Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

phil48 schreef:Verkoudheidsgolf komen doordat we twee jaar in ons kot zaten.
Ook in 2019 en de voorgaande jaren waren er verkoudheidsgolven in deze periode, de ene al wat hardnekkiger dan de andere. Maar m.i. is het nu niet erger/anders dan die vorige jaren.

De reden dat er nu een is, is omdat we net niet in ons kot zitten en vooral omdat we niet veel geleerd hebben. Ik zie mensen weer zonder blozen fomieten aanraken en vervolgens aan hun neus komen. Tjah, dan vergroot je wel meteen je kans op een verkoudheid. Het mondmasker kon dat aan de neus komen nog flink temperen, maar dat heeft de Vlaming - tenzij degene met Aziatische roots - meteen weggesmeten toen het niet meer moest, want hij wilde per se terug naar de "normaal" waarin verkoudheden troef zijn in de herfst.

Sommige die-hards zitten zo vast in het verleden dat ze zelfs weer fomieten willen aanraken en dan handen geven aan andere mensen enz maar gelukkig blijft dat gedrag vooralsnog nog getemperd.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 okt 2021, 10:12, in totaal 1 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Ja, natuurlijk gaan we dat terug doen... als je graag als kluizenaar wil leven omdat je schrik hebt om handjes te geven of te kussen...be my guest, maar verplicht vooral mij niet om dat ook te doen.
1. ons immuunsysteem heeft blijkbaar uitdagingen nodig.
&
2. ons immuunsysteem leert blijkbaar snel af als je die uitdagingen wegneemt.

We hebben vooral smetvrees gecreëerd de laatste maanden...deels kan ik dat begrijpen, deels ook niet. Ik ben een voorstander van goeie handhygiëne, maar dat wil niet zeggen dat ik het nuttig vind om in elke winkel mijn handen te ontsmetten (blijf met je poten uit je gezicht en was je handen als je thuiskomt) Hetzelfde geldt voor mondkapjes, de voordelen wegen niet op tegen de nadelen.
Ik ben al blij dat mensen een glimlacht tonen als ik terug hun hand schud ipv van angstig te zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef: 1. ons immuunsysteem heeft blijkbaar uitdagingen nodig.
En dat krijg het meer dan genoeg hoor, ook zonder verkoudheden. Je daagt je immuniteitssysteem niet uit door eerst in je neus te zitten, dan deurklinken op kantoor aan te raken, en dan nog eens in je neus te zitten. Alsof een verkoudheid krijgen een badge of honor zou zijn, en een verkoudheid doorgeven een medaille verdient.

Soit, blijkbaar is het het verlies van de productiviteit door verkoudheden - en de occasionele mensen bij wie een verkoudheid evolueert tot iets ergers - allemaal waard. Maar kom niet af met dat de verkoudheidsgolf kwam omdat we 2 jaar betere hygiëne hadden. Ze komt er omdat we nu geen goede hygiëne hebben, terug naar 2019 dus waarin er ook een verkoudheidsgolf was, met haar "normaal" waar velen niet in staat zijn om afstand van te nemen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Dat zeg ik toch niet ? Ik zeg dat veel mensen nu langer last hebben van hun verkoudheid omdat ze 2 jaar amper fysiek sociaal contact hebben gehad..ze geraken er niet vanaf omdat hun immuunsysteem het moeilijk heeft.
Een gezonde samenleving = geen samenleving van mondkapjes, angst, gezondheidspasjes die er geen zijn, skype meetingen of angst om een hand te geven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:Moesten die vaccins ook de verspreiding van het virus tegengaan dan beperk je ook de mutaties.

wat we hebben is niet perfect maar voldoende om het leven te hervatten.
als het vaccin ervoor zorgt dat ik niet ziek wordt of er last van heb maakt het mij ook niet uit of ik dat virus nooit of elke maand oppik.

Als ik geen symptomen ontwikkel ben ik veel minder besmettelijk en is die ander ook gevaccineerd is hij veel minder ontvankelijk voor het virus.
Ook hier jammer genoeg nog geen 100% maar wel veel kleiner als zonder vaccin.

in de zomer beslist men alles open te gooien terwijl 20% niet gevaccineerd is, uiteraard stijgen stilaan alle cijfers maar zonder vaccin waren ze al lang compleet ontploft.
quarantaineregels blijven toepassen alsof er geen vaccin is noem ik bullshit. Dan moet je nog steeds massa-evenementen blijven verbieden
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:Dat zeg ik toch niet ? Ik zeg dat veel mensen nu langer last hebben van hun verkoudheid omdat ze 2 jaar amper fysiek sociaal contact hebben gehad..ze geraken er niet vanaf omdat hun immuunsysteem het moeilijk heeft.
En waar is dat precies gedocumenteerd? Ik vind er niets over dat verkoudheden langer zouden duren dan anders. Wel dat een "zwaardere" variant van de pakweg 200 varianten dit jaar furore maakt, maar dat is gewoon slecht lot getrokken en gebeurde in 2019 of vroeger evenzeer. Je kan dus ook niet zomaar concluderen dat we dit jaar een zwaardere variant hebben omdat we afstand gedaan hebben van goede hygiene.
iceke schreef:Een gezonde samenleving = geen samenleving van mondkapjes, angst, gezondheidspasjes die er geen zijn, skype meetingen of angst om een hand te geven.
Mondmaskers zijn hygiene en geen angst. WebEx meetingen sparen verplaatsingen en verdere belasting van onze omgeving uit, ze zijn geen angst.

Gezondheidspasjes die er geen zijn, dat wel, maar in vrije landen heb je zo'n overbodige pasjes niet nodig, gelukkig is dat vooralsnog in Vlaanderen ook het geval.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 18 okt 2021, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
phil48
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 22 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef:Verkoudheidsgolf komen doordat we twee jaar in ons kot zaten.
Ook in 2019 en de voorgaande jaren waren er verkoudheidsgolven in deze periode, de ene al wat hardnekkiger dan de andere. Maar m.i. is het nu niet erger/anders dan die vorige jaren.

