Fiets kopen: waarop letten
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Hallo all,
Iemand ervaring met het kopen van een goede fiets?
Ik zoek een goede recreatieve/stadsfiets. Ik wil in de stad fietsen, ik wil in het weekend een kilometer of 50 kunnen afleggen bvb. Blijft recreatief gebruik: ben geen fanatieke fietser, maar fiets voor mijn plezier/dingen te zien en wat in conditie te blijven.
Ik zie mezelf niet op een racefiets zitten/niet op een mbk of iets dergelijks.
Nu heb ik een recreatieve stadsfiets die 20 jaar oud is en die begint zijn tijd wel gehad te hebben: ketting vliegt er soms al eens af, versnellingen schakelen soms niet naar de stand waarop ik ze zet op het stuur, etc. Er is een beetje roest ook.
Ik wil wel een goede fiets kopen: eentje die lang meegaat, veel comfort biedt, goede lichten heeft en dergelijke.
Ik ben een vrij grote persoon (1,90meter): dus liefst wel wat op mijn lengte afgestemd.
Ik zie niet echt door het bos de bomen meer.
Eventuele referenties naar eerlijke/goede fietswinkels zijn ook welkom via PB.
Budget maakt me minder uit (wil desnoods tot 2000 EUR gaan): als ik er maar kwaliteit voor in ruil krijg.
Voor alle duidelijkheid: ik zoek geen speedpedelec noch een e-bike.
Iemand hier ervaring mee?
Tnx
Pieter
Iemand ervaring met het kopen van een goede fiets?
Ik zoek een goede recreatieve/stadsfiets. Ik wil in de stad fietsen, ik wil in het weekend een kilometer of 50 kunnen afleggen bvb. Blijft recreatief gebruik: ben geen fanatieke fietser, maar fiets voor mijn plezier/dingen te zien en wat in conditie te blijven.
Ik zie mezelf niet op een racefiets zitten/niet op een mbk of iets dergelijks.
Nu heb ik een recreatieve stadsfiets die 20 jaar oud is en die begint zijn tijd wel gehad te hebben: ketting vliegt er soms al eens af, versnellingen schakelen soms niet naar de stand waarop ik ze zet op het stuur, etc. Er is een beetje roest ook.
Ik wil wel een goede fiets kopen: eentje die lang meegaat, veel comfort biedt, goede lichten heeft en dergelijke.
Ik ben een vrij grote persoon (1,90meter): dus liefst wel wat op mijn lengte afgestemd.
Ik zie niet echt door het bos de bomen meer.
Eventuele referenties naar eerlijke/goede fietswinkels zijn ook welkom via PB.
Budget maakt me minder uit (wil desnoods tot 2000 EUR gaan): als ik er maar kwaliteit voor in ruil krijg.
Voor alle duidelijkheid: ik zoek geen speedpedelec noch een e-bike.
Iemand hier ervaring mee?
Tnx
Pieter
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Phiew, dat is een vraag met veel mogelijke antwoorden. Ik vermoed dat veel mensen je gaan doorverwijzen naar het Koga trekking segment. Waar ik zelf geen heel grote fan van ben. Maar als je niet al te veel voorkennis heb van wat een "goede" fiets definieert. Zou ik ook wel een Koga durven aanraden. Die hebben altijd wel een relatief goede selectie van onderdelen. Tegen een prijs die hiervoor uiteindelijk wel te hoog ligt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Hoe wil je zitten?
Welk terrein ? Vlak heuvelachtig ondergrond kasseien tramsporrn?
Enkel goedweer fietser of door weer en wind?
Draag je zorg voor je materiaal of errder sporadisch.
Waar slaapt hij, wordt hij gestald?
Ondersteuning of niet?
Welk terrein ? Vlak heuvelachtig ondergrond kasseien tramsporrn?
Enkel goedweer fietser of door weer en wind?
Draag je zorg voor je materiaal of errder sporadisch.
Waar slaapt hij, wordt hij gestald?
Ondersteuning of niet?
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Terrein: vlak
Weer: ik fiets enkel bij droog weer, tenzij uitzonderingen waar ik een plensbui over me heen krijg die ik niet verwachtte.
Ik wil uiteraard comfortabel zitten
Ik draag zorg voor mijn materiaal, maar zelf onderhouden wil/kan ik niet doen. De fiets wordt altijd binnen/droog gezet (ik zet die zelfs in mijn living of een overdekte fietsstalling).
Ondersteuning: hiermee bedoel je elektrische ondersteuning? Ik wil zeker geen fiets met enige elektrische/aangedreven ondersteuning.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Nieuwe blijven uiteraard welkom.
Weer: ik fiets enkel bij droog weer, tenzij uitzonderingen waar ik een plensbui over me heen krijg die ik niet verwachtte.
Ik wil uiteraard comfortabel zitten
Ik draag zorg voor mijn materiaal, maar zelf onderhouden wil/kan ik niet doen. De fiets wordt altijd binnen/droog gezet (ik zet die zelfs in mijn living of een overdekte fietsstalling).
Ondersteuning: hiermee bedoel je elektrische ondersteuning? Ik wil zeker geen fiets met enige elektrische/aangedreven ondersteuning.
Alvast bedankt voor de reacties tot nu toe! Nieuwe blijven uiteraard welkom.
