Laptop: wijst dit op kapotte batterij ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Laptop van mijn vrouw heeft kuren die steeds vaker beginnen op te treden. Hij valt zo nu en dan compleet uit. De laatste tijd is hij dan ook echt 'dood' en niet meer aan te krijgen. Ook alle lampjes zijn uit, incl. die van de power/opladen. Tijd later werkt het ineens wel weer (is ook direct te zien omdat er dan wel een oranje oplaad-lampje brandt).
Ik verdenk eigenlijk de batterij. Het toestel is bijna 5 jaar oud, en het viel me een tijd terug al op dat die nooit meer tot 100% opgeladen was, alhoewel hij het merendeel van de tijd gewoon ingeplugd is. Tegenwoordig blijft ie rond de 80% steken als ie ingeplugd is. Toen laptop recent eens helemaal dood bleek, heb ik hem opengedaan en had o.a. batterij even afgekoppeld. Toen ik hem helemaal terug gemonteerd had, werkte hij weer, en dat gedurende meer dan een week. Maar sinds gisteren is het weer meer nietes dan welles.
Opvallend is wel dat hij helemaal niet werkt als ik de batterij er uit haal en uit laat. Ik dacht dat laptops ook probleemloos zonder batterij kunnen werken. Maar als deze laptop wél een batterij nodig heeft en compleet niet werkt zonder batterij, zou het probleem van af en toe uitvallen inderdaad wel aan de batterij kunnen liggen.
Een replacement batterij kost €60 (of €30 voor een naamloos merk). Mijn vrouw vindt dat wat veel geld voor zo'n oude laptop :p, vooral als het niet eens zeker is dat het daaraan ligt.

Iemand meer ervaring en/of ideeën ?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het kan de lader ook zijn. Ik heb dit voor gehad met een HP van het werk. Een laptop moet nmlk werken zonder batterij met voedingsblokje.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Het kan de lader ook zijn.
Lader dacht ik eigenlijk eerst aan, vooral omdat de hond er al wat aan geknabbeld had :p. Maar we hebben 2 Acers in huis, en ook met de lader van de andere laptop is het probleem hetzelfde. Ik dacht ook van eventueel de batterij te verwisselen, maar helaas heeft de andere Acer een totaal andere batterij.
mailracer schreef:Een laptop moet nmlk werken zonder batterij met voedingsblokje.
Als dat het geval is, wijst dat dan eerder op een ander probleem, en een nieuwe batterij zal ook niet helpen dan. Het vreemde is dat ik hem zonder batterij nog nooit aan gekregen heb. Toegegeven, ik probeerde dat ook maar toen ik het issue probeerde te fixen. Maar met batterij kreeg ik er soms nog leven is. Al is het vandaag precies wel redelijk om zeep....

UPDATE: heb toch maar een replacement battery besteld. Ik besefte ineens dat ik die gemakkelijk kan retourneren als zou blijken dat het niet daaraan lag.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef: UPDATE: heb toch maar een replacement battery besteld. Ik besefte ineens dat ik die gemakkelijk kan retourneren als zou blijken dat het niet daaraan lag.
Heb al een berg oude laptops op die manier opgelapt

Normaal geeft je OS toch een waarschuwing als hij de batterij niet meer vol krijgt 'please consider replacing your battery'? Onder windows 7 was dat al standaard, heb dit probleem nu met een netbookje waarop nog 1 stokoude app draait, een laptop die voornamelijk aan de lader hangt want na 20m is ie anders plat.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Neen, Windows heeft hier nog nooit iets komen over zeggen. Laptop heeft het nu heel de nacht uitgehouden terwijl er een Copy naar de NAS aan het draaien was. Maar de batterij zit nog altijd maar op 86% en blijft daar steken. Vandaag komt replacement toe, dus morgen een update over hoe dat gaat.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Nieuwe batterij zit erin en leek in eerste instantie de oplossing. Batterij laadt mooi op tot 100%, dan eens toestel puur op batterij laten lopen en hield het urenlang uit tot aan 2%.
Echter, vandaag zie ik ineens toevallig dat haar toestel op batterij aan het lopen is, terwijl de voeding wel degelijk in zit. Een adapter-probleem is echter zo goed als uitgesloten, want de adapter van de andere Acer is nagenoeg identiek en ook 48W, en ook met die hetzelfde probleem. Als ik de adaptor uittrek en terug insteek, gaat heel effen het scherm op fel, ledje aan, en Windows geeft aan dat hij aan het laden is, om dan paar seconden later terug naar batterij-power te gaan.
Maw, er is wel iets vooruitgang, nl dat de laptop nog niet spontaan uitgevallen is, maar er is duidelijk wel iets meer aan de hand dat wellicht niet op te lossen zal zijn. Dat spontaan uitvallen voorheen zal wel geweest zijn omdat die batterij inderdaad kapot was, en het toestel daardoor direct uitviel op het moment dat hij geen power leek te krijgen.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Provider
Te Koop forum

