Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Bioplanet is ook maar half half bio, zeker gezien vanwaar ze hun producten halen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

devilkin schreef:Bioplanet is ook maar half half bio, zeker gezien vanwaar ze hun producten halen...
Bioplanet zal wel bio zijn, maar is daarom niet eco.

Bio boontjes uit Kenia verpakt in plastiek, zijn bio, maar zeker niet eco.

Eigenlijk zou er naast een biolabel ook nog een soort eco-label moeten zijn (ja I know, weer een label).
Dat helpt de consument wat makkelijker kiezen (bvb hoeveel CO2 heeft dit product gekost, hoeveel water, energie, hoe lokaal is het, hoe seizoensgebonden, ...)

Maar ja, giet dat allemaal maar eens in een duidelijk labelsysteem, zeker gezien al die fabrikanten niet zo graag zullen meewerken.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Goh. Als consument kan je ook gewoon je verantwoordelijk heid nemen en geen dingen kopen die van de andere kant van de wereld komen (die vaak evenzeer dichter bij huis gehaald kunnen worden). Maar daar ligt de meerderheid niet van wakker.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Nob schreef:
devilkin schreef:Bioplanet is ook maar half half bio, zeker gezien vanwaar ze hun producten halen...
Bioplanet zal wel bio zijn, maar is daarom niet eco.
Kijk voor de grap eens op een ticket van bijvoorbeeld bio choco.
Bij de ingrediënten zal je soms een sterretje zien. Die dingen zijn biologisch, de rest niet.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Op mijne choco staat bij alles een *tje (wel niet uit de Bio Planet).

Maar dat er bijna altijd ingrediënten inzitten zonder een sterretje, da's bijna niet te vermijden he. Bvb zout wordt niet gekweekt, dus dan kan je moeilijk van bio-zout spreken.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Over choco :


Imho, zijn al die labels vooral hocus pocus...trek uw ogen open en koop vooral bewuster, dan heb je die labels niet echt nodig.
(Liever gespoten boontjes van den boer om den hoek dan bioboontjes uit Kenia bij wijze van spreken)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Nee, bio boontjes van bij de bio-csa om de hoek ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Nee, bio boontjes uit de eigen tuin. :wink:
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Daar zijn de reetjes mee weg dit jaar, volgend jaar hogeren draad :angel:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Nob schreef:Nee, bio boontjes uit de eigen tuin. :wink:
Vriendin kweekt o.a. bio courgetten in van die grote elho kweektafels, heeft eens tijdens een actie zaden gekregen van de bio planet.
DIe gerechten zijn best de moeite.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Niet om te stoken, maar is ze zeker van de zaden? Daar zit serieus verschil op of ze wel of niet van bio teelt komen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De mensen rond 3m dachten ook dat ze gezonde groenten kweekten. :|
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

devilkin schreef:Niet om te stoken, maar is ze zeker van de zaden? Daar zit serieus verschil op of ze wel of niet van bio teelt komen.
Idd, veel zaad is al op voorhand bewerkt.
Dan heb ik het niet enkel over de variëteit zelf, die soms enkel bio-engineering is.
Maar echt per zaadje een anti-fungicidenbehandeling, zodat het zaadje goed blijft en niet op voorhand al begint te rotten.
Wat meer uitleg door Velt: https://www.velt.nu/tags/zaden

Van de plantjes bij de AVEVE zijn altijd de zaadjes eerst voorbehandeld, dus die zullen nooit bio zijn.

Van van bio-ajuinen uit Egypte, zie ik de meerwaarde niet overigens :).
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik ben aan het kijken voor een Nikon D7500.

Ik heb dat in Keepa op mijn watchlist staan (als de prijs onder een bepaal bedrag zakt, dan krijg ik een e-mail).

Nu heb je van die handelaren die hun prijs ineens onrealistisch laag zetten, waardoor ik telkens een e-mail krijg.


Als je dan toch bestelt via die handelaar (you never know), dan wordt die bestelling altijd gestorneerd.
Ik heb geen idee waarom die handelaren dat doen, maar 't werkt op mijn zenuwen en Amazon zou er tegen mogen optreden!