-
- Plus Member
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 23 keer
Ik heb zelf deze gekocht, tijd geleden: Giant Fastcity RS 2
Fantastiche fiets. Licht. Geen racefiets, zit goed, bijn net zo nsel als een racefiets. Stijf, snel, wendbaar. Niet meer te verkrijgen, maar er zou toch iets vergelijksbaar moeten zijn.
Schifremmen, goede versnellings set. Goede spatborden. Voor mij een perfecte combinatie tussen sportief en werk. Mijn kinderen smeken dat ze hem af en toe mogen lenen.
Fantastiche fiets. Licht. Geen racefiets, zit goed, bijn net zo nsel als een racefiets. Stijf, snel, wendbaar. Niet meer te verkrijgen, maar er zou toch iets vergelijksbaar moeten zijn.
Schifremmen, goede versnellings set. Goede spatborden. Voor mij een perfecte combinatie tussen sportief en werk. Mijn kinderen smeken dat ze hem af en toe mogen lenen.
Laatst gewijzigd door guido4096 18 okt 2021, 07:51, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Dat zou voor de meeste fietsen niet veel mogen uitmaken. Buiten misschien dan een drive belt aandrijving in plaats van een klassieke. En hoeveel geld dat je er aan wilt geven, als je deze toch mishandelt. Dan kan je beter voor een "beater bike" gaan9livesuni schreef:Hoe wil je zitten?
Welk terrein ? Vlak heuvelachtig ondergrond kasseien tramsporrn?
Enkel goedweer fietser of door weer en wind?
Draag je zorg voor je materiaal of errder sporadisch.
Waar slaapt hij, wordt hij gestald?
Ondersteuning of niet?
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Nu ik vind dat dit wel uitmaakt. Anders zou ik die vragen niet stellen. De positie is wel van belang vind ik.
Ik denk dat een bandenmaat ook wel invloed heeft op comfort en weg gedrag. Ligt uw stad vol met kasseien en tramsporen zou ik eerder voor het type ballonband gaan.
Ik denk dat er ook wel verschil is in de types remmen naar remkracht zeker bij regenweer.
Het versnellingssysteem en het bereik / en de robustheid/ loop hebben toch ook zijn invloed. Ga je eerder voor een buitenversnelling of kas met binnenversnelling.
Nu buiten dat zou ik zeggen zoek lokaal bij iemand waar je terecht kan , als je geluk hebt word je verliefd op een winkeldochter ( al zal het moeilijk worden om die nu nog te vinden door al die schaarste )
Ik denk dat een bandenmaat ook wel invloed heeft op comfort en weg gedrag. Ligt uw stad vol met kasseien en tramsporen zou ik eerder voor het type ballonband gaan.
Ik denk dat er ook wel verschil is in de types remmen naar remkracht zeker bij regenweer.
Het versnellingssysteem en het bereik / en de robustheid/ loop hebben toch ook zijn invloed. Ga je eerder voor een buitenversnelling of kas met binnenversnelling.
Nu buiten dat zou ik zeggen zoek lokaal bij iemand waar je terecht kan , als je geluk hebt word je verliefd op een winkeldochter ( al zal het moeilijk worden om die nu nog te vinden door al die schaarste )
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Ik zou voor u ni willen kiezen
Elk type fiets heeft zijn voor en zijn nadelen...
Voor de boodschappen heb ik een oude mtb omgetoverd tot elektrische fiets (2 grote zakken & een krat van voor), ik zou die voor geen geld ter wereld willen wisselen met een fietswinkel e-bike (Den deze gaan ze niet pikken & is krachtiger en/of sneller)
Voor recreatief gebruik heb ik een fixed bike, ik zou die voor geen geld ter wereld willen wisselen voor een "normale fiets" (snel, direct & muisstil)
Voor de zondagritjes heb ik een racefiets met di2, ik zou de fiets wel wisselen, maar elektronisch schakelen is gewoon hemels.
Mijn madam heeft een specialized turbo como sl, en ik moet zeggen, die rechte houding en ballonbanden is ook zeer leuk fietsen(licht, wendbaar, beltdrive, geen kabels= imho de ideale stadsfiets ook al wonen we op den buiten)
schrijf eerst ff op wat je verlangt van een fiets, imho is dat belangrijker dan de specs.
Elk type fiets heeft zijn voor en zijn nadelen...
Voor de boodschappen heb ik een oude mtb omgetoverd tot elektrische fiets (2 grote zakken & een krat van voor), ik zou die voor geen geld ter wereld willen wisselen met een fietswinkel e-bike (Den deze gaan ze niet pikken & is krachtiger en/of sneller)
Voor recreatief gebruik heb ik een fixed bike, ik zou die voor geen geld ter wereld willen wisselen voor een "normale fiets" (snel, direct & muisstil)
Voor de zondagritjes heb ik een racefiets met di2, ik zou de fiets wel wisselen, maar elektronisch schakelen is gewoon hemels.
Mijn madam heeft een specialized turbo como sl, en ik moet zeggen, die rechte houding en ballonbanden is ook zeer leuk fietsen(licht, wendbaar, beltdrive, geen kabels= imho de ideale stadsfiets ook al wonen we op den buiten)
schrijf eerst ff op wat je verlangt van een fiets, imho is dat belangrijker dan de specs.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1749
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 140 keer
Met jouw budget kan je zeker een deftige fiets kopen. Maar aangezien je zelf geen onderhoud zal doen, lijkt het mij belangrijker om een goeie winkel te vinden in jouw buurt(check desnoods eens de GoogleReviews), en eventueel een proefritje te vragen. En dan hangt het ervan af welke merken zij aanbieden.
