Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

petrol242 schreef:Via via via heeft Sinterklaas ne zwarten baard gekregen.
Alé, er zijn berichten genoeg hierover geweest en iemand sprak hier over een persoonlijk contact, dat is dus een leugenaar. Welke aanwijzing heb je dan dat het gevaccineerden zijn die de meerderheid vormen bij de opnames?

https://www.demorgen.be/nieuws/wie-bela ... ~bfb96b81/
phil48 schreef:Neen dat zeg ik helemaal niet. Lees eens goed wat er staat? 'Het geldt inderdaad voor iedereen maar ik heb toch de indruk dat gevaccineerden serieuze risico's nemen door een gevaarlijk gevoel van 'veilig' te zijn.'
Waarom zou iemand die al voorzichtig was door zich te laten vaccineren ineens onvoorzichtiger worden? Waarom zou dat meer zijn dan iemand die helemaal niet voorzichtig WIL zijn??? Ik heb meer vertrouwen in iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt dan iemand die denkt dat de natuurwetten niet bestaan of niet voor hem gelden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Graag nu toch eens cijfers in plaats van "profielen," "meerderheid," "af en toe"'s en interpretaties van woordvoerders.

Als Van Gucht die informatie heeft is ze toch beschikbaar? Waarom publiceert Sci en Sano ze dan niet?
Dizzy schreef:Waarom zou iemand die al voorzichtig was door zich te laten vaccineren ineens onvoorzichtiger worden?
Kijk naar hoeveel het mondmasker nog gedragen wordt in winkels etc. Als het enkel nog de voorzichtige mensen zijn die zich gevaccineerd hebben, dan is onze vaccinatiegraad geen 75% maar eerder 10%.

Zoals al zoveel keer aangehaald, het mondmasker blijft z'n nut hebben want de vaccins beschermen geen 100%, maar veel gevaccineerden smeten het meteen over de haag vanaf de seconde dat het niet meer verplicht was.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 20 okt 2021, 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

"“Er zijn ook af en toe mensen bij die wél gevaccineerd zijn”, nuanceert hij wel. "

Hij liegt en minimaliseert, en dit gezien:

https://www.viruswaanzin.be/post/de-ind ... svirologen
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ub4b schreef: het gaat om de techniek, en bij de corona vax zien we nu op 1 j meer bijwerkingen dan alle andere vaccins van 20j eerder, tesamen
is dat zo?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Dizzy schreef:Welke aanwijzing heb je dan dat het gevaccineerden zijn die de meerderheid vormen bij de opnames?
Heb ik dat ergens geschreven? Je hebt zelf niet graag dat er woorden in je mond worden gelegd. Doe dat zelf dan ook niet. Tegelijk sla je een aantal zaken door elkaar. Het artikel met Van Klucht dat je naar boven haalt gaat over de intensieve en in dezelfde adem spreek je over opnames (waar het reeds 50/50is)? Maar verhalen van 'horen zeggen' is Sinterklaas ne zwarten baard geven. Dat was het punt dat ik wou maken, niet meer ni minder. Ik zal het nog eens voor de zoveelste keer herhalen. De covid-19 vaccins werken voorlopig nog redelijk in het voorkomen van ziek te worden, maar werken amper tegen de verspreiding van SARS-CoV-2.
Dizzy schreef:Waarom zou iemand die al voorzichtig was door zich te laten vaccineren ineens onvoorzichtiger worden?
Vaccinatie gaat vooral uit van eigenbelang (waar niks mis mee is) maar kijk eens heel goed rond en lees wat sommigen hier schrijven. Het geloof in de vaccins is dermate groot waardoor de risico's vertroebelen. De 'Ik ben gevaccineerd, dus ik heb mijn verantwoordelijkheid genomen en kan terug doen alsof er geen virus meer is' mentaliteit is wat ons nu de das omdoet. Ik waarschuw hier nu al een tijdje voor, ben van doemdenkerij verdacht geweest, ja sommige dachten zelfs dat ik antivaxxer ben gewoon omdat ik een kritische en wetenschappelijk onderbouwde benadering heb tegenover de huidige Covid-19 vaccins.
Ik neem het de mensen niet kwalijk hé. De overheden zetten ons dan ook op één been. Maar als je echt eerlijk bent weet je waarover het gaat. Gisteren in de winkel zei iemand mij dat ik dat mondmasker niet meer moest dragen. Ik antwoordde dat ik dat wist. Snap je wat ik bedoel? Of kijk naar Meeuwen Kermis. Een uitstekend voorbeeld. Maar ach, we worden toch niet meer zo ernstig ziek...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

ok, maar wat stel je dan voor

je kunt niet als overheid alles opengooien en dan verbaasd opkijken dat besmettingscijfers uiteindelijk stijgen.

er is ook een verschil tussen voorzichtig of correct zijn en weigeren jezelf straks te moeten opsluiten. Ik ben dat ook niet van plan hoor
ik heb het voorbeeld van concerten gegeven. Sheeran is 200 euro voor een koppel en wat als je de week ervoor per ongeluk positief getest wordt. Iedereen zal in de komende maanden besmet raken, misschien wel meerdere keren.

als gevaccineerden niet/nauwelijks ziek worden maakt het toch niet uit hoeveel mensen besmet raken? Het risico zit uiteindelijk vooral bij mensen die een vaccin weigeren en ook die zullen geholpen worden als ze op de intensieve belanden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef:Iedereen zal in de komende maanden besmet raken, misschien wel meerdere keren.
Ik hoop voor u van niet! Dit soort normalisering van wat een zware pandemie en een zware ziekte met mogelijks lange gevolgen is jaagt me echt de stuipen op het lijf.

