pc advies

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Hallo,

Ik zou voor iemand een pc moeten samenstellen en na wat zoekwerk kwam ik op deze configuratie uit:
Intel Core i9 11900K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Samsung 870 EVO 1TB SSD
Seasonic Focus GX-750 PSU
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower Behuizing

De bedoeling is om een pc samen te stellen waar hij jaren mee vooruit kan. Hij wil een intel cpu en liefst asus onderdelen.
64gb ram dus dit is zeker toekomstbestendig. ik koos voor 2 sets van 2x16gb om bij 64gb te geraken want het viel me op dat 2x32gb toch wel opmerkelijk veel duurder was (2x133€ ipv 1x439€). maakt dit veel uit?
Eerst kwamen we op een asus rtx2060 uit maar ik heb hem voor de meerprijs van 60€ een rtx3060 aangeraden. achteraf zijn we samen op een rtx3060ti uit gekomen. deze kost dan weer 130€ meer dan de rtx3060 maar ik denk dat dit zijn geld wel waard zal zijn.
de samsung 870 evo wordt de data schijf maar hij gebruikt ook meerdere externe samsung t7 ssd's en een synology nas.
als voeding kwam ik eerst bij een 650w model uit maar voor een rtx3060ti icm een i9 wordt blijkbaar op de asus site 750w aangeraden.
de fractal kast is een persoonlijke keuze. ik heb zelf een fractal design node 304 en ben hier heel tevreden over.

ik moet deze pc samenstellen voor iemand die dus graag een toekomstbestendige pc wil en vooral aan fotobewerking doet. adobe photoshop en lightroom met veel plugins, topaz en skylum software met AI. sommige van de software ondersteunt alleen CPU versnelling, andere CPU en GPU dus ik denk dat we hiermee wel goed zitten? Bij megekko kwam ik op ongeveer 2570€ uit en het budget is +/-2500€ dus dat zit wel goed.

wat zijn jullie bemerkingen? werken alle onderdelen goed samen? is er iets waar ik op moet letten of wat toch beter aangepast kan worden? gelieve geen amd-intel discussie te starten want het wordt zowiezo een intel systeem.

Bedankt voor al jullie input!
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Als je nog een beetje geduld zou hebben, zou ik afwachten en zien wat de 12th gen van Intel in zijn mars heeft.
Op 27-28 oktober worden ze voorgesteld.

Reden dat 2x32 meer dan dubbel zoveel als 2x16 is, is puur verkoopstechnisch:
Bijna niemand koopt 2x32, dus het wordt minder gemaakt => duurder.
De enige reden dat je niet naar 4x16 zou moeten gaan, is als je denkt ooit te moeten uitbreiden. Nu zal je al je latjes moeten vervangen, in plaats van anders er nog eens 32GB bij te duwen.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Als je wacht op Intel's Alder Lake (12th gen), check dan ook specifiek de benchmarks voor de applicaties die je gaat gebruiken want deze chips zijn een "big.LITTLE" concept met zowel performante als zuinige cores -- dus als je zeer cpu-intensieve dingen doet, zouden die zuinige cores voor jou minder interessant kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Qua videokaart zou ik eerder voor een 12GB model gaan dan voor een 8GB. Zeker voor video/3D rendering scheelt dat geheugen enorm.

Een Rtx3060 met 12GB lijkt me een betere keuze dan een RTX3060Ti met 8GB in deze setup
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Ik zou de Samsung 870 EVO 1TB SSD vervangen door een M.2 exemplaar. Het moederbord heeft 2 x PCIe4 M.2 sloten (in totaal 4 x M.2).
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

ok het geheugen wordt dan 4x16 want ik zie niet in waarom in de komende jaren meer geheugen nodig zou zijn.

die zuinige cores zijn inderdaad minder interessant voor hem omdat hij dus altijd met cpu intensieve taken bezig is. daarom dus de keuze voor een i9 11900K.