Ik heb zelf een Batavus waar ik zeer tevreden van ben, maar er zijn nog tal van andere goeie merken.
Ik heb zelf een Batavus waar ik zeer tevreden van ben, maar er zijn nog tal van andere goeie merken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Ergens heb je gelijk. Maar mijn idee is dan om uit de gaan van het slechtste scenario.9livesuni schreef:Nu ik vind dat dit wel uitmaakt
Wil je bijvoorbeeld nog iets anders dan hydro disc, ook al rij je niet in nat weer voor dat type fiets? En de meeste modellen in dat segment hebben wel voldoende range in de versnellingen voor alles wat mogelijk is in België.
Maar het blijft geen makkelijke keuze. Cube heeft een aantal leuke modellen : https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/city- ... ightnblue/ voor allround fietsen. Die zo goed als set and forget zijn voor de eerste 5000km.
- iceke
- Elite Poster
- Berichten: 6667
- Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
- Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
- Bedankt: 611 keer
Waarom ? Een perfecte fiets = saai... en met een saaie fiets = het niet leuk fietsen.crapiecorn schreef:Ergens heb je gelijk. Maar mijn idee is dan om uit de gaan van het slechtste scenario.9livesuni schreef:Nu ik vind dat dit wel uitmaakt
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Voor dat budget kan je zeker iets vinden dat aan uw eisen voldoet. Er zijn goede merken die je bij een lokale handelaar kan testen. Doe dat vooral, elke fiets rijdt anders.
Belangrijkste is dat de maat van de fiets op uw lengte en verhoudingen is afgestemd.
Voor de rest zou ik opteren voor een type trekkingfiets. Die zijn stevig en kunnen op meerdere terreinen gebruikt worden, in de stad zijn ze licht en wendbaar en recreatief kan je ook over minder perfecte wegen rijden. Neem geen te smalle banden want de wegen in Vlaanderen lusten dat niet altijd.
Zelf heb ik een Stevens Randoneur, die fiets is nog altijd verkrijgbaar en is een goede allrounder. Optioneel kan je er betere versnellingen op zetten, wat ik aanraad.
De fiets is zeer goed gebouwd (Duits) en is onderhoudsvriendelijk. Ik heb hem nu al meer dan 10 jaar en gebruik hem dagelijks. Hij staat in de ondergrondse parkeergarage van het station en ziet daar af van het systeem met 2 verdiepingen voor fietsen maar alles blijft intact. Mocht ik hem ooit weg doen dan zou ik direct dezelfde opnieuw kopen. Je kan er ook meerdaagse tochten mee doen want het frame is voorzien om bagage te vervoeren.
Belangrijkste is dat de maat van de fiets op uw lengte en verhoudingen is afgestemd.
Voor de rest zou ik opteren voor een type trekkingfiets. Die zijn stevig en kunnen op meerdere terreinen gebruikt worden, in de stad zijn ze licht en wendbaar en recreatief kan je ook over minder perfecte wegen rijden. Neem geen te smalle banden want de wegen in Vlaanderen lusten dat niet altijd.
Zelf heb ik een Stevens Randoneur, die fiets is nog altijd verkrijgbaar en is een goede allrounder. Optioneel kan je er betere versnellingen op zetten, wat ik aanraad.
De fiets is zeer goed gebouwd (Duits) en is onderhoudsvriendelijk. Ik heb hem nu al meer dan 10 jaar en gebruik hem dagelijks. Hij staat in de ondergrondse parkeergarage van het station en ziet daar af van het systeem met 2 verdiepingen voor fietsen maar alles blijft intact. Mocht ik hem ooit weg doen dan zou ik direct dezelfde opnieuw kopen. Je kan er ook meerdaagse tochten mee doen want het frame is voorzien om bagage te vervoeren.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Premium Member
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 29 keer
Ik heb onlangs in dezelfde situatie gezeten, en ik wou specifiek een riemaandrijving (qua onderhoud). Deze fietsen zijn allemaal "gelijkaardig"
Cube Travel Pro
Cube Travel SL
Trek District 3 of 4
Canyon Commuter 7 of 8
Koga F3 6.0 of 7.0
Cube Travel Pro
Cube Travel SL
Trek District 3 of 4
Canyon Commuter 7 of 8
Koga F3 6.0 of 7.0
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Omdat de ts zelf geen onderhoud kan doen en niet echt weet naar waar dat hij op letten. Dan kan je beter wat extra veiligheid inbouwen.iceke schreef: Waarom ? Een perfecte fiets = saai... en met een saaie fiets = het niet leuk fietsen.
De bovenstaande modellen zijn goede voorbeelden. Buiten de remblokjes en rotors zijn deze zo goed als onderhoudsvrij. Afhankelijk van het aantal kilometers misschien eens een nieuwe belt en het vervangen van de olie in de naaf.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
TS zegt nergens dat hij geen onderhoud kan/wil doen. Bovendien kan je dat ook laten doen bij de lokale handelaar als je het niet zelf kan/wil doen.
De riem heeft voordelen maar ook nadelen zoals de prijs en een specifiek kader. Ook kan je geen klassieke versnellingen gebruiken of is het aantal versnellingen beperkt. Er is een reden waarom deze techniek, die al jaren bestaat, nog niet op alle fietsen zit.