De reden dat er nu een is, is omdat we net niet in ons kot zitten en vooral omdat we niet veel geleerd hebben.
Was een quote van iceke hé

maar voor de rest heb je volledig gelijk hoor.
CCatalyst schreef:Gezondheidspasjes die er geen zijn, dat wel, maar in vrije landen heb je zo'n overbodige pasjes niet nodig, gelukkig is dat vooralsnog in Vlaanderen ook het geval.
Daarom dat al die Fransen, Nederlanders, Duitsers... naar ons land komen, omdat dingen die bij hen niet mogen bij ons wel mogen. Of dat nu zo'n fantastisch voordeel is? Hebben we behoefte aan massa's mogelijk besmette Nederlanders in de Antwerpse discotheken ??
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:Als ik geen symptomen ontwikkel ben ik veel minder besmettelijk en is die ander ook gevaccineerd is hij veel minder ontvankelijk voor het virus.
Dat is zo fout, en dat probeer ik nu al tot in den treuren toe duidelijk te maken. Jij kan als gevaccineerde perfect een viruslading meedragen die in het dak zit en een pak mensen aansteken. Die superverspreiders hebben we ook al gezien voor de vaccins. Dat zijn wandelende tijdbommen. Door vaccinatie zijn er nu een pak bijgekomen. Als dan tegelijkertijd die laatste defentie wordt weg genomen moeten we er geen tekeningske bij maken wat er de komende dagen en weken ons te wachten staat.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef:Jij kan als gevaccineerde perfect een viruslading meedragen die in het dak zit en een pak mensen aansteken.

En dan heb je twee mogelijkheden. Ze zijn gevaccineerd en krijgen hooguit wat griepachtige symptomen, blijven een dag of vier thuis en dat is in de meeste gevallen het ergste dat hen kan overkomen. Ofwel zijn ze niet gevaccineerd en zijn alle risico's aanwezig, ze kunnen indien ze pech hebben zelfs in het ziekenhuis belanden (of erger).

Eens te meer een reden om je te laten vaccineren, toch?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Daarom dat al die Fransen, Nederlanders, Duitsers... naar ons land komen, omdat dingen die bij hen niet mogen bij ons wel mogen. Of dat nu zo'n fantastisch voordeel is? Hebben we behoefte aan massa's mogelijk besmette Nederlanders in de Antwerpse discotheken ??
Fijn dat die landen eens hun inkomsten afstaan zodat ze naar onze economie gaan, doorgaans is de beweging altijd omgekeerd. De Vlaamse horeca is al maanden aaneen open zonder pasje en zonder noemenswaardige problemen, dus laat ons eerst kijken naar de rol van andere aspecten van de samenleving. Discotheken maken er trouwens maar een heel klein deeltje van uit.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Eens te meer een reden om je te laten vaccineren, toch?
Heb ik dat dan ooit ergens afgeraden? Ik denk het niet. Ik ben zelf al gevaccineerd...
Alleen ben ik heel kritisch tegenover het geilen op die vaccins want die gaan ons niet van de pandemie af helpen. Ze helpen ons voor een groot stuk momenteel tegen Covid-19. Maar daar houdt het dan ook mee op.
Vandaar dat ik ook enorm boos ben op de overheden en de pers die gewoonweg pertinente leugens vertellen en daar zal ik altijd tegen vechten.
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Dat is zo fout, en dat probeer ik nu al tot in den treuren toe duidelijk te maken.
alle studies wijzen uit de transmissie lager is bij gevaccineerden als bij niet-gevaccineerden
net zoals dat de kans op ziek worden ook veel lager tot onbestaande is bij gevaccineerden.
Die dingen zijn neit tot 0 gereduceerd, jammer genoeg.

misschien moet je eens aangeven wat jij wil. Dit virus zal NOOIT meer verdwijnen dus gaan we er nu mee moeten leren leven.
Zoals met andere virussen en bacteriën.
Jij kan als gevaccineerde perfect een viruslading meedragen die in het dak zit en een pak mensen aansteken.
ontken ik nergens maar als de andere zijn verantwoordelijkheid ook genomen heeft is de kans dat hij door mij besmet raakt ook nog eens een pak kleiner als dat we beide niet gevaccineerd zouden zijn.
de vaccins verlagen de kans op besmetting, transmissie, ziekte,... en al de rest. Tot op een niveau dat het leven kan hervatten en dat zie je nu ook

zoals gezegd
de bescherming is jammer genoeg geen 100% en dus kun je blijven suggereren dat de vaccins belabberd zijn en sommige zie je zelfs insinueren dat het een falen is als je straks elk jaar een spuitje moet gaan halen.
Laatst gewijzigd door 1207 18 okt 2021, 12:26, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
phil48 schreef:Daarom dat al die Fransen, Nederlanders, Duitsers... naar ons land komen, omdat dingen die bij hen niet mogen bij ons wel mogen. Of dat nu zo'n fantastisch voordeel is? Hebben we behoefte aan massa's mogelijk besmette Nederlanders in de Antwerpse discotheken ??
Fijn dat die landen eens hun inkomsten afstaan zodat ze naar onze economie gaan, doorgaans is de beweging altijd omgekeerd. De Vlaamse horeca is al maanden aaneen open zonder pasje en zonder noemenswaardige problemen, dus laat ons eerst kijken naar de rol van andere aspecten van de samenleving. Discotheken maken er trouwens maar een heel klein deeltje van uit.
Was dat niet telkens mét mondmaskers, of vergis ik mij?
Mogen de mondmaskers niet pas af sinds 1/10 (winkels & horeca) en is dat niet "toevallig" (?) de moment waarop de besmettingen terug zijn beginnen stijgen?

Afbeelding

Enerzijds is het moeilijk om het begin van de stijging toe te kennen aan een maatregel die exact die dag ingaat, anderzijds was de discipline (voor zover die er al was) sowieso al wat minder de dagen voor de versoepeling.
Causaal verband is altijd wat lastig aan te tonen natuurlijk.

