toetsenbord switch

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Heb hier thuis twee laptops op mijn bureau staan, maar slechts één monitor en usb-toetsenbord. De monitor is via een hdmi-splitter verbonden, ben nu op zoek naar iets om die twee laptops met hetzelfde toetsenbord te verbinden. Liefst niet draadloos, maar via usb of zo. Iemand een tip ??
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

een simpel goedkoop kvm switchje?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Staan ze beiden tegelijkertijd aan? Dan kan je eens naar Barrier kijken: https://github.com/debauchee/barrier
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Indien beide laptops gelijktijdig verbonden moeten zijn: een hardware kvm switch gebruiken.

Indien geen gelijktijdig gebruik: hier een tweedehands dell d3100 in gebruik
Vinden alle leden van het gezin handig
Één usb inpluggen voor netwerk, toetsenbord, muis en twee monitoren
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik gebruik hier beide voorstellen hierboven.

1. KVM switch. Die laat je toe van keyboard, video/audio en muis (hence KVM) naadloos te sharen tussen 2 of meerdere PCs. Ik heb een simpele voor 2 PCs, en is een voorganger van deze : https://www.bol.com/be/nl/p/aten-at-cs6 ... oductTitle . Er zullen er ongetwijfeld wel goedkopere zijn. Switchen tussen je beide PCs doe je door een afzonderlijk knopje dat je op je bureau kan leggen/bevestigen of door een programmeerbare keyboard combo. Zoals je in de bol review ziet, moet je wel oppassen met de maximum ondersteunde resolutie.
Het belangrijk aan een KVM switch is dat hij het signaal van de niet-geselecteerde computer niet onderbreekt. Want als je bvb een laptop aansluit, wil je niet dat ineens al je windows van monitor naar laptopscherm springen op het moment dat je de andere computer selecteert.

2. Synergy (vergelijkbaar met Barrier hierboven). Dit is een software-matige oplossing om keyboard/muis te sharen, maar wel met PCs met elk hun eigen scherm. Je kan dan je cursor voorbij het scherm bewegen naar het andere scherm waardoor je keyboard input ineens ook naar de andere computer gaat. Je zal dus wel moeten kiezen dan welke van je 2 laptops ook de monitor gebruikt.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Heb dit ding in gebruik sinds februari om te switchen tussen mijn prive- en werkcomputer. Dit ter vervanging van een identiek ding maar een ander model dat slecht werkte. Dit toestel heeft een MicroUSB voedingspoort.

https://nl.aliexpress.com/item/33042235931.html

Deze werk wel goed. Metalenbehuizing. Mijn beeldschermen zijn aangesloten direct via de verschillende input van de beeldschermen rechtstreeks. Toetsenbord, muis en eID-kaartlezer is via de switch aangesloten.

Soms, echt soms, wil mijn toetsenbord niet direct reageren. Dan moet ik de stekker van het toetstenbord in en uit trekken. Ik heb wel een speciaal toetsenbord (Unicomp M2). Mogelijk heeft dat er mee te maken.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Die laatste ziet er wel interessant uit, denk dat ik dat maar eens ga bestellen.

Bedankt allemaal voor het meedenken :-)
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Zeer interessant maar bestaan er ook dergelijke oplossingen waarbij je ook het scherm kan switchen (HDMI)?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1573
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 70 keer

KVM HDMI
Zoiets?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kijk wel goed naar de resolutie en refresh rate, want die dingen gaan meestal niet verder dan FHD@60hz
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 171
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 22 keer

Als je toch al een HDMI splitter in gebruik hebt voor de monitor zou je ook gewoon Mouse without Borders kunnen gebruiken:
https://www.microsoft.com/en-us/downloa ... x?id=35460

Op beide laptops installeren een aangeven welke "links" staat en welke "rechts" daarna switch de focus van zowel keyboard als muis gewoon tussen beide toestellen als je de muis in de richting van de laptop die je wil bedienen schuift. Werkt natuurlijk het best als je ook twee schermen hebt, maar in jouw setup zou het ook perfekt moeten werken zonder bijkomende hardware.
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 29 jul 2016, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb recent een 4K KVM switch geprobeerd ( waardeloos. Caps lock werkte als shift-lock, en die functie sprong dan nog continu ongevraagd aan of uit bij het overschakelen. Met m'n Ugreen USB switch ben ik perfect tevreden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

My_download schreef:zou je ook gewoon Mouse without Borders kunnen gebruiken:
https://www.microsoft.com/en-us/downloa ... x?id=35460
Interesting, had er nog nooit van gehoord en is dus blijkbaar Microsoft's implementatie van Synergy/Barrier. Bovendien dacht ik niet dat je files kunt drag-droppen met Synergy/Barrier, wel simpele copy-paste van tekst e.d.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”