pagina's uit online schoolboek afdrukken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Volgend boek is nog niet beschikbaar in druk, maar wel al op de site van de uitgeverij.
https://www.plantyn.com/secundair-onder ... /materiaal

De boeken zijn besteld bij studieshop, maar om de eerste lessen toch makkelijker te kunnen laten volgen dacht ik om de pagina's af te drukken.
Ik zet het scherm groot, zoom in op de pagina, en maak screenshots.

Maar is er een elegantere manier om dit te doen, vooral om de kwaliteit (resolutie) wat hoger te krijgen?
Het boek downloaden kan niet, want dat zit in een player.

Vergelijkbaar met vrt-downloader maar nu voor een boek.

Repeat: we betalen wel voor het boek, dus de intentie is niet om de rest van het jaar (gratis) met een afdruk te werken.

Tips ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Als je de broncode van de pagina open doet, zie je een stuk javascript zitten.
Daarin zit een variabele gedefinieerd: var data = {"id":1317054 enz.

Als je die data in een JSON formatter stopt, zie je telkens een blokje "pages" met "images", bv

Code: Selecteer alles

 "pages":[
            {
               "images":{
                  "at2400":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at2400.jpg",
                  "at2000":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at2000.jpg",
                  "at1600":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at1600.jpg",
                  "at1200":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at1200.jpg",
                  "at1000":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at1000.jpg",
                  "at800":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at800.jpg",
                  "at600":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at600.jpg",
                  "at200":"/75485/1317054/pages/97cdc4fd-deb6-4e43-a532-c23f057aa2d8-at200.jpg"
               },
               "text":"FEL!\nSOCIOLOGIE EN PSYCHOLOGIE I DEEL 1\n\nD\nDO/DG\n\n3\n\n"
            }
         ]
Dat lijkt mij telkens dezelfde afbeelding maar in een andere kwaliteit. Als je in een teksteditor alle JPG's filtert in de kwaliteit die je wil en je gooit je links dan in een download programma, dan heb je alle images snel in een folder op je computer staan (volledige link is telkens in deze syntax https://view.publitas.com/75485/1317054 ... at1600.jpg)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik gebruik chrome op mac.
Weergave / Ontwikkelaar / Paginabron bekijken

Maar daar kan ik niet terugvinden wat je aangeeft ("id":1317054).

Een download tool zou zo handig zijn. Ik kan toch niet de enige zijn die dat wil doen (al dan niet legaal)...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb het even voor jou gedaan, zie PB
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Knappe oplossing silentkiller :banana:

Respect +1
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

silentkiller schreef:Ik heb het even voor jou gedaan, zie PB
Super bedankt. Stress-je minder voor de dochter !
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wacht, zeg je nu dat je die niet gewoon kan printen?
Hoe kan je nu studeren als je de cursus niet kan afprinten om notities te maken?

Edit: of bedoel je dat er een inkijkexemplaar online staat, maar geen downloadbaar?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Wacht, zeg je nu dat je die niet gewoon kan printen?
Hoe kan je nu studeren als je de cursus niet kan afprinten om notities te maken?

Edit: of bedoel je dat er een inkijkexemplaar online staat, maar geen downloadbaar?
Bij plantyn koop je je boeken en krijg je die ook op papier.
Als je ongeveer €15 bij betaalt krijg je diezelfde boeken ook via hun portaal als een soort van e-book en krijg je extra oefeningen.
Dat e-book is vooral handig als je je boek eens vergeten bent of zo.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

En dat gedownloade ebook kan je niet afprinten?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

De komende dagen zullen de dochters hun inlog gegevens krijgen, dan kan ik het nakijken.
Maar ik kan me niet herinneren dat die optie erin zat.
Handig was het alvast niet.
Je kon er de invulboeken ook invullen, maar dat was niet met tekst, maar uit de losse pols 'schrijven'.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Het boek was nog niet te bestellen (je kon het gewoon niet toevoegen aan je winkelmandje).
Niet op EAN, niet op naam.
Maar blijkbaar was het wel al digitaal beschikbaar, zonder dat je daar voor moest inloggen.

Zoals bij de meesten vermoed ik dat je in 't begin wel 1 of meerdere boeken mist.