Stijging zit blijkbaar vooral bij 40+, terwijl de werkende bevolking begint op ongeveer 20+ of 25+...
Afbeelding

Ook gek: de stijging van 1/10 in aantal cases gaat bijna gelijktijdig met de stijging van hospitalisaties.
Ofwel is de periode tussen ziek en ziekenhuis plots ingekort naar 8-9 dagen, of er is een "zwaardere" variant (die tot meer hospitalisaties leidt/lijdt), of ...
Afbeelding
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: alle studies wijzen uit de transmissie lager is bij gevaccineerden als bij niet-gevaccineerden
:roll: Op welke studies baseer je je? Die van Sciensano? Die geven zelf toe dat hun onderzoek stamt van voor delta. Een belangrijke factor die wordt weg gemoffeld in de vergelijking. Lees er de meer recente rapporten op na. Op medrxiv is genoeg nieuw materiaal te vinden. Alles is openbaar gegooid.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Enerzijds is het moeilijk om het begin van de stijging toe te kennen aan een maatregel die exact die dag ingaat, anderzijds was de discipline (voor zover die er al was) sowieso al wat minder de dagen voor de versoepeling.
Causaal verband is altijd wat lastig aan te tonen natuurlijk.
Heel waarschijnlijk is dat dan omdat er geen verband is :angel:
Studies genoeg die aantonen dat mondmaskers irl amper de besmettingen inperken.
heist_175 schreef: Ook gek: de stijging van 1/10 in aantal cases gaat bijna gelijktijdig met de stijging van hospitalisaties.
Toont alleen maar aan dat de test cijfers er compleet naast zitten of het virus ineens gevaarlijker geworden is of het een zwakkere groep treft.
Nu mag jij raden wat het meest waarschijnlijke is. :beerchug:
Laatst gewijzigd door iceke 18 okt 2021, 12:56, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Mogen de mondmaskers niet pas af sinds 1/10 (winkels & horeca) en is dat niet "toevallig" (?) de moment waarop de besmettingen terug zijn beginnen stijgen?
Mondmaskerregels in de horeca pre-1/10 waren zeer relaxed voor de klanten, enkel wanneer men niet aan tafel zat. En zelfs dat werd amper gerespecteerd. Enkel voor het personeel (en dan nog enkel het zaalpersoneel) was de wijziging op 1 oktober significant. Nochtans was daar niet per se vraag naar (ttz, een mondmasker word je wel gewend, open kunnen/mogen blijven is qua prioriteit veel belangrijker) maar de federale regering meet haar succes blijkbaar af in hoeveel hygienemaatregelen ze kan afschaffen.

Wat de federale regering wél goed gedaan heeft is het opleggen van de CO2-meters in de horeca. Voor velen was dat toch even schrikken om te zien hoe slecht de luchtkwaliteit er doorgaans was, en er wordt veel meer ingezet op ventilatie, wat het aantal besmettingen terugdringt. Natuurlijk, als de echt koude dagen eraan komen gaan we nog moeten zien hoe goed ze dat volhouden.

Die CO2-meter, voer die gerust ook op andere plaatsen in waar mensen samenkomen. Laat die lijken maar uit de kast vallen.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

idd, gewoon verplichten in elke openbare ruimte.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Terwijl velen hier in België (vooral Brussel dan) nog steeds twijfelen aan het belang van vaccineren, blijkt dat in Oost-Europa intussen wel goed doorgedrongen te zijn, omdat daar té weinig mensen hun vaccin kregen.

De gevolgen van de oplopende epidemie in Oost-Europa zijn duidelijk zichtbaar op de kaart met overlijdens, die een omgekeerde spiegel lijkt van de vaccinatiekaart. Helemaal bovenaan staat Roemenië, waar elke dag 325 mensen met Covid-19 sterven, meer dan ooit in het voorbije anderhalf jaar. Per miljoen inwoners zijn dat er 17. Ter vergelijking: in ons land sterven er elke dag nog slechts 0,88 mensen per miljoen inwoners met Covid-19. Bulgarije kent elke dag bijna 90 overlijdens of 13 per miljoen inwoners, Bosnië en Herzegovina 35 of bijna 11 per miljoen inwoners.

Ook Litouwen kent een bijzonder hoog sterftecijfer, met elke dag bijna 30 doden of eveneens 11 per miljoen inwoners. Twee van de drie grootste ziekenhuizen in hoofdstad Vilnius zetten afgelopen vrijdag hun reguliere niet-Covid-zorg stop door de grote toevloed aan coronapatiënten. Volgens de ziekenhuisdirectie is de overgrote meerderheid van de patiënten niet gevaccineerd en ouder dan 30 jaar. Ook in buurland Letland zijn vanaf vandaag de meeste reguliere operaties opgeschort om voldoende zorg te kunnen bieden aan coronazieken.

Bron: De Morgen
1207
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: :roll: Op welke studies baseer je je?
wedden dat je boos wordt als ik google als bron neem :)
je vindt vanalles in alle richtingen maar ga je af op serieuzere medische bronnen dan is de tendens duidelijk. 1 van mijn 1e treffers was het Ndl'se RIVM.
het is allemaal veel lager en veel minder (transmissie, besmettelijkheid, ziekteverloop,...), zeker als beide gevaccineerd zijn
zie je ook in de cijfers en evolutie vandaag

alle gebieden waar de vaccinatiegraad veel te laag is, bij ons Brussel, zal het terug ontaarden.
Oost-Europa heeft nu ook prijs.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: alle gebieden waar de vaccinatiegraad veel te laag is, bij ons Brussel, zal het terug ontaarden.
En intussen nemen wij stocks voor een derde vaccin aan de MSRP-prijs, zodat armere landen (en arme landen) het nog moeilijker hebben om vaccins te vinden aan goedkopere prijzen.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

1207 schreef: wedden dat je boos wordt als ik google als bron neem :)
Boos? Ik? Op een forum? Nee hoor. Ik ben van nature nogal een zachtaardig persoon. :beerchug:
Uiteraard gaan mensen op Google zoeken en dan zie je meestal door het bos de bomen niet meer.

Hou er rekening mee dat RIVM net zoals Scienssano overheidsinstituten zijn. In principe zou dat betrouwbaar moeten zijn... maar ze baseren zich altijd op studies van voor delta. Ze liegen niet maar ze vertellen ook niet de waarheid.

Eigenlijk zijn de onderzoeken voor delta nog steeds volop bezig. Maar als we de treshold van het aantal cycles bekijken bij de q-PCR testen tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden ziet dat er niet goed uit. Maw de virusladingen zijn bijna identiek bij positief geteste mensen.

