Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

die simulator is net zoals de vreg: dronken en nutteloos.

zonder digitale teller zou mijn factuur volgend jaar 910 euro zijn (en vorige jaren rond diezelfde prijs, wat ook niet helemaal klopt)
met digitale teller zou het al 1034 worden, en als ik zonnepanelen toevoeg is het ineens 1134.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

Hallo,

ik vroeg aan iemand die bij de netbeheerder werktte welke hoofdkabel er in mijn straat ligt.
die had dit even opgezocht voor mij en ik kreeg deze info:

er ligt hier in de straat een hoofdkabel 4 x 150mm waarvan 3 x 150 mm gebruikt word voor 3 fases 230 volt(geen 400 volt)
op deze kabel zitten max 100 huizen, en de netbeheerder gaat er vanuit dat het vermogen gemiddeld per huis 2.58 kw is (100 x 2.58 kw x 0.46x 1.01 =160 Kw)

als ik het goed bekijk.... 160 kwh over alle fases per 100 huizen? 160 kw/3/230v =232 Ampere

dus stel er hebben 25 mensen of 25% van de 100 een elektrische wagen, en die laden deze gelijktijdig op aan 6 kwh per uur... dan is die 160 kwh er aan voor de moeite ?

dan gaan we toch zowizoo later in de toekomst een groot stroomprobleem hebben?

iemand zijn mening?
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

bruma schreef:Uw quote komt van @profke
ub4b schreef:
bruma schreef: Dus : je kwartierwaarden opvragen kost 11€/mnd
die pi zero verdient zich op een jaar al terug ;-)
Ik vind dit walgelijke praktijken, want het capaciteitstarief is een vorm van SLA.

Het is net zoals bij netwerken een variant van 95th percentile - je moet dus over ALLE waardes beschikken om te weten of zij wel de berekening juist doen. Die waardes achter een betaalmuur steken is dus fout. Zij moeten dat databeheer toch reeds doen om vast te stellen wat je hoogste piek is in een specifeke maand.

Met dat verschil dat bij 95th percentile de 5% hoogste pieken niet meetelt, en bij het capaciteitstarief bepaalt de hoogste piek per maand een taks toegepast op heel de maand.
Uw analoge meter is niet van jou maar van de DNB en daar betaal je huur voor.
Elk jaar worden meterstanden opgenomen, waar ofwel een meteropnemer ofwel een kaartje bij u toekomt en deze kost betaal je ook.

Inherent aan een DM worden tellerstanden digitaal opgevraagd en in een datacenter bewaard. Voor deze inherent aan de DM functionaliteit en de DM wordt 12,41€/j aangerekend.

Je moet niks betalen om inzage te krijgen in je gemeten data en je moet niks betalen om je P1 en S1 poort open te zetten, er zit niks achter een betaalmuur.

De rpi waar @profke naar verwees is het gratis kunnen uitlezen van de DM lokaal zodat je de data van uw verbruik ook lokaal kunt bewaren en eventueel kan ingrijpen want op het fluvius platform zijn ze maar een dag later beschikbaar.

Uw data abonnement vast of mobiel meet toch ook continue uw data volume en de kost hiervan zit ook in je abonnementsprijs. De UI om dit op te volgen zit ook niet achter een betaalmuur en loopt veelal ook achter op de werkelijkheid.
Blijf nog maar wat dromen. Je kan idd after the facts data er uit halen via die poort of het portaal maar daar ben je juist niks mee aangezien de piek achter de rug is en je tenzij je een geweldige boekhouding bij houdt absoluut niet meer kan terug vinden wat de veroorzaker was. Om te kunnen sturen moet le real time data hebben en die krijg je niet zonder speciale software. Ofwel ben je bij die 5% nerds in belgie die deze data uit het systeem kunnen halen en daarmee gaan sturen ofwel ga je voor honderden euro's hardware moeten kopen, daar bovenop nog dure abonnementen en dan heb je een kans iets te sturen.. Ik zeg wel een kans, want ik vraag me af hoe goed het is je vaatwasser open te trekken als die net voor die extra piek trekt of je wasmachine uitschakelt vol vuile was en vuil water.. Sorry ik ben zeker technisch aangelegd en heb hier volledig eib domotica systeem geïnstalleerd maar daar begin ik niet meer aan zoals 95%*vd mensen en die laten zich dan vangen door installateurs die dure batterijen voorstellen die niet terugverdienbaar zijn of waar binnen een paar jaar zware belasting op komt als VREG vast stelt dat de mensen hun factuur onder kontrole houden.. De dnbs en hun aandeelhouders hebben geld nodig... Veel geld en daar gaan wij voor zorgen..

