Framework laptop: de repareerbare laptop.

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Ik ben de Framework laptop aan het volgen.
Grote kans dat als hij met azerty toetsenbord te bestellen is dat ik hem aanschaf.
Alles is makkelijk te vervangen.

https://frame.work/

Je kan je laten verwittigen als de BE versie te bestellen is https://frame.work/locale/edit?waitlist_locale_id=nl-BE

Reviews:

Ook met een eGPU te gebruiken:
Er is nog geen officiële Thunderbolt 4 certificatie, daar wordt aan gewerkt.

Hopelijk slaat dit aan zodat meer fabrikanten hun laptops meer repareerbaar maken.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

Succes zal natuurlijk afhangen van de modulariteit op lange termijn. Als er binnen 2 jaar geen upgrades meer uitkomen, dan sta je even ver als eender welk merk.

Los daarvan ben ik absoluut pro goeie repairability.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik snap hem niet echt...
Dit verschilt amper met een traditionele laptop uit dezelfde prijs categorie...op de verwisselbare poorten na, maar of dat een dealbeaker is ? 't is te hopen dat je er dan 4 Thunderbolt poorten kan inpluggen.

De gemiddelde MacBook gebruiker ligt hier niet van wakker.
De gemiddelde Windows gebruiker ook niet imho.
Blijft over... diegene die niet kan leven zonder een tweede ram slot ?...
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Het gaat verder dan de modulaire poorten. Deze laptop is ontworpen met het oog op herstellen mogelijk te maken. Geen speciale schroeven, vastlijmen van onderdelen, zeer korte kabels die afscheuren als je niet exact weet wat je doet.

Onderdelen zijn te koop met QR-codes die verwijzen naar instructies hoe deze onderdelen te installeren.
https://frame.work/marketplace/parts

Herstelwinkels zouden zelfs op specifiek verzoek technische schema's kunnen krijgen als ze klanten hebben met een Framework laptop om te trachten te onderdelen te herstellen. Eigenlijk letterlijk het omgekeerde van wat vele fabrikanten doen, waarbij Apple de marktleider zou zijn van het moeilijke maken de computer te herstellen.

Hé, de Belgische azerty staat op de website als 'coming soon';
https://frame.work/products/input-cover ... FRANFC0009

Hoop dat ze slagen. Dit is enkel nuttig als ze blijven bestaan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

WalterB1 schreef:Hoop dat ze slagen. Dit is enkel nuttig als ze blijven bestaan.
Linus van LTT heeft er toch ook geld ingestoken omdat hij erin gelooft, zoals blijkbaar nog een heleboel investeerders,
dus lijkt in ieder geval een goede start te hebben.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

WalterB1 schreef:Het gaat verder dan de modulaire poorten. Deze laptop is ontworpen met het oog op herstellen mogelijk te maken. Geen speciale schroeven, vastlijmen van onderdelen, zeer korte kabels die afscheuren als je niet exact weet wat je doet.
Maar dat doen 99% van de laptops op de markt buiten Apple...dus wat schiet er dan nog over ? De stickertjes op de onderdelen ? Het 2de ramslot ? De modulaire poorten ?
Allemaal non issues in 2021 als je Apple ff buiten beschouwing laat.
Het probleem op de laptop markt = Apple. Dit product is gewoon marketing imho.
En die schema's... da's een handig hulpmiddel, maar helemaal niet noodzakelijk om problemen op te lossen als je daar een beetje ervaring mee hebt.
gunnix
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 jun 2018, 15:13
Bedankt: 5 keer

Tof initiatief. Hopelijk gaan meer fabrikanten die richting (terug) uit. Er zijn meerdere regio’s waar dit, ‘the right to repair’, nu ook meer aandacht krijgt. Zoals in Frankrijk (repareerbaarheid score verplicht op bepaalde producten waaronder laptops) en enkele staten in de VS. De EU volgt misschien volgend jaar met initiatieven.

