Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Dat wordt nochtans goed onderbouwd. Kijk naar Nederland en hun pasjes. Op amper 10 dagen tijd is het aantal gevallen er verdubbeld.

De werkzaamheid van de pasjes is nooit aangetoond. Die van afstands- en hygiënemaatregelen wel. Maar een overheid die haar succes afmeet in hoe weinig hygiëne ze oplegt, zit tussen hamer en aanbeeld in een pandemie.
Omdat pasjes op zich onvoldoende zijn, ze zijn wel een deel van de mix. Ze dienen om de groepen uit elkaar te houden, daarnaast is uiteraard nog meer nodig. Met een verplichting is een pas minder nodig.

Vaccins zijn nodig zolang je niets anders/beters hebt zonder nog grotere schade aan te richten. Vaccins vermijden een pak zieken en dus ook kosten die uiteindelijk iedereen zal moeten betalen, naast het menselijke leed.

Nogmaals, als de overheid echt zo bang was van die verantwoordelijkheid zou men niet voor verplichting, eerst bij zorgpersoneel, pleiten. De overheid heeft ook de plicht de gezondheid te bewaken en in dergelijke noodtoestanden moet men soms dringende beslissingen nemen bovendien heeft men de criteria van andere vaccins gevolgd en zijn de vaccins wereldwijd toegediend. Veel landen zouden maar al te blij zijn als ze er konden krijgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: - Men heeft geen cijfers (of geen betrouwbare cijfers), maar dat verklaart niet de uitspraken die men deed
- Men heeft ze wel en ze tonen veel opnames van gevaccineerden aan, iets wat m.i. toch niet verborgen hoeft te worden van de burgers.
uiteraard heeft men cijfers
als er een stuk of 20 gevaccineerden op de ic zouden liggen dan kunnen ze perfect zeggen hoeveel pfizers en modernas er liggen.

het 2e is uw persoonlijk interpretatie. die toont enkel dat jij niet in vaccins gelooft (om het zacht uit te drukken).
er zijn 1001 redenen te verzinnen waarom men geen cijfers wil geven

ik vind het ook jammer maar begrijp het wel. je hoeft niet onnodig te polariseren
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Dizzy schreef: Vaccins zijn nodig zolang je niets anders/beters hebt zonder nog grotere schade aan te richten. Vaccins vermijden een pak zieken en dus ook kosten die uiteindelijk iedereen zal moeten betalen, naast het menselijke leed.
Nog grotere schade?

En wat met de langetermijnseffecten van mRNA gentech spuiten die niet gekend zijn. Zaken zoals ADE, onvruchtbaarheid, kanker, genotoxiciteit, .... allemaal zaken die niet getest zijn door alles zo snel te rushen. Enkele van die risico staan zelfs in de EMA documentatie als "niet getest". Volgens officiële UK cijfers neemt immuniteit steeds verder af week na week bij de gevaxxten.

Ik pleit voor de ongmekeerde lockdown: laat het vrij circuleren onder zij die er geen of amper last van hebben, en de oudjes / zwakken / vul maar aan die isoleer je en desnoods vax je die want vaxxen doe je enkel voor jezelf, het helpt niet tegen verspreiding. De delta is een stevige verkoudheid voor gezonde mensen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Omdat pasjes op zich onvoldoende zijn
Dat klopt.
Dizzy schreef:Ze dienen om de groepen uit elkaar te houden
Volgens mij falen ze daar in. Niets verhindert dat je nar een "covid safe" concert gaat maar op de weg daar naartoe in de bus naast iemand van de "andere groep" zit. Bovendien stel ik me sterk vragen bij die wil/drang om de maatschappij nu nog meer in groepjes te steken. Verdeel en heers, is het dat?
Dizzy schreef:Nogmaals, als de overheid echt zo bang was van die verantwoordelijkheid zou men niet voor verplichting, eerst bij zorgpersoneel, pleiten.
Pleiten, ja. Waarom doet men het dan niet? Trouwens, wat de zorg betreft gaat het ook geen vaccinatieplicht zijn, eerder een ontoegankelijk tot het beroep die men in de wet gaat schrijven (als het er al komt). Daaruit volgt geen aansprakelijkheid van de overheid voor het laten zetten van een vaccin, ook niet voor zorgverleners. Ze zal uiteraard wel de werkloosheid mogen betalen voor zij die getroffen worden. Nu, geen probleem, de zorgsector heeft blijkbaar personeel op overschot, dus een paar knelpuntberoepen kunnen geschrapt worden.
Dizzy schreef:De overheid heeft ook de plicht de gezondheid te bewaken
Ja, waarom zitten ze vandaag dan nog steeds met hun vingers te draaien? Niets geleerd uit de vorige 3 keren dan, hoe later je ingrijpt hoe langer de gevolgen duren?
Dizzy schreef:Veel landen zouden maar al te blij zijn als ze er konden krijgen.
Ja, en dat is moeilijk als de Westerse landen de ganse productie maar blijven opkopen aan de hoogste prijzen voor derde, vierde, vijfde, ... shots.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Volgens mij falen ze daar in. Niets verhindert dat je nar een "covid safe" concert gaat maar op de weg daar naartoe in de bus naast iemand van de "andere groep" zit. Bovendien stel ik me sterk vragen bij die wil/drang om de maatschappij nu nog meer in groepjes te steken. Verdeel en heers, is het dat?
Zonder pasje zit je evengoed in dezelfde bus.