hij doet aan fotobewerking (soms met AI), niet aan video/3d rendering. blijft de rtx3060 dan nog een betere keuze dan de rtx3060ti omwille van het geheugen? ik had ergens opgevangen dat de ti beter zou zijn omdat deze op 256bits ipv 192 bits draait en 4864 cores heeft ipv 3584? blijft de grootte van het geheugen toch belangrijker?

het valt inderdaad te overwegen om Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD en Samsung 870 EVO 1TB SSD te vervangen door 2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Foto's hebben meestal een grotere resolutie dan video, dus hoe meer geheugen hoe beter. Eventueel de vraag eens stellen op een foto/videobewerkings forum, want dat is toch redelijk specifiek zoiets hoor.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Fotobewerking is minder intensief als video. Een rtx 3060 en 32 GBYte is meer dan voldoende. Zelfs een I7 kan dat vlot trekken.
Fotobewerking gaat ook niet al te veel geheugen van de gpu nodig hebben dus is een kaart met 6Gbyte zeker voldoende
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

gelieve geen amd-intel discussie te starten want het wordt zowiezo een intel systeem.
Sja.. Als hier een technische reden voor is (bv nood aan Intel MKL, DAAL etc) ipv een psychologische reden zou ik ook wachten op de volgende generatie want de 11900K is geen recordbreker. In de workloads die je aanhaalt (foto en videobewerking) steekt de concurrentie er momenteel met kop en schouders bovenuit aan dezelfde prijs. Dat is niet om een discussie te starten maar gewoon een feit. Dus als toekomstbestendigheid zo belangrijk is dan is perse kiezen voor Intel momenteel niet de juiste keuze.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Sasuke schreef:Foto's hebben meestal een grotere resolutie dan video, dus hoe meer geheugen hoe beter. Eventueel de vraag eens stellen op een foto/videobewerkings forum, want dat is toch redelijk specifiek zoiets hoor.
Hangt ook allemaal af wat je met fotobewerking bedoelt. Het is een enorm verschil als je met Photoshop 1 beeld bewerkt of dat je begint met meerdere beelden via 25 lagen te bewerken. Ook de camera speelt een rol want met een fullframe van +40mp heb je grotere bestanden dan met 20mp.

Als je professioneel fotograaf bent en bvb lange shoots doet of trouwfeesten zit je met enorme hoeveelheden foto's die tegelijk moeten geïmporteerd worden en daarna geëxporteerd. Dat vraagt enige rekenpower en geheugen. Als je eerder beperktere shoots doet met amper een tiental beelden per shoot speelt dit veel minder een rol.

Bij video zit je al snel aan veel grotere bestanden en veel bewerking/resampling wat rekenkracht kost. Werk je met meerdere videobestanden tegelijk dan heb je weer geheugen nodig. 64GB zou ik enkel bij serieus videowerk nemen, voor fotografie is 32 meestal wel voldoende. Geheugen kan je ook nog bijsteken een processor veranderen is moeilijker en duurder.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik heb in dit geval een “Hey ik heb een budget van 2500 euro. Stel daar eens eens een computer mee samen” gevoel. In dit geval zit je goed. Ik heb voor fotobewerking met lightroom een i9 9900K met 64 Gbyte ram en een rtx 2070. Die zelfs in staat is om videoproducties tot een goed ende te brengen.
Ik verwacht deze te gebruiken tot die stuk is. En het geheugen is hier echt overkill op dit moment.