Als TS ook langere tochten wil doen dan lijken veel/kwalitatieve versnellingen belangrijker dan de ketting/riem.
Als ik moet rangschikken op belang zou ik gaan voor kwaliteit, maat, gewicht, versnellingen, banden, remmen,...
De riem heeft voordelen maar ook nadelen zoals de prijs en een specifiek kader. Ook kan je geen klassieke versnellingen gebruiken of is het aantal versnellingen beperkt. Er is een reden waarom deze techniek, die al jaren bestaat, nog niet op alle fietsen zit.
Als TS ook langere tochten wil doen dan lijken veel/kwalitatieve versnellingen belangrijker dan de ketting/riem.
Als ik moet rangschikken op belang zou ik gaan voor kwaliteit, maat, gewicht, versnellingen, banden, remmen,...
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Uhmm :
Rohloff heeft een belt naaf met 14 speed (met een leuke prijs ) Deze zijn niet echt populair geworden omwille van het extra gewicht en de opening die hiervoor in het frame moet zijn. Maar als je kijkt naar levensduur en onderhoud steken deze ver boven een klassieke drivetrain uit.cyberbozzo schreef: Ik draag zorg voor mijn materiaal, maar zelf onderhouden wil/kan ik niet doen. De fiets wordt altijd binnen/droog gezet (ik zet die zelfs in mijn living .
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De beltdrive en de versnellingsbakken zie je meer en meer op elektrische fietsen en speedbikes verschijnen. Het is prijzig maar zoveel beter, zeker als je gaat fourageren. En vergeet ook de Pinion versnellingsbakken niet Binnenkort rij ik er met zo eentje.
Banden en vooral remmen, zou ik toch wel iets naar voren schuiven.
Maar een goede raad, testen, testen en testen.
Een duurdere fiets hoeft niet een betere te zijn voor een individu. Het is bijna zo persoonlijk als een paar schoenen.
Banden en vooral remmen, zou ik toch wel iets naar voren schuiven.
Maar een goede raad, testen, testen en testen.
Een duurdere fiets hoeft niet een betere te zijn voor een individu. Het is bijna zo persoonlijk als een paar schoenen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Rohloff pinion di2 allemaal leuk ( en zeker als je een volledige fiets kunt kopen binnen budget, not )
Maar inderdaad er valt wat te zeggen over het aanhouden van meerdere fietsen. Als je de plaats hebt zeker het overwegen waard de gono van een damesfiets en het instapgemak zalig.
Maar inderdaad er valt wat te zeggen over het aanhouden van meerdere fietsen. Als je de plaats hebt zeker het overwegen waard de gono van een damesfiets en het instapgemak zalig.
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Wij hebben voor de dochter een koga gekocht.
Kwalitatief heel degelijke fietsen.
We hebben die wel in Nederland gekocht daar was die 30% goedkoper dan in België..
Goes rondkijken en prijzen vergelijken is de boodschap, er zijn nog weinig fietsenhandelaars die korting geven maar bij online shops vind je nog wel eens iets interessants.
Tom
Kwalitatief heel degelijke fietsen.
We hebben die wel in Nederland gekocht daar was die 30% goedkoper dan in België..
Goes rondkijken en prijzen vergelijken is de boodschap, er zijn nog weinig fietsenhandelaars die korting geven maar bij online shops vind je nog wel eens iets interessants.
Tom
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Heb je al een goede tweedehands fiets overwogen als je eigenlijk nog niet goed weet wat je zoekt?
Als het toch maar is om zo nu en dan in een fietsenrek te staan aan een dikke ketting, krijg je sowieso beschadigingen en dat is zonde voor een nieuwe fiets.
Wat ik daar allemaal lees over remmen bij regen etc... Misschien moet je het eerst zelf eens ervaren hoe goed deftige V-brakes remmen nat.
Over je stuur zal je wel vliegen hoor. Zo slecht zijn deze ook niet.
Je verdiept je beter in materialen dan in merken.
Bijvoorbeeld de Shimano Deore reeks, LX, XT, LTX, ...
PS: M'n vader wou een nieuwe Koga, levertermijn 1 jaar! Na wat telefoontjes kalenderweek 20.
Dus als je nog een fiets wil voor het seizoen... niet te veel treuzelen.
Als het toch maar is om zo nu en dan in een fietsenrek te staan aan een dikke ketting, krijg je sowieso beschadigingen en dat is zonde voor een nieuwe fiets.
Wat ik daar allemaal lees over remmen bij regen etc... Misschien moet je het eerst zelf eens ervaren hoe goed deftige V-brakes remmen nat.
Over je stuur zal je wel vliegen hoor. Zo slecht zijn deze ook niet.
Je verdiept je beter in materialen dan in merken.
Bijvoorbeeld de Shimano Deore reeks, LX, XT, LTX, ...
PS: M'n vader wou een nieuwe Koga, levertermijn 1 jaar! Na wat telefoontjes kalenderweek 20.
Dus als je nog een fiets wil voor het seizoen... niet te veel treuzelen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Elke fiets is anders, wat voor de ene een goede fiets is is voor de ander misschien geen goede fiets.
Wat wij gedaan hebben is een uitstapje naar Nederland (Ede) om daar in een testcenter verschillende fietsen te testen:
kijk eens op http://www.defietser.nl
in dit center kun je gratis verschillende fietsen testen van de merken Batavus, Sparta, KOGA, Lapierre, Van Nicholas, Loekie of HAIBIKE en Juncker Bike Parts
een uitstapje waard.