Er is geen drang naar groepjes maar als mensen zich buiten de groep sluiten moeten ze daar ZELF de gevolgen van dragen. Van mij mag iedereen in de groep gevaccineerden, ik hou niemand tegen. Laat je vaccineren en je bent welkom, anders heb ik evenveel schijt aan hen dan zij aan de rest.

Het komt er toch en het precedent van de zorg zal gebruikt worden om het ook elders toe te passen. Met de pasjes gaat het ook zo, in andere landen zien we dat al gebeuren. Ik geef je wel gelijk dat de overheid het veel sneller zou moeten doen maar men houdt teveel rekening met de mening van een minderheid die alles doet om niet te moeten doen wat zou moeten en uiteindelijk er toch van komt.

Het beroep is niet ontoegankelijk, men weigert eerder werk uit persoonlijke overtuiging. Het beroep is ook niet ontoegankelijk als je een hoofddoek wil dragen of gaat de overheid die mensen ook hun werkloosheidsuitkering blijven betalen? Er is zo goed als zeker werk maar men kiest iets dat tegen de missie van het werk ingaat nl zorg dragen voor anderen. Zorg is niets met mensen die ongeschikt zijn door gedrag. Ik heb de brandweer nog geen pyromanen zien tolereren.

Ja, rijke landen geven tonnen uit om hun bevolking te reduceren volgens sommigen :bang:
Er sterven ELKE DAG meer dan 10 mensen enkel en alleen in België maar we gaan nog even wachten met een vaccin dat velen uit het ziekenhuis houdt :roll: De doden nu zijn een zekerheid, eventuele bijwerkingen zijn dat niet. We zouden onvruchtbaar worden maar hier op het werk is het de ene geboorte na de andere. De robotjes zijn ook nog niet opgedoken. De doden blijven dood.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Er is geen drang naar groepjes maar als mensen zich buiten de groep sluiten moeten ze daar ZELF de gevolgen van dragen.
Maar stop nu toch eens met dat "pseudo-verplichten". Verplicht het dan toch gewoon als je wil dat iedereen zich vaccineert, dat schept tenminste duidelijkheid. Zolang dat niet het geval is, blijft niet vaccineren een even wettelijke keuze en het moet gedaan zijn van die mensen de deelname aan de maatschappij op alle mogelijke manieren te ontzeggen. Zij zijn niet strafbaar en overtreden geen wetten voor hun keuze, je moet ze dus ook niet als een crimineel behandelen.
Dizzy schreef:Het komt er toch en het precedent van de zorg zal gebruikt worden om het ook elders toe te passen.
Dat het dan maar komt. We wachten af terwijl de cijfers maar stijgen.
Dizzy schreef:Het beroep is niet ontoegankelijk, men weigert eerder werk uit persoonlijke overtuiging.

Neen, want men weigert absoluut geen werk, het wordt hen verboden om het werk uit te voeren tenzij aan bepaalde specifieke vereisten voldaan wordt die ACHTERAF, na het sluiten van het arbeidscontract, nog toegevoegd worden. Dat is recht op werkloosheidsvergoeding want het is de overheid die het verbod ingesteld heeft (ontslagpremie allicht niet, maar zal wel voor rechtbank komen).
Dizzy schreef:Er is zo goed als zeker werk maar men kiest iets dat tegen de missie van het werk ingaat nl zorg dragen voor anderen.

Ja, maak dat maar hard voor de arbeidsrechtbank.

Zorg is niets met mensen die ongeschikt zijn door gedrag. Ik heb de brandweer nog geen pyromanen zien tolereren.
Dizzy schreef:Er sterven ELKE DAG meer dan 10 mensen enkel en alleen in België maar we gaan nog even wachten met een vaccin dat velen uit het ziekenhuis houdt
Nogmaals: cijfers graag. Wat is het aandeel gevaccineerden/niet-gevaccineerden in het ziekenhuis?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 21 okt 2021, 15:33, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: Nogmaals: cijfers graag. Wat is het aandeel gevaccineerden/niet-gevaccineerden in het ziekenhuis?
Wat een gedoe.
Voor BE weten we het niet, voor UK en Israel wel.
En de conclusie is wat iedereen verwacht had.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef:Voor BE weten we het niet
Bedankt voor de bevestiging. Sci en Sano weet het nochtans wel, maar goed.
heist_175 schreef:En de conclusie is wat iedereen verwacht had.
Namelijk, dat meer dan de helft van de ziekenhuisopnames volledig gevaccineerde mensen zijn.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