Welk scherm ga je hierop gebruiken trouwens ? Zeker zo belangrijk als de cpu krachten voor fotobewerking.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Ik zie dat hier soms over videobewerking en 3d rendering gepraat wordt. Dit is dus iets wat hij NIET doet. Hij doet aan raw fotobewerking en hij is eerder een professionele fotograaf op pensioen die uitgebreide shoots doet van honderden foto's. Dus veel hi-res foto's van een full frame camera, veel lightroom en veel lagen en filters in photoshop, een uitgebreide set foto's, veel plugins, AI rendering filters van foto's met bv skylum luminar, foto's croppen en pixels opblazen met topaz gigapixel xl, ...
Zelf heb ik een foto van hem in skylum luminar op mijn pc geopend en puur uit nieuwsgierigheid enkele AI rendering filters erop los gelaten. Mijn i7 8700K met 32gb ram en gtx1060 had er toch al redelijk wat moeite mee! Zijn laptop was totaal onbruikbaar ervoor. Geen idee van de hardwarespecs van de laptop toen.
Hij is een intel adept en ik neig ook eerder naar die kant. Hij is al langer aan't uitkijken voor een nieuwe pc want zijn laptop (met uiteraard extern scherm) is te traag geworden. Hij wil liever niet langer wachten want dit doet hij nu al een dik half jaar en heeft er nu budget voor. Hij wil een pc voor di specifieke doeleinde en wil dat ik die samenstel voor +/-2500€. Geen idee over exacte specs van extern scherm maar ik weet dat het een 27" ips van dell is dat hij met een x-rite meter calibreert.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je spreekt over Luminar maar dit is al redelijk brakke software die trouwens alweer achterhaald is. Dat is op elke PC traag als je het stevig gebruikt en dat ligt minder aan de PC dan aan de software. De makers lanceren bijna jaarlijks een nieuw programma ipv hun software echt te verbeteren en zo kunnen ze elk jaar een nieuw product verkopen, er is daar al veel kritiek op gekomen. Ik heb het 1 keer gekocht maar nu moet ik het om die reden niet meer hebben. Het is traag en je kan hetzelfde ook met PS/lightroom doen. Luminar is eerder voor mensen die zonder veel kennis snel iets willen doen maar niet te kritisch zijn want je hebt minder zelf in de hand.

Hij zal vooral voordeel hebben van wat geheugen bij zwaar PS-gebruik en bij importeren/exporteren. Voor dat budget moet je zeker iets kunnen vinden want ik heb vorig jaar een nieuwe PC samengesteld met 1.700 EUR budget met AMD processor, 32GB geheugen en 2 SSD's. Videokaart is maar basic maar voldoet (ik doe geen video).

Een goed scherm is inderdaad ook belangrijk maar het opgegeven model lijkt me wel OK, zeker als hij het calibreert.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Tja ik heb luminar maar getest voor hem hier om het te vergelijken met zijn laptop. Ik heb ook al online gelezen dat velen klagen over de snelheid van deze software. Hij gebruikte de gewone luminar, nu AI en hoopt dat de nieuwe Neo versie die nog moet uitkomen meer gebruik gaat maken van hardware versnelling. Maar luminar is inderdaad slechts een klein onderdeel van alles wat hij gebruikt. hij doet dus meer in photoshop/lightroom.
Bedoel je dan ram geheugen of het geheugen op de grafische kaart (dus eerder de 12gb van de rtx3060 ipv de 8gb van de rtx3060ti).
Welke grafische kaart zou jij dan eerder aanraden als deze basic is? Welke uit het nvidia kamp of welke vergelijkbare uit het amd kamp?
Heb hem net de vraag gesteld of hij een amd systeem zou overwegen en ik wacht nog op antwoord...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik bedoel RAM geheugen, zoals ik al zei heb ik zelf maar een zeer bescheiden grafische kaart door de hoge prijzen en het beperkte nut bij programma's als Photoshop en Lightroom. Als ik hem was zou ik niet teveel rekening houden met een softwareverkoper die u elk jaar opnieuw hetzelfde wil verkopen met een andere verpakking. Lightroom en PS zullen het langer uitzingen en bepaalde functionaliteit van Luminar is trouwens al in PS overgenomen met meer controle.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

