aso tso bso
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ging ook zoiets zeggen, een tijdje geleden gingen we een trolley lassen voor een olievat, olievat is rond, diameter gekend, hoe groot zijn de zijden van een omtrekkende zeshoek ? de goniometrie uit de schooltijd kwam van pas. Alles uitgerekend, tangensen en graden vlogen in het rond.
Een oudere collega ging het tekenen op de grond, resultaat was hetzelfde maar wij waren wel sneller klaar.
Maar ik geef toe dat zulke inzichten niet op puberleeftijd komen. Dat komt met de jaren en met het te doen.
Eerst een TSO opleiding gedaan daarna een graduaat. Tijdens het graduaat leerde ik wel studeren om te begrijpen ipv studeren om het examen te kunnen, en dat helpt maar kan niet voor alle richtingen en alle vakken.
J.
Een oudere collega ging het tekenen op de grond, resultaat was hetzelfde maar wij waren wel sneller klaar.
Maar ik geef toe dat zulke inzichten niet op puberleeftijd komen. Dat komt met de jaren en met het te doen.
Eerst een TSO opleiding gedaan daarna een graduaat. Tijdens het graduaat leerde ik wel studeren om te begrijpen ipv studeren om het examen te kunnen, en dat helpt maar kan niet voor alle richtingen en alle vakken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Stom voorbeeldje van Pythagoras:
Stagiairs moeten rack kast binnenkrijgen ergens, maar de deur is te klein; de kast moet dus op zijn zijkant binnen.
Maar het plafond is nogal laag, dus ik vraag ze of ze zeker zijn dat ze die kast kan kunnen rechtzetten eenmaal binnen.
"Jaja, de kast is lager dan het plafond."
Ikke duidelijk gemaakt dat de kast bij het rechtzetten hoger gaat komen dan haar staande hoogte (want op een bepaald moment is de diagonaal de vertikale zijde).
De diagonaal van de kast meten was omslachtig, want er stonden wielen onder; je kon het dus niet accuraat meten en het was centimeterwerk, gokken was dus niet genoeg.
Direct een paar gezichten van "hoe meette da?"
Ja, hoogte en breedte meten en een pythagoraske doen he mannen.
Conclusie, de wielen moesten eraf, en eenmaal binnen de kast op blokken en de wielen er terug onder.
Stagiairs moeten rack kast binnenkrijgen ergens, maar de deur is te klein; de kast moet dus op zijn zijkant binnen.
Maar het plafond is nogal laag, dus ik vraag ze of ze zeker zijn dat ze die kast kan kunnen rechtzetten eenmaal binnen.
"Jaja, de kast is lager dan het plafond."
Ikke duidelijk gemaakt dat de kast bij het rechtzetten hoger gaat komen dan haar staande hoogte (want op een bepaald moment is de diagonaal de vertikale zijde).
De diagonaal van de kast meten was omslachtig, want er stonden wielen onder; je kon het dus niet accuraat meten en het was centimeterwerk, gokken was dus niet genoeg.
Direct een paar gezichten van "hoe meette da?"
Ja, hoogte en breedte meten en een pythagoraske doen he mannen.
Conclusie, de wielen moesten eraf, en eenmaal binnen de kast op blokken en de wielen er terug onder.
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Hetgene wat een probleem is in het recent aangepaste onderwijs door de verschillen aso-bso-tso weg te halen of te minimaliseren:
Vlaanderen heeft beslist dat in de eerste graad van het middelbaar het een 'algemene vorming' is ipv aso-tso-bso. Bedoeling is één 'niveau' te hebben voor alle mogelijke types van leerlingen. Voor sommige leerlingen is dat gewoon te zwaar of niet interessant waardoor die 2 jaar het gevoel krijgen iets niet (goed) te kunnen of volledig hun interesse kwijt geraken.
Vervolgens zijn ze het leren al beu alvorens ze in het derde naar een opleiding mogen/kunnen die hun wél op het lijf geschreven is ...
Vlaanderen heeft beslist dat in de eerste graad van het middelbaar het een 'algemene vorming' is ipv aso-tso-bso. Bedoeling is één 'niveau' te hebben voor alle mogelijke types van leerlingen. Voor sommige leerlingen is dat gewoon te zwaar of niet interessant waardoor die 2 jaar het gevoel krijgen iets niet (goed) te kunnen of volledig hun interesse kwijt geraken.