Dat was ook ooit de aanpak van het VK en Zweden. De gevolgen zijn bekend. Gedeeltelijk werkende vaccins met afnemende effectiviteit gaan dat niet verhelpen. Wat jij eigenlijk zegt is dat er nog een pak doden gaan volgen en dat we daar maar mee moeten leven, en zeker niets moeten doen om dat te voorkomen. Ik weet dat je het niet zo bedoelt maar dat is het in de letter wel.

Ik zal dit iig zo goed mogelijk proberen te voorkomen. Want zo'n infectie kan voor iedereen slecht aflopen.
1207 schreef: als gevaccineerden niet/nauwelijks ziek worden maakt het toch niet uit hoeveel mensen besmet raken?
En het blijft maar wachten op cijfers die dat ook aantonen.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

Dizzy schreef:
phil48 schreef:Neen dat zeg ik helemaal niet. Lees eens goed wat er staat? 'Het geldt inderdaad voor iedereen maar ik heb toch de indruk dat gevaccineerden serieuze risico's nemen door een gevaarlijk gevoel van 'veilig' te zijn.'
Dat was een antwoord van de petrol hé, niet van mij.

Trouwens volledig akkord met je antwoord hierop :-D

@ccatalyst

waar blijven de cijfers die het omgekeerde beweren? Dat ook gevaccineerden in t ziekenhuis en op ic belanden?

Je vergelijking met VK en Zweden zijn appelen en peren. Dat was nl voor er gevaccineerd werd.

Dat pak doden is trouwens net in landen waar er amper gevaccineerd werd, zoals Roemenië.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Lekker wetenschappelijk .... en dit zijn dan de experten ....

[youtube]L20LUPPppcc[/youtube]

Rond de pot draaien was zeker een vak tijdens haar opleiding
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: En het blijft maar wachten op cijfers die dat ook aantonen.
vorige jaar versoepelde men begin september en moest men eind september al terug alles dichtgooien (zonder vaccin) met een verwoestende 2e golf
tov dit jaar waren die versoepelingen peanuts

nu heeft men in september echt alles opengegooid en eind oktober is er stilaan een stijging. Nu met vaccin maar nog wel steeds 25% vd bevolking die geen spuit hebben gekregen (om verschillende redenen).

voor jou is er blijkbaar totaal geen verband dat de vaccins er ook maar iets mee te maken zouden kunnen hebben.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

ub4b schreef:Lekker wetenschappelijk .... en dit zijn dan de experten ....

[youtube]L20LUPPppcc[/youtube]

Rond de pot draaien was zeker een vak tijdens haar opleiding
In die laatste zin is ze toch heel duidelijk. Dat zijn ofwel hoogbejaarden ofwel mensen met een serieus immuniteitsprobleem.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef: @ccatalyst

waar blijven de cijfers die het omgekeerde beweren? Dat ook gevaccineerden in t ziekenhuis en op ic belanden?
Tja, vraag het aan Sci en Sano. Die hebben ze blijkbaar, maar publiceren ze niet. Het blijft gissen naar de reden.
phil48 schreef:Je vergelijking met VK en Zweden zijn appelen en peren. Dat was nl voor er gevaccineerd werd.
En het was ook voor de veel meer besmettelijke delta-variant. Vandaag lopen mensen rond bij ons bij wie de effectiviteit van hun vaccin al naar hoogstens 47% gedaald is, wellicht is het ondertussen nog lager maar daarover lopen de studies nog (onvolledige data weet je wel). Wanneer de hogere besmettingsgraad van de delta-variant de nog overblijvende effectiviteit compenseert sta je weer gelijk met de periode pre-vaccinatie.
1207 schreef:men eind september al terug alles dichtgooien (zonder vaccin) met een verwoestende 2e golf
Euhm, ter info:
18 oktober 2020: 9138 nieuwe gevallen (volledig)
18 oktober 2021: 9164 nieuwe gevallen (nog onvolledig)
Bron: JHU CSSE COVID-19 Data

U vergeet dat eind september Wilmes nog de PM was en met haar beruchte versoepelingen afkwam, een spijtige smet op wat anders wel de beste aanpak was van de pandemie. Daarna kwam op 1 oktober de nieuwe regering die eerst bezig was met de belangrijkste prioriteiten: het verdelen van de postjes, in het bijzonder dat van Kris Peeters als beloning voor het saboteren van de vorige regering. Pas half oktober hadden ze weer tijd om nog eens naar de cijfers te kijken. Het heeft hen maar liefst 8 maand gekost om de cijfers weer naar het Wilmes-niveau te brengen. Vandaag zitten we daar alweer ferm boven.

