Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je snapt er echt geen hol van...

Ik zie hier nergens kritiek op mijn manier van opvoeden, dus hoe zou ik dit dan niet kunnen aanvaarden?

Ik kom zelf uit een nest met 4 kinderen, dus het deel-gegeven is me absoluut gekend. Maar dat heeft echt niks 0,0 te maken met het "ouder-zijn". Daar gaat het me om. Dat is iets wat jij in de verste verte niet kan weten. Allemaal niet erg uiteraard, kinderen krijgen zou geen evidentie moeten zijn, maar een bewuste keuze. Dat zou veel miserie voorkomen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waarom reageer je als door een wesp gestoken als je totaal niet betrokken bent? Mijn opinie was niet gericht op iemand persoonlijk maar een algemene bedenking.

Het deel-gegeven is maar één voorbeeld van hoe opvoeding meespeelt in latere houding tov geld. Wie leert delen als kind zal later minder problemen hebben met het feit dat er later moet gedeeld worden. Om dat principe te snappen moet je helemaal geen kinderen hebben.

Als iemand bang is van mijn hond dan ga ik niet reageren dat betrokkene er geen hol van snapt als hijzelf geen hond heeft. Mag iemand die niet zelfstandig is nog iets over een zelfstandige zeggen, mag een man iets over een vrouw zeggen?

Nogmaals, NERGENS beweer ik een opvoedkundig expert te zijn, ik verwijs enkel naar eigen ervaringen en met het verschil dat ik en sommige andere UB-ers hier zien bij bepaalde ouders. MAG DAT NOG? Dat opvoeden niet eenvoudig is, is de discussie niet, daar zijn we het zelfs over eens. Jij wil gewoon een groep monddood maken met een dooddoener omdat je blijkbaar niet tegen opmerkingen kan die mensen met kinderen OOK al gemaakt hebben.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Bwa, ge hadt onlangs beweerd dat [alle] ouders hun kinderen rotverwennen en niet hun verantwoordelijkheid nemen, en dat deedt ge als niet-ouder. En nu is het surprisedpickachu.jpg? Alleej joenges :-D

Het was een slechte opmerking van u, want ge hebt onterecht in uw frustratie over [sommige] ouders gegalspuwd over alle ouders. Ja, ik heb gelezen dat dat niet uw bedoeling was, maar helaas lezen we uw tekst en niet uw bedoelingen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Het was een slechte opmerking van u, want ge hebt onterecht in uw frustratie over [sommige] ouders gegalspuwd over alle ouders. Ja, ik heb gelezen dat dat niet uw bedoeling was, maar helaas lezen we uw tekst en niet uw bedoelingen.
Als je zelf vindt dat je niet tot die categorie (van ouders in dit geval) hoort dan hoef je je toch niet aangesproken te voelen ?

Tegenwoordig hebben we precies allemaal lange tenen en moeten we constant fluwelen handschoenen dragen.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

DarkV schreef:Tegenwoordig hebben we precies allemaal lange tenen en moeten we constant fluwelen handschoenen dragen.
Tegenwoordig hebben we precies maar 2 groepen mensen (en de zwijgzame massa): de mensen uit jouw quote en de moraalridders zoals Dizzy, die het allemaal eens gaan zeggen en uitleggen en over alles hun mening hebben, die zeker en vast de juiste is, zonder ervaringsdeskundige te zijn.

Dikwijls heb je ook nog een mix van deze 2 groepen: moraalridders die zelf snel op hun tenen getrapt zijn. :beerchug:
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Kinders opvoeden is

1. Een levenswerk
2. Absoluut niet simpel of evident of makkelijk
3. De hele tijd te horen krijgen van mensen zonder kinders dat gij uw kindergeld en ouderschapsverlof niet verdient want het is uw eigen keuze dus waarom zouden zij moeten helpen, én dat ouders zo veel vakantie krijgen en zo veel thuis zijn

Dus als iemand effe komt zeggen dat de algemene ouder het totaal slecht doet, heb ik best sympathie voor de mens die daar gepikeerd op reageert. Wat de f*** zelfs eh.