Vervolgens zijn ze het leren al beu alvorens ze in het derde naar een opleiding mogen/kunnen die hun wél op het lijf geschreven is ...
-
- Premium Member
- Berichten: 472
- Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 26 keer
Ik heb tot mijn 2de middelbaar ASO gedaan en dan, eigen beslissing, Electro-Mechanica gaan volgen vanaf het 3de jaar. Ik zat op een enorme prestatieschool met een heel hoog niveau. Je kon richtingen zoals IW, EM, TW zeker vergelijken met niveau ASO.
In het 5de middelbaar moest ik blijven zitten en ben ik Electro-Mechanica gaan volgen in een andere school.
Het niveau was enorm enorm verschillend. Mijn 5de en 6de ben ik doorgewandeld.
Ik ben , buiten 1 klasgenoot, de enigste van heel mijn klas die een hoger diploma heeft gehaald.
Mijn vorige school zijn er klasgenoten vanuit Electro-Mechanica die zelf nog unief hebben gedaan en gehaald.
Moraal van mijn verhaal. Een gedegen opleiding is nodig om jongeren later de kans te geven om de richting uit te gaan die ze willen.
Had ik op mijn laatste school het 1ste middelbaar begonnen dan was ik nu veel beperkter geweest in mijn leven en mijn job.
Mijn zoon bv heeft wat leerachterstand maar ik ga die later zo hoog mogelijk laten starten. Wat hij meepakt pakt hij mee en we zien dan nog wel.
Dit kan zeker een technische richting zijn maar dan wel van een deftig niveau.
In het 5de middelbaar moest ik blijven zitten en ben ik Electro-Mechanica gaan volgen in een andere school.
Het niveau was enorm enorm verschillend. Mijn 5de en 6de ben ik doorgewandeld.
Ik ben , buiten 1 klasgenoot, de enigste van heel mijn klas die een hoger diploma heeft gehaald.
Mijn vorige school zijn er klasgenoten vanuit Electro-Mechanica die zelf nog unief hebben gedaan en gehaald.
Moraal van mijn verhaal. Een gedegen opleiding is nodig om jongeren later de kans te geven om de richting uit te gaan die ze willen.
Had ik op mijn laatste school het 1ste middelbaar begonnen dan was ik nu veel beperkter geweest in mijn leven en mijn job.
Mijn zoon bv heeft wat leerachterstand maar ik ga die later zo hoog mogelijk laten starten. Wat hij meepakt pakt hij mee en we zien dan nog wel.
Dit kan zeker een technische richting zijn maar dan wel van een deftig niveau.
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Wat is een deftige richting nog? Vroeger bij mij, 1 dt fout op uw boekbespreking - 10... 2 was gewoon een 0 op 20.
Tegenwoordig mogen ze in dezelfde IW richting nog 0,5 aftrekken voor ALLE dt fouten.
Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik Pythagoras na mijn studietijd toch nooit gebruikt heb. Ook al de pagina lange vergelijkingen van 5 en 6 IW waar ik 8u wiskunde de week had, heb ik nadien horizontaal geklasseerd in een doos op zolder.
Wil ik iets berekenen, even Google open. Klaar. Praktisch toch? Vijzen vastzetten doe ik toch net iets meer dan eens iets berekenen.
Tegenwoordig mogen ze in dezelfde IW richting nog 0,5 aftrekken voor ALLE dt fouten.
Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat ik Pythagoras na mijn studietijd toch nooit gebruikt heb. Ook al de pagina lange vergelijkingen van 5 en 6 IW waar ik 8u wiskunde de week had, heb ik nadien horizontaal geklasseerd in een doos op zolder.
Wil ik iets berekenen, even Google open. Klaar. Praktisch toch? Vijzen vastzetten doe ik toch net iets meer dan eens iets berekenen.
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik snap dat dus echt echt niet hé.yaris schreef:Mijn zoon bv heeft wat leerachterstand maar ik ga die later zo hoog mogelijk laten starten. Wat hij meepakt pakt hij mee en we zien dan nog wel.