(soms heb je ook van die onrealistisch lage prijzen waarbij ze je vragen van hen eerst te contacteren, ook geen idee waarom Amazon hier niet tegen optreed)
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Top camera trouwens, heb die nu 2 jaar en supertevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Kan je niet instellen bij welke verkopers je een alert wil krijgen?
Bij camelcamelcamel kan je dat instellen. Ik stel altijd in: Amazon en niet al die piraten.

Overigens: Amazon FR staat die camera €870
(kies Amazon als verkoper + stockbreuk, maar dat maakt niet uit, je krijgt het "ooit" aan die prijs).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

al die producten die zeggen "gezond" en "zonder suiker" te zijn, en als je dan eens goed kijkt:

aspartaam en/of acesulfaam-K (kan neurologische schade veroorzaken), e951 en e950
sucralose (kunstmatige suiker, gelinkt aan kanker), e955

en dan heb je nog een hele hoop andere "niet suiker zijnde" suikers waarvan ik geen idee heb of ze goed of slecht zijn,
maar deze 2 zijn de ergste en toch de meest voorkomende alternatieve suikers :(
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik heb ook een D7500. inderdaad zeer fijne camera.

Helaas heeft Nikon amper deftige DX lenzen en is het dus enkel mogelijk om sommige lenzen in FX-formaat te vinden, met alle nadelen vandien zoals zeer duur en groter dan nodig.

Ook vind ik de autofocus niet zo geweldig, ondanks dat die voor een DSLR best goed is. Een MILC zou dat beter doen. Helaas loopt nikon wat achter op Sony en Canon wat betreft AF-tracking met hun huidige modellen mirrorless camera's.

Om maar te zeggen dat ik in de rats zit op zoek naar iets beter, vooraleer ik mij laat gaan met kopen van lenzen, want ik wil zeker zijn dat het systeem waarin ik mij inkoop alles kan bieden wat ik wil.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

devilkin schreef:Top camera trouwens, heb die nu 2 jaar en supertevreden van.
Idem hier. Het was een hele update van mijn 10 jaar oude D90.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Splitter schreef:al die producten die zeggen "gezond" en "zonder suiker" te zijn, en als je dan eens goed kijkt:

aspartaam en/of acesulfaam-K (kan neurologische schade veroorzaken), e951 en e950
sucralose (kunstmatige suiker, gelinkt aan kanker), e955

en dan heb je nog een hele hoop andere "niet suiker zijnde" suikers waarvan ik geen idee heb of ze goed of slecht zijn,
maar deze 2 zijn de ergste en toch de meest voorkomende alternatieve suikers :(
Waar je ook ontzettend moet mee opletten volgens een diëtiste een aantal dagen geleden las ik dat glucose fructose stroop leververvetting kan veroorzaken.

Schijnt dat erythritol wel nog een schone suiker is maar wel laxerend qua middel.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

boonpwnz schreef:Waar je ook ontzettend moet mee opletten volgens een diëtiste een aantal dagen geleden las ik dat glucose fructose stroop leververvetting kan veroorzaken.

Schijnt dat erythritol wel nog een schone suiker is maar wel laxerend qua middel.
de meeste -ose suikers zijn dacht ik natuurlijk (fruit), maar idd ook meestal bewerkt ofzo.
dat het leververvetting veroorzaakt, had ik nog niet gehoord though (de andere info komt van o.a. een neuroloog)
het is bijna niet meer te doen als je er echt een beetje op gaat letten :(

van (intensieve) zoetstoffen denk ik dat er enkel nog stevia overblijft en anders zit je bij de polyolen (xylitol, erytritol, en mannitol),
maar van die groep is het enige wat je echt uitgebreid kan vinden stevia (en dan heel vaak nog met acesulfaam-k erbij gegooid ook)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Splitter schreef:al die producten die zeggen "gezond" en "zonder suiker" te zijn, en als je dan eens goed kijkt:
Als je "zoet" zoekt, kies dan voor stevia.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