Voor als je afkomt met hoho gevallen dat telt niet, alleen hospitaliseringen:
10 oktober 2020: 204 gevallen op ICU
10 oktober 2021: 203 gevallen op ICU
Bron: JHU CSSE COVID-19 Data, recentere gegevens zijn er nog niet voor 2021
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: als gevaccineerden niet/nauwelijks ziek worden maakt het toch niet uit hoeveel mensen besmet raken?
Ik vind het zo spijtig dat je de ernst daar niet van wil zien. Het risico zit wel degelijk bij éénieder van ons.
Stel je bent gevaccineerd en raakt besmet want dat risico is heel groot. Je hebt geen symptomen, dus je weet het niet. Je bezoekt je gevaccineerde bomma die een verlaagde respons heeft door een zwakkere immuniteit in het algemeen, maar ook een verlaagde respons door vroegtijdige vaccinatie en de bomma komt in het ziekenhuis terecht. Dit zijn reële scenario's. Op dat moment is Sheeran het laatste van je zorgen.

Ondertussen blijft de pandemie gevoed, kunnen mutaties welig verder zetten en is het enkel wachten op de eerstvolgende VOC.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb men laatste prik ook in maart gehad dus ik denk dat de immuniteit bij mij ook welig afbrokkelt.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef: @ccatalyst

waar blijven de cijfers die het omgekeerde beweren? Dat ook gevaccineerden in t ziekenhuis en op ic belanden?
Tja, vraag het aan Sci en Sano. Die hebben ze blijkbaar, maar publiceren ze niet. Het blijft gissen naar de reden.
Misschien omdat er twee types zijn onder die 900 in 't ziekenhuis ?

Mensen die er zijn omdat ze door die besmetting zo ziek werden dat ze moesten opgenomen worden.
Mensen die er voor iets anders zijn en bij wie bij de verplichte test corona werd vastgesteld, maar die nul komma nul symptomen hebben ??

Wellicht zitten de meeste gevaccineerden in het ziekenhuis in die tweede categorie, maar dat kan je zo niet in de cijfers oplijsten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Misschien omdat er twee types zijn onder die 900 in 't ziekenhuis ?
Sci en Sano kan best de volledige cijfers publiceren als ze die toch hebben. Zoniet moeten we inderdaad blijven gissen zonder duidelijk antwoord.

Ik zie ook niet in waarom mensen zonder enige symptomen in het ziekenhuis opgenomen zouden worden.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Ik vind het zo spijtig dat je de ernst daar niet van wil zien.
ik zie de ernst in hoor maar ik zie ook wat er aan het gebeuren is op deze moment en dat is een goede evolutie, allemaal dankzij de vaccinaties.

Het risico zit wel degelijk bij éénieder van ons.
Stel je bent gevaccineerd en raakt besmet want dat risico is heel groot. Je hebt geen symptomen, dus je weet het niet. Je bezoekt je gevaccineerde bomma die een verlaagde respons heeft door een zwakkere immuniteit in het algemeen, maar ook een verlaagde respons door vroegtijdige vaccinatie en de bomma komt in het ziekenhuis terecht. Dit zijn reële scenario's. Op dat moment is Sheeran het laatste van je zorgen.
ik wil deze redenering volgen maar dan moeten we vaccins terzijde schuiven en alles op slot houden zoals in 2020. dit weekend Antwerp-Brugge met 15 000 toeschouwers. Afblazen of laten doorgaan volgens jou?
iedere toeschouwer is gevaccineerd en toch is het virus daar

we zien trouwens ook geen grote sterftecijfers en uitbraken in rusthuizen, zou ook al lang terug bezig moeten zijn als vaccins zo snel en zo zwaar afnemen in werking.

zoals gezegd
de overheid beslist de maatschappij te openen dus iedereen zal op een bepaald moment besmet raken, absoluut onvermijdelijk. zorg dat je gevaccineerd bent en uw kans op miserie is minimaal, het kan jammer genoeg nog wel.
maar dat betekent ook dat je moet stoppen met een beleid dat doet alsof er geen vaccin zou zijn. Mensen wekenlang opsluiten omdat ze per ongeluk positief getest is geen beleid dat je lang vol kunt houden.

als blijkt dat die 25% niet-gevaccineerden de zorg overbelasten ten koste van gewone zorg dan krijg je nu echt wel problemen en protest.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef:we zien trouwens ook geen grote sterftecijfers en uitbraken in rusthuizen, zou ook al lang terug bezig moeten zijn als vaccins zo snel en zo zwaar afnemen in werking.
Bij hen werd een recent een derde vaccinering toegediend. Voordien waren er wel terug overlijdens door de deltavariant. Desondanks blijven woonzorgcentra ondanks derde vaccinering vandaag nog altijd 5% van de clusters voor hun rekening nemen en overlijdens zullen daar onvermijdelijk uit volgen, grotendeels omdat men de hygiënemaatregelen er sterk heeft versoepeld.