You really know nothing, Jon Snow.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

JamesEarlGray schreef:Dus als iemand effe komt zeggen dat de algemene ouder het totaal slecht doet, heb ik best sympathie voor de mens die daar gepikeerd op reageert. Wat de f*** zelfs eh.
Lig jij dan echt wakker van iets waartoe je je niet aangesproken voelt... of toch ?

En nee, kinderen opvoeden is niet eenvoudig (al is het vanaf de zijlijn altijd eenvoudiger, daar speelt heel wat minder emotie mee) maar als je van mening bent dat je je best doet... wat maakt het dan uit dat iemand anders daar een andere mening over heeft, dan gaat het tocht niet over jou ? Het is toch jou schuld niet dat die persoon aan het veralgemenen is ?
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb altijd geleerd om in de pompbak te schieten. :beerchug:
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

JamesEarlGray schreef: Dus als iemand effe komt zeggen dat de algemene ouder het totaal slecht doet, heb ik best sympathie voor de mens die daar gepikeerd op reageert. Wat de f*** zelfs eh..
zegt toch niemand?
het ging om kinderen aanleren om met geld om te gaan
je ziet dat heel veel kinderen dat niet/onvoldoende aangeleerd krijgen en dat betalen die dan later cash

de vraag is nu wiens taak dat is? school of ouders?
Dat een school weigert prijslijsten uit te hangen is niet correct maar na 14 dagen zouden de kinderen wel al moeten weten hoeveel alles kost
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

1207 schreef:zegt toch niemand?
Er werd dit gezegd:
Niet alles moet men op school leren, ouders mogen ook iets aanleren. Doe een vakantiejob en er is geen betere manier om de waarde van geld te kennen. Maar ja, de kinderen rot verwennen en de schuld op de scholen steken is gemakkelijker.
Dus het is wel gezegd:

- ouders verwennen hun kinderen rot
- ouders steken de schuld op de scholen

Ik ben ouder maar ik doe dat niet (naar ik meen), dus ik voel mij uiteraard aangesproken in deze onterechte beschuldiging.

Edit: ik besef dat ik nu pak op een zeer klein deel van een grotere (reeks van) reactie(s), maar het is puur om te illustreren vanwaar dat ongenoegen komt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

JamesEarlGray schreef:Dus als iemand effe komt zeggen dat de algemene ouder het totaal slecht doet, heb ik best sympathie voor de mens die daar gepikeerd op reageert. Wat de f*** zelfs eh.
Ik ben zelf ouder en nee, het is niet altijd simpel.
Maar ja, ik zie "gekke dingen" gebeuren bij andere ouders.
Dus ja, ik vond de post van "Dizzy" niet zo slecht. Opvoeding rond geld is voor de ouders, niet voor de school. En heel wat ouders verwennen hun kinderen buitensporig.
Ik voel me door die post niet in het minst aangesproken, laat staan beledigd :).
JamesEarlGray schreef:
1207 schreef:zegt toch niemand?
Er werd dit gezegd:
Niet alles moet men op school leren, ouders mogen ook iets aanleren. Doe een vakantiejob en er is geen betere manier om de waarde van geld te kennen. Maar ja, de kinderen rot verwennen en de schuld op de scholen steken is gemakkelijker.
Dus het is wel gezegd:

- ouders verwennen hun kinderen rot
- ouders steken de schuld op de scholen

Ik ben ouder maar ik doe dat niet (naar ik meen), dus ik voel mij uiteraard aangesproken in deze onterechte beschuldiging.

Edit: ik besef dat ik nu pak op een zeer klein deel van een grotere (reeks van) reactie(s), maar het is puur om te illustreren vanwaar dat ongenoegen komt.
Euhm ja.
Wat er staat lijkt me correct.
Er zijn heel wat ouders die het veel makkelijker vinden om hun kind(eren) te verwennen dan om hen grenzen aan te leren.