jep, zeg ik hierboven ook idd, maar heel vaak is er dan nog acesulfaam-k of aspartaam aan toegevoegd bovenop de stevia...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Yera schreef:De heisa rond die ethyleenoxide is nogal overdreven, in het eindproduct is het amper aanwezig.
De volgende ronde in de ethyleenoxide detectie:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210922_95909527
Een aantal supermarkten heeft woensdag opnieuw een lange waslijst van producten uit de handel genomen wegens de aanwezigheid van een residu van gewasbeschermingsmiddelen ethyleenoxide. Het gaat onder meer om kookham, cordon bleu, wraps, pasta of maaltijdsalade. De terugroepacties komen er na overleg met het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).
En telkens ik "FAVV" zie staan, bedenk ik me dat één of andere politieker dat onder Landbouw gestoken heeft, ipv Gezondheid.
De fipronil-crisis heeft getoond dat het FAVV bij landbouwimpact vooral niet te snel of te hevig wil reageren (tenzij de bevolking zich roert).

Hoeveel zou het ethyleendoxidedossier al gekost hebben? Alleen al in België?

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210810_97412969
Er zullen dus waarschijnlijk nog tientallen, zo niet honderden producten teruggeroepen ­worden. Elke terugroeping kost een supermarkt tienduizenden euro’s. ‘Uit gesprekken met onze leden blijkt dat de schade vele miljoenen zal bedragen’, zegt Nicholas Courant van Fevia, de federatie van de voedingssector. En dat is dan alleen maar in ons land. Courant: ‘In Frankrijk is er een veelvoud aan terugroepingen. Voor Europa spreek je al gauw over miljarden.’
Zou er een verzekeringspolis voor dat soort ongein bestaan? Of valt dat onder "operationeel risico"?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Elektronische doktersvoorschriften...

Ons dochter (5j) is ziek, dus naar de dokter geweest. "Ah, maar voorschriftjes heb je niet meer op papier nodig. Dat zit nu in het systeem en elke apotheker kan daar aan"
Ok, dus onmiddellijk door naar de apotheker.
Of ik haar kids-id mee heb? Ehm, wat? Zonder kids-id kunnen ze niet zien wat voorgeschreven werd.
Ja, wij hebben dat nu toevallig wel (waarschijnlijk verlopen), maar de mama heeft dat zitten en die was gaan werken.
Ofwel heb ik iets gemist, maar voor zover ik weet is een identiteitskaart maar verplicht vanaf 12 jaar? Hoe kunnen ze dan een voorschrift koppelen op een kids-id? En hoe kun je nu thuis gaan checken of je niet nog iets liggen hebt ervan...
Uiteindelijk heeft de apothekeres naar de dokter gebeld om te vragen wat/hoe werd voorgeschreven, maar we moeten nog eens terug gaan met de kids-id
Ik vind het in ieder geval maar niets
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

woutervh schreef:Hoe kunnen ze dan een voorschrift koppelen op een kids-id?
Ahv RRN. Apotheker had het zo ook wel kunnen vinden maar sommigen willen dat niet doen.
woutervh schreef:Ik vind het in ieder geval maar niets
Je mag nog altijd papieren afschrift vragen aan de arts, ook al heb je ze "niet nodig".
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

CCatalyst schreef:
woutervh schreef:Hoe kunnen ze dan een voorschrift koppelen op een kids-id?
Ahv RRN. Apotheker had het zo ook wel kunnen vinden maar sommigen willen dat niet doen.
Dan denk ik niet dat de apotheker daarvan op de hoogte was, want ik heb het waarschijnlijk 3x gezegd dat ik dat wel ging terugvinden.
En het is niet dat ze van kwade wil was, want zelfs mijn identiteitskaart geprobeerd en de id van mijn zoon (die ik toevallig wel zitten had). En dus uiteindelijk naar de dokter gebeld
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Toestemming moeten geven om een google for education account te laten aan te maken voor onze zoon (8 jaar), zodat hij op de chromebooks van 't school kan werken en zodat hij, ik quote: "vaardigheden voor digitaal burgerschap te leren die van ze worden verwacht in de 21e eeuw. "

Eén van die belangrijkste vaardigheden is volgens mij het berschermen van je privacy en dat doe je dus niet door een google account aan te maken!