De eerste resultaten wijzen op een ontwijking door delta van de mucosale immuniteit. Zeg maar in ons snot en het is daar dat het virus zich makkelijk kan vermenigvuldigen. Het zet zich bij gevaccineerden minder makkelijk door naar de verdere luchtwegen omdat daar de afweer sterker wordt door onder andere T-cellen en er dus bescherming is tegen de ontwikkeling van Covid-19.

Maar het feit dat het snot van ook gevaccineerden bomvol virusdeeltjes kan zitten...
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Stijging zit blijkbaar vooral bij 40+, terwijl de werkende bevolking begint op ongeveer 20+ of 25+...
Afbeelding

Klopt helemaal! In ben in januari zelf mensen weest vaccineren in RVT's. In maart moesten we daar teruggaan omdat verschillende 70 en 80+ mensen positief waren. Alle residenten gevaccineerd, idem personeel. Heel veel positieven. Waren de vaccins toen uitgewerkt??

We zijn NU aangekomen in een periode waarin de 40+ ondertussen een 5tal maanden geleden gevaccineerd waren. Deze zijn ondertussen ook uitgewerkt.

Collega van mij, 41 jaar oud, in januari als één van de eersten volledig gevaccineerd met Pfizer, testte afgelopen vrijdag positief. Haar twee kinderen, beiden net aan de unief, testten net daarvoor positief bij een routinetest (zonder symptomen dus) nadat één van hun leraars positief testte.

Dus: vaccins werken NIET of slechts tijdelijk in een menselijk lichaam. Bij een aantal mensen zelfs totaal niet (die kinderen zijn jong en pas in juli ofzo gevaccineerd, maar dus toch positief).

Opmerking: geen enkele van deze mensen voelt zich ziek, integendeel. Dus had men na het positief testen van die leraar, gewoon gestopt met testen, dan waren er minstens 3 positieven minder, maar evenveel 'niet-zieken'... Hoeveel van de medestudenten positief hebben getest, en daarna hun familieleden, weet ik natuurlijk niet. Het kunnen er in totaal honderden zijn... Maar zijn ze ziek??

Mijn collega zei letterlijk: had ik niet getest dan wist ik niet eens dat ik 'ziek' was... Dit vat het 'm allemaal samen!
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarmee de vaccins hun nut net wel bewijzen?
Je bent besmet, maar wordt niet ziek en gaat dus al zeker niet naar het ziekenhuis.
Lijkt me een heel wenselijke situatie, gelijkaardig aan de situatie mbt het griepvirus.
phil48
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:
1207 schreef: alle gebieden waar de vaccinatiegraad veel te laag is, bij ons Brussel, zal het terug ontaarden.
En intussen nemen wij stocks voor een derde vaccin aan de MSRP-prijs, zodat armere landen (en arme landen) het nog moeilijker hebben om vaccins te vinden aan goedkopere prijzen.
Wat Oost-Europa betreft is het geen kwestie van geld, maar dat veel mensen de vaccins niet vertrouwen. Ahja, stel je voor dat je die ene op 1,5 miljoen bent die een trombose krijgt :bang:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef:Ahja, stel je voor dat je die ene op 1,5 miljoen bent die een trombose krijgt :bang:
Men vertrouwt de overheid niet in die landen. Historisch gezien hebben ze daar ook goede redenen voor, de bevolking is er genoeg belazerd, dus waarom zou dat nu niet zo zijn? Men zou beter de vaccins verdelen via niet-overheidsweg in die landen maar dat is no passeran natuurlijk, want dan kunnen de politici en ambtenaren niet corrupt doen.

We zien dat ook bij ons: in Vlaanderen is het vertrouwen in de overheid hoger dan Brussel/Wallonie, en wat vaccins betreft is het niet anders. Heeft ook te maken met het verleden en hoeveel keer de PS de mensen belazerd heeft. Het is altijd gemakkelijk om de bevolking als schuldige aan te wijzen voor de lage vaccinatiegraad, maar dit gaat gewoon voort op historisch gegroeide zaken die politici/overheid gecreëerd hebben.

Btw, interessant, ik vertrouw de overheid ook niet want ze heeft absoluut niet het beste met ons voor, maar ik heb toch 2 dosissen laten zetten. Omdat ik goed onderwijs gekregen heb en via internet zelf op zoek kan gaan naar informatie en die kritisch kan interpreteren zonder dat de overheid dat doet voor mij. Ook dat is in Vlaanderen en andere welvarende regio's veel voor de hand liggender dan in Oost-Europa en zelfs Wallonië. Als ik enkel toegang had tot de informatie van de overheid was ik gegarandeerd een anti-vaxxer, want goed in communiceren zijn ze niet bepaald, laat staan dat ze zichzelf nooit zouden tegenspreken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

KRL100 schreef: Dus: vaccins werken NIET of slechts tijdelijk in een menselijk lichaam. Bij een aantal mensen zelfs totaal niet (die kinderen zijn jong en pas in juli ofzo gevaccineerd, maar dus toch positief).
Dat is duidelijk uit de stats van Israël, één van de eerste pfizer rollouts, en ondertussen voorbij de 3e prik

1. Immunity from the vaccine dips over time.
2. The delta variant broke through the vaccine's waning protection.

https://www.clinicaltrialsarena.com/com ... -19-cases/

Weldra gaan ze in België de oudjes nog eens prikken met een verouderderde versie van de spike (want de spike expressie ten gevolge van de booster shots, is op basis van dezelfde gentech code als de eerste twee shots, op basis van de alpha variant), ze lopen dus al > 1.5j achter op de feiten. Benieuwd hoeveel oversterfte er gaat komen, want als je kijkt op euromomo is het nu al een probleem: sinds de vaccinatierondes is er duidelijk een trend naar de rode stippellijn in die grafiekjes.

Net een press release zien passeren vanuit Duitsland:

https://www.destatis.de/EN/Press/2021/1 ... 81_12.html
KRL100 schreef:
Opmerking: geen enkele van deze mensen voelt zich ziek, integendeel. Dus had men na het positief testen van die leraar, gewoon gestopt met testen, dan waren er minstens 3 positieven minder, maar evenveel 'niet-zieken'... Hoeveel van de medestudenten positief hebben getest, en daarna hun familieleden, weet ik natuurlijk niet. Het kunnen er in totaal honderden zijn... Maar zijn ze ziek??