Tom
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

lacer schreef:De mogelijkheid om reactie te geven op die Youtube video zijn uitgeschakeld.
Zal wel een reden hebben zeker :bang:
Op Twitter verbergt VREG gewoon wat hen niet aanstaat (wel nog leesbaar, maar je moet het openklikken.) Zo zuiver op de graat zijn ze daar bij Vreg. [emoji102]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

hier hebben we nu nog geen problemen...
ik merk wel op als ik terugsteek op het net... en dat is max 5 kwh per uur... dat de spanning inderdaad wel naar de 241 Volt ongeveer gaat...
als de zonnepanelen niet werken bv savonds zit dit rond de 229 -230 volt...
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Tim.Bracquez schreef:
tweety1959 schreef: dan gaan we toch zowizoo later in de toekomst een groot stroomprobleem hebben?

iemand zijn mening?
Tuurlijk is er een groot probleem, dit heb je in genoeg wijken nu al, en niet zozeer mensen die stroom gebruiken.... Maar mensen die terug steken. Dit is juist hetzelfde als het gebruiken, zelfde bottleneck. Echter hier hebben ze geluk dat omvormers bij een te hoog voltage uitschakelen en dus stoppen met leveren en 90%? van de mensen dit niet eens ziet of door heeft....


Van daar dat capaciteitstarief ook wel eens op het terugsteken van energie zal volgen....
Het capaciteitstarief op injectie = groene energie beknotten = geen oplossing op lange termijn

Er zijn betere oplossing, maar dat vergt uiteraard meer moeite en middelen.

Je kan niet tegelijkertijd op de rem duwen en het gaspedaal indrukken en verwachten dat de motor blijft draaien. Hernieuwbare energie moet voort blijven bewegen of het komt tot een complete stopt. Hernieuwbare energie is hier niet de schuldige dan zijn de auto's ook schuldig voor slecht onderhouden wegen.

Waarom zijn er hier sommigen die denken dat alles bij het oude houden en vernieuwing/investeringen afstraffen de weg vooruit is?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

heist_175 schreef:Sinds ik het aan het meten ben, haal ik bijna elke dag meer dan 248V

Code: Selecteer alles

14-Aug       246,9
15-Aug       253,5
16-Aug       252,8
17-Aug       249,5
18-Aug       249,4
19-Aug       249,8
20-Aug       250,9
21-Aug       252,3
22-Aug       253,5
23-Aug       250,8
24-Aug       250,8
25-Aug       249,6
26-Aug       246,5
27-Aug       251,2
28-Aug       249,0
29-Aug       241,8
30-Aug       245,2
31-Aug       246,2
En wat is het probleem juist?
Je hoort niemand klagen over mindere verliezen of meer vermogen ter beschikking toch ;-)
Alles is binnen de norm, gaan je toestellen daar van stuk moet je je eerder vragen stellen bij het merk als het net.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez op 04 sep 2021, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Tim.Bracquez schreef:
giolovin schreef: Het capaciteitstarief op injectie = groene energie beknotten = geen oplossing op lange termijn
Oei en welke oplossing is tot op heden altijd gekozen :-)

Het is goed mensen bewust te maken dat energie niet zomaar 24/7 onbeperkt in capaciteit beschikbaar is. Q8 zet hier enorm op in en is volop bezig voor infra te voorzien (thuis) welke toelaat juist EV's te laden (en ontladen) en wanneer het net het nodig heeft. Wat uiteindelijk ten goede komt van het net en vooral de prijs voor de consument.

Hier thuis is het nu zelfs onmogelijk om de auto te laden wanneer er geen zon is en in de winter wasmachine om na 16uur opzetten is ook een no-go. Het is anders leven maar huidige technologie laat dit toe, wasmachine die aangaat als homeassistant ziet dat er voldoende bijgeladen is. Of nog leuker als er energie potentieel niet gebruikt wordt gaat de lader van de wagen opschalen tot wanneer dit gelijk is.
Welke oplossingen er altijd gekozen zijn?