Hoe is het mogelijk dat ze op scholen (of all places) niet meer met open source werken?

Neen, direct commercieel bedrijf erbij, zodat ze leren om vooral niet te leren dat er ook andere dingen bestaan.

Hoe is het ook mogelijk dat er al niet lang een educatief platform door onze overheid is ontwikkeld (of gehost met open source tools), waarvan iedere school gebruik van kan maken? Neen, het is weer iedere school voor zich, en zo'n klein schooltje die kiezen dan natuurlijk voor gemak, en bijgevolg ook tegen privacy/open mind.

Ik kan er mij echt kwaad in maken! Prutsers!
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Windows Failover Clusters, iSCSI en Storage Replica ... ngaaaaaaaah ... :bang:
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Nob schreef: Hoe is het mogelijk dat ze op scholen (of all places) niet meer met open source werken?

Neen, direct commercieel bedrijf erbij, zodat ze leren om vooral niet te leren dat er ook andere dingen bestaan.
De Angelsaksische commerciële oplossingen zijn de enige die de toevloed van afstandsonderwijs hebben aangekund. We zullen maar niet beginnen over SmartSchool (amper commercieel) en co.
Nob schreef:Hoe is het ook mogelijk dat er al niet lang een educatief platform door onze overheid is ontwikkeld (of gehost met open source tools), waarvan iedere school gebruik van kan maken?
Vlaamse Overheid heeft geld gepompt in SmartSchool. Er is ook KlasCement. Maar dat zijn bijlange geen volledige platformen met alle features.

Digitale vaardigheden lijken helaas niet hoog op de agenda te staan voor de huidige Minister van Onderwijs. Kenniseconomie enzovoort, maar ons onderwijs kan haar focus op het afleveren van administratieve krachten, landbouwers en huisvrouwen maar niet lossen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Nob schreef:Toestemming moeten geven om een google for education account te laten aan te maken voor onze zoon (8 jaar), zodat hij op de chromebooks van 't school kan werken en zodat hij, ik quote: "vaardigheden voor digitaal burgerschap te leren die van ze worden verwacht in de 21e eeuw. "
100% gelijk om hier tegen in te gaan! Maar, hoe ver kan je hier in gaan zonder een andere school te moeten gaan zoeken? :(
Net zoals een school bepaalt welke agenda’s (vroeger) en schoolboeken moeten gebruikt worden, bepalen ze nu ook de software.

In hoeverre is het mogelijk toe te geven aan de school, maar de Chromebook enkel te gebruiken voor wat strikt noodzakelijk is en de rest bv. thuis op foss te maken en in een foss formaat in te leveren ofzo (kan een chromebook dat openen of is gewoon alles in de cloud)?
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 820
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 68 keer

Splitter schreef:
boonpwnz schreef:Waar je ook ontzettend moet mee opletten volgens een diëtiste een aantal dagen geleden las ik dat glucose fructose stroop leververvetting kan veroorzaken.

Schijnt dat erythritol wel nog een schone suiker is maar wel laxerend qua middel.
de meeste -ose suikers zijn dacht ik natuurlijk (fruit), maar idd ook meestal bewerkt ofzo.
dat het leververvetting veroorzaakt, had ik nog niet gehoord though (de andere info komt van o.a. een neuroloog)
het is bijna niet meer te doen als je er echt een beetje op gaat letten :(

van (intensieve) zoetstoffen denk ik dat er enkel nog stevia overblijft en anders zit je bij de polyolen (xylitol, erytritol, en mannitol),
maar van die groep is het enige wat je echt uitgebreid kan vinden stevia (en dan heel vaak nog met acesulfaam-k erbij gegooid ook)
Ik gebruik tegenwoordig Tagatesse (tagatose). Geen idee wat dit in de toekomst gaat brengen maar is wel lekker en zonder bijsmaken.
http://www.goedgeweten.be/ingredienten/tagatose/
Victory Not Vengeance
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

NuKeM schreef:
Nob schreef:Toestemming moeten geven om een google for education account te laten aan te maken voor onze zoon (8 jaar), zodat hij op de chromebooks van 't school kan werken en zodat hij, ik quote: "vaardigheden voor digitaal burgerschap te leren die van ze worden verwacht in de 21e eeuw. "
100% gelijk om hier tegen in te gaan! Maar, hoe ver kan je hier in gaan zonder een andere school te moeten gaan zoeken? :(
Net zoals een school bepaalt welke agenda’s (vroeger) en schoolboeken moeten gebruikt worden, bepalen ze nu ook de software.