heb net antwoord gehad: hij wil eventueel ook een amd systeem overwegen, zowel voor cpu als gpu maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel van amd ken.
dit zou het intel-systeem zijn:
Intel Core i9 11900K
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Seasonic Focus GX-750 PSU
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower Behuizing

heb snel effe een amd systeem samengesteld maar hier ken ik dus onvoldoende van om ze te vergelijken:
AMD Ryzen 9 5900X
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
2x Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Seasonic Focus GX-750 PSU
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower Behuizing
ik had naar een alternatieve amd grafische kaart in hetzelfde prijssegment gekeken en dan kwam ik op de rx6600xt uit:
Asus Radeon RX 6600 XT DUAL-RX6600XT-O8G. volgens reviews toch niet zo goed als de rtx3060ti dus vandaar deze behouden in het systeem.
beide systemen zijn vergelijkbaar in prijs, 2500-2600€

wat is jullie mening hierrond?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb een AMD Ryzen 5 5600X op een Asus Tuf Gaming moederbord en dezelfde SSD 980 Pro als hoofdschijf. Als bijkomende schijf heb ik geopteerd voor de 870 van 2TB. Fotografen hebben veel ruimte nodig want de meeste gooien niets weg.

Voor de rest heb ik geopteerd voor een stille behuizing en koeler: Cooler master silencio S400/Be Quiet Dark rock pro 4. Daar heb ik plezier van want ik hoor de PC gewoon niet.

De kast is ook belangrijk inzake USB aansluitingen vooraan. Dat is handig om snelle USB poorten te hebben die bereikbaar zijn want fotografen hebben vaak ook meerdere externe schijven, ook een kaartlezer is handig al zit deze bij mij in het scherm Benq 2700PT.

Wat men uitspaart met minder dure spullen steekt men beter in wat veel meer rendeert in de hobby. Veel mensen denken nog altijd dat nieuwer beter is en dat ze daardoor betere foto's gaan maken, helaas. Ik heb geleerd dat je veel beter uw geld in extra opleiding steekt want het is de fotograaf die de beelden maakt, de camera's zijn niet het verschil in dezelfde mate. Dat geldt ook voor de software. Wat ben je met 5 programma's als je geen enkel volledig beheerst? Goed leren nabewerken zal voor hem meer opleveren dan 128GB ram of welke processor ook.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

zoals ik al zei in mijn allereerste post heeft hij meerdere samsung t7 ssd's en een synology nas.

wat hem stoort aan de meeste kasten is dat er vooraan geen usb-c aansluiting is. aan de kast die ik voorstel is 1 zo'n aansluiting, net als bij de meeste kasten. ook heeft deze 2 snelle type a aansluitingen zoals de jouwe. de jouwe heeft geen type c aansluiting dus dat gaat hij zeker niet willen. als er midi kasten zijn met vooraan meerdere type c aansluitingen dan wil ik dit zeker graag horen.

voor zover ik weet gaat hij iedere woensdagavond opleiding volgen en dit al jaren dus dat zit wel goed.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is er een reden om voor Photoshop een aparte grafische kaart te nemen?
Ik heb altijd al onboard video gehad en nog nooit issues gehad met grote bestanden met veel lagen in Photoshop?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik snap niet goed waarom er vooraan type C aansluitingen moeten zitten?

Het type connector zegt niks over de snelheid van de poort.
Je hebt usb 3.1, 3.2 op type A, net zoals je usb 2 op type c hebt.

De merendeel van host-aansluitingen zijn nog steeds type A, type C is minderheid. Op de toestellen die je via usb aansluit is dan type C de standaard aan het worden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Voor PS heb je niet eens een (stevige) grafische kaart nodig want PS gebruikt dat maar voor een beperkt aantal zaken en dan nog. Je zal veel meer winnen door extra geheugen en een snellere processor. Hoe groter uw bestanden, hoe meer geheugen je nodig hebt en uiteraard ook opslag en liefst een snelle dataoverdracht.

