Wat doen jullie tegen muggen ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Dag mede leden, we hebben thuis wat last van muggen, vooral de baby. die blijkt ook wat (licht) allergisch te zijn, want elke muggenbeet is direct een rode vlek van 3-4cm doormeter en voelt dan hard aan. Ze laat ook duidelijk merken dat ze er (veel) last van heeft.

Aangezien mijn vrouw geen fan is van die chemische tabletjes of verdampers, zoeken we een betere oplossing. Een UV lampje in de stekker steken helpt tot hiertoe ook niets, na een maand geen enkele mug te bespeuren in het opvangbakje.

Wat doen jullie ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Voor 's nachts hebben we al enkele jaren een muskietennet uit de AS Adventure over ons bed hangen. Werkt zoals het moet werken :-D
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik heb hier achter mijn bureau lamp een spin zitten, ik denk een grotere huis spin.

Eerst echt vies van dat beest, maar na een dag had die 4 muggen gevangen.
Hij heeft de naam Eduardo gekregen en is nu een vriend van de familie.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Ik maak muggenvallen van een uitgesneden plastic fles met daarin bruine suiker, water & gist.
Is ongeveer 1 week houdbaar, maar ik heb wel al gemerkt dat het de ene keer beter werkt dan de andere keer.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ik ben als de dood voor alles wat kruipt (en muggen en wespen). Dus heb ik me deze aangeschaft voor gemoedsrust maar heb toch wel het gevoel dat het wat helpt. https://www.bol.com/be/nl/p/forgoods-on ... 7526/?s2a=
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

bollewolle schreef:Voor 's nachts hebben we al enkele jaren een muskietennet uit de AS Adventure over ons bed hangen. Werkt zoals het moet werken :-D
In ikea een muggennet gehaald voor aan de plafond te hangen en dat aan de plafond gehangen dan heb je een hemelbed.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Garpenlov schreef: Hij heeft de naam Eduardo gekregen en is nu een vriend van de familie.
Herkenbaar verhaal, ook hier heb ik nog een spin als huisgenoot gehad :beerchug:
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb hier 2 UV lampen. 1 groot en 1 klein op usb.
Nu dit jaar zitten er hier ( Leuven ) weinig muggen maar degene die er zijn vliegen wel in mijn toestelletjes.
Zoals hier eerder gezegd zou ik ook opteren voor een net voor je kleine.
Dan ben je zeker.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Een net is nog wel een optie ... alleen zien hoe ze daarop gaat reageren dan :-) Baby's zijn nu niet echt 'makkellijk' op dat gebied :-)
Stom, niet aan gedacht eigenlijk. En dat terwijl we zelf ooit nog een 'klamboe' hebben gehad :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Premium Member
Premium Member
Berichten: 724
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 90 keer

Alle ramen en terrasdeur die openstaan, voorzien van vliegen ramen. Sindsdien geen last meer van muggen op een occasionele mug na die eens binnenglipt via de deur als ik binnenga.

Dan steek ik gewoon 1 nacht een traditionele muggenstekker met tablet in en is die ook dood binnen de kortste keren.

UV lamp heb ik ook, maar is nutteloos tegen muggen. Die worden aangetrokken door uw zweetgeur en adem, niet door het licht.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

bollewolle schreef:Voor 's nachts hebben we al enkele jaren een muskietennet uit de AS Adventure over ons bed hangen. Werkt zoals het moet werken :-D
Hier ook al heel z'n leven zo... Ooit gekocht voor een reis en sindsdien vaste installatie.

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-8704F met Tapatalk
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Een bos gedroogd boerenwormkruid.
eyJrZXkiOiJwbGFudHNcLzIzNDcyLmpwZyIsImVkaXRzIjp7InJvdGF0ZSI6bnVsbCwicmVzaXplIjp7IndpZHRoIjo4MDAsIndpdGhvdXRFbmxhcmdlbWVudCI6dHJ1ZX19LCJidWNrZXQiOiJtaWpudHVpbiJ9.jpeg
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

En hoelang gaat zo'n bosje boerenwormkruid mee ? En waar leg je het dan, in de geburen van het bed, aan de deur ?
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Het enige wat werkt (naast het chemisch spul dat voorkomt dat ze hun prooi kunnen localiseren) zijn muggenramen en een klamboe. Zelf op jacht gaan naar de parasieten vóór het slapengaan kan ook maar is tijdrovend en dan nog, die dingen zijn dermate geëvolueerd dat je zou denken dat die zichzelf tijdelijk onzichtbaar kunnen maken. Ze kunnen zich werkelijk overal verstoppen.