In hoeverre is het mogelijk toe te geven aan de school, maar de Chromebook enkel te gebruiken voor wat strikt noodzakelijk is en de rest bv. thuis op foss te maken en in een foss formaat in te leveren ofzo (kan een chromebook dat openen of is gewoon alles in de cloud)?
Alsof FOSS de enige correcte manier is om je kind digitaal op te voeden ? Ik zie persoonlijk geen problemen met die Google account, zolang die enkel voor school gebruikt wordt. Ben wel akkoord dat een school geen ecosysteem zou mogen opleggen en dus zoveel mogelijk OS agnostisch of OSS moet gaan. Bij ons verplicht zelfs de naschoolse activiteit (muziek en piano) een Google classroom om zo als kind en ouder de lessen op te volgen of huiswerk in te dienen. Maar dat is dan wel met een account op het domein van de scholengroep, geen persoonlijke Google account. ([email protected])

FOSS zal een niche blijven volgens mij, mogelijk meer doorbreken op home devices wegens dat men alles naar de cloud verhuisd, maar dat gaat het probleem enkel maar verergeren omdat je dan geen controle meer hebt over je data(gebruik) in die cloud omgeving (e.g. move naar Cloud Desktops)

Langs de andere kant, kiezen tussen pest en cholera is dubbel zo erg als je al eerder voor de pest had gekozen en nu niet anders dan cholera erbij kan nemen natuurlijk. Dus ik begrijp de frustratie wel, maar als je ziet hoe schrijnend het iT beleid is bij de -18 scholen, dan is het niet verwonderlijk dat ze kiezen naar de meeste gemakkelijke oplossingen die het minste kosten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

[quote="NuKeM"]
100% gelijk om hier tegen in te gaan! Maar, hoe ver kan je hier in gaan zonder een andere school te moeten gaan zoeken? :(
/quote]
Niet, ik ben nog niet veel scholen tegen gekomen die geen Microsoft of Google gebruiken.
Maar zoals op je werk kan je dit toch ook uit uw privé houden ? Ik snap perfect de frustratie, de vraag is of het alternatief werkbaar is voor een school atm..ze staan 20 jaar achter.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Je kan idd onmogelijk gelukkig worden van de adoptie van MS Teams en/of Google Classroom. Maar zoals hierboven al staat: SmartSchool is maar een kreupel alternatief.
De MS strategie van enkele jaren geleden (geef scholen quasi gratis Office, zodat iedereen met het MS office pakket leert werken) heeft hen natuurlijk geen windeieren gelegd.
Google is wel zo slim om dat na te doen. Enerzijds door een aantrekkelijke suite aan te bieden om te gebruiken op school (in de klas) en thuis. En de Vlaamse overheid stimuleert het ook: als Weyts per laptop €300 voorziet in het lager onderwijs, dan ben je als school bijna verplicht om naar Chromebooks te kijken.

Waarom zoiets niet op niveau van de Vlaamse overheid, de koepels (met Katholiek Onderwijs Vlaanderen als grootste), of de schoolgemeenschappen gebeurt, is me een raadsel. Nu koopt elke school aparte pakketten aan: boekhouding, leerlingvolgsysteem, puntensysteem, communicatie met ouders, platform voor leerlingen, ... Als je ziet over welke bedragen dat gaat per leerling en je weet dat er 1+mio leerlingen zijn....
Dan snap je waarom Google en Microsoft moeite doen om het de scholen naar de zin te maken.
En dan snap je niet waarom de organen boven de school (schoolgemeenschap, koepel, overheid) die centen niet groeperen om zélf iets uit de grond te stampen.