Het is wel zo dat ik zelf geen problemen ondervonden heb bij het herstellen van mijn eigen smartphones en laptops, maar ik kijk dan ook naar bvb ifixit of disassembly video’s voor ik iets koop ;). Zakelijke laptops van Dell en HP (Elitebook) zijn in het algemeen ook gemakkelijker te repareren. Toch wordt het alsmaar moeilijker om dergelijke producten te vinden, het lijkt soms zoeken naar een naald in een hooiberg. Zal de ontwikkelingen rond deze Framework Laptop dus zeker volgen :)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

iceke schreef: Allemaal non issues in 2021 als je Apple ff buiten beschouwing laat.
Zever, steeds meer toestellen zijn zeer slecht zelf te repareren op een normale manier als vroeger. Alles gesoldeerd, onderdelen slecht of niet verkrijgbaar, sn locked, batterijen vast geplakt,... Dat is echt niet enkel Apple. Zijn die zaken dan onherstelbaar? Niet altijd, maar het maakt het een pak onnodig complexer.
Dit is een laptop die de grootste IT noob kan openen, repareren, upgraden. Top zo. Hopelijk brengen ze het ver en volgen andere fabrikanten, al dan niet met een push van right to repair.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Geef me aub wat voorbeelden, want in de 30 jaar dat ik laptops herstel ben ik er zo bitter weinig tegen gekomen.
(niet dat ik ze niet tegen kom, maar op de toestellen waar dat het geval was, was dit omdat ze ultra dun waren en imho het de enige juiste optie was)
Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal niet tegen het herstellen van toestellen, laat staan van het niet mogelijk maken het herstellen van toestellen, maar dat probleem situeert zich echt niet op de laptop markt, af en toe heb je eens "the odd one out", maar dat zijn eerder de uitzonderingen en niet de regel.
Een plakker op de ram slots plakken of het ssd slot maakt die laptop niet makkelijker herstelbaar tov van een laptop waar dat niet het geval is. (als je dat verschil niet kent denk ik dat het beter is dat je ook deze laptop als leek niet open vijst)

owja, voor ik het vergeet, vorige week was het international repair day, als't goed is hangt sinds deze week bij elke hersteller ondertussen de poster voor het raam om daar aandacht aan te besteden. :angel:
https://repairshare.be/international-repair-day/

hier kan je het manifest ondertekenen
https://repairshare.be/campagnes/ror/manifest/
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ghoh, men surface pro 3 heeft een nieuwe batterij nodig en vervanging koelpasta, zo klein is hij niet maar is blijkbaar niet mogelijk zonder het scherm te breken. Das effe het eerste voorbeeld dat me te binnen schiet (en bijna door te trekken naar de hele Surface lijn helaas), men tante had "laatst" een ultrabook (ben het model vergeten, maar ik geloof dat het een van Acer was), onderdelen vond ik niet en zonder schade openen was al een heel gedoe. Paar jaar geleden bij een klant, elke Dell XPS waar iets mee scheelde was gewoon het hele moederbord vervangen want meer kon niet volgens Dell (en schijf).
Wie thuis is in die dingen en dat geregeld doet zal daar mogelijk geen last mee hebben (een beetje zoals gsm schermen, bij de meeste begin ik daar ook niet meer aan, maar kan je nog terecht in een repairshop die dat dagelijks doet. En zelfs dan vaak niet met originele onderdelen.), maar een eenvoudigere repareerbaarheid is gewoon wenselijk. Al men oude laptops hadden al minstens 2 luikjes onderaan, een voor ram uit te breiden en 1 voor de HDD/SSD plaats. Laatst hem open gedaan, volledig uitgekuist, nieuwe koelpasta en die kan er weer een tijd tegen (BTO laptop, die in de loop der jaren ook geupgrade is).
Er zijn uiteraard nog dikkere laptops op de markt die mits wat vijzen nog open te maken zijn, ik beweer dan ook niet dat alle systemen zo zijn, het gaat er alleen op achteruit.
Die QR codes en labels zijn een gimmick, maar het laat wel toe wie er echt niks van kent om toch compatibele onderdelen te binden.
En het kan prijzen drukken, want hoe simpeler repareerbaar hoe goedkoper te repareren.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

MClaeys schreef:Ghoh, men surface pro 3 heeft een nieuwe batterij nodig en vervanging koelpasta, zo klein is hij niet maar is blijkbaar niet mogelijk zonder het scherm te breken.
Dat bedoel ik dus...je mag van een laptop die ultra dun of ultra compact is niet verwachten dat deze bv. extra geheugen slots heeft of een scherm heeft dat in elkaar gevezen is ipv gelijmd. Dat is imho ook niet echt het probleem, van jouw surface pro 3 uit 2014 is nog elk onderdeel apart te koop...waar zit dan het probleem ?

MClaeys schreef: Paar jaar geleden bij een klant, elke Dell XPS waar iets mee scheelde was gewoon het hele moederbord vervangen want meer kon niet volgens Dell (en schijf).
Goh, bij Dell heb je tot 3 jaar next bussiness day garantie, bij bv. Hp kan dit tot 5 jaar...maar ook voor deze laptops kan je probleemloos originele spareparts bestellen tot ver na de garantie periode...ook hier weer, waar zit het probleem (ja, sommige van deze laptops hebben dedicated memory geheugen nodig, maar ook hier is he niet echt een nightmare 2 repair)
MClaeys schreef: Al men oude laptops hadden al minstens 2 luikjes onderaan, een voor ram uit te breiden en 1 voor de HDD/SSD plaats. Laatst hem open gedaan, volledig uitgekuist, nieuwe koelpasta en die kan er weer een tijd tegen
En in de modernere laptops moet je maximum 10 vijsjes meer losschroeven, is dat echt het probleem ?
MClaeys schreef:
Er zijn uiteraard nog dikkere laptops op de markt die mits wat vijzen nog open te maken zijn, ik beweer dan ook niet dat alle systemen zo zijn, het gaat er alleen op achteruit.
Ja, maar je krijgt daardoor ook een ander product...dat minder makkelijker herstelbaar is tov de vorige generatie, maar blijkbaar wil de consument liever dun en vederlicht ipv een bakbeest waarvan elk onderdeel apart te vervangen is .

Ik ga stoppen, want nu geef ik de fabrikanten te veel lof :angel: Owja, mijn prive laptop waar ik nu op aan't tokkelen ben ? Een T450S
MClaeys schreef: Die QR codes en labels zijn een gimmick, maar het laat wel toe wie er echt niks van kent om toch compatibele onderdelen te binden.
En het kan prijzen drukken, want hoe simpeler repareerbaar hoe goedkoper te repareren.
Maar dan heeft die leek dus een premium betaald bij aankoop, om later makkelijker, maar niet goedkoper een upgrade uit te voeren ? Nogmaals, deze laptop verschilt op weinig vlakken met een vergelijkbare consumentenlaptop van de meer traditionele fabrikanten. Eén voordeel, je weet het op voorhand, terwijl je het van die vergelijkbare laptop best ff opzoekt of vraagt aan de verkoper.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik zie wel meer mogelijkheden naar repairability in de framework laptop voor de gewone consument. Al valt en staat het met de beschikbare onderdelen. . Zelf heb ik ook al tig laptops een nieuw leven in geblazen, maar soms is het het wel frustrerend.

Mijn eigen XPS13 L322X vind ik langs de andere kant vrij eenvoudig om nieuwe onderdelen voor te vinden of te vervangen - ok, ram/cpu zit vast en is weinig aan te doen maar voorts...

(mocht iemand een goed adres weten waar ik de top shell kan kopen (die waar je handen op rusten)...)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Linus wou ook dat ze AMD gingen gebruiken ipv alleen Intel.
Dus het kon zijn dat dit ook nog in de toekomst ging komen.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

@iceke, de Framework laptop is ook dun.
Tuurlijk willen fabrikanten je extra garantie verkopen.
Een accu, geheugen en SSD moeten makkelijk te vervangen zijn.
Meer en meer gebruiken ze LpDDR geheugen dat gesoldeerd is.
Andere reden is ook dat ze dan tegen hoge winste je RAM en SSD kunnen verkopen.
Winst is hun grootste doel, om klanten zitten ze vandaag niet meer in. Punt.

Een aandeelhouder van Microsoft laat onderzoek doen naar repareerbaarheid van producten.
https://tweakers.net/nieuws/187894/micr ... ucten.html
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

iceke schreef: van jouw surface pro 3 uit 2014 is nog elk onderdeel apart te koop...waar zit dan het probleem ?
Dat ik die zaken wil kunnen oplossen zonder het scherm te moeten kapot trekken. Want dat is deel van de repareerbaarheid. Breken om te kunnen openen is niet repareerbaar. Er zijn genoeg toestellen waar de lijm los laat door warmte en het werkbaar is om de binnenkant te vervangen. Nog kunnen doen met een iPad 2 om de batterij te vervangen (en die is kleiner dan de Surface Pro 3 dus de grootte is ook geen excuus). Het willen vervangen van de batterij mag niet willen zeggen dat je het halve toestel dan maar moet vervangen. Zeker als dat toestel met iets wat een simpele ingreep zou moeten weer jaren mee kan. Waar spreek ik van ram bijplaatsen in men Surface? Koelpasta vervangen en batterij, that's it. En moest ik echt willen de SSD vergroten want die is vervangbaar. Daar zit mijn probleem. Wost case scenario als ik een toestel laat vallen of het gaat echt kapot wil ik nog aan men data kunnen, dus ik kijk altijd of er een SSD in zit ipv. een of andere gesoldeerde chip.

En dat wil ook niet zeggen dat een schermbezel dan maar vast moet zitten zoals de framework laptop, met magnetische bezel. Dat is een gimmick, tof voor wie eens een ander kleurke wil en that's it. Dat wil ook niet zeggen dat elke platte laptop dan maar losse ramslots moet hebben, dat heeft niks met repareerbaarheid te maken. Maar ze tonen wel aan dat het kan in een dunne laptop.
iceke schreef:tot 3 jaar next bussiness day garantie, bij bv. Hp kan dit tot 5 jaar
Er kunnen ook zaken zijn die buiten garantie vallen. Dell deed zo heel moeilijk over een kapotte toetsenbordkey bij een XPS. Geen idee hoe het uiteindelijk afgelopen is want ik moest niet de reparaties opvolgen, maar dan is het gewoon keyboardje bestellen enkele vijzen open en voila (wat ook gaat bij de XPS 13 geloof ik). Als zowat alles op den duur in je systeem geplakt is, is dat weer een pak lastiger.
iceke schreef:En in de modernere laptops moet je maximum 10 vijsjes meer losschroeven, is dat echt het probleem ?
Moeilijk genoeg precies, want ik zag laatst Linus een Surface Laptop Studio plooien vanwege een verstopte vijs :lol: (wel weer een Surface device en Linus is niet per definitie de beste referentie maar bon).

Verder kan ik geen voorbeelden geven. Ik pak al een hele lange tijd geen laptops, tablets en telefoons meer aan om te repareren. Ik kon er steeds minder aan doen of het was me te lang werk voor wat men er voor over had. Enkel van Apple zie ik dus nog wat voorbeelden door Louis Rossmann.

Maar hier thuis gaat per definitie alles wat kapot is eerst open om te zien of het gerepareerd kan worden (niet enkel IT materiaal), vandaar mijn frustratie met de Surface Pro 3 en de Surface Laptop 4. Men vaatwasser kon ik volledig demonteren en vervangen wat stuk was. De dampkap van men ouders was stuk, startcondensator vervangen en die bolt weer jaren door. De microgolf sta ik dan weer minder voor te springen om zelf te doen, maar er zijn gelukkig genoeg andere waar je die binnen kan steken.
Voor mijn pa nog tal van schermen op zen Lumia vervangen, enkele vijzen en klikjes en vervangen. Voor zijn huidige heb ik maar een stevigere cover gekocht want geen zin terug met een hittepistool aan de slag te gaan. Moest het in hun budget passen, dan had het een fairphone geworden, minder gepruts voor mij als er weer wat stuk aan is :).
Bij steeds meer zaken word vanalles gelinkt met serienummers aan elkaar, in de iPhone zie je dat, Samsung en Google zijn inmiddels gevolgd. Bij wagens begin je dat ook te zien. Dat is nergens voor nodig. Onvervangbare batterijen is onder het mom van "veiligheid", wat een zever.
devilkin schreef:mocht iemand een goed adres weten waar ik de top shell kan kopen (die waar je handen op rusten)...
Amazon.nl, zoeken op 9TDYC . Wel prijzig, op andere sites goedkoper te vinden maar van die sites geen ervaring (of mailen naar replacedirect, zelfs wat ze niet hebben zoeken ze om te leveren).

Nuja, TLDR, meer repareerbaarheid, niet enkel bij laptops maar bij een pak meer toestellen is gewoon wenselijk.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ik wou maar aangeven dat het met vergelijkbare laptops niet veel slechter is... itt Smartphones, tablets en Apple devices zijn de meeste laptops perfect herstelbaar & upgradebaar & zijn er voldoende wisselstukken te vinden zowel origineel als 3rd party.

Dan schieten er voor mij nog een paar vragen over : wat heb ik aan die 25% meerprijs ? Gaan de wisselstukken goed leverbaar zijn wereldwijd ? Hoe lang gaat die firma het volhouden ?

Voor wie is deze laptop nu eigenlijk ? De thuisgebruiker kijkt naar prijs kwaliteit, de professionele gebruiker vooral naar hoe lang hij zijn toestel kwijt is als het misloopt. Dit valt daar knal tussen...maar atm ook helemaal niet, een zakelijke klant gaat geen week zitten wachten tot de vervang hinges vanuit de vs zijn toegekomen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”