van de eersten op het vliegtuig gelaten omdat kinderen niet alleen mogen zitten (zeiden ze).
Ik spreek hier van de leeftijd 2-6 jaar...
De laatste jaren niet meer gevlogen met kinderen dus weet niet hoe het nu is.
Off topic: kinderen mogen trouwens ook nooit aan een nooduitgang zitten. Aan wie daar als volwassene zit wordt altijd gevraagd of je Engels spreekt.