1207 schreef: is dat zo?
En dit zijn enkel de gerapporteerde gevallen...

https://openvaers.com/covid-data/mortality
Schermafbeelding 2021-10-21 om 15.39.30.png
(297.39 KiB) Nog niet gedownload
COVID-19 MRNA VACCINE MODERNA (CX-024414)

https://dap.ema.europa.eu/analyticsSOAP ... 1+40983312

COVID-19 MRNA VACCINE PFIZER-BIONTECH (TOZINAMERAN)

https://dap.ema.europa.eu/analyticsSOAP ... 1+42325700

COVID-19 VACCINE ASTRAZENECA (CHADOX1 NCOV-19)

https://dap.ema.europa.eu/analyticsSOAP ... 1+40995439

COVID-19 VACCINE JANSSEN (AD26.COV2.S)

https://dap.ema.europa.eu/analyticsSOAP ... 1+42287887
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
Namelijk, dat meer dan de helft van de ziekenhuisopnames volledig gevaccineerde mensen zijn.

Cijfers van augustus, toen die boosters nog niet toegediend waren :-D

Intussen is de situatie daar in alle grafieken al 6 weken dalend.

Bron worldometers covid israel
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Cijfers van augustus, toen die boosters nog niet toegediend waren :-D
Wellicht wel, maar hier zijn boosters ook nog niet toegediend voor de meesten. Dus lijkt me wel opportuun om mee te vergelijken.
phil48 schreef:Intussen is de situatie daar in alle grafieken al 6 weken dalend.
Ten koste uiteraard van gemakkelijke toegang tot vaccins voor armere en arme landen. De volgende variant is al onderweg hoor ik. Hopelijk werken de vaccins er nog eens goed tegen. Maar we gaan vroeg of laat wel eens het slecht lot trekken als we zo voortdoen.
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Namelijk, dat meer dan de helft van de ziekenhuisopnames volledig gevaccineerde mensen zijn.
dus de 8 20% niet-gevaccineerden voor 50% vd ziekenhuisopnames?
ic? als je ziekenhuizen hoort belanden er amper gevaccineerden op de ic,

nu ja, als je daaruit concludeert dat vaccins/niet/onvoldoende werken is dat een mening die je moet respecteren
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef: Omdat pasjes op zich onvoldoende zijn, ze zijn wel een deel van de mix.
De pasjes zijn zelfs een deel van het probleem. Omdat de vaccins de spreiding van SARS-CoV-2, zeker binnen de delta varianten, nog amper tegen gaan. Maar tegelijkertijd kan iedereen met een vaccinatiecertificaat toch intenser aan de maatschappij deel nemen en worden de echte doeltreffende maatregelen zoals afstand en mondmaskers volledig overboord gegooid. Dat is om problemen vragen. En dan verwonderen dat er een vierde golf doorzet... Het enige doel van die pasjes is mensen tot vaccinatie dwingen en dat heeft met 'covidsafe' al lang niks meer te maken.
Dizzy schreef:Men had de vaccins inderdaad moeten verplichten want dat is wat nodig is in een pandemie.
Moesten we nu een vaccin hebben dat zowel beschermt tegen de ziekte als tegen het virus ben ik deels mee. Maar in die situatie zitten we spijtig genoeg niet. Straffer nog, vaccinatie voedt de pandemie op dit ogenblik omdat ze een verkeerde mind setting hebben gegeven. Wat we wel nodig hebben is een goede curatieve medicatie, vaccins die op meerdere targets werken om mutaties te slim af te zijn en dus zowel bescherming bieden tegen ziekte als tegen verspreiding, en in tussentijd algemene sanitaire maatregelen.
Trouwens een algemene verplichting van vaccinatie gaat er nooit komen. En als ze er al zou komen is het onmogelijk om het af te dwingen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: dus de 8 20% niet-gevaccineerden voor 50% vd ziekenhuisopnames?
40%. En ja, ik vind dat dat veel gevaccineerden zijn. Men had ons beloofd dat we niet meer ziek zouden worden als we maar zouden doen wat ze vragen (vaccin nemen), en als we ziek zouden worden zou het zeker zonder veel symptomen zijn. Nog eens voorgelogen zo blijkt.