Peter Adriaenssens, als ouder zijnde u* niet onbekend, geeft dat zelf aan als een belangrijke reden van ontsporen tijdens pubertijd en ook later nog. Het ontbreken van grenzen tijdens het opgroeien.
https://www.lannoo.be/nl/producten/peda ... roeiproces
https://www.lannoo.be/nl/laat-ze-niet-schieten
* GEEN PANIEK! Ik viseer u niet, het gaat meer in het algemeen over "de ouders"

Dus, tussen alle langtenen en calimero's door: ja, het helpt kinderen enorm door hen niet zomaar alles te geven en vooral om duidelijke grenzen te stellen. Uw kinderen en bij uitbreiding de ganse maatschappij, zullen u er later dankbaar voor zijn.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

JamesEarlGray schreef:Kinders opvoeden is

1. Een levenswerk
2. Absoluut niet simpel of evident of makkelijk
3. De hele tijd te horen krijgen van mensen zonder kinders dat gij uw kindergeld en ouderschapsverlof niet verdient want het is uw eigen keuze dus waarom zouden zij moeten helpen, én dat ouders zo veel vakantie krijgen en zo veel thuis zijn

Dus als iemand effe komt zeggen dat de algemene ouder het totaal slecht doet, heb ik best sympathie voor de mens die daar gepikeerd op reageert. Wat de f*** zelfs eh.
Dat kinderen opvoeden belangrijk is EN helemaal niet gemakkelijk heb ik al -tig keer herhaald. Dat is dus compleet naast de discussie hier. Een misverstand is opgelost als je het verduidelijkt... tenzij je het niet wil oplossen.

Dat het moeilijk is en dat SOMMIGE ouders fouten maken daarbij is echter evident, nobody is perfect. Dat men dat blijkbaar niet eens mag zeggen, zegt genoeg over de langtenen bij SOMMIGE ouders.

De "hele tijd te horen krijgen" is dus wel erg gerokken aan het feit dat ik één keer, onbedoeld dan nog, de indruk zou kunnen gewekt hebben bij enkelen dat ik alle ouders als slecht zou bestempelen. Niet alleen is dat een erg selectieve lezing van maar 1 regel uit de discussie maar ook een complete negatie van al wat ik hier al gepost heb, inclusief een rechtzetting van deze foutieve interpretatie. Wie mij kent weet dat ik al -tig maal gereageerd heb tegen veralgemeningen in zoveel discussies. Ik heb dan ook de stelligste indruk dat men dooddoeners gebruikt om een opmerking dood te doen.

Waarom moet de opmerking dat men kindergeld en ouderschapsgeld niet zou verdienen? Waar haal je de vermelding "totaal slecht doen"? Wie heeft dat hier al gezegd? Ik betaal ook voor kindergeld en heb daar GEEN probleem mee voor alle duidelijkheid noch ben ik van mening dat ouders het totaal slecht doen. De grote meerderheid heeft het beste voor met de kinderen maar dat betekent niet dat er geen fouten gemaakt kunnen worden of dat daar opmerkingen bij kunnen gemaakt worden.

Opnieuw, ook ouders hebben deze opmerking al gemaakt. Zijn zij dan slechte ouders of niet bekwaam om op te voeden? Er is gewoon heel veel variatie in opvoeding en sommige ouders wensen geen commentaar op hun keuzes maar dat maakt de opmerkingen daarom nog niet fout.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy, ik denk dat onze meningen niet ver uiteen liggen hoor.

Het enige wat ik wilde duidelijk maken is dat je als niet-ouder gewoon geen benul hebt wat het is om ouder te zijn.

Dat is geen waardeoordeel, dat is gewoon een mededeling en vaststelling.

Ik (en velen met mij) vond die stap ontelbare keren groter dan de stap naar het middelbaar, de stap naar een vaste relatie, de stap naar samenwonen,... Alles staat plots op zijn kop.

Vandaar dat ik er altijd mijn bedenkingen mee heb als mensen zonder kinderen komen zeggen dat ouders iets verkeerd doen of fout aanpakken.
Ik voelde me niet aangesproken in mijn kunnen/falen als papa.
Ik zeg gewoon: onthoud je van dit thema, want je weet echt niet waarover je spreekt.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Cadsite, dat begrijp ik volledig. Ik heb me dan ook nooit als opvoeddeskundige gepresenteerd noch heb ik die ambitie.