Volgens mij zal het wel via Scoodle raadpleegbaar zijn, maar downloaden (?)...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Blijkbaar is het missen van boeken tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, ik peins dat ze dat vooruitgang noemen :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Bij mijn kinderen is het te bestellen via iddink.
Miserie miserie miserie...
Je moet bestellen en uiteraard betalen voor 8/07 om alles op tijd te krijgen.
Er is nog geen jaar voorbij gegaan dat alles correct liep.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:Blijkbaar is het missen van boeken tegenwoordig eerder regel dan uitzondering, ik peins dat ze dat vooruitgang noemen :)
Geen idee hoe die conrtactgunning werkt, maar vroeger (t/m vorig jaar) liep dat via Standaard Boekhandel. En dat liep zonder grote problemen.
Nu loopt het via Cloudwise en die bakken er niets van.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210825_97389913
Volgens Philip Vermeylen, directeur van Cloudwise, ligt het probleem bij een onderaannemer die instaat voor de ontvangst en levering van de schoolboeken. Dat zei de man aan de VRT-redactie.
Als je betrokken bent bij scholen, informeer de directie dan dat ze hun onkosten moeten bijhouden en opsturen naar CloudWise.
‘We doen er alles aan om onze partner meer middelen en mankracht te laten inzetten. Als dat nodig blijkt, zullen we dat zelfs via gerechtelijke weg doen.’ Cloudwise zou werken aan een oplossing en wil — indien nodig — opdraaien voor de print- en kopieerkosten.
cadsite schreef:Bij mijn kinderen is het te bestellen via iddink.
Scholen hebben geen geld, dus pushen zo veel mogelijk financiële zaken & risico's naar de ouders.
Als ouders dan geen geld hebben (of geen goesting te betalen), is het een probleem van een bedrijf (iddink bv) en niet van de school.

En dan zijn er mensen die denken dat scholen winst maken op laptops enzo :lol:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Bij mijn kinderen is het te bestellen via iddink.
Scholen hebben geen geld, dus pushen zo veel mogelijk financiële zaken & risico's naar de ouders.
Als ouders dan geen geld hebben (of geen goesting te betalen), is het een probleem van een bedrijf (iddink bv) en niet van de school.

En dan zijn er mensen die denken dat scholen winst maken op laptops enzo :lol:
Ik denk dat niet, ik weet dat.
Ze maken winst op verschillende zaken.
Op zich vind ik dat geen probleem. Alleen loopt het soms de spuigaten uit.

Ik heb zelf in een schoolbestuur gezeten. Ik heb gezien hoe het liep. Wij deden niet mee aan de vele winstpostjes, maar zo ken ik ze wel.
Hierdoor weet ik ook dat een school niet voldoende budget heeft om te doen wat ze moeten doen om goed onderwijs te bieden. Dus ofwel moeten ze bedelen bij ouders, ofwel moeten ze het pakken.
De meeste scholen kiezen voor de 2de optie. Pakken via schoolfoto's, eten, opvang, boeken, PC's, kopie's,...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef: Hierdoor weet ik ook dat een school niet voldoende budget heeft om te doen wat ze moeten doen om goed onderwijs te bieden. Dus ofwel moeten ze bedelen bij ouders, ofwel moeten ze het pakken.
De meeste scholen kiezen voor de 2de optie. Pakken via schoolfoto's, eten, opvang, boeken, PC's, kopie's,...
Goh ja, wat is "winst".
Dat doen de schoolbesturen gewoon om de rekening te doen kloppen, omdat de financiering vanuit de overheid tekort schiet. Dat noem ik geen winst.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Zo kan je natuurlijk alles goedpraten.
Als scholen €2 bij een warme maaltijd kletsen noem ik dat winst.
Als scholen de prijs van een foto ruim verdubbelen noem ik dat winst.
Als scholen belachelijke bedragen vragen voor kopies noem ik dat winst.
Dat ze op het einde van de rit break-even draaien doet niets af aan het feit dat er winsten genomen worden op onderdelen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dus als ik inkoop voor 1€ en aan u verkoop voor 2€ maar u een bijkomend product verkoop voor 5€ terwijl ik dat inkoop aan 6€ is, heb ik 1 euro winst.