Nu let op, dat zijn de cijfers van Israel, het was heist_175 die zei dat we daarmee moeten vergelijken. Hier zei Van Gucht de ene keer dat er "ook af en toe" een gevaccineerde bij zit, maar zonder cijfers is het moeilijk om te weten wat "af en toe" betekent.
1207 schreef:ic? als je ziekenhuizen hoort belanden er amper gevaccineerden op de ic,
Cijfers graag. Moet toch eenvoudig zijn om te bewijzen met cijfermateriaal? Het valt op hoezeer men rond de pot draait als de cijfers gevraagd worden, ook gisteren weer in het VTM Nieuws bij het interview van VDB. Ik denk dat we stilaan mogen veronderstellen dat ze ofwel geen cijfers hebben (en uit hun nek praten) of dat de cijfers meer opnames dan "af en toe" aantonen (en ze dus weer onwaarheden vertellen). Twee zaken die niet voor het eerst zouden gebeuren.
1207 schreef:nu ja, als je daaruit concludeert dat vaccins/niet/onvoldoende werken is dat een mening die je moet respecteren
Goh ja, wat is effectief. Drie dosissen polio-vaccin reduceren 99%-100% de kans dat je op het ziekenhuis belandt. Mag dat een maatstaf zijn voor effectiviteit?
1207
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Cijfers graag. Moet toch eenvoudig zijn om te bewijzen met cijfermateriaal? Het valt op hoezeer men rond de pot draait als de cijfers gevraagd worden,
het is al aangehaald dat er op dat vlak geen cijfers komen van bv sciensano en dat is jammer
ik baseer me op hetgeen je her en der uit de ziekenhuizen hoort of in de pers leest. deze week nog een interview met een arts uit een AZ (ik dacht atv), er zijn gevaccineerden opgenomen maar er ligt er geen enkele op ic.
maar goed, dat is puur anekdotisch, dat klopt.

het enige dat je hebt is de realiteit
2 versoepelingen op dezelfde moment in eht jaar. 1x met en 1x zonder vaccin, de verschillen zijn zeer opvallend.
niet gestaafd in academische documenten, dat klopt, maar gewoon zichtbaar in het dagelijkse leven.
Antwerp-Brugge zal zondag gewoon doorgaan met vol stadion, als men het dak hersteld. vorig jaar vrij ondenkbaar zonder vaccin
Goh ja, wat is effectief. Drie dosissen polio-vaccin reduceren 99%-100% de kans dat je op het ziekenhuis belandt. Mag dat een maatstaf zijn voor effectiviteit?
en de bekende vaccins gaan naar 95%.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef:en de bekende vaccins gaan naar 95%.
Persoonlijk vind ik die 95% misleidend omdat de context mist in berichten van de media, gezien het niet absoluut is, maar relatief - en de media geen moeite doet om uit te leggen hoe dat percentage tot stand kwam.

Bij deze:

https://www.thelancet.com/journals/lanm ... 0/fulltext

Bij absolute waardes schiet er niet zoveel meer over (rond de 1 a 2%):
Although the RRR considers only participants who could benefit from the vaccine, the absolute risk reduction (ARR), which is the difference between attack rates with and without a vaccine, considers the whole population. ARRs tend to be ignored because they give a much less impressive effect size than RRRs: 1·3% for the AstraZeneca–Oxford, 1·2% for the Moderna–NIH, 1·2% for the J&J, 0·93% for the Gamaleya, and 0·84% for the Pfizer–BioNTech vaccines.
Immers missende context is waar fact checkers altijd op doorhameren, dus nu eens koekje van eigen deeg op die 95%
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

CCatalyst schreef:
koenraaddeconinck schreef:Dat de vaccins misschien na maanden minder bescherming bieden, is zeker en vast een mogelijke oorzaak. Anderzijds denk ik dat we een beetje te vroeg boven onze stand gaan leven zijn.
Lijkt me idd een goede samenvatting van waar we nu staan. Waarom grijpt de overheid vandaag nog niet in (hoe sneller hoe beter)? De ezel stoot zich maar liefst voor de vierde keer al aan dezelfde steen.
Tja, de eminenties hebben belangrijkere ambities en die betreffen vooral het consolideren van hun machtspositie, the money, les ami(e)s de mes ami(e)s, en ook het ego uiteraard.

Vraag is of de overheid de enige schuldige is? Er zijn ook burgers die de hand eens in eigen boezem mogen steken.
CCatalyst schreef:
koenraaddeconinck schreef:En finaal: terug voor de zoveelste keer het lakse beleid. Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met het invoeren van een corona pas die algemeen verplicht wordt.
Een pasjesmaatschappij is geen substituut voor het naleven van hygiënemaatregelen. Kijk maar naar Nederland. En Frankrijk dat ook weer een kantelpunt lijkt te bereiken. Beiden pasjesmaatschappijen. Voor het risico inzake de pasjes verwijs ik naar de "panopticon" topic.
Tja, het tegenovergestelde, nl. iedereen zijn gang laten gaan, heeft tot op heden ook nog niet in veel geresulteerd ...Aan de UGent een 4 tal weken geleden proclamatie van onze jongste zoon. Zonder corona pas niet binnen. Dat was op voorhand duidelijk meegedeeld. Ik zag en zie het probleem nog altijd niet. Nogmaals, een samenleving zonder plichten werkt niet. Dat is eigen aan samen-leven in een beschaafde maatschappij. Maar ook hier is dit een gevaarlijke uitspraak.
CCatalyst schreef:
koenraaddeconinck schreef:En waarom geen vaccinatieplicht, behoudens bij mensen bij wie er duidelijke medische tegenindicaties zijn?
De overheid is vrij om dat te doen. Ze moet dan echter ook instaan voor de bijwerkingen - vandaag en toekomstig - van wat nog steeds een voorwaardelijk geneesmiddel is waarvan vandaag nog steeds geen volledige data beschikbaar is. Tot op heden blijft vaccineren een vrije keuze - de gevolgen zijn dan ook voor jou.
[/quote]

Ja, de overheid moet altijd voor alles instaan. Ook voor de (intensieve) zorg en nabehandeling van diegenen die de regels volledig aan hun laars lappen. Ook voor de economische schade die ze veroorzaken met alle gevolgen van dien: faillisementen, duurder wordende producten, schaarste, enz.