Dit kan zeker een technische richting zijn maar dan wel van een deftig niveau.
"wat hij meepakt pakt hij mee"
Zie maar dat je door "hoog" in te zetten hem geen schoolmoeheid laat meepakken.
Ik heb het al te veel gezien.
Hoog...
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 23 keer
Dat is een heel lastig onderwerp.
Er zijn tso ers die veel beter zijn dan aso alhoewel hun theoretische kennis misschien iets lager ligt maar door hun inzet en gedrevenheid dat ruimschoots goed maken. Hetzelfde heb je met bso ers.. Maar op het bedrijf waar ik werk heb ik heel wat technische mensen aangeworven en dan was voor mij de lat toch wel tso als je direct vd schoolbanken kwam. Veel bso ers kwamen dan af met een specialisatiejaar waardoor hun diploma zogenaamd gelijkwaardig is maar eerlijk die theoretische kennis haal je nóóit meer in. Daarnaast een bso er met ervaring, als je die voor je zitten hebt kan je nogal snel uitmaken hoe geïnteresseerd hij is in het vak dus die kregen wel een kans..
Wat zo hoog mogelijk starten betreft, besef dat daar grote nadelen aa' verbonden zijn die men de waterval noemt.. Ik heb een zoon 23 ondertussen, hoogbegaafd, in begeleiding geweest via gespecialiseerd team maar in het 6de leerjaar aan zijn lot over gelaten waardoor het middelbaar een hele ramp geworden is. Gestart in aso Latijn... Leerkrachten die na enkele maanden zonder enige dossierkennis zeiden, wat komt die hier doen enz.. Het derde jaar naar aso wiskunde wetenschappers.. Ook daar na 3 maanden een leerkracht wiskunde, net vd schoolbanken, wat komt die hier doen..terwijl de zoon kritische vragen stelde en afgedaan werd als lastig.. Ondersteuning clb was nihil. Het 5de afgezakt naar tso en daar met de hakken over de sloot geslaagd.. Nu en job in it die hij met passie doet maar met zijn mogelijkheden zwaar onder betaald.. Ik wil maar zeggen, een school kan een kind breken...
Tom
Er zijn tso ers die veel beter zijn dan aso alhoewel hun theoretische kennis misschien iets lager ligt maar door hun inzet en gedrevenheid dat ruimschoots goed maken. Hetzelfde heb je met bso ers.. Maar op het bedrijf waar ik werk heb ik heel wat technische mensen aangeworven en dan was voor mij de lat toch wel tso als je direct vd schoolbanken kwam. Veel bso ers kwamen dan af met een specialisatiejaar waardoor hun diploma zogenaamd gelijkwaardig is maar eerlijk die theoretische kennis haal je nóóit meer in. Daarnaast een bso er met ervaring, als je die voor je zitten hebt kan je nogal snel uitmaken hoe geïnteresseerd hij is in het vak dus die kregen wel een kans..
Wat zo hoog mogelijk starten betreft, besef dat daar grote nadelen aa' verbonden zijn die men de waterval noemt.. Ik heb een zoon 23 ondertussen, hoogbegaafd, in begeleiding geweest via gespecialiseerd team maar in het 6de leerjaar aan zijn lot over gelaten waardoor het middelbaar een hele ramp geworden is. Gestart in aso Latijn... Leerkrachten die na enkele maanden zonder enige dossierkennis zeiden, wat komt die hier doen enz.. Het derde jaar naar aso wiskunde wetenschappers.. Ook daar na 3 maanden een leerkracht wiskunde, net vd schoolbanken, wat komt die hier doen..terwijl de zoon kritische vragen stelde en afgedaan werd als lastig.. Ondersteuning clb was nihil. Het 5de afgezakt naar tso en daar met de hakken over de sloot geslaagd.. Nu en job in it die hij met passie doet maar met zijn mogelijkheden zwaar onder betaald.. Ik wil maar zeggen, een school kan een kind breken...
Tom
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
(deze post is een zware veralgemening - don't take it the wrong way)
Misschien kan iemand me uitleggen waarom de lat altijd maar lager moet gelegd worden? Geen punten meer verliezen bij grammaticale fouten, geen dit, geen dat... Zie vooral dst de jeugd niet schoolmoe wordt. Verwacht vooral niet als ouder dat ze ook zelf wat verantwoording nemen.
