cadsite schreef:
Ik verwacht van de school dat ze op zijn minst laten zien dat iets kopen, een prijs heeft.
dat ze de prijs moeten laten zien is nogal logisch, maar dat het aan de school is om dat aan te leren durf ik wat te nuanceren.
moet er in school (middelbaar) wat meer aandacht gegeven worden aan de economie (btw, prijzen, belastingen, ....)? dat waarschijnlijk wel.
maar het leren omgaan met geld, en de waarde van geld, vind ik nog altijd iets dat aan de ouders is om aan te leren.
surtout ook omdat er ouders zijn die weinig hebben, en dus ook bewuster met geld MOETEN omgaan terwijl anderen iets hebben van "doe maar".
en als je deze verantwoordelijkheid bij de school legt, zou je volgens mij teveel verdeeldheid gaan scheppen tussen de kinderen (hun thuissituatie)
ik snap ook niet wat het probleem is van ouders dat ze dat niet zelf zouden (willen) doen...
-> x euro zakgeld / week als "dop"
-> y euro / extra verzonnen klusje dat je niet standaard van hen verwacht als "loon"
-> geld op, pech, weekje wachten (oftewel "het eind van de maand syndroom")
en je kan daar dan nog zo los/streng in zijn als je wil ("koop wat je wil, op is op" vs "dit koop je niet want das geldverspilling"),
het brengt ze zeker wel de basis en een zeker besef van waarde mee.
(desnoods voeg je daar als ze oud genoeg zijn nog het concept van lenen / voorschotten / .... aan toe)
de enige vraag die ik er tegenwoordig zelf bij stel is wat de waarde van X zou moeten zijn tegenwoordig.
bij mij vroeger was dat 200 frank / week, en 5 euro lijkt me op zich nog steeds ok... maar veel zal je er niet meer mee doen in vergelijking met toen.