Repressieve maatregelen die geld in het laatje brengen en die dan enkel gebruikt worden om te verkwanselen i.p.v. het systeem te beheren/ondersteunen/innoveren hierdoor kunnen die nieuwe geldstromen in stand blijven, waardoor er uiteindelijk opnieuw tegen een grens wordt gebotst... You get my drift, een vicieuze cirkel dus, iets waar ze in België goed in onderlegd zijn. Ooit stopt dat abrupt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

tweety1959 schreef: dus stel er hebben 25 mensen of 25% van de 100 een elektrische wagen, en die laden deze gelijktijdig op aan 6 kwh per uur... dan is die 160 kwh er aan voor de moeite ?

dan gaan we toch zowizoo later in de toekomst een groot stroomprobleem hebben?

iemand zijn mening?
Dit was vroeger geen probleem, maar gaat het met EV wel worden. Vandaar dat het capaciteitstarief er moet komen. Ze denken/hopen dat dit hun probleem gaat oplossen. De tijd zal uitwijzen of dit een goede of een naïeve gedachte is ...

En ook/vooral: Het capaciteitstarief is nu zogezegd budgetneutraal, maar iedereen snapt dat hun dit met EV een pak meer inkomsten gaat opleveren ...

En de vraag is wat met die extra inkomsten zal gebeuren: gaan ze die echt in het net investeren om het probleem op te lossen, of is het enkel extra dividend voor de gemeentes. Ik denk dat iedereen het al weet ...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Tim.Bracquez schreef:
giolovin schreef: Het capaciteitstarief op injectie = groene energie beknotten = geen oplossing op lange termijn
Oei en welke oplossing is tot op heden altijd gekozen :-)

Het is goed mensen bewust te maken dat energie niet zomaar 24/7 onbeperkt in capaciteit beschikbaar is. Q8 zet hier enorm op in en is volop bezig voor infra te voorzien (thuis) welke toelaat juist EV's te laden (en ontladen) en wanneer het net het nodig heeft. Wat uiteindelijk ten goede komt van het net en vooral de prijs voor de consument.

Hier thuis is het nu zelfs onmogelijk om de auto te laden wanneer er geen zon is en in de winter wasmachine om na 16uur opzetten is ook een no-go. Het is anders leven maar huidige technologie laat dit toe, wasmachine die aangaat als homeassistant ziet dat er voldoende bijgeladen is. Of nog leuker als er energie potentieel niet gebruikt wordt gaat de lader van de wagen opschalen tot wanneer dit gelijk is.

Ik denk dat je perfect verwoord waar het probleem zit. Je hebt een home assistent, alles georganiseerd enz maar het is allemaal preventief, je kan niets aktief sturen als je toch al dan niet een piek zou trekken maw die hele installatie is op zich waardeloos als morgen de VREG andere waardes gaat bepalen want dan kan jij terug beginnen afstellen.. Daarnaast heeft niet iedereen overdag tijd om een wasmachine in te steken of zijn ev op te laden.. In de winter zijn die beperkingen sowieso nutteloos als je niet real time rekening houd met de opbrengst van je zps. Daarnaast het allerbelangrijkste, hoeveel %vd bevolking heeft een installatie zoals die van u of hoeveel heeft er kaas van gegeten max 5%jij veralgemeend vanuit jouw standpunt maar je moet dit doen van een Tech analfabeet die het duizenden euro's gaat kosten.Hoeveel heeft die installatie u extra gekost tov een normale installatie.. Denk je trouwens echt dat indien morgen half Vlaanderen zich zou uitrusten met batterijen zodat 80% onder die 2.5kw piek blijft die piek niet snel zal verlegd worden of er andere batterij belastingen komen die dan zullen verkocht worden als zijnde dat batterijen heel milieu onvriendelijk zijn zoals ze gedaan hebben met zonnepanelen en pelletkachels.. De gemeentes hebben geld nodig om hun spilzucht onder kontrole te houden.. Dat is de enige reden.. De rest is latie en apekool.. Hadden ze de dnbs niet leeg gezogen hadden ze met dat geld een hyper modern netwerk kunnen aanleggen.. Maar tja..

Tom
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Je kan je afvragen of dat niet het doel is: iedereen inwerkelijkheid minder (liefst veel minder) dan 2.5 pieken afnemen en die toch kunnen aanrekenen...