Wat wij gedaan hebben is een uitstapje naar Nederland (Ede) om daar in een testcenter verschillende fietsen te testen:
kijk eens op http://www.defietser.nl
in dit center kun je gratis verschillende fietsen testen van de merken Batavus, Sparta, KOGA, Lapierre, Van Nicholas, Loekie of HAIBIKE en Juncker Bike Parts
een uitstapje waard.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Klopt, v-brakes zijn zeker krachtig. Maar in nat weer ga je altijd wel die seconde vertraging hebben, tot de waterlaag van je velg is. Modulatie is ook wat minder. Maar voor een normale fiets is dit minder belangrijk.honda4life schreef: Wat ik daar allemaal lees over remmen bij regen etc... Misschien moet je het eerst zelf eens ervaren hoe goed deftige V-brakes remmen nat.
Over je stuur zal je wel vliegen hoor. Zo slecht zijn deze ook niet.
Ik heb een beetje van alles in mijn "fleet" : v-brake, mini vbrake, klauwremmen, hydro en kabel disc. Maar ik zou voor alles buiten een lichte racefiets voor hydro disc gaan.
-
- Elite Poster
- Berichten: 788
- Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
- Locatie: Diksmuide
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 58 keer
Hier 10 jaar geleden na een lange zoektocht (veel proefritjes, veel twijfelen) op aanraden van onze fietsboer eens een buiten segment fiets geprobeerd. De verkoper (eigenaar van de zaak maar kijkt meer naar klanttevredenheid dan naar verkoop) zei zelf 'ik ga je eens met een veel duurdere fiets laten rijden, je ziet maar, voel je zeker niet verplicht!'.
En WAAW, dat was het, na 500 meter fietsen teruggereden en meteen gekocht: een Koga World traveller 2010. Licht, handig, ergonomisch, hydraulische remmen, vlotte versnellingen (27!), stevig, etc. Staat hier nog altijd, ondertussen een 30000 KM mee gereden, niks van kosten!
Ondertussen wel een Ebike besteld, zelfde verhaal, zoeken, testen, niet 100% tevreden, twijfelen, etc tot ik weer op een Koga zat, en weer dat WAAW gevoel had. Koga Pace B10. Dat was echt weer 'dat is het!'...
En WAAW, dat was het, na 500 meter fietsen teruggereden en meteen gekocht: een Koga World traveller 2010. Licht, handig, ergonomisch, hydraulische remmen, vlotte versnellingen (27!), stevig, etc. Staat hier nog altijd, ondertussen een 30000 KM mee gereden, niks van kosten!
Ondertussen wel een Ebike besteld, zelfde verhaal, zoeken, testen, niet 100% tevreden, twijfelen, etc tot ik weer op een Koga zat, en weer dat WAAW gevoel had. Koga Pace B10. Dat was echt weer 'dat is het!'...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Dan moet je sowieso al door een aantal sets remblokjes, banden, kettingen gegaan zijn. 30000 km kostenvrij bestaat niet.KRL100 schreef:Staat hier nog altijd, ondertussen een 30000 KM mee gereden, niks van kosten!
+ remleidingen die eens ontlucht moeten worden, trapas en wiellagers etc..
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Eventjes als TS terug van me laten horen.
Wauw, bedankt alvast voor alle reacties tot nu toe. Ik ga er zeker mee aan de slag en ga eens kijken naar de merken die ik gekregen heb. Zeker de Stevens Randonneur vind ik precies wel een goede (zo vanop afstand via het internet gekeken hé).
Wat denken jullie van een fiets met naafversnelling? Iemand heeft met dat aangeraden/kennis mee laten maken.
Wauw, bedankt alvast voor alle reacties tot nu toe. Ik ga er zeker mee aan de slag en ga eens kijken naar de merken die ik gekregen heb. Zeker de Stevens Randonneur vind ik precies wel een goede (zo vanop afstand via het internet gekeken hé).
Wat denken jullie van een fiets met naafversnelling? Iemand heeft met dat aangeraden/kennis mee laten maken.
- malinwa001
- Pro Member
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 03 feb 2007, 09:28
- Twitter: malinawa001
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 12 keer
Waarom niet gewoon eens een onderhoud laten doen waar de ketting en tandwielen worden vervangen, remmen en versnellingen bij regelen en je bent weer voor even zoet.
Nieuwe PC is ook niet nodig als je met een nieuw geheugenreepje weer jaartje voort kan surfen en mailen
Nieuwe PC is ook niet nodig als je met een nieuw geheugenreepje weer jaartje voort kan surfen en mailen
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Wel: dat is het hem net. Graag zelfs.
Echter: ik ben 35 jaar en deze fiets is 20 jaar oud. Je raadt het al: ik heb die in mijn 'kindertijd' (hoewel ik toen al 22 jaar was natuurlijk) 'geeërfd' van een broer of vader (weet het al nietmeer). Gevolg;: die fiets is niet geschikt voor mijn lengte/postuur.
Ik krijg er lage rugpijn van.
Ik heb van mijn 20 tot mijn 33jaar nooit gefietst en altijd een ongezonde levensstijl gehad (die fiets waar ik nu op rijdt heeft jàààren stilgestaan in een garage omdat ik toch alles met de wagen deed).