Ik ben het echter niet eens dat men als niet-ouder geen opmerking over problemen bij opvoeding kan/mag maken. Het leren van basisvaardigheden zoals omgaan met geld is belangrijk en een taak van vooral de ouders. Ik ben er zeker van dat heel wat ouders het niet zouden appreciëren mocht de school zich bemoeien met het bestedingspatroon van de kids. Voor mij is het om die reden en omdat men er best zo vroeg mogelijk mee begint zaak dat de ouders dit moeten aanleren. Sommige ouders bevestigen deze mening.

Waar mijn opmerking over ging en waar ik me aan stoorde was dat sommigen naar de school verwezen terwijl men net de rol van de scholen in de opvoeding is gaan terugschroeven. Vroeger mocht de leraar veel meer en werd dat door meer ouders ook meer aanvaard. Als een leraar nu niet goed oplet staan er boze ouders voor de deur die om ontslag vragen. De uitdrukking "mijn kind, schoon kind" is bekend en een voorbeeld hiervan. Ik begrijp volledig dat opvoeden deels emotioneel is en dat zelfs hormonen meespelen in dat proces. Daarom is het net goed dat er ook mensen van buitenaf opmerkingen kunnen/mogen geven want soms is men er zelfs TE nauw bij betrokken en ziet men door de bomen het bos niet meer.

De discussie is nu niet meer over OF omgaan met geld een belangrijke vaardigheid is... maar wie dat mag zeggen :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Ik zeg gewoon: onthoud je van dit thema, want je weet echt niet waarover je spreekt.
Daar ben ik het zeker mee eens.

Ik heb ook veel gedacht als ik nog geen kinderen had: jamaar, ik zou dit zo of zo aanpakken en bij mij zou het geen waar zijn, tot je er zelf hebt...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Nob schreef:
cadsite schreef:Ik zeg gewoon: onthoud je van dit thema, want je weet echt niet waarover je spreekt.
Daar ben ik het zeker mee eens.

Ik heb ook veel gedacht als ik nog geen kinderen had: jamaar, ik zou dit zo of zo aanpakken en bij mij zou het geen waar zijn, tot je er zelf hebt...
Juist, en dat ging over met geld omgaan?
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Met geld omgaan is toch ook een vorm van iets aanpakken, neen?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Nob schreef: Ik heb ook veel gedacht als ik nog geen kinderen had: jamaar, ik zou dit zo of zo aanpakken en bij mij zou het geen waar zijn, tot je er zelf hebt...
als niet-ouder heb ik wel het recht naar het afgeleverde product te kijken op bepaalde leeftijden (om het heel economisch uit te drukken)
dan zie je heel vaak dingen die de wenkbrauwen doen fronsen (om eht zacht uit te drukken).

bv
boertige jobstudenten is, hoe jammer ook, iets dat met de jaren enkel toeneemt.
net zoals jobstudenten die niet meer kunnen hoofdrekenen en zonder rekenmachientje vaker en vaker niet correct kunnen weergeven.

ik zou zeggen dat het 1e de verantwoordelijkheid vd ouders is en het 2e die vd school. Ik stel het enkel vast en waarom mag je daar niets over zeggen?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Vorig jaar een app gemaakt om een smartphone/tablet heel toegankelijk te maken voor mensen die niet echt onderlegd zijn
https://play.google.com/store/apps/deta ... seniorfoon
Vorige maand een app gemaakt voor onze oudste om tafels te oefenen op een plezante manier en ook in de play store gezet
https://play.google.com/store/apps/deta ... elsoefenen
En volgens de statistieken heeft de app om tafels te oefenen nu al meer actieve gebruikers dan mijn seniorfoon app :|
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

1207 schreef:ik zou zeggen dat het 1e de verantwoordelijkheid vd ouders is en het 2e die vd school. Ik stel het enkel vast en waarom mag je daar niets over zeggen?
Tussen vaststellen en "veroordelen" zit nog een wereld van verschil.

Dus vaststellen, sure, maar met het vingertje wijzen, is dus zoals gezegd makkelijk als je geen idee hebt waarover je praat.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Kunnen we gans deze discussie evt niet uit dit topic uit splitten? @mods?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

1207 schreef:ik zou zeggen dat het 1e de verantwoordelijkheid vd ouders is en het 2e die vd school. Ik stel het enkel vast en waarom mag je daar niets over zeggen?
Ik kan je enkel gelijk geven. Ik stel hetzelfde vast. Ook wij krijgen op 't werk studenten en afgestudeerden over de vloer.
Het is absoluut uw goed recht vast te stellen. Als je niet tevreden bent, wie ben ik om dat tegen te spreken. Sterker nog, ik volg je grotendeels.