Maar zonder slimme sturing kom je er niet, dat is een feit.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

Moest dit het geval zijn zou fluvius ongetwijfeld software en hardware voor een prikje ter beschikking stellen waarmee je real time data kan bekijken en dat je verwittigd als je een grens dreigt over te gaan zodat je die grens nog kan vermijden. Die dingen zouden ze dan kunnen integreren in de werelden van alexa, google home en sirri zodat je met aanstuurbare stopcontacten het makkelijk en laagdrempelig kan maken.Niets van dit alles is waar, integendeel ze maken een complexe website van maakdatkrengslimmer waar je kop nog staart kunt aan krijgen zelfs al ben je geen ongeletterde in de techniek. Daarenboven heb ik er nog geen enkel software gezien die live je verwittigd dat je dreigt een grens over te gaan in 10min..5 min... Enz... Dus niets, niemand is er ook maar mee bezig om te organiseren dat je die piek kan vermijden behalve met dure batterijen die ongetwijfeld binnen enkele jaren ook gaan belast worden wat dat is omzeilen van weet ik welke idiote regel dat ze dan gaan uitvinden.. En weet je iedereen gaat weer zeggen dat ze gelijk hebben..
Ik heb het kabinet van Demir, vreg aangeschreven en als je vraagt hoe je die pieken kan vermijden zonder honderden, duizenden euro's uit te geven dan blijft alles stil. Ik vraag me af wat het beste is,half Vlaanderen die 8000euro per woning gaat uitgeven om een batterij te zetten of heel Vlaanderen dat 1000-2000 euro uitgeeft om ons netwerk te moderniseren, iets wat er binnen dit en 10j toch zit aan te komen.. Al wat we nu doen is uitstel van executie...


Tom
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Ik volg volledig je commentaar. Een pak realiteitszin verwerkt in één post.

Ik moest toch even mijn lach inhouden toen je het had over maakdatkrengslimmer. [emoji28]

Zou het niet prachtig zijn om een website op poten te zetten: maakdatkrengslimmer.be met effectieve maatregelen (info tips&tricks, mogelijke (laagdrempelige?) toestellen met uitleg verstaanbaar voor een groot deel van de bevolking? Ik ben maar even aan het brainstormen [emoji57]

Wat houdt VREG tegen om mettertijd te sleutelen aan het capaciteitstarief en het bijhorende forfait (2,5 kW/maand)?

De VREG hakt er al angstvallig op in vooraleer we ook nog maar de optie batterij kunnen overwegen. Misschien maar goed ook, dan komen we niet bedrogen uit en weten we waar we aan toe zijn: dat we enkel kunnen proberen te voorkomen, grote bijkomende investeringen misschien op niets uitdraaien en de volle zekerheid dat we aan de DNB onze broodnodige [emoji57] bijdrage blijven leveren om o.a. de dividenden niet in het gedrang te laten komen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Laatst gewijzigd door philippe_d op 05 sep 2021, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

honda4life schreef:
heist_175 schreef:Sinds ik het aan het meten ben, haal ik bijna elke dag meer dan 248V
En wat is het probleem juist?
Dat het gewoon teveel is :).
Fluvius erkent dat ook en gaat volgende/komende week een 2de interventie doen om het probleem van te hoge spanning te verhelpen.
Met zo'n spanning kunnen mijn PV's ook niet meer volledig terugleveren.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ze steken u gewoon op de fase met de minste spanning op dat moment.
Het zal u een beetje helpen mogelijks...
Wanneer ze er echt iets aan willen doen, staat heel de cabine kortstondig zonder spanning (heb je een brief ontvangen ;-))
Maar in de winter ben je vast de eerste om te klagen dat de spanning te laag is.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Hier ook een mail gekregen voor slimme meter in huis. Hier geen zonnepanelen, maar hoogwaarschijnlijk binnen 2 jaar elektrische of plugin hybride wagen. Heeft iemand die slimme meter al geweigerd omwille van "elektrosensitieve reden"? :angel:
Mijn router staat er vlakbij en dus een bekabelde aansluiten zou wel lukken, als ze deze ooit beschikbaar hebben.