Straf.
inkoop = 1+6=7
verkoop = 2+5=7

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Zo kan je natuurlijk alles goedpraten.
(...)
Dat ze op het einde van de rit break-even draaien doet niets af aan het feit dat er winsten genomen worden op onderdelen.
Stel u voor dat ze het niet deden, hoe zou ons onderwijs er dan uitzien?
Ik bedoel maar: wat moeten ze dan doen? Geen didactisch lesmateriaal meer aanschaffen?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:
cadsite schreef:Zo kan je natuurlijk alles goedpraten.
(...)
Dat ze op het einde van de rit break-even draaien doet niets af aan het feit dat er winsten genomen worden op onderdelen.
Stel u voor dat ze het niet deden, hoe zou ons onderwijs er dan uitzien?
Ik bedoel maar: wat moeten ze dan doen? Geen didactisch lesmateriaal meer aanschaffen?
Ga je nu serieus zo'n zaken nog gaan verdedigen ook?
Ouders worden op zotte kosten gejaagd omdat er op die manier wat extra kan los gefriemeld worden. :bang:

Wat moeten ze doen? Misschien eens nadenken over de onkosten die ze doorschuiven.

Ik heb het hier al gemeld:
2 dochters, 1ste A-stroom & 3de ASO.
2 x PC aan €779
1 x boeken/agenda/locker aan €240
1 x boeken/agenda/locker aan €360
totaal: €2.158
Dan hebben we nog geluk dat ze niet in een TSO of BSO richting zitten want dan kwam er nog een paar €100 bij per leerling.
Vind jij dat nog normale bedragen?

We zullen eens zien hoeveel van de aangekochte boeken dit jaar weer zo goed als onaangeroerd zullen blijven.
Hoeveel kopies er weer extra zullen aangerekend worden omdat de boeken weer te laat toe komen.
...

Leerkrachten moeten hun boeken niet zelf betalen en dat merk je. Het is gemakkelijker om invulboeken te laten aankopen ipv zelf je lessen samen te stellen aan de hand van naslagwerken.
Het is gemakkelijk om kopies aan leerlingen aan te rekenen voor boeken die te laat toekomen ipv de kosten op de veroorzaker, zijnde iddink & co, door te schuiven. Want zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet gemakkelijk. :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:Ga je nu serieus zo'n zaken nog gaan verdedigen ook?
Ik spreek enkel over lagere scholen, geen ervaring met secundair.

Ja, eigenlijk wel.
Ik zit in adviesraden (DISCLAIMER: lagere school) van enkele scholen en dat is telkens mijn advies:
- werkingsmiddelen zijn voor de school
- alle bijkomstigheden moet je ten laste van de ouders leggen, want mag/moet niet ten koste van de didactiek gaan
Ouders worden op zotte kosten gejaagd omdat er op die manier wat extra kan los gefriemeld worden.
Zonder die kosten redden ze het gewoon niet. (DISCLAIMER: lagere school)

Wat moeten ze doen? Misschien eens nadenken over de onkosten die ze doorschuiven.
De Vlaamse overheid geeft secundaire scholen ook gewoon carte blanche, er is 0,0 controle op gefactureerde bedragen etc. Wat in het lager onderwijs wél het geval is.
Ik zou dan ook pleiten voor een maximumfactuur in het SO, opgeplitst per richting. Zo worden ook secundaire scholen wat aangemoedigd de kosten binnen de perken te houden. €2K om 2 kinderen naar school te laten gaan, is toch zwaar overdreven.
Leerkrachten moeten hun boeken niet zelf betalen en dat merk je. Het is gemakkelijker om invulboeken te laten aankopen ipv zelf je lessen samen te stellen aan de hand van naslagwerken.
Anderzijds worden leerkrachten overspoeld met administratieve taken (mijn vrouw geeft les in het SO), om daarbovenop nog eens zelf cursussen samen te stellen, dat is gewoon niet realistisch.
Of dat moet ontsporen in duzend invulboeken, is nog een andere discussie. Uitgeverijen vinden dat natuurlijk top: elk jaar inkomsten én geen 2de hands markt.
Het is gemakkelijk om kopies aan leerlingen aan te rekenen voor boeken die te laat toekomen ipv de kosten op de veroorzaker, zijnde iddink & co, door te schuiven. Want zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet gemakkelijk. :roll:
In het SO is daar ook geen incentive voor, want er is geen maximum.
In het LO is dat wel zo, en mijn advies (zie hoger) aan de directies van LO was dan ook om de bedragen van kopies etc te noteren en aan CloudWise te bezorgen.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef: Leerkrachten moeten hun boeken niet zelf betalen en dat merk je. Het is gemakkelijker om invulboeken te laten aankopen ipv zelf je lessen samen te stellen aan de hand van naslagwerken.
Mijn vrouw staat in het basisonderwijs en er zijn geen boeken aangekocht dit schooljaar voor de eerste keer. Gevolg? Zij heeft in haar grote vakantie bundels mogen maken. Zij krijgt daar 0,0 voor. In feite wint enkel de school ermee, want de kopies zullen een pak minder kosten dan de aankoop van de boeken... Ik vind dat niet normaal, want het is niet dat zij zo vet betaald wordt in verhouding tot het aantal uren dat ze moet werken. Ben er zeker van dat een kuisvrouw per uur meer verdiend.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