Het werkleven na de schoolbanken is niet eenvoudig. Als ik zie hoeveel net-van-school starters de eerste keer als ze een zware tegenslag krijgen te verduren onderuit gaan, of welke niet met stress overweg kunnen... Is dit nu wat we de jeugd toewensen?
Misschien kan iemand me uitleggen waarom de lat altijd maar lager moet gelegd worden? Geen punten meer verliezen bij grammaticale fouten, geen dit, geen dat... Zie vooral dst de jeugd niet schoolmoe wordt. Verwacht vooral niet als ouder dat ze ook zelf wat verantwoording nemen.
Het werkleven na de schoolbanken is niet eenvoudig. Als ik zie hoeveel net-van-school starters de eerste keer als ze een zware tegenslag krijgen te verduren onderuit gaan, of welke niet met stress overweg kunnen... Is dit nu wat we de jeugd toewensen?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik vertel al jaren aan mijn jobstudenten dat ze op het werk geen voldoende halen als de helft verkeerd is. Maar het betert er niet op met de jaren, helaas...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Premium Member
- Berichten: 727
- Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 25 keer
Tja, ik begrijp zeker je uiteenzetting. Maar hoeveel keer komt dit voor (deze specifieke case)? Men had dat toch ook op een andere (minder efficientere manier kunnen oplossen door proberen en dergelijke)? Er is ook nog altijd Google...ITnetadmin schreef:Stom voorbeeldje van Pythagoras:
Stagiairs moeten rack kast binnenkrijgen ergens, maar de deur is te klein; de kast moet dus op zijn zijkant binnen.
Maar het plafond is nogal laag, dus ik vraag ze of ze zeker zijn dat ze die kast kan kunnen rechtzetten eenmaal binnen.
"Jaja, de kast is lager dan het plafond."
Ikke duidelijk gemaakt dat de kast bij het rechtzetten hoger gaat komen dan haar staande hoogte (want op een bepaald moment is de diagonaal de vertikale zijde).
De diagonaal van de kast meten was omslachtig, want er stonden wielen onder; je kon het dus niet accuraat meten en het was centimeterwerk, gokken was dus niet genoeg.
Direct een paar gezichten van "hoe meette da?"
Ja, hoogte en breedte meten en een pythagoraske doen he mannen.
Conclusie, de wielen moesten eraf, en eenmaal binnen de kast op blokken en de wielen er terug onder.
Vroeger had ik een leerkracht die tegen rekenmachines was, want als de elektriciteit uitvalt kon je dat nietmeer gebruiken. Ik denk als de elektriciteit uitvalt, we wel andere problemen hebben.
Hoofdrekenen is belangrijk en noodzakelijk, maar moet iedereen daarvoor kunnen hoofdrekenen als een 'pro' (een basis blijft natuurlijk wel belangrijk)?
In een wereld die zo complex is dan ze vandaag is (100'den soorten technologien/methoden/soorten/softwarepakketten enzovoorts) is veel belangrijker denk ik weten hoe je bepaalde dingen kan opzoeken/vinden dan effectief te weten hoe en wat. Ik zie zelf naar mijn job: ik kan een aanal basishandelingen en snap wel werking van bepaalde dingen (dat maakt me zeker geen pro in hetgeen waar ik op dat moment mee bezig ben!), maar bij elk project kan ik wel iets vinden dat mij kan verder helpen en waar ik mee uit de voeten kan door mij er wat in in te lezen/zoeken.
Er zijn denk ik ook meerdere soorten van mensen/werknemers:
- Mensen die goed zijn maar die generalistisch ingezet worden (80% van de mensen): die hebben geen exacte/direct inzetbare kennis nodig.
- Mensen die expert zijn in een bepaald domein: die moeten geschoold zijn in hun domein maar die moet je ook geen taken als punt1 van mijn stelling gaan laten doen, want die kunnen dat toch niet.