En ergens moet je redelijkerwijs ook vertrouwen hebben in wetenschappers en de wetenschap. Als je zelf geen immunoloog of viroloog bent of niet gespecialiseerd bent in deze materie, dan heb je weinig recht van spreken.
Het alternatief, nl. in the worst case scenario, aan de tube belanden los van alle nasleep - lees klachten - lijkt me ook geen anlokkelijk alternatief.
Ik ken patiënten die al een jaar in revalidatie zijn na covid en nog altijd hun gewoon leven niet kunnen hervatten. Het woord invaliditeit is hier to the point.

OK, het is misschien kiezen tussen pest en cholera maar als het water tot over de lippen staat en je nog kan ademen via de neus, houd ik me graag vast aan om het even wat .
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef:Tja, de eminenties hebben belangrijkere ambities en die betreffen vooral het consolideren van hun machtspositie
Dat klopt.
koenraaddeconinck schreef:Aan de UGent een 4 tal weken geleden proclamatie van onze jongste zoon. Zonder corona pas niet binnen. Dat was op voorhand duidelijk meegedeeld. Ik zag en zie het probleem nog altijd niet.
Goh ja, ik weet niet of iets als een proclamatie uberhaupt wel nog fysiek georganiseerd moet worden. Waarom niet virtueel - dat maakt het ook toegankelijker voor internationale studenten. Men zal daarna ook snel bij de eerste job merken dat de opgedane kennis niet zo relevant is en men pas nu begint te leren hoe het echt werkt. Maar goed, men mist niets door niet naar de proclamatie te gaan, het diploma krijgt men sowieso wel als men geslaagd is, dus het maakt m.i. weinig uit.
koenraaddeconinck schreef:Ook voor de (intensieve) zorg en nabehandeling van diegenen die de regels volledig aan hun laars lappen. Ook voor de economische schade die ze veroorzaken met alle gevolgen van dien: faillisementen, duurder wordende producten, schaarste, enz.
Als ze dingen wettelijk verplicht (vaccinatie, sluiten van een economische activiteit, ...) dan moet ze inderdaad instaan voor de gevolgen, dat heeft het Hof van Cassatie meer dan 100 jaar geleden al beslist in haar befaamde Flandria-arrest.
koenraaddeconinck schreef:En ergens moet je redelijkerwijs ook vertrouwen hebben in wetenschappers en de wetenschap. Als je zelf geen immunoloog of viroloog bent of niet gespecialiseerd bent in deze materie, dan heb je weinig recht van spreken.
Wel, is het niet de overheid die hun adviezen niet volgt? De immunologen blijven hameren op hygiene- en afstandsmaatregelen. Hebben zij het grotendeels schrappen van de mondmaskerplicht unaniem geadviseerd?

Het blijft de overheid vrij om de vaccinaties te verplichten.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef:[
het is al aangehaald dat er op dat vlak geen cijfers komen van bv sciensano en dat is jammer
ik baseer me op hetgeen je her en der uit de ziekenhuizen hoort of in de pers leest. deze week nog een interview met een arts uit een AZ (ik dacht atv), er zijn gevaccineerden opgenomen maar er ligt er geen enkele op ic.
maar goed, dat is puur anekdotisch, dat klopt.
Je mag je stilaan gaan afvragen waarom er geen cijfers van zijn of waarom ze niet vrijgegeven worden.
Je zit met het feit dat ons beleid geen kans onbenut laat om niet gevaccineerde te stigmatiseren...je zou dan denken dat de makkelijkste manier om dat aan te tonen is om die cijfers vrij te geven, maar nee, daarvoor moet de media telkens naar 1 az waar het blijkbaar wel het geval is....what's the point ?
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:En de intussen toegediende booster vaccins werken wél degelijk tegen de nieuwe variant, anders zat je nu met tig uitbraken in wzc's, waar de grote meerderheid al in het voorjaar zijn tweede prik kreeg.
Ik weet niet waar jij je cijfers vandaan haalt maar de overheidsinstituten zijn daar verdacht stil over. De rapportering van Sciensano dateert van augustus en de Vlaamse overheid is nog erger, die stoppen in mei.
Maar volgens Johan Staes van het Vlaams Onafhankelijk Zorgnetwerk (VLOZO) hadden we in september 9 uitbraken en zitten we momenteel al op 30! Dus zo'n succes zou ik het niet noemen. Het is ook nog veel te voorbarig om de effecten van de derde booster nu al te gaan verzilveren.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ondertussen is het griepvaccin nog steeds slechts 40% effectief en na 10 maanden uitgewerkt.
En daar doet niemand moeilijk over, daar is men unaniem, liever een jaarlijkse prik dan een week ziek in bed of erger.
Maar coronavaccin 95% effectief dat gaan we eens blijven fileren en bashen zie.
Goe bezig … :bang:
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Maar volgens Johan Staes van het Vlaams Onafhankelijk Zorgnetwerk (VLOZO) hadden we in september 9 uitbraken en zitten we momenteel al op 30! Dus zo'n succes zou ik het niet noemen.
waarom gebruik je de term uitbraken? een soort van suggestie dat we daar nu dezelfde toestanden zien als in de periode maart-juni 2020?
of is het zoals overal? laat je het virus los dan duikt het ook terug op in rusthuizen.
hoe zit het daar met opnames, ic of sterftecijfers en uitval personeel?