Het verschil zit hem erin dat jij niet komt vertellen hoe dit door jou voorkomen zou zijn. Je legt bij niemand schuld, noch verwijten.
Je stelt enkel vast wat er rond jou gebeurt.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:als niet-ouder heb ik wel het recht naar het afgeleverde product te kijken op bepaalde leeftijden (om het heel economisch uit te drukken)
Natuurlijk heb je dat recht. Iemand die anderzijds beweert, dwaalt.
Of anderen uw advies/tips of zelfs oordeel moeten volgen, is hun keuze. Dat recht hebben zij dan weer.
:bdaysmile:
boertige jobstudenten is, hoe jammer ook, iets dat met de jaren enkel toeneemt.
Is dat echt toegenomen, of kan je er door uw toenemende leeftijd minder goed tegen? (cfr Aristoteles)
Ik heb ook collega's die dwepen met de "inspirational" performances van Simon Sinek. Ik krijg wel vaker schoolverlaters in mijn team. Die willen al altijd hetzelfde: meer verdienen en waardering voor wat ze doen.
net zoals jobstudenten die niet meer kunnen hoofdrekenen en zonder rekenmachientje vaker en vaker niet correct kunnen weergeven.
ik zou zeggen dat het 1e de verantwoordelijkheid vd ouders is en het 2e die vd school. Ik stel het enkel vast en waarom mag je daar niets over zeggen?
Zet dat hoofdrekenen ook maar bij de verantwoordelijkheid van de ouders.
Het zijn die ouders die partijen in het parlement stemmen die van ons onderwijs een lachertje maken. Toegegeven, niet enkel ouders mogen stemmen :).
En het zijn de ouders die mee de schoolresultaten van hun kroost opvolgen.
Mijn dochters kunnen alle maaltafels "zingen" en hoofdrekenen passen we wekelijks toe op de markt of in de winkel. Terwijl andere kinderen voor de TV uit het pakje chips of hun neus zitten te vreten.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Mensen die hun posts wipen ook al zijn er reacties gekomen erop. Verbreekt de volledige discussie. Als je niet wilt dat je content op 't internet staat, post het dan niet.

Voor mijn part mag dit volledig afgezet worden, eenmaal er mensen op gereageerd hebben.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

cadsite schreef:
1207 schreef:ik zou zeggen dat het 1e de verantwoordelijkheid vd ouders is en het 2e die vd school. Ik stel het enkel vast en waarom mag je daar niets over zeggen?
Ik kan je enkel gelijk geven. Ik stel hetzelfde vast. Ook wij krijgen op 't werk studenten en afgestudeerden over de vloer.
Het is absoluut uw goed recht vast te stellen. Als je niet tevreden bent, wie ben ik om dat tegen te spreken. Sterker nog, ik volg je grotendeels.

Het verschil zit hem erin dat jij niet komt vertellen hoe dit door jou voorkomen zou zijn. Je legt bij niemand schuld, noch verwijten.
Je stelt enkel vast wat er rond jou gebeurt.
Ten eerste zijn er ook hier vaststellingen gebeurd (gebrek aan vaardigheid om met geld om te gaan). Er zijn redenen van die vaststellingen gegeven en daarbij werd er enkel op gewezen dat één reden, de school, niet de hoofdreden kon zijn. Dan kom je vanzelf uit bij de andere reden. Deze reden werd bevestigd door andere ouders.

Waarom zou men ook geen oplossing bij een vaststelling mogen voegen? :bang:
Men is vaak bezig over zaken benoemen en dat dingen bespreekbaar moeten zijn maar over opvoeden moet blijkbaar iedereen zwijgen als je niet bij het PMS werkt en kinderen hebt. Neen, men moet uitspraken op hun inhoud beoordelen en niet over wie ze doet en wat de gezinstoestand is. Gaan we over auto's nog enkel onder garagisten praten? mogen enkel netwerkbeheerders nog iets zeggen over netwerkproblemen?