Je hebt nu al camera's van 100 MP, dan krijg je ook gigantische bestanden, zeker in PS want al die lagen bevatten weer extra info. Je kan wel alle lagen samenvoegen en de foto exporteren maar dan kan je nadien niet meer terugkeren naar uw aanpassingen. In Lightroom zit alles in een database en eigenlijk wijzig je niets aan de foto zelf. Je kan dan 10 versies van dezelfde foto bewerken en toch slaat hij maar 1 foto op... en 10 keer een bestand met aanpassingen (sidecar).

Ik heb type C op mijn moederbord maar de aansluiting zit achteraan. Ik hang daar een externe schijf aan die ik weinig meeneem. Vooraan heb ik USB-A en dat is handig. Zoals al gezegd, het is de snelheid die telt.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

hij gebruikt, zoals al gezegd, niet alleen photoshop en ik vermoed dat zijn andere (toekomstige) software wel gpu versnelling bieden. Er wordt mij hier trouwens amd aangeraden en de processor die ik voorstel heeft geen onboard gpu.

we weten beiden dat de snelheid inderdaad niet met type a of c te maken heeft maar veel van zijn kabels van zijn toestellen en laders zijn type c (aan beide kanten vd kabel) en wil liefst niet teveel kabels hebben rondslingeren.

is 64gb ram en de voorgestelde cpu's dan niet voldoende (11900K of 5900X)?? ook met de samsung m.2 pro's zit hij wel goed denk ik??

niemand feedback op het amd systeem?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik zit ook met AMD processor zonder GPU dus heb ik geopteerd voor een niet zo dure grafische kaart vermits het voor mijn werk in fotografie weinig extra voordeel biedt. Grafische kaarten zijn bovendien duur, dat geld kan je beter besteden aan opleiding of opslag.

USB-C is beter voor de toekomst maar je hebt dan minder keuze in borden en kasten of ze zijn duurder. Vraag is wat een kabel u waard is. Ik heb een drietal adapters usb-C naar USB-A gekocht voor een peulschil en daarmee vang ik het "probleem" van kabels op.

64GB is zeker voldoende, veel systemen zijn nog 8 of 16 GB, zelf heb ik 32GB genomen omdat ik mijn toestellen lang gebruik en niet graag eraan zit te prullen. If it ain't broken, don't fix it :)
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Welke grafische kaart heb je?

Opleiding volgt hij zoals gezegd iedere woensdag en dit al jaren, zelfs voor hij op pensioen ging en dat is nu toch al meer dan 10 jaar dus dat zit wel goed. Hij heeft ook een kleine fotostudio thuis dus is er echt wel mee bezig. Als ik zie hoeveel materiaal hij altijd meesleurt als hij ergens naartoe gaat dan krijg ik al spierpijn...

Opslag heeft hij dus ook al meer dan voldoende: meerdere externe hd's, meerdere samsung t7 ssd's, synology nas, ...

Qua bord en kast vind ik momenteel de keuze toch heel ruim als het over usb c vooraan gaat. het is zowat standaard nu. alleen kasten met meer dan 1 type c vooraan zijn moeilijk (niet?) te vinden. dit is voor hem nog een issue: hij had graag 2-3 type c aansluitingen vooraan ipv 1 type c en 2 type a.

Ik dacht aan de 64gb en de rtx3060ti omdat hij echt futureproof wil zijn: hij wil de kast niet opendoen in de komende jaar. niet om geheugen bij te steken en al helemaal niet om een grafische kaart te vervangen want dit is volgens hem dan een extra kost.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb een GT1030 Silent 2 GB, geen hoogvlieger maar ik game niet en ik wou vooral een stil systeem.