Sinds een jaar of 2 ben ik aan het proberen mijn levensstijl helemaal om te gooien op allerlei vlak. Meer fietsen hoort hier bij, vandaar: de eerste keer in mijn leven dat ik een fiets koop die tenminste aan mijn lengte aangepast is
Komt daarbij ook: banden vervangen: schokdempers vooraan kraken, nieuwe tandwielen, nieuwe ketting, nieuwe remmen, deftige verlichting erop. Zal toch ook vlot over de 500 EUR gaan vermoed ik.
Echter: ik ben 35 jaar en deze fiets is 20 jaar oud. Je raadt het al: ik heb die in mijn 'kindertijd' (hoewel ik toen al 22 jaar was natuurlijk) 'geeërfd' van een broer of vader (weet het al nietmeer). Gevolg;: die fiets is niet geschikt voor mijn lengte/postuur.
Ik krijg er lage rugpijn van.
Ik heb van mijn 20 tot mijn 33jaar nooit gefietst en altijd een ongezonde levensstijl gehad (die fiets waar ik nu op rijdt heeft jàààren stilgestaan in een garage omdat ik toch alles met de wagen deed).
Sinds een jaar of 2 ben ik aan het proberen mijn levensstijl helemaal om te gooien op allerlei vlak. Meer fietsen hoort hier bij, vandaar: de eerste keer in mijn leven dat ik een fiets koop die tenminste aan mijn lengte aangepast is
Komt daarbij ook: banden vervangen: schokdempers vooraan kraken, nieuwe tandwielen, nieuwe ketting, nieuwe remmen, deftige verlichting erop. Zal toch ook vlot over de 500 EUR gaan vermoed ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
- Locatie: Bevergem :-)
- Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
- Bedankt: 147 keer
Mijn vrouw heeft een fiets met Rohloff naafversnelling en dit is inderdaad een aanrader als je een groot schakelbereik nodig hebt en weinig onderhoud maar ook dit heeft nadelen.
Vooraleerst de prijs van ongeveer 1000€ extra. Ook moet je iedere 5000km of jaarlijks de olie verversen en als laatste kan die naaf ook zweten waardoor er soms een druppel olie op de vloer ligt.
https://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/
Andere naafversnellingen zou ik niet aanraden op een gewone fiets wegens het slechtere rendement maar dit moet je natuurlijk zelf eens testen bij de betere fietshandelaar.
Vooraleerst de prijs van ongeveer 1000€ extra. Ook moet je iedere 5000km of jaarlijks de olie verversen en als laatste kan die naaf ook zweten waardoor er soms een druppel olie op de vloer ligt.
https://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/
Andere naafversnellingen zou ik niet aanraden op een gewone fiets wegens het slechtere rendement maar dit moet je natuurlijk zelf eens testen bij de betere fietshandelaar.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Het soort fiets en ook de versnellingen hangt samen met hoe je wil fietsen. In de stad kunnen alle fietsen wel goed rijden maar eens je ook eens buiten de stad wil rijden en op (slechtere) veldwegen terecht komt is het iets anders. Ik had eerst oog op sportievere fietsen van cube, die waren nog lichter dan de Randonneur en met smallere banden kon je er ook sneller mee rijden MAAR die bandjes zijn te smal voor vele Vlaamse veldwegen.
Daarom heb ik uiteindelijk beslist de Randonneur te kopen, toen nog voor minder dan 900 EUR.
Versnellingen zijn er in vele prijsklasses. Je kan al hele goeie klassieke versnellingen kopen voor de prijs van de naaf-versie, die kosten zelfs meer dan mijn Randonneur destijds!
Zo'n naaf heeft voordelen en zal best goed werken maar naast de prijs zit je ook met de beperking van het aantal versnellingen. Hoe meer je er op de naaf wil, hoe duurder het wordt. Opnieuw komt het erop neer wat je met de fiets wil doen. Rij je enkel in de stad en is die redelijk vlak dan heb je geen problemen met welke versnellingen dan ook, rij je echter langere stukken en op plaatsen die niet vlak zijn dan komen versnellingen, en liefst zoveel mogelijk, wel in beeld. Vermits ik mijn fiets overal wil gebruiken en soms ook in het buitenland heb ik dus liever goede maar klassieke versnellingen. Na al die jaren zitten de originele er nog altijd op zonder enig probleem.
Een tip: ipv teveel geld aan foefjes te spenderen, die je mogelijk niet eens gebruikt/nodig hebt, kan je ook een fietsdrager (Thule) voor de wagen overwegen. Dan kan je overal gaan fietsen en zal je veel meer plezier aan je fiets hebben. Wij boeken vaak een AirBnB en fietsen dan in 2 of meer dagen een parcours dat we met de wandelGPS uitzetten, die GPS kan je op de fiets monteren zodat je steeds de juiste route kan vinden.
Daarom heb ik uiteindelijk beslist de Randonneur te kopen, toen nog voor minder dan 900 EUR.
Versnellingen zijn er in vele prijsklasses. Je kan al hele goeie klassieke versnellingen kopen voor de prijs van de naaf-versie, die kosten zelfs meer dan mijn Randonneur destijds!