Ik vraag mij ook af wat er nu gebeurd met ons variabel elektriciteitscontract.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

rowan schreef: Ik vraag mij ook af wat er nu gebeurd met ons variabel elektriciteitscontract.
Die loopt door, je krijgt gewoon een afrekening (zoals op het einde van 12 maand) door de nieuwe meter. Ik had 2 afrekeningen op 3 weken tijd gekregen, digitale meter en sociaal tarief die in werking treed...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

honda4life schreef:Ze steken u gewoon op de fase met de minste spanning op dat moment.
Het zal u een beetje helpen mogelijks...
Wanneer ze er echt iets aan willen doen, staat heel de cabine kortstondig zonder spanning (heb je een brief ontvangen ;-))
Maar in de winter ben je vast de eerste om te klagen dat de spanning te laag is.
En waarom zou je niet mogen 'klagen'?
Het is immers een B2C contract waar ze hun verplichtingen toch moeten nakomen, desnoods juridisch afgedwongen indien het 'klagen' niet helpt, ge betaalt er genoeg voor.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Als ik de spanning hier bekijk (uiteinde van een verouderd bovengronds net dat dateert uit een periode dat hier amper huizen stonden) kan je enkel besluiten dat het ook slecht verdeeld is en Fluvius er geen enkele baat bij heeft er iets aan te doen:

Fase 1: schommelt tussen 225volt (18-19u 's avonds) en 238volt (12u-14u)
Fase 2: schommelt tussen 215 volt (18-19u 's avonds) en 250 volt (12u-14u).In de winter zijn de onderste waardes nog een graadje erger ( 205v-210v in de vooravond zijn heel normaal).
Fase 3: schommelt tussen 225volt (18-19u 's avonds) en 238volt (12u-14u)

Logging gebeurt rechtstreeks vanop de digitale meter. Aangezien ik amper iets op L2 verbruik (zie verder), heb ik amper invloed op deze spanningsval.

Het voorbije uur heeft de spanning op L2 voortdurend tussen 248v en 252v geschommeld. Kan mijn inziens niet anders als dat er mensen zijn wiens omvormer mogelijk uitschakelt (maar het misschien niet eens weten).

Mijn pv-installatie (7kWp) heeft 2 omvormers op L1 en L3. Mijn verbruik concentreert zich ook op deze 2 fases (ik verbruik ongeveer evenveel op dezelfde fases als ik opwek).

Sedert DM en nieuwe regeling van toepassing is, verbruik ik iets meer dan 70% van de elektriciteit die ik zelf opwek ...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

bruma schreef:
honda4life schreef:Ze steken u gewoon op de fase met de minste spanning op dat moment.
Het zal u een beetje helpen mogelijks...
Wanneer ze er echt iets aan willen doen, staat heel de cabine kortstondig zonder spanning (heb je een brief ontvangen ;-))
Maar in de winter ben je vast de eerste om te klagen dat de spanning te laag is.
En waarom zou je niet mogen 'klagen'?
Het is immers een B2C contract waar ze hun verplichtingen toch moeten nakomen, desnoods juridisch afgedwongen indien het 'klagen' niet helpt, ge betaalt er genoeg voor.
Voor de DNB is er geen probleem, de omvormers schakelen immers uit, je blijft zo binnen de norm.
Je kan proberen maar ze moeten niks!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

pfuhu schreef:Het voorbije uur heeft de spanning op L2 voortdurend tussen 248v en 252v geschommeld. Kan mijn inziens niet anders als dat er mensen zijn wiens omvormer mogelijk uitschakelt (maar het misschien niet eens weten).
Moet je die niet manueel weer aanzetten na het uitschakelen?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Moeten moeten ze inderdaad niets.
Wel is het zo, als je met meerdere buren hetzelfde probleem ondervind, dat ze er wel iets aan doen.
Hier is de verkaveling een goede 14 jaren oud en die problemen zijn hier ook al geweest.
En ze zijn aanpassingen komen doen in de cabine.

Ik zie het trouwens nog gebeuren dat ze in de toekomst 3 fasen (omvormers) gaan verplichten.
Bij nieuwe wijken/nieuwbouw bedoel ik dan.
Dan zijn de schommeling minder omdat iedereen over de 3 fasen pusht.
Nu weten ze precies zelf niet eens welke huizen op welke fase zitten, ook al krijg je er sowieso 3 binnen gelijk bij ons.