Hoewel ik er in principe tegen ben, vendor lock-in etc, is het ondoenbaar om de school daarop af te rekenen of zelfs de schoolkeuze daarvan te lagen afhangen.

Iets soortgelijks: in nieuwe scholen hangen ze super dure ProWise "borden" (smartboards). Binnen enkele jaren zijn die toestellen EOL en dan... In plaats van een (slimme) beamer te gebruiken, met een NUC of iets dergelijks aan gekoppeld. Modulair, dus component per component te vervangen.
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Dat men desnoods uit noodzaak Google/Microsoft gebruikt als het niet anders kan. Of misschien eens wisselt tussen graden (kwestie van alles wat te leren) als dat al realistisch is (meerdere software/hardware en brede kennis nodig bij leerkrachten).
Misschien zou het beter zijn de kinderen (op gepaste leeftijd) te informeren over (IT)privacy, vendor lock-ins, corporate politiek, gebruikersvoorwaarden, licentietypes en alternatieven als FOSS zodat ze weten wat ze allemaal prijs geven en kwestie van de balans niet compleet te laten uitslaan.
Waarom niet in de meer technische/wetenschappelijke richtingen eens een oude smartphone laten flashen met de klas om aan te tonen dat we te snel zaken weggooien of daartoe gedwongen worden…
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik zie het graag gebeuren, maar ik vrees dat het niet realistisch is om dat van leerkrachten te vragen.
Het zal van de ouders moeten komen. Als je ziet hoe op tech-oriënted sites als Tweakers of UB nog een massa mensen plat op de buik gaat voor hermetisch gesloten ecosystemen, dan krijg je dat bij "de massa" zeker niet uitgelegd, laat staan een gedragswijziging.
Hoeveel foto's van activiteiten van Chiro, sportclubs, kampen, ... we al gemist hebben omdat ik het vertik om Facebook te gebruiken? En dan hebben we het in al die gevallen nog niet gehad over de privacy van mijn kinderen, want waar heb ik toestemming gegeven om die foto's aan Facebook te doneren?

Tegelijk, hoe hypocriet :bang: , gebruik ik wel Whatsapp.
Dat niet gebruiken zou het quasi onmogelijk maken om met andere ouders af te spreken rond brengen/halen van kinderen, gaan spelen bij elkaar, uitnodigingen van feestjes, ...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Niemand ligt daar wakker van...ik mag nog zoveel voorstellen dat die oude laptop nog jaren mee kan op Linux, iedereen wil een nieuw toestel, met een nieuwe batterij en een snelle SSD, in een vertrouwde Windows omgeving. Ook al is het maar om de mails en de bankrekening te checken.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

W11 zullen we vermoedelijk moeten "skippen" met de TPM2.0 vereiste, maar de kinderen gebruiken voor hun schooltaken (leren typen, Google Classroom, spelend leren, ...) laptops van 10+ jaar oud. Zonder het minste probleem.
Een W10 erop, een browser (FF) en klaar.

Je hebt, voor dat soort officetaken, geen 60Ghz wireless uplink van 1Gbps nodig. Een wifi-n verbinding is zelfs al overkill :).
Bij de Lenovo was het scherm kapot, dus laten we een vervangscherm komen.

interessant artikel:
https://www.lowtechmagazine.com/2020/12 ... ptops.html
https://solar.lowtechmagazine.com/nl/20 ... ptops.html
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

CCatalyst schreef:Digitale vaardigheden lijken helaas niet hoog op de agenda te staan...
Ik heb destijds ook geen digitale vaardigheden gehad (dat bestond toen gewoon niet)... nochtans kan ik (en al mijn leeftijdsgenoten) toch echt wel de basis dingen en meer doen met een PC (zo'n dingen leer je al spelenderwijs zelf).

Ik vind het veel erger dat iemand die 18 jaar is totaal geef besef heeft wat bv. een huishuur bedraagt, de prijs van een huis is, verwarming, internet abonnement, ... kortom de meest banale economische waardes niet eens kent.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”