OK, hij kent er wel wat van dan maar opleiding blijft nodig want de mogelijkheden veranderen ook. Bovendien heb je ook wat aan de input en commentaar van anderen, zeker als ze er ook mee bezig zijn. Het is altijd moeilijker om zelf in te zien wat je fout doet :)

Die kaart zal zeker volstaan, ook voor de komende jaren. Ik veronderstel dat het ook geen gamer is.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

nee gamen doet hij zeker niet.

ik wacht toch nog op wat feedback op het voorgestelde amd systeem. ben benieuwd of dit zoveel beter is voor hem.

had net es gekeken naar threadripper 3960x systeem met bijpassend moederbord en GT 1030 kaart maar dit komt toch op een meerprijs van 350€.
heeft dit zin, nog meer cores voor zijn gebruik?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waarom ook telkens voor de duurdere opties gaan? Bij PC's betaal je altijd overdreven veel als je de laatste edities wil, ga iets lager en je krijgt veel meer in verhouding met wat je ervoor betaalt. Vermits hij niet absoluut een monsterpc nodig heeft zal dat meer dan volstaan.

Ik heb er destijds wat over opgezocht over wat PS/LR nodig hebben en effectief gebruiken. De conclusie die ik overal vond was dat veel geheugen op videokaart en heel veel cores/threads na een tijd niets meer uitmaken want de software gebruikt dat gewoon niet. Ik heb 6 cores/12threads en dat loopt meer dan vlotjes met 32 GB ram-geheugen. Met het uitgespaarde geld kan hij een hele tijd zijn abo op de software betalen of deze upgraden, dat zal hem meer opleveren dan nog een seconde of 2 snelheidswinst.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

daarom ook mijn originele voorstel van die 11900K. de 12 serie komt binnenkort uit dus het is al niet meer de nieuwste dan.
daarom dus de vraag naar wat men vindt van het amd systeem of zelfs het threadripper systeem. amd wordt hier soms aangehaald maar ik vraag me nog altijd af of deze dan wel beter is want de totale prijs blijft zowat hetzelfde.

ter vergelijking: ik testte hier wat software van hem op mijn i7 8700K, 32gb ram en gtx1060 en dat was voor hem beter dan zijn laptop maar hij zag het toch graag sneller.

budget voor software/cursussen en hardware zijn 2 heel aparte zaken voor hem.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb mijn PC nu bijna een jaar en toen was de keuze Intel vs AMD een nobrainer, de resultaten waren veel beter in het voordeel van AMD. Ik heb daarbij uiteraard het meest gekeken naar software als PS/LR. AMD was daar soms tot 20% beter, dat is al iets.

Ondertussen volg ik het minder en kan de situatie anders zijn. Er zitten hier wel enkele kenners van Intel/AMD die u daar meer over kunnen vertellen.

Je kan al veel afleiden uit benchmarks waar men diverse processors rangschikt naargelang value for money, die bestaan ook per gebruik en fotografie is soms ook een categorie.

Ik denk ook niet dat deze persoon absoluut de grootste wil hebben of pochen met een aquarium met kermisverlichting :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

De nieuwe 12th gen doet het prima... https://tweakers.net/nieuws/187990/spec ... ijnen.html

De vraag is echter steeds... wanneer kan je hem thuis op je bureau hebben staan (ik wacht al lang op de NUC 11th gen Enthousiast).
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Dit zou 'm dus moeten worden:
AMD Ryzen 9 5900X
Scythe Mugen 5 PCGH Edition + Arctic Silver 5 compound koelpasta
Asus ROG STRIX X570-E GAMING
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x32GB 3200Mhz
Asus GeForce RTX 3060 Ti DUAL-RTX3060TI-8G-MINI-V2 Videokaart
2x Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Seasonic Focus GX-750 PSU
Fractal Design Define 7 Black/White Midi Tower

zou dit dan allemaal goed moeten samenwerken? overclocken wil hij niet doen. dus liefst ook niet teveel sleutelen in bios om iets werkend te krijgen
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Heb quasi dezelfde config als homeserver/gamestation. Kan je echt niet verkeerd mee zijn. Voor wat je nodig hebt volgens mij zware overkill, maar dan gaat die wel ff mee ja :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Let erop dat het deze zijn: https://www.gskill.com/specification/16 ... cification
en niet deze: https://www.gskill.com/specification/16 ... cification

De C16D heeft jouw mobo in z'n QVL lijst staan maar de C14D lijkt specifiek voor Intel bedoeld te zijn als ik op hun QVL lijst afga. Je bent van Intel naar AMD geswitcht dus misschien eens checken of je dat voor geheugen ook hebt nagekeken.