Beide zijn nodig denk ik.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Je hebt altijd, ja altijd, parate kennis nodig, al is het maar om in te schatten of je Google resultaat kan kloppen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Bwa nee. Denk ik niet. Vroeger gebruikten we op het werk een bak met fiches om namen en nummers op te zoeken. Daarna een dos programma en nu het web. We hebben meer kennis nodig om tot dezelfde informatie te komen. Sommigen zijn goed in het aanpassen daarvan, anderen niet.
Ondertussen zijn we een dienst met twee snelheden geworden.
Mensen die willen volgen en bijleren en mensen die liever op immoweb kijken voor de aankoop van een nieuw huis.
Ondertussen zijn we een dienst met twee snelheden geworden.
Mensen die willen volgen en bijleren en mensen die liever op immoweb kijken voor de aankoop van een nieuw huis.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Je mag het verschil niet onderschatten tussen iemand die van de fichenbak via dos naar internet is geevolueerd en iemand die het met internet geleerd heeft. Er ontbreekt bij die laatste een basis.
Dus ja, je leert hoofdrekenen, je leert het met de rekenmachine en je evolueert.
Ik ken een prof die een examenvraag heeft over het berekenen van het vermogen van de motor van een lift. Er zit in die oefening een instinker waardoor veel studenten uitkomen op 60W. Veel te weinig, maar zonder basiskennis ben je onvoldoende kritisch voor je uitkomst en neem je aan dat het juist is, terwijl je met die basiskennis wel kan inschatten dat het niet klopt en verder zoekt.
J.
Dus ja, je leert hoofdrekenen, je leert het met de rekenmachine en je evolueert.
Ik ken een prof die een examenvraag heeft over het berekenen van het vermogen van de motor van een lift. Er zit in die oefening een instinker waardoor veel studenten uitkomen op 60W. Veel te weinig, maar zonder basiskennis ben je onvoldoende kritisch voor je uitkomst en neem je aan dat het juist is, terwijl je met die basiskennis wel kan inschatten dat het niet klopt en verder zoekt.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 3395
- Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
ok, als het maar soms isSPR schreef: Wil ik iets berekenen, even Google open. Klaar.
is berekeningen maken uw job, maakt ni uit in welke stiel, en moet ge elke 5 minuten google pakken hebt ge een probleem vrees ik
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
Veel mensen met een mening, maar weinigen met een actueel beeld, precies.
ASO / TSO / BSO bestaan niet meer..
de officiele benamingen zijn:
"Doorstroomgericht", "Dubbele Finaliteit", en "Arbeidsmarktgericht".
Of beter: alle kinderen uit geboortejaar 2007 en hoger zitten in die richtingen. Zoals mijn oudste zoon.
hier is zeker "Dubbele finaliteit" een belangrijke nuance: hierin zit zowel "doorstroomgericht" als "arbeidsmarktgericht" opgenomen...
https://www.onderwijskiezer.be/v2/secun ... oon_so.php
ASO / TSO / BSO bestaan niet meer..
de officiele benamingen zijn:
"Doorstroomgericht", "Dubbele Finaliteit", en "Arbeidsmarktgericht".
Of beter: alle kinderen uit geboortejaar 2007 en hoger zitten in die richtingen. Zoals mijn oudste zoon.
hier is zeker "Dubbele finaliteit" een belangrijke nuance: hierin zit zowel "doorstroomgericht" als "arbeidsmarktgericht" opgenomen...
https://www.onderwijskiezer.be/v2/secun ... oon_so.php
- Sinna
- Elite Poster
- Berichten: 2417
- Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
- Twitter: KrSi78
- Locatie: Brugge
- Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
- Bedankt: 152 keer
En waar denk je dat die termen voor staan?
Ik heb op zich geen problemen met de termen ASO, TSO en BSO, maar dat watervalsysteem is inderdaad onterecht.
- Doorstroomgericht = ASO
- Dubbele finaliteit = TSO
- Arbeidsgericht = BSO
Ik heb op zich geen problemen met de termen ASO, TSO en BSO, maar dat watervalsysteem is inderdaad onterecht.