De discussie gaat niet meer over de nood om te leren omgaan met geld maar wie dat mag zeggen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Waarom zou men ook geen oplossing bij een vaststelling mogen voegen? :bang:
Voor de honderdste keer: Omdat je geen benul hebt over het onderwerp.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

cadsite schreef: Het verschil zit hem erin dat jij niet komt vertellen hoe dit door jou voorkomen zou zijn. Je legt bij niemand schuld, noch verwijten.
Je stelt enkel vast wat er rond jou gebeurt.
maar wat als ik daar slachtoffer van word?
en vanaf wanneer wordt vaststellen veroordelen? en waarom mag je niet veroordelen als je geen kinderen hebt?

dan zit je effectief op een hellend vlak dat je straks de eigenaar van een bijtende hond niet meer moogt veroordelen omdat je zelf geen hond hebt en niet weet hoe lastig een hond opvoeden is of kan zijn.

Het is nu eenmaal vaker een drogreden om mensen het zwijgen op te leggen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik wil het niet zo zwart/wit stellen.

Het is begonnen met het verwijt dat ouders (zonder enige nuance) hun kinderen verwennen en de school moet het maar oplossen.

Bon, ik ben ouder en voel me dus aangesproken, vooral omdat deze veralgemening niet klopt.

Doe, denk en zeg al wat je wilt. Kom enkel niet af dat jij het anders zou doen 'als jij in die situatie gaat staan'. Daar gaat het mij om.
Dat gaat op voor veel. Je weet niet hoe je gaat omgaan met een situatie zolang je er niet in staat.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

cadsite schreef:
Dizzy schreef:Waarom zou men ook geen oplossing bij een vaststelling mogen voegen? :bang:
Voor de honderdste keer: Omdat je geen benul hebt over het onderwerp.
Da's natuurlijk altijd gewonnen: wie iets zegt dat niet in uw kraam past kent er niks van.

Feiten zijn wat ze zijn, kinderen komen minder opgevoed uit hun jeugd, er is minder parate kennis aanwezig en er is algemeen minder fatsoen.
Je ziet het hier ook op het forum, "men" kan minder en minder zonder fouten schrijven, de dooddoener daar is dan "jamaar je weet toch wat ik wil zeggen". tja, teveel naar Samson gekeken zeker 'awel ja dat bedoel ik, Gertje'

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

cadsite schreef:Ik wil het niet zo zwart/wit stellen.
Het is begonnen met het verwijt dat ouders (zonder enige nuance) hun kinderen verwennen en de school moet het maar oplossen.
Bon, ik ben ouder en voel me dus aangesproken, vooral omdat deze veralgemening niet klopt.
.
nu weet ja natuurlijk ook dat men uiteraard niet alle moeders en vaders wereldwijd bedoelt, los vd formulering.

dat men vandaag heel veel in de nek vd school draait klopt, maar dat is dan die rolverwarring
zie je vandaag ook bij leerkrachten

scholenkoepels beslissen om alles in de privé te zoeken. het moet want... dus werken drukkerijen met een hoop onderaannemers en hebben duizenden kinderen pas in oktober/november hun boeken. De onderaannemers kunnen niet volgen.

wat mij betreft is het ook niet de taak vd leerkrachten om nu copycenter te spelen, net zoals het hun job niet is om pampers te verversen in de kleuterklas.
Laatst gewijzigd door 1207 op 27 sep 2021, 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als ouder van kinderen die thuis geschoold worden zit ik hier echt met een zak popcorn de thread te lezen ... de modder vliegt rond :-)

@Dizzy ... als je geen kinderen hebt moet je al van een gezegende leeftijd zijn (e.g. +35 ofzo) om een gestaafde mening te kunnen vormen over opvoeden imho. Als ouder zit je soms met het volgende fenomeen: 'Ik weet dat het verkeerd is, ik weet hoe ik moet reageren op zo'n situatie ... en dan toch nog het verkeerde doen omdat emoties soms het verstand overrulen' ... dat feit alleen is iets dat je pas meemaakt eens je mega/grote beslissingen moet nemen (waar opvoeding er zeker 1 in de top 3 is).

