Yator schreef:DarkV schreef:vaak zijn winkels ook niet meer dan pure box-movers zonder toegevoede waarde.
Dat is het probleem!
Hun product kennis is zo goed als onbestaande
deels door de snel evoluerende technologie maar grotendeels door de onkunde van uitbaters en personeel
In mijn vb was het een speciaalzaak.
Maar als het over IT gaat heb ik zelden een speciaalzaak nodig.
De keren dat ik ze wel nodig heb, ga ik er uiteraard naartoe.
En als ik pakweg iets van electronica nodig heb, dan ga ik naar de speciaalzaak uit de buurt want dat is mijn specialiteit niet.
In het algemeen heb je echter gelijk; de meeste winkels en ketens hebben weinig toegevoegde waarde.
Kleding en schoenenwinkels heb ik nog graag omdat ik graag kleren pas voor ik ze koop.
Maar om een router in een doosje te kopen moet ik geen fysieke winkel hebben.
Als er dan nog een testmodel zou staan waar ik ns in de settings kon gaan prullen, bv.
De twee toegevoegde waarden van brick&mortar shops zijn:
1) De kans om de aankoop te testen (voelen, passen, echt testen)
2) Opgeleid personeel om je vragen te beantwoorden
Voor sommige producten kan 1 al niet (bv bluetooth oortjes hebben ze nooit een testmodel van, en ik heb nogal snel pijn aan mijn oren van die dingen, dus een goeie fit is echt wel een must).
Je mag vaak de spullen niet uitpakken, laat staan testen.
Hoe kan je nu bv een stofzuiger kopen in een winkel, als je hem niet kan aanzetten?
Dan heb je nul komma nul aan zo'n fysieke winkel.
Personeel met ervaring is vaak ook een ramp.
Ik heb al regelmatig verkopers over IT de domste dingen horen zeggen tegen hun klanten.
Zo erg zelfs dat ik er moet tussen komen.
Je kan dan zeggen "tja, het zijn verkopers, daar zijn ze niet voor opgeleid", maar *da's net het probleem*.
Of het technisch geschoold personeel heeft weinig tot geen zin om u te helpen.
Ik weet niet of je Metaleuven kent, een doe het zelver zaak met technisch aangelegd personeel?
Ik ben totaal geen doe het zelver, en voel me nergens vuiler bekeken als wanneer ik een vraag stel in die winkel.
Tis altijd teveel moeite voor dat personeel, en ik moet regelmatig ns mijn stem verheffen en me kwaad maken daar omdat ze geen zin hebben, of ambetant doen.
Je mag daar bv dingen uit een doosje kopen per stuk; maar als je te weinig stuks pakt kan hun weegschaal het niet meten. Tja, als ik er 4 moet hebben ga ik er geen 30 kopen he.
Maar intussen bekeek de kassier mij alsof ik een stuk vuil onder zijn schoen was.
Die zaak is een zegen voor de expert, maar als niet-kenner moet je daar echt niet binnen wandelen.
Verkopers zijn vaak niet technisch geschoold, en techisch geschoolden zijn vaak echt niet graag verkoper.
Zolang de fysieke winkels niet op die sterktes gaan spelen, gaan ze verder blijven uitsterven vrees ik.
Maar vaak zijn ze idd gewoon verkopers van voorverpakte dozen.
Dat kunnen ze beter doen in hun webwinkels met levering, maar daar doen de meesten ook niet aan mee.