ASO is niet zozeer algemeen, als "puur theoretisch".
BSO is het tegenovergestelde, quasi puur praktisch.
TSO is alle overschot (uitgezonderd kunst).
Als een richting deels theoretisch en deels praktisch is, dan vind je ze in het TSO.
Maar dat zorgt dus voor grote verschillen binnen het TSO zelf, waar sommige richtingen zeer zware theorie hebben, die in het ASO niet zou misstaan, en aan de andere kant er richtingen zijn die net teveel theorie hebben om in het BSO te kunnen geven.
Qua technisch verschil:
In ASO/KSO/TSO heb je naar 6 jaar (3e graad) het diploma middelbaar (niveau 4 EQF - European Qualification Framework).
Niveau 2 en 3 haal je respectievelijk na 1e en 2e graad.
In het BSO moet je getuigschrift 2e graad hebben voor niveau 2, en geeft getuigschrift 3e graad pas niveau 3; je moet de 4e graad ("het zevende jaar") afwerken om het diploma middelbaar te halen.
Dat watervalgedoe, dat ga je er *echt* niet uitkrijgen, want dat is gewoon de realiteit:
We mogen dan mss wel niet neerkijken op BSO (en deels TSO), maar ASO biedt de meeste "opties" naar later toe.
Om het overdreven te stellen: iemand in een BSO gooien en dan later merken dat ie goed is in theorie, valt quasi niet meer te recupereren.
Het omgekeerde, "doe maar ASO en we zien dan wel", is wel een optie.
Je ziet dat bv ook in de B attesten: "geen Latijn", "geen ASO", etc
Richtingen met zware theorie zijn niet meer in te stappen eenmaal je achterstand hebt omdat je de richting niet gedaan hebt en dus bepaalde vakken niet gehad.
Daarbij komt dat BSO (en deels TSO) een reputatie hebben.
Veel lln met schoolmoeheid die daar het kot op stelten zetten, dingen afbreken, en als je als tiener geen sterke persoonlijkheid hebt kan dat niet alleen nefast zijn voor je resultaten, maar ook psychologisch.
Die reputatie is niet onverdiend, btw.
Zelden een ASO klas het kot zien afbreken of op de vuist gaan met mekaar of de leerkracht; TSO/BSO is een ander paar mouwen bij momenten.
tien schreef:Vele (toch in alle geval in mijn nogal ASO gerichte familie) interpreteren BSO echter nog veel foutief als buitengewoon onderwijs en helemaal inferieur...
We bekijken het dan ook vanuit het niveau van de theoretische kennis.
Ik ken een leerkracht muziek die ooit moest vervanging doen en aardrijkskunde geven aan een 4e BSO.
Die vloekte op de cursus, want na een snelle peiling bleek dat die klas de buurlanden van Belgie niet eens kon benoemen.
Met zo weinig parate kennis riskeer je uiteraard gehandicapt te zijn in de maatschappij.