Maar doe vooral verder met de thread ... mijn mening: Scholen zijn zo ver geindustrialiseerd dat 'opvoedkunde' ver te zoeken is. Elke school zou beter een kinder psycholoog aanstellen die beschikbaar is voor de leerkrachten om zich beter te informeren. Leerkrachten zonder eigen kinderen die les moeten geven aan een bende sociopaten die tegendraads doen zonder logische reden ... tja ... :beerchug:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Joe de Mannen schreef:Voor de honderdste keer: Omdat je geen benul hebt over het onderwerp.
Da's natuurlijk altijd gewonnen: wie iets zegt dat niet in uw kraam past kent er niks van.[/quote]
Geen benul hebben van een onderwerp is iets totaal anders dan iet zeggen iets dat wel/niet in mijn kraam past.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

cadsite schreef: Geen benul hebben van een onderwerp is iets totaal anders dan iet zeggen iets dat wel/niet in mijn kraam past.
Geen benul hebben is er wel over hé :)
ik heb geen hond maar weet toch, zonder er iets van te kennen, dat je een hond best als een hod behandelt en dat die zich daar het beste bij voelt
nu zal ik en passant duizenden hondenbezitters aanvallen die hun hond als een kind behandelen en constant verwennen (met allerlei gedragsstoornissen tot gevolg.

Jouw kinderen zijn voor jou uniek, logisch
maar het blijven gewoon kinderen zoals er op deze moment honderdduizenden in Belgie in een klas zitten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dus je kan pas van iets een benul hebben als je zelf in de situatie zit? :roll:
Slecht nieuws voor artsen op de kankerafdeling.

Ik begrijp dat je pas echt weet hoe je reageert op een crisissituatie als je erin zit maar leren omgaan met geld vind ik geen crisissituatie, dat lijkt me gezond verstand. Niet leren omgaan met geld zal gegarandeerd tot crisissen leiden. Dat sommigen meer problemen hebben om neen te zeggen of streng te zijn is logisch maar is dat de fout van degenen die vaststellen dat dit soms problemen kan opleveren op latere leeftijd? Ik heb ook nergens gezegd wat ik zou doen want dat is niet eens terzake, ik heb enkel mijn eigen ervaringen bij mij thuis en bij mijn ouders aangehaald om aan te tonen dat er meer mogelijkheden zijn, blijkbaar is dat al teveel.

Hoe kan men dan kinderen toevertrouwen aan leraars zonder kinderen? Die hebben er toch geen flauw benul van! Babysitters zouden dan best zwanger raken voor ze hun eerste opdracht aannemen want ze hebben immers geen benul :roll:

Neen, mensen hebben brede ervaringen en zoals iemand aanhaalde ben ik ook geen twintiger die hier iets vrijblijvends kom verkondigen. Ik heb er geen problemen met kinderen en ook niet met het feit dat ouders vrij zijn om te kiezen hoe ze hun kinderen opvoeden. Als de resultaten van die opvoeding echter bepaalde gevolgen heeft mag IEDEREEN daar zijn gedacht over hebben. Nogmaals, het zou moeten gaan over de inhoud maar men verliest de discussie omdat men het op de persoon speelt.

Men blijft negeren dat ook ouders hier exact dezelfde mening hebben, zijn dat dan ouders zonder benul van opvoeden :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Dizzy schreef:Dat het moeilijk is en dat SOMMIGE ouders fouten maken daarbij is echter evident, nobody is perfect. Dat men dat blijkbaar niet eens mag zeggen, zegt genoeg over de langtenen bij SOMMIGE ouders.
Eerlijk nu, welke van die sommige ouders verbieden jou dat te zeggen? Ik zie er geen. Dus weeral een stroman. 8)

Serieus nu, ik ben aan het vitten, maar reageren tegen veralgemeningen zijn één van mijn stokpaardjes, dus mijn excuses om er zo in door te drammen. Moving on...

Voor de rest wederom akkoord dat sommige mensen de verkeerde focus hebben bij de opvoeding van hun kinderen. Is dat iets met als oorsprong een generatiekloof misschien?
Laatst gewijzigd door JamesEarlGray op 27 sep 2021, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

@ Dizzy We spreken naast elkaar.
Je hebt grotendeels gelijk, ik heb dit eerder al gezegd.