Koploper binnen de clusters is het onderwijs waar het nu nog maar eens compleet uit de hand loopt, zij nemen vandaag al meer dan de helft van de clusters voor hun rekening!
1207 schreef:de overheid beslist de maatschappij te openen dus iedereen zal op een bepaald moment besmet raken, absoluut onvermijdelijk. zorg dat je gevaccineerd bent en uw kans op miserie is minimaal, het kan jammer genoeg nog wel.
Thuiswerk of afstandsonderwijs, masker blijven dragen waar dat aangewezen is, hygiënemaatregelen aanhouden, geen domme dingen doen en vaccinering is de manier om de kans te minimaliseren. Niet of. Je vaccin wordt elke dag zwakker en zwakker, maar het virus niet.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: Desondanks blijven woonzorgcentra nog altijd 10% van de clusters voor hun rekening nemen en overlijdens zullen er onvermijdelijk bijzitten.
hier in de buurt is het ondertussen een eeuwigheid geleden dat er nog eens uitbraak in een rusthuis was.
de vaccins werken ook bij hen
Thuiswerk of afstandsonderwijs, masker blijven dragen waar dat aangewezen is, hygienemaatregelen aan te houden, geen domme dingen doen envaccinering is de manier om de kans te minimaliseren. Niet of.
wat met massa-evenementen die gewoon zijn toegelaten?
15 000 toeschouwers nu op de bosuil, allemaal gevaccineerd en toch is het virus daar en zal het rondhuppelen.
dom of verstandig om er heen te gaan?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Tja, als ik beweer dat er meer niet-gevaccineerden covid-patiënten in het ziekenhuis liggen dan is het zogezegd niet waar, dat kan toch enkel kloppen als het omgekeerde waar is? Intensieve is bij mijn weten OOK in het ziekenhuis.

Dat er trouwens ook gevaccineerden opgenomen zijn is normaal en zelfs logisch want ze zijn ook met een pak meer. Ook onder gevaccineerden heb je mensen met zwakkere gezondheid.

Dat vaccins niet alles oplossen daar zijn we het over eens maar ze zijn zoals je zelf zegt wel nog goed in het voorkomen van ziek worden en dus ok in het beperken van de opnames. Waarom dan mensen verdedigen die die voordelen weigeren?

Eigenbelang is het niet alleen. Door minder bedden te bezetten doen gevaccineerden wel meer dan aan eigenbelang.

De mentaliteit die jij beschrijft zal wel bestaan maar gelukkig niet bij iedereen. Ik vind dat je een beetje overdrijft. We hebben goed meegewerkt aan de vaccinatie en er zijn ook logischerwijze versoepelingen gekomen. Ik vind het goed meevallen met die mentaliteit en ik kom wekelijks in Brussel en op de trein en in de tram. Niets mis met een kritische benadering maar pas deze dan ook toe op mensen met de mentaliteit ik heb schijt aan iedereen behalve ikzelf.

Wat ik mis in uw redenering is ook een realisme. Je kan niet onophoudelijk streng zijn want na een tijd werkt het niet meer. Het virus is een realiteit waar we mee zullen leren leven. Voorzichtigheid is inderdaad nodig dan maar ik leef niet voor de voorzichtigheid en ik denk niemand. Iedereen is een jaar ouder geworden in een niet aangename periode, logisch dat mensen blij zijn met een beetje meer vrijheid maar dat maakt ons nog niet allemaal losbollen zonder verantwoordelijkheid. Opnieuw, dat kan je eerder van niet-gevaccineerden zeggen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef: dom of verstandig om er heen te gaan?
Ik zou daar niet naartoe gaan gezien de huidige evolutie.
Dizzy schreef:Tja, als ik beweer dat er meer niet-gevaccineerden covid-patiënten in het ziekenhuis liggen dan is het zogezegd niet waar
Dat heeft niemand gezegd, er werd enkel - terecht - gevraagd om zo'n uitspraken toch met cijfermateriaal te onderbouwen. Ook het omgekeerde kan niet onderbouwd worden bij gebrek aan cijfermateriaal, maar daarom is het ene of het andere nog niet correct, we weten het gewoon niet.
Dizzy schreef:Dat vaccins niet alles oplossen daar zijn we het over eens maar ze zijn zoals je zelf zegt wel nog goed in het voorkomen van ziek worden en dus ok in het beperken van de opnames. Waarom dan mensen verdedigen die die voordelen weigeren?
Omdat de overheid eenieder de vrije keuze laat. Wie zijn wij om ons dan daarin te moeien. Je had een punt als het verplicht werd door de overheid.
Dizzy schreef:Eigenbelang is het niet alleen. Door minder bedden te bezetten doen gevaccineerden wel meer dan aan eigenbelang.
Wel er zijn evenveel ICU-bedden bezet als vorig jaar (zie cijfers hierboven). Wat de rol van gevaccineerden/niet-gevaccineerden daarin is blijft nog steeds onduidelijk gezien Sci en Sano dit nog steeds niet publiceert. En belangrijker: de evolutie is ook onduidelijk.
Dizzy schreef:Je kan niet onophoudelijk streng zijn want na een tijd werkt het niet meer.
Men is in de vorige lockdown dan ook veel te streng geweest en vooral de verkeerde aanpak gekozen met de avondklok als beste voorbeeld. Scholen op afstandsonderwijs en bedrijven waar dat kan op telewerk zetten en daarmee vermijd je 3 op 4 clusters :!: Verder indoor-evenementen verbieden, de mondmasker/afstand/hygienemaatregelen aanhouden en ventilatie verplichten (+ controleren) is voldoende om de cijfers laag genoeg te houden waarbij de rest open kan blijven - in het bijzonder reizen, sport en vormen van ontspanning die mensen nu eenmaal nodig hebben - zeker ook gezien de secundaire effecten van telewerk+afstandsonderwijs op de broeihaard die het OV is.