UV-lampen zijn zinloos omdat steekmuggen afkomen op stoffen in de lichaamsgeur en zich dus niet laten leiden door (UV-)licht in tegenstelling tot dansmuggen, motten, enzovoort. Op spin-achtigen moet je ook niet rekenen om je steekmuggen te verorberen want de pakkans is veel te laag. Die zijn goed voor ander ongedierte zoals pissebedden, stofluizen, oorwormen, zilvervisjes, andere spinnen... .

Op de muggenbeten zelf moet je zo'n antijeukzalf smeren zodat de kindjes minder afzien van de jeuk.
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

broke23 schreef:En hoelang gaat zo'n bosje boerenwormkruid mee ? En waar leg je het dan, in de geburen van het bed, aan de deur ?
Geen idee hoelang het meegaat. Af en toe eens verversen. Je moet het nu niet direct in je bed leggen, maar ergens in de onmiddellijke omgeving waar het niet in de weg ligt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Fallschirmjaeger schreef:Alle ramen en terrasdeur die openstaan, voorzien van vliegen ramen.
Lijkt me het gemakkelijkst. Rondom je huis ook waterpoeltjes vermijden.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

Een partner die veel aantrekkelijker is voor die beesten dan ikzelf :lol:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

MichelJ schreef:Een partner die veel aantrekkelijker is voor die beesten dan ikzelf :lol:
Klinkt zeer bekend.

Hier hebben de kinderen zelden last gehad van muggen. Werkelijk iedere venster die ooit opengaat heeft een vliegenraam. En 's avonds wordt de kamer eerst gauw "gesweept" (met een straffe zaklamp langs de muren en plafond schijnen, dan vallen die meteen op, kost je 1 minuut). Er zitten er zelden op de kamer, en als dat zo is, vang ik ze meestal. De enkele keer dat er toch steken zijn: kamer een keertje extra sweepen en je vindt ze ook ...

Deze zomer zijn we veel meer op het terras gestoken. Bij mezelf 2 keer met een serieuse ontsteking tot gevolg en enkel antibiotica mij nog kon 'redden'. (1 keer zelfs begin van bloedvergiftiging).
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

gumibear schreef:Het enige wat werkt (naast het chemisch spul dat voorkomt dat ze hun prooi kunnen localiseren) zijn muggenramen en een klamboe. Zelf op jacht gaan naar de parasieten vóór het slapengaan kan ook maar is tijdrovend en dan nog, die dingen zijn dermate geëvolueerd dat je zou denken dat die zichzelf tijdelijk onzichtbaar kunnen maken. Ze kunnen zich werkelijk overal verstoppen.

UV-lampen zijn zinloos omdat steekmuggen afkomen op stoffen in de lichaamsgeur en zich dus niet laten leiden door (UV-)licht in tegenstelling tot dansmuggen, motten, enzovoort. Op spin-achtigen moet je ook niet rekenen om je steekmuggen te verorberen want de pakkans is veel te laag. Die zijn goed voor ander ongedierte zoals pissebedden, stofluizen, oorwormen, zilvervisjes, andere spinnen... .

Op de muggenbeten zelf moet je zo'n antijeukzalf smeren zodat de kindjes minder afzien van de jeuk.
Ben je zeker ? Mijn UV toestellen zitten toch regelmatig gevuld met muggen, ook de steekmuggen.
Ik heb deze
https://www.bol.com/be/nl/p/yaqubi-elek ... 6595/?s2a=
Opladen via usb. Werkt enorm goed eigenlijk.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Hier zetten we de kamerdeur open, licht aan op de gang…. Simpel en werkt vrij effectief op af en toe een uitzondering na.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Ze kunnen ook niet goed tegen wind, plafondventilator
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Vliegenramen en vliegendeur, zelfs aan de Velux'en zitten vliegengaas. En dat helpt dus ook tegen muggen :).
Sindsdien geen last meer van muggen.
Aangezien de vliegendeur ook wel af en toe open gaat, zal er wel al eens een mug binnenglippen, maar veel last veroorzaakt dat niet.
UV-lamp helpt niet, muggen komen af op CO2-uitstoot en zweetgeur - en andere lekkere (douchegel) of minder lekkere (zweet dus) geuren.

Op de lange termijn:
- notenboom vlakbij het huis, de deur of het raam zetten (reken op 20 jaar voor je iet of wat notenboom hebt)
- vogelkastjes en een voor vogels interessante tuin aanleggen (reken op 2-3 jaar), die vangen veel meer muggen dan een spin
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Vorige zomer deed ik onze waterput eens open en die wanden zaten werkelijk volgepropt met muggen. Stilstaand water is ideaal voor hun eitjes te leggen.