Computer(k)nul
-
- Premium Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb veel leerkrachten in de familie/vriendenkring en die zijn het er allemaal over eens: de leerkrachten betreuren dat de kinderen steeds minder moeten kunnen én kennen. Maar ze missen zo inderdaad parate kennis en kunnen niet meer deftig (foutloos) schrijven. De leerkrachten willen wel, maar worden continue tegengewerkt door het beleid. Om de zoveel jaar een andere minister van onderwijs die zijn eigen visie heeft en die wilt doordrukken. Die ministers hebben een visie, maar die is volledig gebaseerd op ideologie en niet op de praktijk. Ze hebben zelf nooit voor de klas gestaan en beseffen ook niet welke impact hun beslissing heeft. De confrontatie afgelopen zomer inzake leerplannen tussen overheid en katholieke koepel geeft dat nog maar eens extra weer. De overheid heeft het zodanig gespeeld dat de koepel gewoon buitenspel gezet werd ...
Ik zie regelmatig teksten passeren via mijn vrouw (onderwijs middelbaar) van stagairs die Nederlands geven en het dan klaarspelen om minstens 5 DT-fouten op elke pagina neer te pennen. Ze leren in school al jaren niet meer foutloos schrijven ...
Ik zie regelmatig teksten passeren via mijn vrouw (onderwijs middelbaar) van stagairs die Nederlands geven en het dan klaarspelen om minstens 5 DT-fouten op elke pagina neer te pennen. Ze leren in school al jaren niet meer foutloos schrijven ...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat probleem is begonnen toen men de job van de leerkracht heeft laten afhangen van het aantal leerlingen op de school, waardoor directies als de dood zijn voor leerlingen die het zouden afbollen (al dan niet verplicht). Dus wordt elk conflict bedekt met de mantel der liefde en heb je als leerkracht een pak minder te zeggen en een "gemakkelijke" school heeft meer leerlingen.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- cadsite
- Elite Poster
- Berichten: 4657
- Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
- Locatie: Kortrijk
- Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
- Bedankt: 344 keer
- Contacteer:
Ik heb zelf SLO gevolgd, dat is een opleiding tot leerkracht SO, zonder specifiek vak.pfuhu schreef:Ze hebben zelf nooit voor de klas gestaan en beseffen ook niet welke impact hun beslissing heeft.
Erna mag je les geven in onderwerpen waarvoor je elders gestudeerd hebt, of waar je voldoende relevante praktijkervaring kan voorleggen.
Daar kreeg ik les van docenten die zelf nooit voor een klas in het secundair hadden gestaan. Je kreeg dus les van mensen die jou vertellen hoe je in een klas moet omgaan met pubers, maar die dat zelf nooit gedaan hebben.
Gelukkig waren ze niet allemaal zo, maar toch ruim de helft.
Dat waren dus (hoofdzakelijk) dames die ASO hadden gedaan en erna een universitair diploma hadden behaald.
Zij kwamen ons dan vertellen hoe we klasmanagement moeten toepassen in een theorie of praktijkles in het TSO of BSO.
Echt leerrijk was dat.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ik heb dat echt geregeld voor, als je iets wil uitrekenen?cyberbozzo schreef:Maar hoeveel keer komt dit voor (deze specifieke case)? Men had dat toch ook op een andere (minder efficientere manier kunnen oplossen door proberen en dergelijke)? Er is ook nog altijd Google...
- afstanden voor kabels schuin door een kamer
- oppervlaktes, hoeken, ...
Zonder "basic" middelbare school wiskunde kennis zou ik (privé) DHZ niet kunnen doen
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Ben ik het niet mee eens. Iemand die indertijd met de fichenbak en letterlijk met draden nog diende door te verbinden heeft daarom niet meer of minder basis dan iemand die meteen via het web leerde werken. Er is een andere basis. De kleinzoon van mijn pa kan swipen, kan typen, kan surfen en kan perfect met de smartphone werken. Die vinden opa rete dom want die kan dat allemaal niet. Op de arbeidsmarkt zou opa niet meer kunnen functioneren, kleinzoon wel. De basis evolueert. De vraag daarin is, wanneer is de basis niet meer voldoende?Joe de Mannen schreef:Je mag het verschil niet onderschatten tussen iemand die van de fichenbak via dos naar internet is geevolueerd en iemand die het met internet geleerd heeft. Er ontbreekt bij die laatste een basis.