Vandaag is het weer het andere extreem en is men veel te laks terwijl er een nog meer besmettelijke variant aanwezig is en elke dag meer mensen minder dan 50% effectief vaccin in zich hebben. Men maakt nu al voor de VIERDE keer op rij dezelfde fout: de cijfers stijgen en men doet NIETS. Dat het niet (meer) werkt is - zoals bijna altijd - het gevolg van de verkeerde aanpak van de overheid die nooit eens een normaal beleid kan voeren dat gebaseerd is op cijfers en wetenschap.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 788
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik merk hier ook meer en meer vaccin-critici! Zelf paramedicus maar dus niet gevaccineerd, eens ze over mRNA begonnen was het bij mij een njet!

Maar ze doen verder om vaccins te promoten.

Blijkbaar zou Ranja er ook één moeten nemen!?

Niet met mij zenne!

DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Dizzy schreef:, logisch dat mensen blij zijn met een beetje meer vrijheid maar dat maakt ons nog niet allemaal losbollen zonder verantwoordelijkheid. Opnieuw, dat kan je eerder van niet-gevaccineerden zeggen.
En waarom zou je dat zeggen ? Denk je nu echt dat die ca 1.000.000 niet gevaccineerde allemaal wappies zijn ?
Ik ben niet gevaccineerd, ben niet op reis geweest, heb eerlijk gezegd niet meer of minder op café of restaurant geweest dan de jaren daarvoor en heb me welgeteld 1 keer laten testen omdat ik op een event moest zijn voor mijn werk...volgens mij onderschat je gewoon de groep die zich gewoonweg niet aangesproken voelen met wat er nu aan de hand is...dat is niet de groep die elke week naar de voetbal gaat, die elke week een concert meepikt of die 4 keer op een jaar een citytrip boekt.
Maar zoals ik al zij, ik heb daar helemaal geen probleem mee, die risico's moet je zelf maar afwegen, gevaccineerd of niet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Op afgelopen maandag nu al 6500 besmettingen en kan nog hoger uitvallen want pas morgen is het het echte cijfer.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

CCatalyst schreef: Dat heeft niemand gezegd, er werd enkel - terecht - gevraagd om zo'n uitspraken toch met cijfermateriaal te onderbouwen. Ook het omgekeerde kan niet onderbouwd worden bij gebrek aan cijfermateriaal, maar daarom is het ene of het andere nog niet correct, we weten het gewoon niet.
dat is het probleem momenteel
een zwangere vrouw die vandaag meot bevallen test men ook op covid
als die per ongeluk positief is hoort die bij die 6000 besmettingen vandaag, ook al heeft ze geen last. Dit geldt voor iedereen die vandaag langer als 48u binnen moet voor een kleine ingreep

men doet nu alsof er geen vaccin is en dat is verkeerd, je blijft met die grote groep niet-gevaccineerden zitten. Voor hen is er niets veranderd tov vorige jaar, voor al de rest wel
2 miljoen niet gevaccineerde, ongeacht de reden waarom, is meer als genoeg volk om de zorg te laten crashen

er zullen wel goede redenen zijn om neit verder te differentiëren maar ik hou met besmettingscijfers alleen geen rekening. Die zullen doorstijgen tot een paar 10 000 maar als 80% gevaccineerd zijn is de kans op ziekte voor hen minimaal
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

En de intussen toegediende booster vaccins werken wél degelijk tegen de nieuwe variant, anders zat je nu met tig uitbraken in wzc's, waar de grote meerderheid al in het voorjaar zijn tweede prik kreeg.

Nu gaat daar zo goed als niemand meer dood aan covid, wat toch een grote plus is.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef: Euhm, ter info:
18 oktober 2020: 9138 nieuwe gevallen (volledig)
18 oktober 2021: 9164 nieuwe gevallen (nog onvolledig)
Bron: JHU CSSE COVID-19 Data
Voor als je afkomt met hoho gevallen dat telt niet, alleen hospitaliseringen:
10 oktober 2020: 204 gevallen op ICU
10 oktober 2021: 203 gevallen op ICU
Bron: JHU CSSE COVID-19 Data, recentere gegevens zijn er nog niet voor 2021
Hospitalisaties
Afbeelding

ICU
Afbeelding

Als je niet ziet dat beide jaren (alvast voorlopig) totaal niet te vergelijken zijn, zou ik toch eens langs een oogarts gaan :).

Code: Selecteer alles

hospitaal  2020  2021
14/09       318   699
21/09       490   684
28/09       708   702
05/10       937   748
12/10      1473   766
19/10      2773   947
26/10      5268   ...