Mijn collega zei letterlijk: had ik niet getest dan wist ik niet eens dat ik 'ziek' was... Dit vat het 'm allemaal samen!
En die mensen die het niet weten omdat ze niks merken, maar wel gevaccineerd zijn, krijgen dan een covid safe ticket, en mogen zij met een neg. PCR testbewijs besmetten zonder enige controle.

Anderzijds met de huidige delta is er symptomatisch geen verschil met een stevige verkoudheid, je moet je al laten testen voor het te weten - want zelfs de dokter ziet het verschil niet.

En gelukkig test niet iedereen met een zware verkoudheid positief op corona! Kan uiteraard ook dat ze het aantal cycli van de PCR verlaagd hebben om minder false positives te bekomen.

Geen schrik dus van de delta
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Nog een interessante curatieve gevonden : molnupiravir.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 21258639v1
Iets meer lekentaal : https://nl.wikipedia.org/wiki/Molnupiravir

Ondertussen is er toch nog één experte die een zinnige nuance maakt. Erika Vlieghe :
'We weten dat die vaccins heel goed beschermen tegen ernstig ziek worden, niet perfect, maar wel heel goed. Maar er kan wel nog altijd veel ziekte worden overgedragen. Hoe meer je de boel laat circuleren, hoe meer dat kan doorsijpelen bij mensen die wat kwetsbaarder zijn en bij wie zo’n vaccin niet perfect werkt', aldus Vlieghe, die aanraadt om voorzichtig te blijven. 'Testen blijft belangrijk, contact tracing blijft belangrijk, mensen die positief zijn isoleren blijft belangrijk... Het is niet de bedoeling om het virus volledig los te laten. Doe wat je wilt doen, maar doe het zo veilig mogelijk. Nog altijd liever buiten dan binnen, nog altijd ramen open en goed ventileren'.
En nu kunnen de interpretaties beginnen :wink:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Ondertussen is er toch nog één experte die een zinnige nuance maakt. Erika Vlieghe :
'We weten dat die vaccins heel goed beschermen tegen ernstig ziek worden, niet perfect, maar wel heel goed. Maar er kan wel nog altijd veel ziekte worden overgedragen.
Nu nog zwart op wit toegeven dat hun 70% plan nooit ging werken:

https://www.vlaanderen.be/vaccinatie-tegen-covid-19
Nadat u gevaccineerd bent, is het belangrijk om de coronamaatregelen te blijven opvolgen. Pas als meer dan 70% van de volwassen bevolking is gevaccineerd, is de verspreiding van het virus weer onder controle.
Immers:

https://www.hln.be/nieuws/overzicht-mee ... ~ab09b1fa/
Het reproductiegetal ligt op 1,21 procent, wat betekent dat de epidemie aan kracht wint. Ook het aantal doden en ziekenhuisopnames stijgt.

8.654.561 Belgen kregen intussen al minstens een eerste dosis van het vaccin tegen Covid-19. Dat komt neer op 87 procent van de volwassen bevolking en 75 procent van de totale bevolking. 8.503.085 mensen zijn al volledig gevaccineerd. Dat is 86 procent van de volwassen en 74 procent van de volledige bevolking.
Met een R van 1.21 is het niet onder controle.
Indien de vaccinatie echt zou werken zoals het ons verkocht is geweest (o.a. in hun uitnodigingsbrief), dan was er geen nieuwe besmettingsgolf.

Tegen kerstmis alles weer dicht?
phil48
Elite Poster
Elite Poster

Als Vlieghe en co dat allemaal zo goed weten, waarom zijn ze dan in groep volmondig akkoord gegaan met al die (overdreven) versoepelingen?

Omdat de Belg de sanitaire maatregelen beu is. Ze zouden zich er toch niet meer aan gehouden hebben.

Gisteren Van Gucht nog. Quote "de kans is groot dat ik voor het eind van het jaar besmet word, maar dat is niet erg. Ik ben beschermd".

Moeten wij dan bzng zijn? Nee. De niet gevaccineerden moeten bang zijn. Of in hun kot blijven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Inb4 Van Gucht het slecht lot trekt met een zware breakthrough infectie tot gevolg.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster

phil48 schreef: Gisteren Van Gucht nog. Quote "de kans is groot dat ik voor het eind van het jaar besmet word, maar dat is niet erg. Ik ben beschermd".
Vind het straf dat de experts plots over de vaccinaties in alle talen zwijgen, terwijl dit gepromoot en gepushed werd als de ultieme beschermingsmaatregel:

https://www.hln.be/binnenland/geert-mol ... ~ae5212a4/
phil48 schreef:Moeten wij dan bzng zijn? Nee. De niet gevaccineerden moeten bang zijn. Of in hun kot blijven.
Bang zijn voor wat precies? Voor gezonde mensen zonder onderliggende aandoeningen is de delta een stevige verkoudheid. Eentje die ik graag oploop want dan heb ik breedbandige bescherming tegen meerdere eiwitten van het virus, ipv een verouderde spike die al lang niet meer werkt. Het virus hoeft maar één eiwit te muteren (de spike) om de vax volledig te omzeilen. En helaas zijn alle vaccinaties gebaseerd op de spike van 1.5j terug, zelfs geen update in de booster shots ....
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

CCatalyst schreef:Men vertrouwt de overheid niet in die landen. Historisch gezien hebben ze daar ook goede redenen voor, de bevolking is er genoeg belazerd, dus waarom zou dat nu niet zo zijn? Men zou beter de vaccins verdelen via niet-overheidsweg in die landen maar dat is no passeran natuurlijk, want dan kunnen de politici en ambtenaren niet corrupt doen.

We zien dat ook bij ons: in Vlaanderen is het vertrouwen in de overheid hoger dan Brussel/Wallonie, en wat vaccins betreft is het niet anders. Heeft ook te maken met het verleden en hoeveel keer de PS de mensen belazerd heeft. Het is altijd gemakkelijk om de bevolking als schuldige aan te wijzen voor de lage vaccinatiegraad, maar dit gaat gewoon voort op historisch gegroeide zaken die politici/overheid gecreëerd hebben.