Uit dit laatste kan ik besluiten dat de connector voor je oplader in de laptop defect zit. Losse soldering of afgebroken contactpin.
Dit is probleemloos te herstellen. Hopelijk niet rechtstreeks op het moederbord, dit is iets moeilijker maar ook dat is te herstellen.
Geef je Acer type eens door ? Of zoek zelf eens naar DC power jack + "merk en type"

Voorbeeld video:

@Tomby, je hebt een PB.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Thanks lacer, laat zeker iets weten als ik die route verder wil proberen.

Daar dacht ik vroeger ook al aan. Toch betwijfel ik dat het daar zit. Het ‘uitvallen’ gebeurde eigenlijk altijd zonder dat de plug aangeraakt werd, en ook gisteren was er niemand aan gekomen toen ik ineens merkte dat hij op batterij bezig was. Vroeger bij het troubleshooten ook aan de plug zitten wrikkelen en dat deed eigenlijk niets (zowel in positieve als negatieve zin).

Heb nu iets anders geprobeerd wat ik met Google tegenkwam waarvan ik me niet kan inbeelden dat het helpt, maar je weet nooit: een uninstall van de Windows battery/adapter drivers waarna die terug installeren als je ‘scan for hardware changes’ doet. Sindsdien werkt het weer ok, maar het is nog te kort om conclusies te trekken. Als ik wat aan de plug wrikkel, verandert er ook niets en blijft hij op adapter power werken, dus so far so good.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Het is toch raar dat een driver zoiets veroorzaakt. Maar bon, misschien is het nu opgelost ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:Het is toch raar dat een driver zoiets veroorzaakt. Maar bon, misschien is het nu opgelost ?
Ja, daarom ook dat ik schreef dat ik het zelf ook niet echt kan geloven. We zullen zien. Maar ondertussen gedraagt de laptop zich al 24u netjes, en in die tijd al enkele keren uit- en ingeplugd zonder rare resultaten.
crackjack
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
Bedankt: 27 keer

Het kan ook het charging management zijn dat (meestal) op het moederbord van de laptop aanwezig is. Als dit niet goed werkt kan je zo'n spontane stop-start of totaal niet werken van de lader hebben. Dat zou helaas een moederbord vervanging betekenen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ondertussen enkele dagen verder en het ziet er toch naar uit dat alles terug ok is. Ik heb geen vreemde zaken meer gezien, ondanks dat de laptop regelmatig op zowel batterij als netstroom werkte, en de adaptor dus diverse keren in- en uitgeplugd geweest is.
Wat dan juist dat ene probleem vorige week was (laptop werkte op batterij ondanks adaptor ingeplugd) en of die re-install van die Microsoft battery driver de oplossing was, ga ik wellicht nooit weten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Echt typisch hé! Dag na mijn post, zie ik ineens dat laptop op batterij aan het lopen is met de adaptor ingeplugd. :roll:
Nog eens die reinstall gedaan van die 2 Battery device drivers, maar nog altijd op batterij. Ik zet toestel uit, steek nog eens de adaptor in, en zie ineens het oranje charging lampje branden. Laptop terug aan en inderdaad, Windows geeft mooi aan dat hij op AC power zit en aan het opladen is.

Probleem zal wellicht hetgeen zijn dat crackjack beschrijft. Zolang toestel meer wél werkt met AC power dan niet, is het nog ok, maar feit is wel dat er toch iets mis lijkt te zijn nu.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Hier ben ik weer...

2 weken geleden heb ik de laptops doorgeschoven. Mijn vrouw gebruikt nu de (jongere) Acer laptop die voorheen van mijn kinderen waren, maar door hen niet meer gebruikt werd. Zelf heb ik dan voor mezelf die 'defecte' laptop herinstalleerd, en daarop nog geen problemen gemerkt, maar ik gebruik die ook maar sporadisch, aangezien mijn hoofdtoestel mijn desktop PC is.
Vandaag ineens een bericht van haar, dat ook deze laptop uitgevallen was, en wederom lijkt het probleem hetzelfde: ineens werkt het toestel op batterij, alhoewel de lader inzit, waarna hij uiteindelijk uiteraard met lege batterij komt te zitten en een shutdown doet.