Code: Selecteer alles

ICU        2020  2021
14/09        72   219
21/09        87   214
28/09       140   207
05/10       195   209
12/10       268   201
19/10       446   230
26/10       812   ...
Het is duidelijk dat het niet goed gaat, maar om nu zomaar 2020 en 2021 naast elkaar te l(i)eggen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: men doet nu alsof er geen vaccin is en dat is verkeerd, je blijft met die grote groep niet-gevaccineerden zitten. Voor hen is er niets veranderd tov vorige jaar, voor al de rest wel
2 miljoen niet gevaccineerde, ongeacht de reden waarom, is meer als genoeg volk om de zorg te laten crashen
Het zou inderdaad verkeerd zijn om de vaccins niet in de vergelijking op te nemen, maar het omgekeerde zien we ook. Als ik het gedrag van de bevolking nu zie bestaat voor veel gevaccineerden SARS-CoV-2 precies niet meer want we zouden er toch niet meer zo ziek van worden... Tegelijk maken we steeds terug dezelfde fout om als enige doel de zorg niet te laten crashen en ondertussen de pandemie gewoon verder haar gang te laten gaan. Het zijn niet alleen de niet gevaccineerden die daar verantwoordelijk voor zijn. Die polarisatie is momenteel de tweede grove fout in de bestrijding van de pandemie. Het begint vanaf de moment dat je besmet wordt, ongeacht je vaccinatiestatus en het klinisch verloop achteraf.

TOI is ook uit de vergelijking verdwenen en heeft ook nooit echt bestaan en nu blijkt het helemaal een zootje geworden te zijn omdat mensen gewoon niet meer weten met wie ze allemaal contact hebben gehad. Dat vraagt om serieuze problemen.

Een klein lichtpuntje misschien. We hebben geluk dat de golf er nu is en niet een half jaar later wanneer de algemene immuunrespons een pak lager zal liggen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Als ik zie hoe scholen dichtgaan

Omwille van een preventie COVID-19 maatregel

maar dan zie je toch dat sommigen niet worden getest en anderen wel weer.

En dit is de uitleg
Beste ouders, wie vragen heeft i.v.m. testing of de maatregelen kan contact opnemen met de school. Het kan verschillende redenen hebben waarom de één wel en de andere niet moet getest worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

boonpwnz schreef: Beste ouders, wie vragen heeft i.v.m. testing of de maatregelen kan contact opnemen met de school. Het kan verschillende redenen hebben waarom de één wel en de andere niet moet getest worden.
Ben Weyts heeft de eenvoudige maar duidelijke teststrategie van vorig jaar dit jaar vervangen door een complex systeem, en heeft er bovendien na 1 september nog allerhande wijzigingen aan gemaakt. Het was de bedoeling dat scholen (of klassen) niet meer zouden sluiten door minder positieve testen te genereren en de vereisten voor quarantaines soepeler te maken, maar dat lukt maar voor zover het ook onder controle blijft natuurlijk. Als het totaal uit de hand loopt kan je de positieve testen niet meer tegenhouden.

Ook nog even aan herinneren dat Ben Weyts op 1 oktober de mondmaskerplicht in het ganse onderwijs heeft afgeschaft, voor iedereen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk persoonlijk dat die mondmaskers veel tegenhouden zelfs al twijfelen we aan het nut ervan.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1728
Lid geworden op: 30 mei 2012, 01:03
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
Ook nog even aan herinneren dat Ben Weyts op 1 oktober de mondmaskerplicht in het ganse onderwijs heeft afgeschaft, voor iedereen.
Als je die buiten het OV nergens nog moet dragen, zou het vrij belachelijk zijn om ze enkel nog op te school te verplichten hé. Want dan geef je het signaal dat je enkel nog op school besmet kunt geraken. Tenzij je het verplicht in het lager, waar nog niemand gevaccineerd is.