iceke
eigenlijk maakt het niet uit of de overheid meer data vrijgeeft of niet
volgens sommige hier is zelfs een periodieke spuit, zoals bv de griepspuit, eigenlijk al een vorm van falend vaccin/beleid.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: iceke
eigenlijk maakt het niet uit of de overheid meer data vrijgeeft of niet
volgens sommige hier is zelfs een periodieke spuit, zoals bv de griepspuit, eigenlijk al een vorm van falend vaccin/beleid.
En ik snap die mensen perfect :angel:
Je gaat het influenza virus niet uitroeien als je morgen iedereen gaat vaccineren...je gaat ook niet voorkomen dat mensen niet meer ziek worden of sterven door influenza...het enige dat je doet is mensen beter bewapenen tegen dat virus.
Voor mij is het simpel, ik laat die spuit elk jaar zetten in het voorjaar, kwestie van de kans te verkleinen om geen week in bed te steken...Als men mij morgen verplicht, of dwingt om die griepprik te zetten ga ik ze niet meer halen...daar doe ik dan weer niet aan mee, zo simpel is het.
Vervang nu influenza door Covid en je hebt ook mijn mening over dat vaccin. Mijn vrijheid = belangrijker dan mijn gezondheid(maar ik begrijp best dat dat makkelijk spreken is, ik heb geen gezondheidsklachten)
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

iceke schreef: Voor mij is het simpel, ik laat die spuit elk jaar zetten in het voorjaar, kwestie van de kans te verkleinen om geen week in bed te steken...Als men mij morgen verplicht, of dwingt om die griepprik te zetten ga ik ze niet meer halen...daar doe ik dan weer niet aan mee, zo simpel is het.
Er vanuitgaande dat die griepspuit identiek blijft (dus de gewoonlijke cocktail), waarom heb je er dan plots wel een probleem mee?
Ik snap de logica niet. Je kan vrij kiezen: dan wel. Je wordt verplicht maar inhoudelijk is het juist hetzelfde: dan niet?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 70 keer

Het enige waar ik het mee kan vergelijk is mijn 7jarige kleine.

Hij is blijven steken in de fase van "Nu wil je dat ik het doe dus ik doe het niet meer!"

Kinderachtig is de enige term die ik er op kan plakken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Yup, daar ben ik blijven steken en dat vind ik helemaal niet erg... die keuzes hebben me al meer goed dan slecht gedaan, dus waarom zou ik ze nu veranderen ?
Ik haat "je moet", ik hou van "je mag, maar niks moet"
Mijn 6 jarige dochter moet niks, die mag alles...ik ga die echt niet opvoeden met je moet je kamer opruimen & je moet je huiswerk maken.... die mag haar speelgoed opruimen en mag haar huiswerk maken..doet ze dat niet dan vind ze niks meer terug en is het haar probleem of krijgt ze elke dag onder haar voeten van de lerares. Simpel & ze hebben dat heel snel door hoor, net zoals ze heel snel doorheeft dat wenen en kwaad worden bij mij niet werkt (en bij de mama soms wel :beerchug: )
Er schiet dus nog 1 ding over & dat is koppig, maar dat vind ik dan weer een hele goeie eigenschap :angel:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Interessante cijfers: https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/
. Tijdens de voorbije week van 12 tot 18 oktober werden er 614 nieuwe hospitalisaties door Covid-19 geregistreerd. 317 onder hen, of 55 procent, waren volledig gevaccineerden. Driekwart van de gevaccineerde patiënten was 65 jaar of ouder.