Dus ja, je leert hoofdrekenen, je leert het met de rekenmachine en je evolueert.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Die gemiddelde kleinzoon kan inderdaad een tablet, pc, smartphone gebruiken, de besten voor meer dan spelletjes, maar "kennen" is iets anders.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Nog een jaar of 10 wachten. Wanneer de huidige generatie in de politiek gaat wordt de -dt regel afgeschaft wegens overbodigpfuhu schreef: Ik zie regelmatig teksten passeren via mijn vrouw (onderwijs middelbaar) van stagairs die Nederlands geven en het dan klaarspelen om minstens 5 DT-fouten op elke pagina neer te pennen. Ze leren in school al jaren niet meer foutloos schrijven ...
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Heum, wat kon jij op 8 jarige leeftijd? Ga me niet zeggen dat jij de tv kon bedienen en hem ook kon herstellen he?Joe de Mannen schreef:Die gemiddelde kleinzoon kan inderdaad een tablet, pc, smartphone gebruiken, de besten voor meer dan spelletjes, maar "kennen" is iets anders.
J.
Allez komaan, beetje realistisch zijn. Er zijn zelfs 30+ collega's die komen vragen hoe ze een € symbool uit hun toetsenbord krijgen. Geen grap tussen haakjes.
Zoon van mijn vriendin kan amper fatsoenlijk schrijven, maar hij kan wel met zijn handen werken. Het uitrekenen is wel weer een stuk moeilijker maar ik zie hier veel mensen geen ligbank, zetelbed, trap of weet ik veel wat in elkaar steken.
Dus het vergelijken met andere richtingen en dan stipuleren dat je met een diploma altijd meer geld gaat verdienen is onzin. Als ik zie dat mijn broer als zelfstandige tuinier een pakske meer verdient als mijn administratieve job of eender welke leidinggevende. Of mijn ex schoonvader die schrijnwerker was...
Ik geef toe, er moet een zekere basis zijn. Veel mensen weten echt net niet genoeg, maar je moet ook ergens willen raken.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Het gaat niet enkel over meer of minder verdienen, evenmin over "altijd".
Het gaat ook over lang werken. Ik wil die tuinaannemer nog wel eens zien bomen vellen op 67 jaar.
Correctie: los van de anekdotiek. Wat is de kans dat de gemiddelde tuinaannemer op zijn 67ste nog zijn werk kan doen, in vergelijking met een master/bachelor diploma?
En als je dan wil vergelijken met die tuinaannemer, vergelijk dan ook met een zelfstandige IT'er ofzo. Die scheppen ook meer dan een IT'er in loondienst.
Wil je uzelf - met blijkbaar een administratieve job - vergelijken in het tuinaannemer verhaal, vergelijk u dan met het personeel van de zaakvoerder van de tuinaannemer. Veel kans is dat geen vetpot. En evenmin firmawagen, hospitalisatieverzekering, glijdende uren, ...
@zoon van vriendin
Als hij met z'n handen kan werken en niet kan schrijven, zal een zaak uitbouwen moeilijk worden.
En dus eerder loondienst en dus veel kans minder verdienen en/of zwaardere fysieke arbeid.
Het gaat ook over lang werken. Ik wil die tuinaannemer nog wel eens zien bomen vellen op 67 jaar.
Correctie: los van de anekdotiek. Wat is de kans dat de gemiddelde tuinaannemer op zijn 67ste nog zijn werk kan doen, in vergelijking met een master/bachelor diploma?
En als je dan wil vergelijken met die tuinaannemer, vergelijk dan ook met een zelfstandige IT'er ofzo. Die scheppen ook meer dan een IT'er in loondienst.
Wil je uzelf - met blijkbaar een administratieve job - vergelijken in het tuinaannemer verhaal, vergelijk u dan met het personeel van de zaakvoerder van de tuinaannemer. Veel kans is dat geen vetpot. En evenmin firmawagen, hospitalisatieverzekering, glijdende uren, ...
@zoon van vriendin
Als hij met z'n handen kan werken en niet kan schrijven, zal een zaak uitbouwen moeilijk worden.
En dus eerder loondienst en dus veel kans minder verdienen en/of zwaardere fysieke arbeid.