Wat ik me afvraag. Als de reden van de stijging komt doordat er bij ons te hard versoepeld werd, waarom stijgen de cijfers dan ook weer heel hard in onze buurlanden, waar veel minder versoepeld werd? Bijvoorbeeld in Frankrijk en Nederland, waar je nog wel her en der mondmaskers moet dragen. Dan lijkt het nut daarvan toch behoorlijk miniem ??
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Het zou inderdaad verkeerd zijn om de vaccins niet in de vergelijking op te nemen, maar het omgekeerde zien we ook. Als ik het gedrag van de bevolking nu zie bestaat voor veel gevaccineerden SARS-CoV-2 precies niet meer want we zouden er toch niet meer zo ziek van worden...
het leven hervat, de overheid laat quasi alles toe en de vaccinaties werken.
ik zou ook liever hebben dat men differentieert qua cijfers maar ik snap ook dat men dit niet doet. Welke cijfers, hoe interpreteren, polarisatie tussen burgers vermijden, ...
zegt maar eens dat er nul volledig gevaccineerden op IC liggen, het kot is rap te klein.
ondertussen de pandemie gewoon verder haar gang te laten gaan.
dat laatste kun je niet vermijden. Covid hoort er vanaf nu gewoon bij, net als al die andere virussen en bacteriën.
en dit virus gedraagt zich net als andere virussen. Elk bestaand virus kan per ongeluk in een massamoordenaar muteren, daar kun je niets tegen doen.
technieken hoe we vaccins ontwikkelen evolueren natuurlijk ook gewoon.
Een klein lichtpuntje misschien. We hebben geluk dat de golf er nu is en niet een half jaar later wanneer de algemene immuunrespons een pak lager zal liggen.
en daarom rolt men nu spuit 3 uit
nu noemt men het een booster en vanaf volgend jaar is het gewoon zijn jaarlijkse spuit
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef: Als je die buiten het OV nergens nog moet dragen
Heh? Luchthavens, kappers, zorginstellingen, ziekenhuizen, etc. En als je de regels van social distancing niet kan respecteren wordt het ten sterkte aanbevolen ook een masker te dragen.
phil48 schreef:Wat ik me afvraag. Als de reden van de stijging komt doordat er bij ons te hard versoepeld werd
Mogelijks ligt de stijging in andere landen mede aan het feit dat het vaccin daar ook begint uit te werken, want gans de EU is min of meer gelijktijdig beginnen vaccineren. Naast de veel te grote versoepelingen. De werkzaamheid van het mondmasker staat m.i. al een tijdje niet meer ter discussie.
1207 schreef:en de vaccinaties werken.
Nu nog maar eens, waar zijn de cijfers over het aantal gevaccineerden/niet-gevaccineerden op ICU, waarom worden ze niet vrijgegeven? Waarom is de bezetting op ICU even hoog als een jaar geleden?
1207 schreef:zegt maar eens dat er nul volledig gevaccineerden op IC liggen
Dat is sowieso niet het geval, dat heeft Van Gucht al gezegd. Dus is geen reden om ze niet vrij te geven. Ik snap niet waar het schoentje wringt. In het VTM nieuws van gisteren werd het ook aan de Minister gevraagd en opnieuw kwam er een ontwijkend antwoord. Realistisch gezien zijn er maar 2 mogelijkheden:

- Men heeft geen cijfers (of geen betrouwbare cijfers), maar dat verklaart niet de uitspraken die men deed
- Men heeft ze wel en ze tonen veel opnames van gevaccineerden aan, iets wat m.i. toch niet verborgen hoeft te worden van de burgers
1207 schreef:daar kun je niets tegen doen
Gelukkig maar valt er daar wel iets aan te doen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 21 okt 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Tja, we zijn weer vertrokken. Leg de mondmaskers maar terug klaar en laat ons hopen dat het niet opnieuw tot een lockdown komt.

Dat de vaccins misschien na maanden minder bescherming bieden, is zeker en vast een mogelijke oorzaak. Anderzijds denk ik dat we een beetje te vroeg boven onze stand gaan leven zijn.

En finaal: terug voor de zoveelste keer het lakse beleid. Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met het invoeren van een corona pas die algemeen verplicht wordt. Op de chip van een pas is voor zeer veel zaken ruimte. Die gewoon voor een scanner houden zou moeten maken dat men weet dat iemand geregistreerd. Enfin, dit vind ik toch een evidentie in de 21° eeuw met alle technologie aan boord.

En waarom geen vaccinatieplicht, behoudens bij mensen bij wie er duidelijke medische tegenindicaties zijn?

'k weet het: "moeten" is tegenwoordig een vuil, vies woord. Spreken over "rechten" en "krijgen" is veel makkelijker. Wie deel uitmaakt van een samenleving, moet zich nu eenmaal aan bepaalde spelregels houden.

De gevolgen zijn er helaas ook terug voor diegenen die ze wel volgen / gevolgd hebben.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

koenraaddeconinck schreef:Dat de vaccins misschien na maanden minder bescherming bieden, is zeker en vast een mogelijke oorzaak. Anderzijds denk ik dat we een beetje te vroeg boven onze stand gaan leven zijn.
Lijkt me idd een goede samenvatting van waar we nu staan. Waarom grijpt de overheid vandaag nog niet in (hoe sneller hoe beter)? De ezel stoot zich maar liefst voor de vierde keer al aan dezelfde steen.
koenraaddeconinck schreef:En finaal: terug voor de zoveelste keer het lakse beleid. Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met het invoeren van een corona pas die algemeen verplicht wordt.
Een pasjesmaatschappij is geen substituut voor het naleven van hygiënemaatregelen. Kijk maar naar Nederland. En Frankrijk dat ook weer een kantelpunt lijkt te bereiken. Beiden pasjesmaatschappijen. Voor het risico inzake de pasjes verwijs ik naar de "panopticon" topic.
koenraaddeconinck schreef:En waarom geen vaccinatieplicht, behoudens bij mensen bij wie er duidelijke medische tegenindicaties zijn?
De overheid is vrij om dat te doen. Ze moet dan echter ook instaan voor de bijwerkingen - vandaag en toekomstig - van wat nog steeds een voorwaardelijk geneesmiddel is waarvan vandaag nog steeds geen volledige data beschikbaar is. Tot op heden blijft vaccineren een vrije keuze - de gevolgen zijn dan ook voor jou.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

CCatalyst schreef: De overheid is vrij om dat te doen. Ze moet dan echter ook instaan voor de bijwerkingen - vandaag en toekomstig - van wat nog steeds een voorwaardelijk geneesmiddel is waarvan vandaag nog steeds geen volledige data beschikbaar is. Tot op heden blijft vaccineren een vrije keuze - de gevolgen zijn dan ook voor jou.
Dat wordt een lastige, zeker gezien de vele bijwerkingen in VAERS en Eudravigilance, waar dan factcheckers als vliegen op een stront landen om toch maar te beweren dat er nooit een bewezen verband is. In de media horen we daar ook niks over, vaccinatiedoden bestaan niet ...bijwerkingen hoor je nooit iets meer van. Mensen die nu geen leven meer hebben na de vax (bvb een verlamming, en heel hun leven verminkt) dat zou toch groot nieuws zijn, waarom vind je deze mensen enkel op youtube en op sites van zij die de officiële lezing niet napraten?