Btw, interessant, ik vertrouw de overheid ook niet want ze heeft absoluut niet het beste met ons voor, maar ik heb toch 2 dosissen laten zetten. Omdat ik goed onderwijs gekregen heb en via internet zelf op zoek kan gaan naar informatie en die kritisch kan interpreteren zonder dat de overheid dat doet voor mij. Ook dat is in Vlaanderen en andere welvarende regio's veel voor de hand liggender dan in Oost-Europa en zelfs Wallonië. Als ik enkel toegang had tot de informatie van de overheid was ik gegarandeerd een anti-vaxxer, want goed in communiceren zijn ze niet bepaald, laat staan dat ze zichzelf nooit zouden tegenspreken.
Toch eens hard moeten lachen met dit soort wijsheden die men vooral zichzelf wijsmaakt :lol:

Er bestaan overal complotdenkers, het is eigen aan de mens om dingen die men niet begrijpt of waar men weinig van weet te wantrouwen. Het is dan verleidelijk om andere factoren als oorzaak te zien, zeker als die factoren de eigen overtuiging(<>feiten) sterken. Het is ook een feit dat dit soort zaken omgekeerd evenredig is met het onderwijsniveau.

Uiteraard zijn ook hoger opgeleiden niet vrij van complotdenken en dat zien we hier ook terugkeren. Politici en ambtenaren moeten wel corrupt zijn want de overheid heeft uiteraard geweldig baat bij het ongezond maken van hun eigen bevolking :roll:

Het vertrouwen in Vlaanderen is ook laag en zeker niet om fier op te zijn. Alsof men in Vlaanderen politiek zo'n geweldig parcours gereden heeft :lol:

Het feit dat de bereidheid om te vaccineren lager ligt in Brussel en Wallonië ligt veel meer aan het feit dat men zich daar meer laat beïnvloeden door Franse invloeden. Veel antivax-zever komt immers van daar. Daar komt ook nog eens de lagere sociale klasse bij (onderwijs) en slechtere toegang tot info door sterkere concentratie van nieuwkomers. Dat is ook de reden waarom de steden ook bij ons slechter scoren.

De overheid heeft altijd ingezet op zoveel mogelijk vaccineren, dat je daar na eigen onderzoek ook op uitgekomen bent is eerder een teken dat de overheid juist oordeelde en communiceerde. Dat betekent niet dat er geen communicatiefouten zijn gemaakt MAAR de boodschap was wel steeds vaccineren is nodig en liefst bij iedereen. Dat er soms tegenspraak is, is trouwens geen bewijs van fouten maar eerder van diversiteit van meningen intern, niet echt een probleem in een democratie. In de wetenschap is tegenspraak ook aanwezig wat niet betekent dat wetenschappers in een complot zitten of het slecht voorhebben met ons.

Persoonlijk had ik zelfs liever gezien dat vaccinatie geen keuze was, net zoals bij een aantal andere vaccins. Men wilde dit niet omdat het de wappies nog meer zou afschrikken al vind ik dat persoonlijk een foute keuze. Als men beleid op mensen die van het paadje zijn gaat baseren, tja.

Nog eentje die steeds terugkeert, waarom gingen experts akkoord met de versoepelingen? Ze hebben steeds zo hard mogelijk op de rem gestaan voor versoepelingen maar finaal hebben ze niets te zeggen. Ze geven advies en dat kan straal genegeerd worden door politici. Politici houden inderdaad rekening met wat er speelt bij de bevolking en zeker bij hun kiezers, vandaar dat de beste beslissing niet altijd deze is die genomen wordt. De uitspraak als ik doe wat er moet gebeuren ben ik morgen niet meer verkozen zegt heel veel.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

Economie heeft altijd boven volksgezondheid gestaan. Tel daarbij op dat de overheden en diensten corporatistisch hun eigen belangen beschermen en je hebt de cocktail van het debacle waar we nu al bijna twee jaar in zitten.
De vaccins waren dan plots de uitweg uit de impasse, maar ondertussen weten we wel beter? Het is veel meer dan zwart-wit, gevaccineerd of niet gevaccineerd.
phil48 schreef:Als Vlieghe en co dat allemaal zo goed weten, waarom zijn ze dan in groep volmondig akkoord gegaan met al die (overdreven) versoepelingen?
Zoals al aangegeven (en meermaals in dit forum), de experts bepalen het beleid niet. Heb je EV in de studio in De Afspraak zien zitten? Zij was de enige met een mondmasker op...
En ja, Van Klucht, die blaast warm en koud.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: Het vertrouwen in Vlaanderen is ook laag en zeker niet om fier op te zijn. Alsof men in Vlaanderen politiek zo'n geweldig parcours gereden heeft :lol:
Afbeelding
--Samenleving en politiek, Jaargang 21, 2014, nr. 7 (september), pagina 17 tot 26

