CCatalyst schreef:heist_175 schreef:We moeten net wég van die buitenlandse afhankelijkheid. Meer wind en zon zullen ons daarbij helpen.
Helaas is dat - zoals ondertussen al voldoende aangehaald - niet mogelijk. De voorbije zomer rangschikte zichzelf in de top van de meest sombere en windkalme zomers. Een hoogst ongebruikelijke zomer, maar zoiets kan dus nog altijd.
Het kan wel, maar blijkbaar wilt de gevestigde orde (politici) liever dat de bevolking de euro's naar Poetin zijn bankrekening overschrijft, eerder dan het net te versterken en burgers te stimuleren eigen productie op te zetten.
Met die 2 miljard die we nu extra aan Poetin geven, hadden we zowat heel Vlaanderen vol PV's kunnen leggen. Zeg dus niet dat het niet kan. Het kan wél.
Ook in een kwakkelzomer.
heist_175 schreef:Want als morgen Kazachstan geen nuke-staven meer levert, hebben we de poppen ook aan het dansen.
Nee, want er is Canada, dat overigens ook nu onze Uranium levert.
Dat wil je uzelf wijsmaken, terwijl
1/ niemand kan/mag/durft zeggen waar "onze" nucleaire brandstof vandaan komt
2/ Kazachstan zowat 50% van de markt in handen heeft en meer dan 80% van de uranium ontginning gebeurt in landen met bedenkelijke reputatie, weinig kans dus dat de BE markt voorzien wordt via/door die <20% "brave/eerlijke" landen. Anders kan je net zo goed beweren dat ons gas uit Canada komt (ook netto exporteur)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... as_exports
heist_175 schreef:De energie van mijn PV's, daar kan geen Poetin iets tegen doen, tot spijt van wie 't benijdt.
Leuk voor jou. En wat voor huurders die zelf de keuze niet kunnen maken om zo'n zaken te installeren, en vaak ook niet veel keuze hebben op de huurmarkt dus niet zomaar kunnen veranderen?
Met 72% van de huishoudens als eigenaar van de eigen woning (
bron) zouden we al héél ver raken als al die woningen semi zelfvoorzienend worden.
Gek dat "de armen" altijd boven worden gehaald door partijen die er verder geen zak om geven.
Maar ten gronde: het is al langer duidelijk, maar diezelfde partijen geven er geen zak om dus verandert het niet, dat er véél meer sociale woningbouw nodig is. Dan los je meteen heel wat problemen op: huisjesmelkerij, energie-armoede, ...
Maar zoals bekend is dat geen prioriteit, tot het als argument tégen groene/duurzame energie kan gebruikt worden, en steekt de Vlaamse regering de energie (pun intended) liever in het privatiseren van de zorg
.
Maar dus, ook hier: er zijn oplossingen. Met de 2 miljard die we nu
aan Poetin aan het democratische Canada geven (als je dat graag wil geloven), hadden we toch al heel wat kunnen realiseren: sociale woningbouw, premies voor PV, ...
PS: in BE betrekken we nu 3-4% van ons gas uit Rusland
Ordon schreef:Intussen betalen we alvast de prijs, een stevig verhoogde prijs...
Zoals ik hierboven schreef zijn er wél andere keuzes mogelijk. "
TINA" geeft vooral de beperkingen weer van hij/zij die de uitspraken doet, maar niet noodzakelijk van de realiteit.
Mijn energierekening zal, door een PV+batterij installatie, dit jaar niet met 11% stijgen door de kortzichtigheid in ons energiebeleid, gecombineerd met de stijgende prijs van het gas, maar zal integendeel met 75% dalen. Niets TINA, gewoon eigen keuzes maken.
Mijn gasrekening is niet "gemiddeld €1000" (gebaseerd op 23MWh bij een gemiddeld gezin), maar ligt op €300 (voor de gasstijging, het zal €600 zijn met de gasstijging) en ik zal dus ook geen €600 extra moeten betalen aan "het buitenland". Ik geef mijn geld liever aan CO2-arme/loze varianten van verwarming, die de lokale economie ten goede komen (zie ook
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=110&t=61318-. Niets TINA dus, gewoon eigen keuzes maken.
"Toevallig" leiden die keuzes tot een lagere factuur, een lagere afhankelijkheid van het buitenland én het niet verder stimuleren van achterlijk geopolitiek gedrag van autoritaire regimes.
3 keer gewonnen