1. vraag eens aan uw vrouw hoe je "verdient" schrijft in jouw zin :bang: :beerchug:
2. dat is een oudseer, en ik kan me niet voorstellen dat leerkrachten zoveel beter betaald werden toen uw vrouw voor dit beroep koos.
3. ga eens na waarom ze er voor gekozen heeft ? veel verlof ? roeping ? graag met kindjes bezig ? de vaste benoeming ? of was het uit zelfkastijding ?

Iedereen klaagt graag, maar ook niet overdrijven he :)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:
cadsite schreef:
Ik heb het hier al gemeld:
2 dochters, 1ste A-stroom & 3de ASO.
2 x PC aan €779
1 x boeken/agenda/locker aan €240
1 x boeken/agenda/locker aan €360
totaal: €2.158
Zo is het wel wat scheefgetrokken hé: je hebt 2 kinderen dus de tarief is gewoon het dubbel. Had je er tien dan had je 10 000 euro mogen afdokken.

En eerlijk? Ga je elk jaar 2 laptops kopen? Misschien die 779 euro eens verdelen over meerdere jaren. Je kan trouwens bij Signpost of Rent Company of... ook huren of huurkopen. Kost amper iets meer wegens lage rentevoeten.

Ken situatie persoonlijk redelijk goed: heb ook 2 koters en ben ict-co in SO ;-)

Wat niet wil zeggen dat veel van die handboeken inderdaad geldverkwisting zijn: invulboeken in kleurendruk die voor 75% ingevuld zijn straks in juni en dan weggeworpen worden. Heb dit ook al meegemaakt hier.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Joe de Mannen schreef:1. vraag eens aan uw vrouw hoe je "verdient" schrijft in jouw zin :bang: :beerchug:
Leuk argument in de discussie. Ik maak amper dt fouten, maar deze is er idd wel 1, dat komt ervan om zinnen te veranderen
Joe de Mannen schreef:2. dat is een oudseer, en ik kan me niet voorstellen dat leerkrachten zoveel beter betaald werden toen uw vrouw voor dit beroep koos.
Klopt, maar cursussen schrijven was er bv toen niet bij. Het takenpakket is wel een pak uitgebreid, veel meer psychologenwerk. Echter wordt dat niet vergoed, terwijl daarbuiten psychologen en logo's aan een niet onaardig tarief verdienen met materiaal van de leerkrachten. Dat is allemaal normaal?
Joe de Mannen schreef:3. ga eens na waarom ze er voor gekozen heeft ? veel verlof ? roeping ? graag met kindjes bezig ? de vaste benoeming ? of was het uit zelfkastijding ?
1. roeping
2. roeping
3. roeping

duidelijk? Wie voor het onderwijs kiest voor het verlof, weet duidelijk niet wat hij zegt.
Joe de Mannen schreef:Iedereen klaagt graag, maar ook niet overdrijven he :)
Wie mij kent, weet dat ik niet overdrijf en dat ook niet in mijn aard ligt. Trouwens al ik jouw repliek lees, is er ook vooral een klaagzang, maar dan om 1 of andere jaloezie op bepaalde aspecten (die nog te rooskleurig worden voorgesteld)...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Mijn sql query werkt weer voor geen meter... :bang:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Ik spreek enkel over lagere scholen, geen ervaring met secundair.
en ik spreek over secundair. In het lager is er een maximumfactuur, dus dat is een héél ander verhaal.
Vaganzza schreef:Mijn vrouw staat in het basisonderwijs en er zijn geen boeken aangekocht dit schooljaar voor de eerste keer. Gevolg? Zij heeft in haar grote vakantie bundels mogen maken. Zij krijgt daar 0,0 voor
Pardon?
Ik heb zelf verschillende jaren les gegeven aan volwassenen. Ik schreef mijn cursussen zelf en herwerkte die jaarlijks. Bij mijn weten kreeg ik in juli en augustus een uitgestelde bezoldiging en kregen de benoemden hun loon gewoon door tijdens juli en augustus.
sdecoster schreef:Zo is het wel wat scheefgetrokken hé: je hebt 2 kinderen dus de tarief is gewoon het dubbel. Had je er tien dan had je 10 000 euro mogen afdokken.