Het staat u vrij om nog het tegendeel te bewijzen, weliswaar gefundeerd.
Dizzy schreef:Het feit dat de bereidheid om te vaccineren lager ligt in Brussel en Wallonië ligt veel meer aan het feit dat men zich daar meer laat beïnvloeden door Franse invloeden. Veel antivax-zever komt immers van daar.
Dat is een gevolg. De oorzaak is dat men geen vertrouwen heeft in de officiële informatie, waardoor alternatieve theorieën veel meer ingang vinden. Het is niet de schuld van de mensen, wel van de overheid die geen vertrouwen heeft kunnen winnen.
Dizzy schreef:De overheid heeft altijd ingezet op zoveel mogelijk vaccineren, dat je daar na eigen onderzoek ook op uitgekomen bent is eerder een teken dat de overheid juist oordeelde en communiceerde.
Daar gaat het niet over. De overheid mag nog zoveel inzetten, als de mensen het niet vertrouwen helpt het niet veel. Landen waar het overheidsvertrouwen het hoogst is hebben ook de beste vaccinatiestatistieken. En dat zijn niet noodzakelijk de rijkste landen met de beste toegang tot vaccins.
Dizzy schreef:Men wilde dit niet omdat het de wappies nog meer zou afschrikken al vind ik dat persoonlijk een foute keuze. Als men beleid op mensen die van het paadje zijn gaat baseren, tja.
Laat het duidelijk zijn: men doet dit niet om niet verantwoordelijk te zijn als blijkt dat er na x tijd toch nog zware bijwerkingen zouden optreden bij een aanzienlijk deel van de bevolking, en men die mensen dan schadeloos zou moeten stellen omdat de vaccinatie geen vrije keuze was. Wie zich tot nu toe heeft laten vaccineren heeft dat altijd gedaan als een volledig vrije ongedwongen en geïnformeerde keuze met het aanvaarden van alle gevolgen van mogelijke bijwerkingen.
Dizzy schreef:Nog eentje die steeds terugkeert, waarom gingen experts akkoord met de versoepelingen? Ze hebben steeds zo hard mogelijk op de rem gestaan voor versoepelingen maar finaal hebben ze niets te zeggen. Ze geven advies en dat kan straal genegeerd worden door politici. Politici houden inderdaad rekening met wat er speelt bij de bevolking en zeker bij hun kiezers, vandaar dat de beste beslissing niet altijd deze is die genomen wordt. De uitspraak als ik doe wat er moet gebeuren ben ik morgen niet meer verkozen zegt heel veel.
Dat klopt, en dat is het gevolg van de particratie. Politicus zijn is vandaag een carrière, terwijl het vroeger iets was wat men na het afzwaaien of in bijberoep deed. Een politicus heeft vandaag dus geen alternatieve carrière meer klaarstaan, in tegenstelling tot de staatsman van vroeger. Hij heeft er dus alle belang bij om zijn politieke toekomst veilig te stellen want zijn inkomen/lifestyle hangen ervan af, en dan doe je wat je populair maakt, niet wat juist of goed is. De problemen die dat veroorzaakt schuif je door naar de volgende generatie die het maar moet oplossen, waardoor elke generatie steeds meer problemen-die-men-niet-durft-oplossen meesleept.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 okt 2021, 11:05, in totaal 2 gewijzigd.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

petrol242 schreef: Zoals al aangegeven (en meermaals in dit forum), de experts bepalen het beleid niet. Heb je EV in de studio in De Afspraak zien zitten? Zij was de enige met een mondmasker op...
En ja, Van Klucht, die blaast warm en koud.
En MVR is dat mondmasker liever asap kwijt en staat met een co2 meterke te zwaaien, ttz als het een wat informeler interview/artikel is.
Ze hebben allemaal een mening, maar de agenda & de boodschap = dezelfde. Hun mening die doet er niet toe.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef:Het staat u vrij om nog het tegendeel te bewijzen, weliswaar gefundeerd.
Welk tegendeel? Dat het vertrouwen laag is heb ik niet betwist noch dat het elders nog lager is. Ik heb enkel opgemerkt dat Vlaanderen het daarnaast niet zo geweldig doet. Doen alsof het een probleem is van "één kant is dus verkeerd.
Dat is een gevolg. De oorzaak is dat men geen vertrouwen heeft in de officiële informatie, waardoor alternatieve theorieën veel meer ingang vinden. Het is niet de schuld van de mensen, wel van de overheid die geen vertrouwen heeft kunnen winnen.
Neen, één van de oorzaken van het gebrek aan vertrouwen is de desinformatie die deels via Frankrijk binnensijpelt. Maar zelfs op UB vind je de wappies, dat soort mensen bestaat gewoon ook onder de Vlamingen met meer vertrouwen in de overheid.

Veel van die wappies wil trouwens niet luisteren, ze zijn van het paadje af. Je hebt enkel een punt bij de mensen die niet vaccineren door onwetendheid. Wappies denken echter dat ze het beter weten. Als ze hun tijd zouden steken in educatie ipv youtubevideo's zoeken die hun gelijk bewijzen, zouden we al verder staan. Het is niet de overheid die hen dat opdraagt, het is een eigen(wijze) keuze. Je kan moeilijk beweren dat de overheid geen moeite doet om vaccins te promoten. Bij partijen is daar wel wat variatie in.
Daar gaat het niet over. De overheid mag nog zoveel inzetten, als de mensen het niet vertrouwen helpt het niet veel. Landen waar het overheidsvertrouwen het hoogst is hebben ook de beste vaccinatiestatistieken. En dat zijn niet noodzakelijk de rijkste landen met de beste toegang tot vaccins.
Klopt niet. Vlaanderen heeft laag vertrouwen en toch hoge vaccinatiecijfers. De vaccins zijn trouwens van internationale bedrijven en worden wereldwijd toegepast, vertrouwen in een lokale overheid is dus niet eens terzake maar wappies houden geen rekening met logica want die wordt toch enkel gestuurd via 5G.
Laat het duidelijk zijn: men doet dit niet om niet verantwoordelijk te zijn als blijkt dat er na x tijd toch nog zware bijwerkingen zouden optreden bij een aanzienlijk deel van de bevolking, en men die mensen dan schadeloos zou moeten stellen omdat de vaccinatie geen vrije keuze was. Wie zich tot nu toe heeft laten vaccineren heeft dat altijd gedaan als een volledig vrije ongedwongen en geïnformeerde keuze met het aanvaarden van alle gevolgen van mogelijke bijwerkingen.
En nu zou men niet verantwoordelijk zijn? De zaak is eenvoudig want er was helemaal geen keuze. Welke politieker zou gaan verdedigen dat we wel vaccins zouden kunnen hebben maar dat we ze pas toepassen na een paar jaar afwachten op de effecten? Totaal onrealistisch dus.
Dizzy schreef:Dat klopt, en dat is het gevolg van de particratie. Politicus zijn is vandaag een carrière, terwijl het vroeger iets was wat men na het afzwaaien of in bijberoep deed. Een politicus heeft vandaag dus geen alternatieve carrière meer klaarstaan, in tegenstelling tot de staatsman van vroeger. Hij heeft er dus alle belang bij om zijn politieke toekomst veilig te stellen want zijn inkomen/lifestyle hangen ervan af, en dan doe je wat je populair maakt, niet wat juist of goed is. De problemen die dat veroorzaakt schuif je door naar de volgende generatie die het maar moet oplossen, waardoor elke generatie steeds meer problemen-die-men-niet-durft-oplossen meesleept.
Dat is de uitleg... van politici. Heb je dat al eens horen vertellen bij andere beroepen? Neen, ze kunnen net als iedereen een andere job zoeken. Flexibel zijn en omscholen zijn toch net de dingen die we steevast van politici te horen krijgen net als besparen en inleveren. Enkel voor henzelf gaat die vlieger niet op. Het klopt wel dat we met een generatie van politici zitten met weinig moed en capaciteiten. De beste van de klas, De Wever heeft nog geen reet gerealiseerd, dat zegt genoeg over de rest.