Maar elke vermoedelijke coronadode werd wel breed uitgesmeerd door de media, zelfs als er geen bewijs was, het soort bewijs wat de fact checkers nu net eisen in geval van bijwerkingen.

In heel dit spel van angstcreatie en mensen lokken naar de oplossing waar een elite nu flink aan verdient, zijn er twee maten en twee gewichten, en de officiële lezing alsook de mening van de welbekende tv virologen en experten, wordt nooit gefactchecked. Zij die het wel sporadisch eens deden zoals Sam Brokken werden ontslaan. Hij bleek nadien nog gelijk te hebben en Vandamme niet, maar Sam verloor zijn job.

Dokters en verpleegkundigen hebben in zekere zin omerta want de Spaanse inquisitie door de orde ligt altijd op de loer.

Klokkenluiders worden gedemoniseerd als wappies door de media, zelfs nobelprijswinnaars zoal de ontdekker van AIDS en één van de uitvinders van de mRNA techniek worden weggezet als wappies door diezelfde media die wel gretig in de angst strategie van Van Ranst trapt.

https://eswi.org/eswi-tv/marc-van-ranst ... ngagement/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

koenraaddeconinck schreef:Tja, we zijn weer vertrokken. Leg de mondmaskers maar terug klaar en laat ons hopen dat het niet opnieuw tot een lockdown komt.

Dat de vaccins misschien na maanden minder bescherming bieden, is zeker en vast een mogelijke oorzaak. Anderzijds denk ik dat we een beetje te vroeg boven onze stand gaan leven zijn.

En finaal: terug voor de zoveelste keer het lakse beleid. Ik zie nog altijd niet wat het probleem is met het invoeren van een corona pas die algemeen verplicht wordt. Op de chip van een pas is voor zeer veel zaken ruimte. Die gewoon voor een scanner houden zou moeten maken dat men weet dat iemand geregistreerd. Enfin, dit vind ik toch een evidentie in de 21° eeuw met alle technologie aan boord.

En waarom geen vaccinatieplicht, behoudens bij mensen bij wie er duidelijke medische tegenindicaties zijn?

'k weet het: "moeten" is tegenwoordig een vuil, vies woord. Spreken over "rechten" en "krijgen" is veel makkelijker. Wie deel uitmaakt van een samenleving, moet zich nu eenmaal aan bepaalde spelregels houden.

De gevolgen zijn er helaas ook terug voor diegenen die ze wel volgen / gevolgd hebben.
Volledig mee akkoord.

Men is veel te laks maar anderzijds zie je hier ook een dubbele houding op UB. Enerzijds wil men strengheid maar een green pass is teveel terwijl dit elders wel gewoon kan of nog veel verder gaat. Hier wacht men altijd tot het kalf verdronken is.

Men had de vaccins inderdaad moeten verplichten want dat is wat nodig is in een pandemie. Wie niet wil meewerken sluit zichzelf uit.

Enkel voor categorieën die geen vaccin aangeboden kregen of wie er medisch geen toediening kan is er een uitzondering. Mensen die tegen zichzelf en anderen willen ingaan moeten de rest niet saboteren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dizzy schreef:Enerzijds wil men strengheid maar een green pass is teveel terwijl dit elders wel gewoon kan of nog veel verder gaat.
Dat wordt nochtans goed onderbouwd. Kijk naar Nederland en hun pasjes. Op amper 10 dagen tijd is het aantal gevallen er verdubbeld.

De werkzaamheid van de pasjes is nooit aangetoond. Die van afstands- en hygiënemaatregelen wel. Maar een overheid die haar succes afmeet in hoe weinig hygiëne ze oplegt, zit tussen hamer en aanbeeld in een pandemie.
Dizzy schreef:Men had de vaccins inderdaad moeten verplichten want dat is wat nodig is in een pandemie.
Dat is niet wat "nodig" is, zeker gezien het vaccins betreft die maar beperkt werken, maar men doet gerust. Het is dan meteen een geruststelling voor iedereen dat de overheid zal opdraaien voor alle bijwerkingen, vandaag of binnen 30 jaar.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Ik denk dat we zoals ze in het begin zeiden moeten leven met het virus.

Ik moet zeggen denk dat het al veel scheelt als je niet op een hoopje met mensen zit.
Ik ben laatst naar de bios gegaan. Heb daar zonder mondmasker gezeten maar wel met afstand tussen mensen en dat vond ik eigenlijk wel fijn. De kans is niet 0 om besmetting te vatten maar het zal nooit in die mate zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”