Zo'n naaf heeft voordelen en zal best goed werken maar naast de prijs zit je ook met de beperking van het aantal versnellingen. Hoe meer je er op de naaf wil, hoe duurder het wordt. Opnieuw komt het erop neer wat je met de fiets wil doen. Rij je enkel in de stad en is die redelijk vlak dan heb je geen problemen met welke versnellingen dan ook, rij je echter langere stukken en op plaatsen die niet vlak zijn dan komen versnellingen, en liefst zoveel mogelijk, wel in beeld. Vermits ik mijn fiets overal wil gebruiken en soms ook in het buitenland heb ik dus liever goede maar klassieke versnellingen. Na al die jaren zitten de originele er nog altijd op zonder enig probleem.
Een tip: ipv teveel geld aan foefjes te spenderen, die je mogelijk niet eens gebruikt/nodig hebt, kan je ook een fietsdrager (Thule) voor de wagen overwegen. Dan kan je overal gaan fietsen en zal je veel meer plezier aan je fiets hebben. Wij boeken vaak een AirBnB en fietsen dan in 2 of meer dagen een parcours dat we met de wandelGPS uitzetten, die GPS kan je op de fiets monteren zodat je steeds de juiste route kan vinden.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Dat sowieso, laten we zeggen zo goed als alle wegen in België 28mm is nog net te doen zolang er geen betonwegen zijn. Maar om op alle wegen comfortabel te rijden zit je toch al snel bij 40mm+.Dizzy schreef:k had eerst oog op sportievere fietsen van cube, die waren nog lichter dan de Randonneur en met smallere banden kon je er ook sneller mee rijden MAAR die bandjes zijn te smal voor vele Vlaamse veldwegen.
Ja, voor de ts zal dit niet van toepassing zijn. Een Rohloff koop je niet als eerste fiets (ik gaf het maar aan als voorbeeld).johan.devos schreef:Mijn vrouw heeft een fiets met Rohloff naafversnelling en dit is inderdaad een aanrader als je een groot schakelbereik nodig hebt en weinig onderhoud maar ook dit heeft nadelen.
Laatst gewijzigd door crapiecorn 19 okt 2021, 11:51, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Oh gosh dan toch alleen omdat het aardig aan de prijs is. Mensen een fiets aansmeren van ettelijke duizende euros terwijl in de gb ze voor 500€ te koop staan, das moeilijk te vatten voor mensen met een voornemen.
Nu dat rendement en licht lopen zit toch wel tussen de oren hoor. Het gaat hem hier over recreatief gebruik niet over percentjes winst of verlies. Zo’n binnenversnelling heeft wel een aantal voordelen tov ik heb 27 versnellingen ( not ) meestal een rechte verbinding wat minder slijtage en stevigere constructies geeft. Mogelijkheid voor volledige omsluiting , das leuk voor de ketting en de broek. En vooral schakelen is kinderspel waarbij je niet moet nadenken of anticiperen.
Nu ik heb geen ervaring met shimano, deze courant en binnen het budget liggen, maar zij maken degelijk materiaal. Sturmey/sram/rohloff zijn allemaal degelijk en aangenaam rijplezier
Mocht er een gaastra dealer in jouw buurt zijn zou ik daar zeker eens binnenspringen.
Nu dat rendement en licht lopen zit toch wel tussen de oren hoor. Het gaat hem hier over recreatief gebruik niet over percentjes winst of verlies. Zo’n binnenversnelling heeft wel een aantal voordelen tov ik heb 27 versnellingen ( not ) meestal een rechte verbinding wat minder slijtage en stevigere constructies geeft. Mogelijkheid voor volledige omsluiting , das leuk voor de ketting en de broek. En vooral schakelen is kinderspel waarbij je niet moet nadenken of anticiperen.
Nu ik heb geen ervaring met shimano, deze courant en binnen het budget liggen, maar zij maken degelijk materiaal. Sturmey/sram/rohloff zijn allemaal degelijk en aangenaam rijplezier
Mocht er een gaastra dealer in jouw buurt zijn zou ik daar zeker eens binnenspringen.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb een nexus naafversnelling.
Op zich niet slecht want ik rijd er al zo'n 25 jaar mee rond zonder er naar om te kijken.
Een nadeel is wel dat het er maar 7 zijn en de zwaarste is bij wind-mee veel te licht.
Een ander nadeel ondervind ik bij het vervangen van een band. De remmen zitten ook in de naaf (roller brake). Dat maakt dat je of de remmen, of de versnellingskabel moet lossen om een andere band te steken. Bij mijn dochter's fiets is dat ook, nog eens in combinatie met een kettingkast, dan is het helemaal feest.
Op zich niet slecht want ik rijd er al zo'n 25 jaar mee rond zonder er naar om te kijken.
Een nadeel is wel dat het er maar 7 zijn en de zwaarste is bij wind-mee veel te licht.
Een ander nadeel ondervind ik bij het vervangen van een band. De remmen zitten ook in de naaf (roller brake). Dat maakt dat je of de remmen, of de versnellingskabel moet lossen om een andere band te steken. Bij mijn dochter's fiets is dat ook, nog eens in combinatie met een kettingkast, dan is het helemaal feest.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Degelijke banden en preventief vervangen bespaard u dat werk, in zijn geval de fietsmakers kost. Banden op correcte spanning houden en het lot niet tarten als je vuil op de weg ziet.
Nu de meeste zullen wel bijstand hebben via een of andere verzekering.
Nu de meeste zullen wel bijstand hebben via een of andere verzekering.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Hoe bespaart preventief vervangen het vervangen van banden???