Het ging er mij enkel over dat je misschien wel een oordeel kan vellen, maar let hiermee op, want de kans is reëel dat je net hetzelfde zou doen mocht jij in die situatie zitten.
En neen, opvoeden is geen crisis situatie. Ik zou het eerder een aaneenschakeling van vallen & opstaan noemen.
Meer wil ik daar niet mee zeggen. Dit is typisch zo'n discussie die veel te hard wordt omdat ze online gevoerd wordt. IRL zouden we denk ik vrij snel stil vallen omdat we grotendeels hetzelfde denken.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

@James: waarom blijf je doorvitten over veralgemenen terwijl het 1 reactie later al duidelijk werd dat het nooit de bedoeling was om te veralgemenen? Dat de overgrote meerderheid van ouders hun stinkende best doen betwijfel ik niet en ook niet dat iedereen zijn kind opvoedt zoals men wil.

Dat bepaalde keuzes bepaalde risico's inhouden is echter een juiste uitspraak en ook door andere ouders bevestigd. In een vrij land mag iedereen daarvan vinden wat men wil, ook als sommigen daar slecht tegen kunnen.
cadsite schreef:@ Dizzy We spreken naast elkaar.
Je hebt grotendeels gelijk, ik heb dit eerder al gezegd.

Het ging er mij enkel over dat je misschien wel een oordeel kan vellen, maar let hiermee op, want de kans is reëel dat je net hetzelfde zou doen mocht jij in die situatie zitten.
En neen, opvoeden is geen crisis situatie. Ik zou het eerder een aaneenschakeling van vallen & opstaan noemen.
Meer wil ik daar niet mee zeggen. Dit is typisch zo'n discussie die veel te hard wordt omdat ze online gevoerd wordt. IRL zouden we denk ik vrij snel stil vallen omdat we grotendeels hetzelfde denken.
Ik betwist ook niet dat ik in de situatie zelf anders zou handelen maar dan nog blijf ik het fout vinden. Ik ben er bvb zeker van dat ouders die hun kinderen verwennen soms ergens ook wel beseffen dat dit niet goed is op LT maar het is het emotionele dat de bovenhand haalt op de rede. Weten wat je moet doen en het effectief doen is nog iets anders :lol: Dat geldt voor iedereen, kinderen of geen kinderen. Ik vind het gewoon vreemd dat mensen iets dat juist is niet zouden mogen zeggen.

Trouwens ik oordeel niet over ouders op 1 punt. Iemand kan zijn kinderen wel verwennen maar nog altijd een goede ouder zijn en omgekeerd. Het is maar één aspect van de opvoeding maar zoals bij veel zaken heeft het wel degelijk een invloed op LT en dat mag dus gezegd worden, door wie dan ook want het is juist.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zeker da.
Zolang je niet zegt 'ik zou het anders aanpakken'. Dan zijn we het eens. :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:dat men vandaag heel veel in de nek vd school draait klopt
Wie heeft ooit bedacht dat het onderwijs de ouders ontslaat van hun opvoedplicht?
School is er om te socialiseren en te onderwijzen.
scholenkoepels beslissen om alles in de privé te zoeken
Het is ook andersom. Ouders beslissen om heel wat zaken dan maar zelf over te nemen. Of geloof je echt dat kinderen op school leren zwemmen? de zwemkampioenen waar onze school mee uitpakt op "Interscholencompetitie", zijn kinderen die al jaren zelf naar de zwemles en zwemclub gaan.
bvhalst
Plus Member
Plus Member
Berichten: 191
Lid geworden op: 22 dec 2020, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 62 keer
Bedankt: 25 keer

Uren in de spoed liggen ‘s nachts om dan geen bed meer vrij te hebben in dat Brussels ziekenhuis… dan wachten tot einde van nacht op transfer.
Brusselaars, laat jullie vaccineren!
Sorry, moest er even uit. Frustratie van de nacht.
EDPNet Fiber XL 500/100
MobileVikings
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Monterey via OpenCore
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”