Het is dus zeer bizar dat eenzelfde probleem optreedt met 2 verschillende laptops, en 2 verschillende laders. De kans is uiteraard enorm klein dat beide laptops hetzelfde issue hebben, maar ook zeer klein dat beide adaptors hetzelfde probleem hebben. Temeer daar het probleem dus ook op ongeveer hetzelfde moment begon. PEBCAK lijkt me uitgesloten, want het toestel staat gewoon op een vaste plek waar het nooit verplaatst, of unplugged wordt en als gebruiker kun je eigenlijk ook niets verkeerd doen waardoor hij ineens op batterij begint te lopen. Het stopcontact dan, al zou ik niet weten hoe dat een invloed kan hebben ?
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De aansluitklemmen van het bewuste stopcontact kunnen ook één of meerdere losse verbindingen hebben.
Test deze eens uit met een zware verbruiker, je zal het snel merken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

lacer schreef:De aansluitklemmen van het bewuste stopcontact kunnen ook één of meerdere losse verbindingen hebben.
Test deze eens uit met een zware verbruiker, je zal het snel merken.
Zit je dan sowieso niet met brandgevaar ? Is er een veilige manier om dat te testen ?
Wotere
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Je kan de klemmen ook aandraaien om dit uit te sluiten.
Losstaande draden zijn inderdaad brandgevaarlijk omdat er vonkvorming en warmte ontwikkeling kan zijn.

Schakel de automaat van de betrokken kring uit, vergrendel deze automaat.
Meet de spanning op de betrokken stopcontacten om zeker te zijn dat deze afgeschakeld zijn. (Alle combinaties nameten)
Demonteer het stopcontact
Draai de schroeven van de aansluiting vast(er)
Monteer het stopcontact weer en schakel de automaat weer in.

Indien dit je niet ligt wegens geen kennis en/of ervaring, doe beroep op iemand met de juiste achtergrond.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Wotere schreef:Je kan de klemmen ook aandraaien om dit uit te sluiten.
Losstaande draden zijn inderdaad brandgevaarlijk omdat er vonkvorming en warmte ontwikkeling kan zijn.
...
Dit is uiteraard (relatief) brandgevaarlijk. De stopcontact materialen zijn vlamdovend, je zal enkel wat vonkvorming hebben.
En wie weet had dit reeds heel lang slecht contact, je merkt niet niet altijd onmiddellijk op.

Dat ik erop aanstuurde een zware verbruiker erop aan te sluiten was wel fout omdat ik ervan uitging dat de TS reeds ervaring had.
Ikzelf zit meer dan 40 jaar in 't vak en ik persoonlijk zou het wel gedaan hebben.
Mea culpa :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Zou in elk geval raar zijn waarom het dan soms wel en soms niet werkt, en vooral: het is vaak gewoon door de stekker aan de laptop even uit te trekken en dan weer in te steken dat het ineens weer werkt (maar vaak ook niet). Ik zal eerst eens beginnen met een ander stopcontact. Het feit dat het probleem ook maar sporadisch voorkomt, maakt het ook niet gemakkelijk. Zie ook een van mijn posts hierboven waarbij ik denk dat het opgelost is, om dan 's anderdaags te zien dat het probleem zich weer voordoet.

EDIT: mysterie opgelost ! En dat gelukkig zonder brand :eek: . We stonden aan de tafel toen we ineens wat geknetter hoorden en er een rookpluimpje van aan de adapter kwam :eek: . Snel stekker uitgetrokken uiteraard, en van naderbij onderzocht. Bleek de stroomkabel vlak aan de C5-plug (mickey mouse) beschadigd te zijn waarbij (een van) de aders bloot konden :eek: . Was eigenlijk enkel zichtbaar als je de kabel wat opzij trok ter hoogte van de plug. In mijn testen hierboven had ik wel de adapter gewisseld maar niet de kabel omdat we maar 1 kabel hebben die lang genoeg was. Bij dat wisselen was me eigenlijk ook nooit opgevallen dat de kabel beschadigd was vlak aan die plug die ik uitgerekend telkens uit de adapters trok. Ik vloek nu wel op mezelf dat ik die kabel niet beter geïnspecteerd had. Ik had er wel naar gekeken in het begin, maar zag er niets mis aan, en daarom direct uitgesloten als mogelijke oorzaak.

Is ook wel een wake-up call, want voor hetzelfde geld begon dat vonken terwijl we niet thuis waren, en die adaptor lag gewoon op tafel met een tafellaken. :roll:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Goed dat het nu eindelijk opgelost is :beerchug:
EdpNet XL 99/35 Mbps