Ik heb bij mijn dochter beide banden preventief vervangen, maar toch heb ik ze moeten vervangen.
Enne... De meesten bijstand? Als ik luister op mijn werk zijn er zelfs velen die dat niet eens hebben voor hun auto, laat staan de fiets.
Ik heb bij mijn dochter beide banden preventief vervangen, maar toch heb ik ze moeten vervangen.
Enne... De meesten bijstand? Als ik luister op mijn werk zijn er zelfs velen die dat niet eens hebben voor hun auto, laat staan de fiets.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2149
- Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 12 keer
Thuis valt dat wel mee, maar onderweg zou ik er ook niet aan willen beginnen. Voor kleine lekken zou ik dan eerder wat sealant inspuiten.cadsite schreef:I
Een ander nadeel ondervind ik bij het vervangen van een band.
-
- Elite Poster
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 72 keer
Lek rijden met goed onderhouden materiaal is quasi onmogelijk. Je kan alles oprijden tot het breekt maar tijdig vervangen geeft je de luxe het in te plannen.cadsite schreef:Hoe bespaart preventief vervangen het vervangen van banden???
Lek rijden geen back-up geen bijstand werkelijk dat is andere mensen hun probleem. Iedereen moet maar doen waar hij zin in heeft en zich comfortable bij voelt. Ik rijd met geen supermateriaal die het 30000 km volhoud.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
Banden zal je toch ooit eens moeten vervangen als je de fiets regelmatig gebruikt. Ik heb een kleine cursus gevolgd maar was de helft alweer vergeten tegen dat het nodig was. Dan maar op youtube een video bekeken met instructies en zonder problemen kon ik, als leek, de band vervangen. Het is bij een gewone fiets dus niet zo'n moeilijke zaak. Hetzelfde met remmen.
Om de zoveel tijd laat ik de fiets eens bij een lokale handelaar in orde stellen. Dat is dan nieuwe banden, remblokjes, ketting reinigen en een check-up. Dat doe ik tijdens de winter zodat ik bij het eerste lenteweer opnieuw van mijn fiets kan genieten. De rest is enkel af en toe wat olieën, dat kan iedereen.
Ik zorg er wel voor dat mijn fiets proper staat want vuil kruipt anders ook maar overal tussen en kan voor problemen zorgen. Dat gaat snel thuis of je kan zelfs in de carwash terecht waar men hier een soort houder heeft om uw fiets en zadel vast te zetten terwijl je hem kan afspuiten. Met zo'n fietsenrek is dat ook een gemakkelijke en snelle optie.
Om de zoveel tijd laat ik de fiets eens bij een lokale handelaar in orde stellen. Dat is dan nieuwe banden, remblokjes, ketting reinigen en een check-up. Dat doe ik tijdens de winter zodat ik bij het eerste lenteweer opnieuw van mijn fiets kan genieten. De rest is enkel af en toe wat olieën, dat kan iedereen.
Ik zorg er wel voor dat mijn fiets proper staat want vuil kruipt anders ook maar overal tussen en kan voor problemen zorgen. Dat gaat snel thuis of je kan zelfs in de carwash terecht waar men hier een soort houder heeft om uw fiets en zadel vast te zetten terwijl je hem kan afspuiten. Met zo'n fietsenrek is dat ook een gemakkelijke en snelle optie.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Hoe doe je dit, met een hogedrukreiniger ?Dizzy schreef:.....
Ik zorg er wel voor dat mijn fiets proper staat want vuil kruipt anders ook maar overal tussen en kan voor problemen zorgen. Dat gaat snel thuis of je kan zelfs in de carwash terecht waar men hier een soort houder heeft om uw fiets en zadel vast te zetten terwijl je hem kan afspuiten. Met zo'n fietsenrek is dat ook een gemakkelijke en snelle optie.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 83 keer
"- Never use a pressure or steam cleaner to clean your bicycle, the seals on your bicycle components are not built to withstand this pressure.
- You should even exercise care if you use a water hose. Never point the water jet directly at seal areas."
Bron: Magura (fabrikant hydraulische remmen) owner's manual
- You should even exercise care if you use a water hose. Never point the water jet directly at seal areas."
Bron: Magura (fabrikant hydraulische remmen) owner's manual
-
- Elite Poster
- Berichten: 5514
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
- Locatie: Hier ter plaatse
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 313 keer
In de carwash is dat inderdaad met de spuit om de wagens mee te kuisen. Zelf gebruik ik dat niet omdat ik mijn fiets steeds zelf kuis en ik hem ook nooit zodanig vuil maak. Ik heb ook geen mountainbike. Ik kuis met een natte vod de groffe vuile stukken, met een andere vod kuis ik dan de fijnere mecaniek. Voor de ketting en derailleur gebruik ik een borstel om het vuil te verwijderen en de ketting smeer ik geregeld. Na zoveel jaren maakt mijn fiets amper geluid tijdens het rijden.
Dat het niet goed is voor de fiets kan zijn maar als je enkel de vuilste delen afspoelt van voldoende afstand zal de fiets het overleven. Misschien dat hij sneller zal verslijten maar dat heb je ook als je vuil laat zitten.
Dat het niet goed is voor de fiets kan zijn maar als je enkel de vuilste delen afspoelt van voldoende afstand zal de fiets het overleven. Misschien dat hij sneller zal verslijten maar dat heb je ook als je vuil laat zitten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen