Connection drops na vervanging modem only

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
vincentjanv
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2018, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Hi folks,


met ons bedrijf hebben we al lang een modem-only, welke ze onlangs vervangen hebben op de vraag van Telenet naar het laatste model (degene met bridging etc).
Nu hebben wij heel vaak connection drops, wat te merken is aan video meetings, VoIP toestellen die (de)registreren etc. Dit is ook via ons LAN-netwerk. De modem is gebridged aan onze Ubiquiti Edgerouter met statisch IP. We hebben deze zelfs al vervangen want daarvoor was het een security gateway PRO van Ubiquiti. Achter de EdgeRouter is het een flat netwerk. met enkel nog een Ubiquiti switch ertussen (ook al vervangen to be sure).

Telenet is al 2x langs geweest en een zeker kennisvolle technieker gestuurd, echter zien zij niets langs hun kant. Alles is goed, ook de bekabeling etc. Wij hebben langs onze kant alle hardware reeds vervangen zonder soelaas. Helaas is het vorige modem model niet meer beschikbaar anders zouden we dat meteen gedaan hebben.
Nog mensen die iets gelijkaardigs meemaken?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Ja, blijven volhouden en telenet lastig vallen :)
Als je een echt business abo hebt, moeten ze de modem remote kunnen uitlezen.

Wat je kan proberen is om rechtstreeks een toestel aan de modem te hangen en zo enkele tests te doen. Indien er dan nog een probleem is, weet je dat het aan de TN kant ligt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

StarWing schreef:Wat je kan proberen is om rechtstreeks een toestel aan de modem te hangen en zo enkele tests te doen. Indien er dan nog een probleem is, weet je dat het aan de TN kant ligt.
Inderdaad, maar ...
een echte simulatie zal je pas kunnen doen als je de "test PC" ook in de bridge zet ...
Voor een abbo met vast IP zou dat willen zeggen:
  1. het MAC adres van de test PC in de Mac passtrough (ipv4 bridge) ingeven.
  2. het vast IP ook toekennen aan het MAC adres van de test PC.
Dat laatste niet echt nodig, maar dan krijg je op de test PC een (ander) dynamisch publiek IP.
... tenzij je het (WAN) MAC adres van de Ubiquiti Edgerouter kan clonen naar de netwerkkaart van de test PC.
vincentjanv schreef:Nu hebben wij heel vaak connection drops, wat te merken is aan video meetings, VoIP toestellen die (de)registreren etc. Dit is ook via ons LAN-netwerk. De modem is gebridged aan onze Ubiquiti Edgerouter met statisch IP.
Connection drops op IPv4 of IPv6 of beide?
Kan ook een hint zijn richting oorzaak/oplossing ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Hangt er ook vanaf of je een echt business abo hebt met fixed IP's etc, of een "opgewaardeerd" consumenten abo'ke
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat is verschil dan tussen een "echt business abo hebt met fixed IP's" of een "opgewaardeerd" consumenten abo'ke (waar je een fixed IP kan aanvragen/instellen via "Mijn Telenet" ?
Ik bedoel in relatie met het probleem van de TS?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
vincentjanv
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2018, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Thanks voor alle reacties alvast.

Wij hebben een echt business abbo met de speedboost optie. Men heeft opnieuw een technieker gestuurd vorige week (wel heel capabele man die wist waarover hij sprak), en die had al met zijn 'overste' geregeld dat ze een modem flash gingen doen, wat het in feite een modem-only terug werd. Dit werd remote door zijn overste doorgevoerd. Hij gaf zelf aan dat met die bridging er vaak problemen zijn en deze update maakte de modem dus 'dommer' maar in feite meer geschikter. Voordien hadden we ook een PC rechtstreeks aan de modem gehangen (en kreeg dus een intern IP) maar deze ervaarde ook om de paar minuten serieuze packet loss (ping naar 8.8.8.8 en onze voip centrale). Wat dus duidelijk iets aangeeft vanaf de modem als probleem.

HELAAS pindakaas was het 2 uur na deze flash weer raak: enorme uitvallen, video calls die bleven hangen, voip telefoons die her-registreren etc...
Zal nog eens terugbellen en nieuwe afspraak maken, hopelijk nu met een modem swap...
LoewieKatorz
Plus Member
Plus Member
Berichten: 198
Lid geworden op: 17 nov 2011, 11:57
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 17 keer

Als je een business-abonnement hebt, kan je ook beroep doen van de business helpdesk en indien nodig laten opvolgen/escaleren door een business 'account' manager.

Een vriend van me had eens een serieus probleem en was prima opgevolgd/opgelost door de business afdeling.

PS: Een ping-test dien je altijd zo dicht mogelijk bij (binnen) de ISP uit te voeren (via gateway, ISP DNS) en niet Google DNS, want kan zijn dat een test met een derde partij niet representatief is en aan andere factoren kan liggen.

Als de modem problemen geeft, kan dit ook aan de Telenet bekabeling, modem voeding of eigen electriciteitsnetwerk liggen.
Al eens geprobeerd met een ander stopcontact of met een UPS ertussen?
Voeding van de modem eens vervangen?

Al eens een lange pinglogging uitgevoerd en een rode draad gevonden?

Wat is werkingstemperatuur van de modem? Misschien in een te warme ruimte?
StarWing
Premium Member
Premium Member
Berichten: 723
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 65 keer

Als je echt een business abo hebt, moet de business helpdesk engineer remote op je modem kunnen zien of er drops of packet loss is.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

vincentjanv schreef:...een modem flash gingen doen, wat het in feite een modem-only terug werd...
Hm interessant.. welk merk en type nummer is de modem momenteel, die dus geflasht werd?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sommige techniekers gaan waarschijnlijk hun boekje te buiten, en worden dan teruggefloten??

Enkele weken geleden bij een businessklant, na vele telefoontjes, kunnen gedaan krijgen dat we 3 publieke IPv4 adressen kregen (E-router aangepast met bridging op 3 MAC adressen van de aangesloten toestellen) :-D .

Jammer heeft de pret niet lang geduurd.
's anderendaags telefoontje van Telenet dat ze de wijziging terug ongedaan maken (zelfs met dreiging tot afsluiten). Order van hogerhand.

Maar dit bewijst toch dat het technisch mogelijk is meerdere MAC adressen toe te voegen in de MAC passtrough lijst.
Gezien dit dezelfde lijst is waar de MAC adressen van de aangesloten digicorders in gezet wordt :wink:
Alleen via "Mijn Telenet" kan je maar één toestel in de bridge zetten.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

Persoonlijk troubleshoot ik dit zo:
- Ik zet een laptop net achter de modem only (die dan een public dynamisch IP address ontvangt). Die laptop is speciaal een testlaptop. Uiteraard wel een deftige: 8GB RAM/i5 processor, SSD erin en eventueel een clean windows install. Uiteraard via UTP aangesloten op de modem.
- https://www.nirsoft.net/utils/multiple_ping_tool.html > daar zet ik meerdere te pingen IP's in: 8.8.8.8, een IP dicht in het TN netwerk (tracert kan je dat wel achterhalen), en eventueel een ping naar een ander IP (iets van Amazon/Azure ofzo dat replied).
- Ik laat het Nirsoft tool pingen om de 5seconden, met een timeout op 500ms (als het meer dan 500ms is, is het voor mij echt onaanvaardbaar).
- Wanneer onmogelijk is om hem een public IP te laten bekomen (soms is dat in bepaalde netwerksetups moeilijker), draai ik er nog een 3-tal IP's bij in in het private LAN van betrokkene/klant. Zo kan ik beter zien of er packet loss intern is of extern.

Ik laat dit 48u tot 72u draaien. Dat tool plot mooi uit hoeveel % packet loss je hebt op welk IP, wat de min latency was en de max latency.
Een latency van 1,5% à 2% is soms normaal > boven de 4% wordt écht wel problematisch.