Bij ons zitten de fasen tussen een 232 en 242 en dat blijft op de 3 fasen redelijk stabiel.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

cadsite schreef:
pfuhu schreef:Het voorbije uur heeft de spanning op L2 voortdurend tussen 248v en 252v geschommeld. Kan mijn inziens niet anders als dat er mensen zijn wiens omvormer mogelijk uitschakelt (maar het misschien niet eens weten).
Moet je die niet manueel weer aanzetten na het uitschakelen?
Neen. Zodra de omstandigheden terug 'normaal' zijn, mag de omvormer vanzelf terug beginnen te leveren ...
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Niet dat het veel met het capaciteitstarief te maken heeft, maar in de nieuwe SMA-app mis ik de logging.
Dat is handig om na te gaan of er issues zijn of niet.
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

svermassen schreef:Moeten moeten ze inderdaad niets.
Wel is het zo, als je met meerdere buren hetzelfde probleem ondervind, dat ze er wel iets aan doen.
Hier is de verkaveling een goede 14 jaren oud en die problemen zijn hier ook al geweest.
En ze zijn aanpassingen komen doen in de cabine.

Ik zie het trouwens nog gebeuren dat ze in de toekomst 3 fasen (omvormers) gaan verplichten.
Bij nieuwe wijken/nieuwbouw bedoel ik dan.
Dan zijn de schommeling minder omdat iedereen over de 3 fasen pusht.
Nu weten ze precies zelf niet eens welke huizen op welke fase zitten, ook al krijg je er sowieso 3 binnen gelijk bij ons.

Bij ons zitten de fasen tussen een 232 en 242 en dat blijft op de 3 fasen redelijk stabiel.
Beste Svermassen,

Volgens mij weet de netbeheerder perfect wie op welke fase zit hoor...
ik ben monofasig aangesloten, maar er komt inderdaad 3x230 volt binnen.
volgens mij weten ze perfect welke fase ikzit met mijn monofasig..

groeten,
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Hier lieten ze jaren geleden toch uitschijnen van niet.
Dan zal het wel aan dien technieker toen gelegen hebben :?
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

svermassen schreef:Hier lieten ze jaren geleden toch uitschijnen van niet.
Dan zal het wel aan dien technieker toen gelegen hebben :?
en nu met die digitale meter kunnen ze perfect zien verbruik afname... spanning.... die meter meet echt alles...
ze weten nu wanner je opstaat haha:-)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

tweety1959 schreef:Volgens mij weet de netbeheerder perfect wie op welke fase zit hoor...
ik ben monofasig aangesloten, maar er komt inderdaad 3x230 volt binnen.
volgens mij weten ze perfect welke fase ikzit met mijn monofasig..

groeten,
Hier weten ze niet eens hoe ik stroom heb.
Ze hebben met wisselende ploegen zo'n 3 dagen gegraven en gemeten, maar mijn aansluiting niet gevonden.
Ze wilden me op een andere kring zetten, maar na die 3 dagen vruchteloos zoeken hebben ze het putteke gewoon weer gesloten.

Ik vrees dat je hun kennis en kunde lichtjes overschat. :roll:
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

tweety1959 schreef:
svermassen schreef:Hier lieten ze jaren geleden toch uitschijnen van niet.
Dan zal het wel aan dien technieker toen gelegen hebben :?
en nu met die digitale meter kunnen ze perfect zien verbruik afname... spanning.... die meter meet echt alles...
ze weten nu wanner je opstaat haha:-)
Ik zou die zaken ook liever in hun loggs willen zien, dan dat ik daar zelf een hoop voor te moeten doen.
Een csv waar alles per kwartier in zit.
Volt, Ampere en .... en dat per fase.
Dan kan ik dat 1x per maand of zo eens downloaden en grafiekjes van maken.
En de vrouwen hier dan "proberen" op te voeden :banana:
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Gaan ze nooit doen. Stel u voor dat je gewoon van hun website hét bewijs kan downloaden dat hun net ondergedimensioneerd is en je daardoor spanningsproblemen hebt. Ze gaan het ook niet té gemakkelijk maken :)
tweety1959
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 okt 2020, 20:50
Bedankt: 2 keer

pfuhu schreef:Gaan ze nooit doen. Stel u voor dat je gewoon van hun website hét bewijs kan downloaden dat hun net ondergedimensioneerd is en je daardoor spanningsproblemen hebt. Ze gaan het ook niet té gemakkelijk maken :)

ik heb hier sjans... mijn spanning zit hier steeds tussen de 228 v en 242 v ... nocht meer gehad....
zoals ik ook kan vindne op internet ... zolang ze onder de 253v blijft is alles goed
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