Dat wil hoegenaamd niet zeggen dat gevaccineerden nu meer kans maken in het ziekenhuis te belanden dan niet-gevaccineerden, integendeel. De groep gevaccineerden in de bevolking is namelijk veel groter dan de niet-gevaccineerden.
Per 100.000 gevaccineerde inwoners tussen 18 en 64 jaar in Vlaanderen waren er vorige week bijvoorbeeld 0,9 opnames. Bij niet-gevaccineerden in dezelfde groep waren dat er 9,8.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

iceke schreef:Yup, daar ben ik blijven steken en dat vind ik helemaal niet erg... die keuzes hebben me al meer goed dan slecht gedaan, dus waarom zou ik ze nu veranderen ?
Ik haat "je moet", ik hou van "je mag, maar niks moet"
Mijn 6 jarige dochter moet niks, die mag alles...ik ga die echt niet opvoeden met je moet je kamer opruimen & je moet je huiswerk maken.... die mag haar speelgoed opruimen en mag haar huiswerk maken..doet ze dat niet dan vind ze niks meer terug en is het haar probleem of krijgt ze elke dag onder haar voeten van de lerares. Simpel & ze hebben dat heel snel door hoor, net zoals ze heel snel doorheeft dat wenen en kwaad worden bij mij niet werkt (en bij de mama soms wel :beerchug: )
Er schiet dus nog 1 ding over & dat is koppig, maar dat vind ik dan weer een hele goeie eigenschap :angel:
Maar later in een werksituatie zullen wel bepaalde zaken "moeten" hé Iceke en van de door u geschetste mentaliteit ondervinden we nu de gevolgen op het werk en in het bijzonder in de medische wereld. Discipline, ik weet opnieuw een vuil en vies woord, is iets onontbeerlijks in bepaalde situaties waar het om mensenlevens gaat. Daar moet je bepaalde handelingen stellen gewoon omdat procedures zo uitgetekend zijn of omdat er bepaalde omstandigheden zijn die maken dat jij op dat moment - en geen 10 seconden later - dat moet doen.

Koppigheid in dergelijke situaties wordt dan gewoon de kop in gedrukt met een document C4 en als je er zo veel hebt dan krijg je wel een iets ernstiger probleem maar soit, iedereen zijn visie.

Onlangs zei iemand nog dat de stomste fout die men begaan heeft de afschaffing is van de dienstplicht en ik kan daar zeker in meegaan.

De vrije opvoeding is i.m.o. het failliet van onze maatschappij maar nu ben ik off-topic aan het gaan.

Finaal graag nog een reactie op de tegenstanders van "de pasjes" dan wel "pasjesmaatschappij". De boegbeelden van "de pasjesmaatschappij" zijn de politici zelve. :!: Ik hoor sommige eminenties - en wie durft dergelijke geleerden nog tegen te spreken, niet waar - ook met afkeer spreken over de "pasjesmaatschappij". Vroeger en nu kan "een pasje" van een bepaald kleur en met bepaalde letters erop - waarvoor je dan nog lidgeld moet betalen - en liefst aangevuld met een "pasje" waaruit blijkt dat je ook lid bent van de vakbond die u een pasje geeft van dezelfde kleur, én dat nog eens aangevuld met een "pasje" waaruit blijkt dat je ook lid bent van de mutualiteit die deel uitmaakt van hetzelfde "consortium", de kansen op overheidsjobs en andere benefits enorm verhogen en zelfs resulteren in succes.

Meer nog, mensen die aan het werk geraakt zijn met een pasje van een andere partij, worden door de nobele dames en heren van de nieuwe bewindsploeg gewoon weg buiten gezwierd.

Maar dit is blijkbaar geen aanfluiting van de vrijheid en het principe inzake gelijke kansen :bang: :beerchug: :cry:

Meer amai, een covid pas om verder menselijke ellende en economische teleurgang te voorkomen ... Da's pas discriminatie en dictatoriaal.

Besluit: laat ons een minimum aan ernst behouden en "de kat" ook "de kat" noemen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Koppigheid is synoniem ook van wilskracht, doorzettingsvermogen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:Interessante cijfers: https://www.demorgen.be/nieuws/niet-gev ... ~b1cbd29b/
. Tijdens de voorbije week van 12 tot 18 oktober werden er 614 nieuwe hospitalisaties door Covid-19 geregistreerd. 317 onder hen, of 55 procent, waren volledig gevaccineerden
Je zou toch verwachten dat het veel minder dan 55% is ......
Stroper schreef:Per 100.000 gevaccineerde inwoners tussen 18 en 64 jaar in Vlaanderen waren er vorige week bijvoorbeeld 0,9 opnames. Bij niet-gevaccineerden in dezelfde groep waren dat er 9,8.
Dus een factor 11