Je moet geen draagvlak zoeken bij moeilijke beslissingen maar durven kiezen voor wat nodig is, tegen de bevolking in als dat moet. Je wordt misschien niet meer verkozen al kan een juiste beslissing ook opleveren. Gent heeft bvb enkele moedige beslissingen genomen en men is er niet door afgestraft.
petrol242
Elite Poster
Elite Poster

iceke schreef:en staat met een co2 meterke te zwaaien
Een CO2 meter is geen slecht idee. Ook buiten corona. Ik herinner mij nog op school als de ramen tijdens de speeltijd niet geopend werden wat voor een rotlucht er in die klassen hing.

Infectieziekten in gesloten ruimten, zeker nu we meer gaan samen hokken kunnen voor een pak vermeden worden door op tijd te verluchten. Bij mij op het werk staan meters die afgaan op 800 ppm CO2 en die gaan ook af ondanks een gecontroleerd airco systeem. We zwieren dan wat volk buiten en zetten gewoon de deuren open.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

zoals ik al zij..gewoon verplichten in elke openbare ruimte
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad, net zoals de vaccinatie.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef:Je kan moeilijk beweren dat de overheid geen moeite doet om vaccins te promoten. Bij partijen is daar wel wat variatie in.
Nochtans zou ze dat beter niet altijd doen, of minstens haar boodschap meer aanpassen aan de ontvanger. De huidige communicatie van onze overheid werkt voor geen meter bij bepaalde gemeenschappen in het Brusselse. Je kan de schuld bij die mensen steken zoals jij doet, maar dat gaat hen niet nog meer motiveren.
Dizzy schreef:Klopt niet. Vlaanderen heeft laag vertrouwen en toch hoge vaccinatiecijfers.
Ik ben ook niet de enige die niet vertrouwt wat van de overheid komt maar wel zelf op zoek kan gaan naar betrouwbare informatie. Dat speelt hier ook een rol. Maar ook dat is in veel andere landen niet mogelijk, onderwijs is er slecht, internet is weinig toegankelijk of internet is toegankelijk maar de overheid heeft een firewall gezet om enkel "toegestane" informatie vindbaar te maken.
Dizzy schreef:De vaccins zijn trouwens van internationale bedrijven en worden wereldwijd toegepast, vertrouwen in een lokale overheid is dus niet eens terzake
Toch wel natuurlijk, het zijn die laatsten die het immers doorgaans toedienen.
Dizzy schreef:En nu zou men niet verantwoordelijk zijn? De zaak is eenvoudig want er was helemaal geen keuze.
Het gaat niet over die keuze, het gaat over de keuze van de mensen om zich te laten vaccineren. We mogen er redelijkerwijs vanuit gaan dat iemand die de vrije keuze maakt om een COVID-vaccin laat zetten, de bijsluiter heeft geraadpleegd.

We nemen Pfizer als voorbeeld. Belangrijke vermeldingen hierin zijn dat het product slechts voorwaardelijk is toegelaten op de markt, dat het onderworpen is aan aanvullende monitoring, en dat het een voorlopig vergund product is waarvan nog niet het volledige onderzoek gebeurd is en nog niet alle gegevens verstrekt zijn aan de EMA. Zelfs als u de bijsluiter niet gelezen had zou u dit weten, uw arts heeft het u ongetwijfeld verteld want dit geneesmiddel - net zoals elk voorwaardelijk geneesmiddel trouwens - mag, zoals het document ook aangeeft, enkel toegediend worden op medisch voorschrift van een arts.

Het spreekt dus voor zich dat als er nog bijwerkingen zouden ontstaan in de toekomst die uw levensduur of productiviteit zouden beperken, u niemand aansprakelijk kan stellen dan uzelf. U was voldoende geïnformeerd door uw arts en het was uw vrije keuze om een voorwaardelijk geneesmiddel te laten inspuiten, de overheid heeft u daar zeker niet toe verplicht.
Dizzy schreef:Dat is de uitleg... van politici. Heb je dat al eens horen vertellen bij andere beroepen? Neen, ze kunnen net als iedereen een andere job zoeken.
Ik snap je redenering maar de invalshoek klopt niet. Iedereen - enfin iedereen voor wie het inkomen er echt vanaf hangt - gaat in de eerste plaats toch dat inkomen beschermen? Je gaat in elke sector weinig mensen vinden die bereid zouden zijn om hun carrière te hypothekeren, zeker als ze niet vanaf de volgende dag elders aan de slag kunnen, en nee ook niet "om het juiste" of "goede" te doen. Kijk maar naar hoeveel mensen moedig genoeg zijn om bv whistleblower te zijn van problematische praktijken, slechts een handvol, de tientallen collega's weten het ook maar laten begaan. Bij politici (itt staatsmannen) ga je zeker niet meer moed vinden.
Dizzy schreef:Gent heeft bvb enkele moedige beslissingen genomen en men is er niet door afgestraft.
Dat is idd een moedige beslissing geweest maar het is de uitzondering op de regel. Bovendien had men ook nog het voordeel dat de mensen de voordelen nog konden zien voor ze naar de stembus moesten omdat ze direct merkbaar waren. Dat is een voordeel voor gemeentebesturen: men kan doorgaans sneller handelen, de burger merkt sneller de positieve gevolgen, en de verkiezingen zijn meer uitgespreid. Geen wonder dat ze doorgaans populairder zijn. Op het federale of regionale niveau gaat het een pak trager, als je dan niet in het eerste jaar van de legislatuur iets beslist is het soms al te laat.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”