UV licht is schadelijk voor de ogen, toch?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Wij wonen ook in een wijk die bekend staat voor z'n grote hoeveelheid muggen. Onze oplossing is een combinatie van een ventilator die op ons gericht staat en wat van links naar rechts draait en gewoon ermee leren leven! Een half uurtje er op jagen doen we ook wel vaak, we zijn er al vrij goed in geworden moet ik zeggen.
Als het echt te gortig wordt gewoon DEET opspuiten, maar dat is nu ook niet iets dat ik elke dag wil gebruiken...
bvandensteen
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 jun 2009, 13:47

Hier sinds begin de zomer een tafelmodel ventilator in de geburen van het bed. Zachtste stand en roterend dus betrekkelijk stil. Werkt super, muggen zijn blijkbaar echt niet zot van bewegende lucht.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Ik heb er geen last van. Heb een "notenboompje" op 3 meter van mijn achterdeur. :-)

Foto is 14 jaar oud en ondertussen is ie nog een pak groter dankzij de CO2 productie van mijn Dovre houtstoof.
Bijlagen
Nuttree.jpg
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Dit jaar is het bijzonder erg met de muggen, zeker nu op de piek. Combinatie van de vele regen dit jaar en het aanhoudende sombere weer waardoor het 's nachts niet genoeg afkoelt om de populatie in te dijken. Dat geldt voor de hele natuur trouwens: de voorbije jaren was de bladval al goed bezig op deze dag, dit jaar komt het allemaal wat later precies door de hoge minima/lage maxima. Beterschap - als in koudere temperaturen - is nog niet meteen in zicht, hoewel het wel droger zal blijven (tenzij morgen dan) zodat er niet nog een massa gaat bijkomen.

Mijn oplossing is dezelfde als die van Fallschirmjaeger. Zo'n hor die je kan aanplakken in de zomermaanden helpt goed. Als er toch ene binnenraakt, ga ik voor de chemische oplossing Vapona. Ik ben er ook geen fan van - en het dient enkel voor de 2-3 keren per jaar dat er ene binnenraakt - maar toegegeven: het werkt wel. Lichaam goed bedekken in bed en een ventilatortje in de richting van het gezicht laten blazen houdt ze naar het schijnt ook weg van het lichaam, zoals bollegijs al aanhaalde.

Structurele tip voor wie geen tuin heeft: zo hoog mogelijk wonen :-) het zijn geen echte hoogvliegers. Natuurlijk enkel een optie voor appartementen oid.

Opletten met een net: de minste opening gaan de muggen vinden, en dan zit de mug samen met u in dat net wat zeer irritant is. Schade waardoor openingen ontstaan is makkelijk als men niet voorzichtig is. Kwaliteitsnetten verkopen ze hier niet, enkel made in China.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 13 sep 2021, 22:52, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

ik zou weinig tegen muggen hebben, als ze eens een keer eletrisch zouden rijden ipv met die zoemende verbrandingsmotor! :angel:

hier doe ik er weinig tegen, maar het is zelden zo erg geweest als dit jaar.
als ik hier op mijn bureau het raam 5 minuten openzet, ben ik de rest van de avond bezig met elke 10 minuten een mug te vangen die voorbij mijn scherm vliegt.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

DEET is kankerverwekkend. Weet wel niet in welke mate. Om ze weg te houden kan je dan beter citronella ofzoiets gebruiken dat wel minder effectief is. Zulke middelen zijn ook meer voor in het buitenland eigenlijk.

Een ventilator helpt omdat de muggen niet kunnen landen op je lichaam en ze steeds worden weggeblazen. Bij warm weer is dat doenbaar maar als het wat frisser is, is dat niet erg bevorderlijk voor de slaap.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 240
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 22 keer

Wij gebruiken voor de jongste nog een muggennet op vorm van kinderbedjes, zodat bovenkant en zijkanten afgedekt zijn.
Ik denk deze van dreambaby: https://www.dreambaby.be/e/nl/db/dreamb ... als-631943

Voor grote(re) zus en onszelf hebben we zo'n grote klamboe in verschillende uitvoering, maar had in het verleden dat het daar iets gevaarlijker is om indringers te hebben doordat er meer openingsmogelijkheden zijn (een baby ligt natuurlijk wel stiller in zijn hoog omrande bedje).

Verder best ramen en deuren dichthouden als er licht moet branden of net gebrand heeft.

Verdampende zaken of insmeren zou ik net zoals je vrouw zoveel mogelijk voorkomen, enkel indien er een beet is om te verzachten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”