https://assets.publishing.service.gov.u ... eek_40.pdf

Waarom is deze ratio in de UK veel lager? Liegt ScienSano?
uk-rates.png
(81.83 KiB) Nog niet gedownload
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: waarom gebruik je de term uitbraken? een soort van suggestie dat we daar nu dezelfde toestanden zien als in de periode maart-juni 2020?
Omdat het dat gewoon ook is. Het zijn uitbraken. Ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten noemen. Het is een term uit de epidemiologie. Daar gaan we toch geen debat over voeren?
koenraaddeconinck schreef: Meer amai, een covid pas om verder menselijke ellende en economische teleurgang te voorkomen ... Da's pas discriminatie en dictatoriaal.
Voor mij ligt daar niet de essentie van de discussie. Wel de intentie en vooral het gevaar van de coronapas of hoe je het ook wil noemen, maar covidsafe zijn ze allerminst. Ik durf zelfs te stellen dat de coronapassen deel van het probleem zijn omdat ze een vals gevoel van veiligheid creëren, zeg maar ook een zeker je-m’en-foutisme, en allerminst de pandemie tegen houden. Covid-19 vaccins beschermen nauwelijks tegen transmissie, maar als ze hebt gekregen mag je wel intenser aan de maatschappij deel nemen? Dat geeft voddden.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: Maar later in een werksituatie zullen wel bepaalde zaken "moeten" hé Iceke
Ik heb in hele mijn leven nog niet voor een baas gewerkt, ik ben de baas :angel: Dus nee, hier mag alles & moet niks.
koenraaddeconinck schreef: Discipline, ik weet opnieuw een vuil en vies woord,
Vooral een héél oud woord.
koenraaddeconinck schreef: Onlangs zei iemand nog dat de stomste fout die men begaan heeft de afschaffing is van de dienstplicht en ik kan daar zeker in meegaan.
Nooit in het leger geweest, speciaal nog een jaartje bijgestudeerd om daar aan te ontsnappen...
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

In het leger leer je zuipen :beerchug:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef:317 onder hen, of 55 procent, waren volledig gevaccineerden.
"Af en toe" btw.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Ondertussen blijft het aantal gehospitaliseerden met 'onbekende status' toenemen. :lol:
Overal kunnen ze uwe status zien, bij dokter, apotheek etc. Het valt zelfs te bewijzen via een app op uwe smartphone.
Echter bij opnames blijft zoiets zeer moeilijk om te registreren. :lol:

https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... ort_NL.pdf
Bijlagen
img.png
(354.59 KiB) Nog niet gedownload
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
Stroper schreef:317 onder hen, of 55 procent, waren volledig gevaccineerden.
"Af en toe" btw.

Gevaccineerd zijn is maar één deeltje van het verhaal hé.

Leeftijd, onderliggende aandoeningen, omwille van covid in het ziekenhuis (of toevallig positief getest) of omwille van een of andere kleine operatie ?

BTW als bijna 90 procent van de bevolking gevaccineerd is, is het ook logisch dat er meer gevaccineerden dan niet gevaccineerden in het ziekenhuis terecht komen, niet ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

https://www.tijd.be/dossiers/coronaviru ... 40991.html

En hop, daar gaan we weer. Ganse bevolking derde prik.

De ontwikkelingslanden zullen nog wat langer moeten wachten omdat Vlaanderen nu nog altijd denkt dat vaccins alleen wel volstaan. Op het federale niveau reageert men overigens verbaasd op wat Wouter Beke (CD&V) nu weer gedaan heeft.

Let ook op de bewoording, "de bevolking de kans geven om een derde prik te krijgen" :lol: maar oh wee als je die kans niet grijpt, dan wordt je CST zeker afgenomen.

Soit, dit is nog altijd minder erg dan de pasjesmaatschappij, maar dat zal wel het volgende zijn waarmee ze hun falen gaan proberen te maskeren.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Erg om te zeggen, maar dit bevestigt voor een stuk wat ik in dit forum al wel efkes probeer duidelijk te maken... Maar het is en blijft gewoonweg pervers. Ik denk ook dat een deel van de bevolking dit niet meer gaat p(r)ikken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: Soit, dit is nog altijd minder erg dan de pasjesmaatschappij, maar dat zal wel het volgende zijn waarmee ze hun falen gaan proberen te maskeren.
Ik voorspel nu al dat het niet goed gaat werken. Uiteindelijk bevat de 3e prik dezelfde mRNA sequentie als de eerste twee prikken.

Je maakt wel opnieuw antilichaampjes aan, maar de kwaliteit ervan is ???? en dit gezien het nog steeds gebaseerd is op de spike van de alpha variant, dus een code die tegen dat ze effectief gaan prikken nu bijna 2 jaar oud is.

Zelfs de mainstream media schrijft: "Third mRNA dose may boost antibody quantity, but not quality"

https://www.reuters.com/business/health ... 021-08-02/

Een 3e prik is gewoon brute force vaxxen en hopen dat het werkt, ipv een updated code tegen de huidige varianten, en is gedoemd om te falen. Het begin van een vaccinatieabbo? Elke 6 maand een nieuwe prik of je bent je groen pasje kwijt?
1207
Elite Poster
Elite Poster

ub4b schreef: Ik voorspel nu al dat het niet goed gaat werken. Uiteindelijk bevat de 3e prik dezelfde mRNA sequentie als de eerste twee prikken.
dus in het 1e jaar hebben de labo"s alles uit de kast gehaald voor een vaccin en sinds januari 2021 is elk verder onderzoek compleet stilgevallen en sindsdien gebruikt men gewoon hetzelfde recept ?

waarom geloof ik dat niet helemaal?
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”