pfuhu schreef:Gaan ze nooit doen. Stel u voor dat je gewoon van hun website hét bewijs kan downloaden dat hun net ondergedimensioneerd is en je daardoor spanningsproblemen hebt. Ze gaan het ook niet té gemakkelijk maken :)
En als je het zelf begint te loggen via de P1, dan gaan ze zeggen dat uw spel verkeerd uitleest.
Trouwens, betalen wij niet voor databeheer of zoiets :bang:
Open en transparent, das bij al die bedrijven hetzelfde probleem .
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

tweety1959 schreef: Volgens mij weet de netbeheerder perfect wie op welke fase zit hoor...
ik ben monofasig aangesloten, maar er komt inderdaad 3x230 volt binnen.
volgens mij weten ze perfect welke fase ikzit met mijn monofasig..
dat klinkt niet enkel optimistisch, maar zelfs bijna ongeloofwaardig... remember, het is belgie hier he.
hier in de straat (en omliggende straten) weten ze zelfs niet eens goed hoe de hoofdkabel loopt,
en kunnen de werkmensen van fluvius er zelfs zelf niet aanuit hoe iedereen aangesloten is/lijkt.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Zoals Fluvius in onze buurt voor een nieuwe aansluiting een gleuf liet graven naar de paal op de hoek van het perceel (einde van de straat), om dan tot de conclusie te komen dat op die paal enkel een kabel voor de verlichting toekomt, maar de eigenlijke stroomvoorziening (3 fasen) al enkele palen eerder stopt. Waarna ze dan beslissen om de kabel niet bovengronds te verlengen, maar ondergronds (terwijl de palen er al staan en er toch gegraven moet worden als ze ooit beslissen alles ondergronds te steken).

En hoe de gemeente voor hetzelfde huis een spotgoedkope aansluiting op de riolering toestond, om dan tot de conclusie te komen dat de riolering op dat stuk van de straat niet aanwezig is (wél aanwezig, maar enkele meters bergop :) ) en ze op eigen kosten meer dan 500m stoep moeten opengraven om een buis te steken en aan te sluiten op een lager gelegen riolering ... (een riolering bergop blijkt zo goed niet te werken)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

tweety1959 schreef:Volgens mij weet de netbeheerder perfect wie op welke fase zit hoor...
svermassen schreef:Hier lieten ze jaren geleden toch uitschijnen van niet.
Dan zal het wel aan dien technieker toen gelegen hebben :?
Geloof maar niet dat ze het "perfect" weten.
Bij het recent plaatsen van de digitale meter heeft de technieker alvast een andere fase gestoken, gewoon omdat ik het vroeg.
Geloof maar niet dat ze dat loggen :).
tweety1959 schreef:en nu met die digitale meter kunnen ze perfect zien verbruik afname... spanning.... die meter meet echt alles...
Waarom zouden ze de spanning willen weten?
Ik heb net een ticket gelogd bij Fluvius wegens te hoge spanning, het eerste wat ze gaan doen is komen meten. Dat zou niet nodig zijn als ze al die tijd al logs zouden hebben.
ze weten nu wanner je opstaat haha:-)
1/ Nieuwe PV installatie is tegenwoordig quasi standaard met batterijen. Dan weet de DNB juist niets, want er is pas verbruik als de batterij leeg is
2/ Volgens mij wordt de data met een dag vertraging verstuurd. Dus vandaag wordt de data van (eer)gisteren doorgestuurd.
svermassen schreef:Ik zou die zaken ook liever in hun loggs willen zien, dan dat ik daar zelf een hoop voor te moeten doen.
Een csv waar alles per kwartier in zit.
Volt, Ampere en .... en dat per fase.
Dan kan ik dat 1x per maand of zo eens downloaden en grafiekjes van maken.
En de vrouwen hier dan "proberen" op te voeden :banana:
Steek u een P1mon, die kan dat voor u bijhouden?
Of een module in de zekeringkast die dat logt (zat standaard bij in mijn PV installatie)?
Ik heb beide, maar de spanningshistorie op de P1 heb ik afgezet om de db niet te doen vollopen.
tom35
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 23 keer