Waarschijnlijk werkt die C16D out-of-the-box aan 2666Mhz (SPD speed) dus enkel 3200Mhz nadat je XMP profiel aanzet of manueel de snelheid instelt. Dit zal waarschijnlijk bij andere setjes ook zo zijn, ik vermeld het gewoon maar.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

Daar had ik inderdaad op gelet. De C14D is getest op 1,45V en de C16D op 1,35V . Toen ik uitkeek naar geheugen had men mij al aangeraden om het bij 1,35V te houden als ik niet wilde overklokken. Ook had ik al gelezen dat ik gewoon het juiste profiel moest selecteren in bios en daarmee zou het moeten werken.

Bedankt voor je opmerking!
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Nee, da's niet erg. Spanning voor geheugen mag best omhoog om de timings van de fabrikant te halen als de fabrikant dat zelf voorschrijft.

Een kit van PC3200CL14 zijn hoogstwaarschijnlijk Samsung B-die geheugenchips, een match made in heaven voor AMD Ryzen, want die snoept van snelle RAM met strakke timings! Als alternatief zijn er kits zoals PC3600CL16 met Micron Rev. E geheugenchips, da's de tweede beste keus icm AMD Ryzen: timings kunnen niet zó strak als Samsung B-die, maar best dichtbij, en zeker met hoge kloksnelheid.

Dus in het kort: PC3200 CL14 is hoogstwaarschijnlijk Samsung B-die en mag zeker met AMD gecombineerd worden, het is zelfs de beste combi die er is.
Als alternatief is PC3600 CL16 de tweede beste keuze, indien het gaat over Micron Rev. E.

Uiteindelijk is PC3200 CL16 ook prima, gewoon niet zo bloedsnel. Gaat enkele procenten schelen. Maar als het op de totaalprijs van het systeem ook enkele procenten kan uitsparen is het zeker geen slechte keuze.
Gebruikersavatar
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 848
Lid geworden op: 08 feb 2006, 17:10
Locatie: Borgloon
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 33 keer

de term "B-die" was ik al regelmatig tegengekomen maar ik snap niet goed wat dit betekent...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

B-Die is Samsungs description for ICs with 8GB.
E-Die is Samsungs description for ICs with 4GB.

thats all.

So:
having 16GB (2x8GB) with B-Die means you have 2 Sticks with a Single 8GB IC on it (Single Rank)
having 16GB (2x8GB) with E-Die means you have 2 Sticks with two 4GB IC's each (Dual Rank)
Bron : https://linustechtips.com/topic/821616- ... -die-mean/
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Het enige dat je van B-die moet weten is dat die chips (mits voldoende voltage, maar da's absoluut niet erg of zo) zeer snelle timings aankunnen, wat helpt om de algemene ervaring te versnellen en dus te verbeteren.
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2755
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 142 keer
Contacteer:

En de hele discussie tussen single en dual rank en banks [emoji3]

Ik wil echt eens een testje met het verschillende geheugen. Ben er zeker van dat 99,9% dat niet zal merken.
Zelfde met die SSD’s.. geen kat die het verschil merkt tenzij ze naar benches kijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
TeLugo
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 sep 2021, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 2 keer

Uiteraard is het verschil minimaal en niet merkbaar in gebruik, maar sommige mensen gaan nu eenmaal op in kunstmatige benchmarks

Ieder zijn hobby :beerchug:
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”