Er zijn zeker non GUI tools die min of meer hetzelfde doen, maar ik doe het met dat tool (ben minder goed met al die command line tools, zal wel aan luiheid liggen :lol: ).
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

philippe_d schreef:...zelfs met dreiging tot afsluiten...
Als ik dat zou voorhebben zeg ik gewoon tegen hun: doe maar, dat kost jullie dan xx euro per maand en dan ben ik ineens weg van een betuttelende provider !!
cyberbozzo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 727
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 25 keer

splinterbyte schreef: Als ik dat zou voorhebben zeg ik gewoon tegen hun: doe maar, dat kost jullie dan xx euro per maand en dan ben ik ineens weg van een betuttelende provider !!
Denk je écht dat ze daarmee inzitten?
Quote van een key account manager van Telenet: 'die BFN240 die jullie hebben hé, dat is een productje voor een bakkerke of een beenhouwerke hé, stap over naar CFN, indien je dan nog het probleem hebt, mag je kosteloos opzeggen, dat zet ik je op papier.'

Helaas is opzeggen niet voor iedereen zo eenvoudig: IPSEC tunnels die terminated zijn op het toegewezen public IP, verker dat binnenkomt in een DMZ zone op een specifiek fixed IP van TN, enzovoorts. Een engineer inhuren die zulke dingen optimaal kan begeleiden: 85 EUR/uur (minimum), tja.
Het werkt niet alllemaal zoals het bij ons thuis werkt natuurlijk.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Het is niet voor niets dat ze een dienst opzeggingen en klachten hebben, die de klant toch wil behouden met commerciele gestes...

Natuurlijk willen ze je naar een hoger abbo trekken, en reclame maken dat je nog steeds weg kan dan, dat geeft een gevoel dat je niet voor lange tijd binding verplichting hebt dan.
BFN240 is trouwens een verouderd product ook.

Er bestaan ook andere ISPs die 1 of meerdere static IPs aanbieden.

Maar ja, als je al aan een specifiek IP vasthangt en migreren technisch niet voor jou bestemd is, dan moet je idd het kostenplaatje bekijken...
vincentjanv
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2018, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Het is het laatste model welke we gekregen hadden (zonder wifi) , uiteraard niet die met de ventilator want die kan niet in bridge modus.

Normaal doen ze het flashen voor grotere bedrijven etc, maar wij zijn wel een grotere groep (Road21) met een dedicated senior account manager die wel goed zijn best doet..

De tests die ik deed was met de network engineering toolkit van Solarwinds, niet het beste maar zeker afdoende voor deze use case. De laptop was ook recente i5 met 8gb RAM. clean install met enkel de toolsuite op... Vandaag nog eens bellen se.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

ja maar is het een CV8560E of iets anders ?
vincentjanv
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2018, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

splinterbyte schreef:ja maar is het een CV8560E of iets anders ?
Yes, deze is het.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1263
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Zuiderkempen
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

Ah, dat wil dan zeggen dat deze nog steeds geflasht is naar modem-only en jullie dus gewoon meerdere routers er achter kunnen zetten die elks een public IP krijgen, zonder een mac address in te stellen op de telenet website ?
Als dat zo is, dan kan je met een 2de router ook pingtesten en zien of die ook dan hiccups krijgt tegelijk met de andere.
vincentjanv
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 okt 2018, 13:49
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

splinterbyte schreef:Ah, dat wil dan zeggen dat deze nog steeds geflasht is naar modem-only en jullie dus gewoon meerdere routers er achter kunnen zetten die elks een public IP krijgen, zonder een mac address in te stellen op de telenet website ?
Als dat zo is, dan kan je met een 2de router ook pingtesten en zien of die ook dan hiccups krijgt tegelijk met de andere.
Yes, in die zin zeiden ze dit: er kunnen nu wel max 2 apparaten/routers meer een public IP krijgen. Via de standaard statische ipv4 config per mac bleef onze eigen router het extern IP behouden. Er kan dus nog 1 ander apparaat met een ander random ipv4 gekoppeld worden.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”