heist_175 schreef:
tweety1959 schreef:Volgens mij weet de netbeheerder perfect wie op welke fase zit hoor...
svermassen schreef:Hier lieten ze jaren geleden toch uitschijnen van niet.
Dan zal het wel aan dien technieker toen gelegen hebben :?
Geloof maar niet dat ze het "perfect" weten.
Bij het recent plaatsen van de digitale meter heeft de technieker alvast een andere fase gestoken, gewoon omdat ik het vroeg.
Geloof maar niet dat ze dat loggen :).
tweety1959 schreef:en nu met die digitale meter kunnen ze perfect zien verbruik afname... spanning.... die meter meet echt alles...
Waarom zouden ze de spanning willen weten?
Ik heb net een ticket gelogd bij Fluvius wegens te hoge spanning, het eerste wat ze gaan doen is komen meten. Dat zou niet nodig zijn als ze al die tijd al logs zouden hebben.
ze weten nu wanner je opstaat haha:-)
1/ Nieuwe PV installatie is tegenwoordig quasi standaard met batterijen. Dan weet de DNB juist niets, want er is pas verbruik als de batterij leeg is
2/ Volgens mij wordt de data met een dag vertraging verstuurd. Dus vandaag wordt de data van (eer)gisteren doorgestuurd.
svermassen schreef:Ik zou die zaken ook liever in hun loggs willen zien, dan dat ik daar zelf een hoop voor te moeten doen.
Een csv waar alles per kwartier in zit.
Volt, Ampere en .... en dat per fase.
Dan kan ik dat 1x per maand of zo eens downloaden en grafiekjes van maken.
En de vrouwen hier dan "proberen" op te voeden :banana:
Steek u een P1mon, die kan dat voor u bijhouden?
Of een module in de zekeringkast die dat logt (zat standaard bij in mijn PV installatie)?
Ik heb beide, maar de spanningshistorie op de P1 heb ik afgezet om de db niet te doen vollopen.
Je gaat al volledig de mist in met dat CSV tje dat je elke maand wilt downloaden om dan de vrouwen in huis op te leiden. Je kan onmogelijk nog terugvinden wat de oorzaak van die piek was. Je gaat er van uit dat de vrouwen de schuldige zijn maar komt dit van die ene uitgebreidde maaltijd die de vrouwen u wilden voorschotelen met oven, microgolf en kookplaten of omdat je net je wagen ah opladen was of omdat de wasmachine op stond of whatever. Als fluvius en VREG het echt menes zijn om pieken af te vlakken dan moeten ze je een heel simpele app ter beschikking stellen waarin jij voor jezelf de maximum kwartier target instelt en die ap moet je dan indien je die grens gedurende 5 minuten of x als je het zelf wilt instellen verwittigd opgepast doe je nog x minuten zo verder ga je over je kwartier grens over gaan en kan je via Google home of alexa of gewoon naar een machine thuis gaan en die uitschakelen. Dat is poepsimpel voor dergelijke organisatie om dat te organiseren, het feit dat ze dit niet willen doen bevestigd alleen maar dat het ze te doen is om meer geld uit de zakken vd burger te halen om te verdelen aan hun aandeelhouders Als ze aan elke Vlaming daar 5e voor vragen hebben ze 30 miljoen om dat te ontwerpen.. Dat zal wel genoeg zijn zeker . En weet je moest dat meer geld in een vernieuwing vh netwerk ingezet worden zou ik daar nog kunnen mee leven maar diegene die dat geloven aizecbt heel naïef..

Tom
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1899
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 182 keer
Bedankt: 35 keer

Daarmee ook de banaan erachter :banana:
Dat weet ik ook wel dat je dan moet zoeken waar het vandaan komt.
Wij weten hier, met 2 werken is het 's avonds en in het weekend veel doen.
Onze afname nachttarief ligt dan ook een 500 kWh per jaar hoger dan het dagtarief.

Maar het blijft toch hé, je betaalt voor de databeheer en je moet dan zelf maar oplossingen voorzien.
Een oplossing zou vanuit de netbeheerders moeten komen, zoals je zegt.

Als we eerlijk moeten zijn is de kwestie van capaciteitstarief veel te vroeg.
En je geeft het zelf aan, uiteindelijk om hun zakken te blijven vullen.
Voor niets anders.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

svermassen schreef:Als we eerlijk moeten zijn is de kwestie van capaciteitstarief veel te vroeg.
Absoluut.
Ik verwacht dan ook onmiddellijk processen tegen de oneerlijke situatie (oude teller <-> digitale teller)
Met als gevolg, een prachtige compensatieregeling voor de gedupeerden. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”