En eerlijk? Ga je elk jaar 2 laptops kopen? Misschien die 779 euro eens verdelen over meerdere jaren. Je kan trouwens bij Signpost of Rent Company of... ook huren of huurkopen. Kost amper iets meer wegens lage rentevoeten.
2 kinderen is nu niet bepaald uitzonderlijk zou ik denken. En ja ik 'moet' er nu 2 kopen, want dat wordt geëist voor elke leerling van het 1ste, 3de, 5de en 7de jaar. Mijn dochters gaan naar het 1ste en 3de.
En huren? Dan betaal je meer op 3 jaar en op het einde heb je niets.. Veel gewonnen...
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

cadsite schreef: 2 kinderen is nu niet bepaald uitzonderlijk zou ik denken. En ja ik 'moet' er nu 2 kopen, want dat wordt geëist voor elke leerling van het 1ste, 3de, 5de en 7de jaar. Mijn dochters gaan naar het 1ste en 3de.
En huren? Dan betaal je meer op 3 jaar en op het einde heb je niets.. Veel gewonnen...
De prijzen van Signpost ken ik niet. Van hun concurrent kost kopen met 3 j volledige garantie 779 euro. Als je huurt betaal je op 3 j 795 euro. Akkoord, je bent hem dan kwijt na 3 jaar maar hebt daarna de kans voor een gloednieuw toestel te kopen/huren, zo wordt dit een soort maandelijkse vaste kost.
Huurkopen kan bij hen ook, dan betaal je 110 euro meer dan als je hem meteen zou kopen. Procentueel gerekend lijkt me dat een faire jaarlijkse rentevoet voor dergelijke goederen toch?

Je vergeet trouwens de terugbetaling van de Digisprongmiddelen in te calculeren. Ik vermoed dat je toch rond de 450-500 euro terug krijgt van de school? Als de school dat niet doet (of ze gebruikt de centen voor iets anders) verliest ze haar (digisprong)subsidies dus ik zou daar zeker achteraan gaan, evt via de ouderraad.

Hoort eigenlijk meer thuis in het andere topic. Als de mods dit nuttig achten mogen ze mijn antwoord verplaatsen hoor. :-)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef: Ik heb zelf verschillende jaren les gegeven aan volwassenen. Ik schreef mijn cursussen zelf en herwerkte die jaarlijks. Bij mijn weten kreeg ik in juli en augustus een uitgestelde bezoldiging en kregen de benoemden hun loon gewoon door tijdens juli en augustus.
WTF? Wat lul je toch allemaal. Iedereen met verlof wordt doorbetaald (buiten uitzendkrachten, die krijgen het zogezegd direct tijdens hun werkweken min of meer), onder welke noemer je dat ook zet...

Wat is voor jouw verlof dan? Mag de grote vakantie terwijl de school effectief dicht is, dan ook eens verlof zijn??

Bovendien een fulltime lesopdracht volledig zelf uitwerken in cursussen is een helse job, naast dan ook nog eens al die zil-toestanden, de rest van de administratieve romplomp (want ja lesgeven is het minst belangrijke, de papierwinkel is wat telt), ..... Denk niet dat je dat in het volwassenonderwijs allemaal zo is.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:
cadsite schreef: Ik heb zelf verschillende jaren les gegeven aan volwassenen. Ik schreef mijn cursussen zelf en herwerkte die jaarlijks. Bij mijn weten kreeg ik in juli en augustus een uitgestelde bezoldiging en kregen de benoemden hun loon gewoon door tijdens juli en augustus.
WTF? Wat lul je toch allemaal. Iedereen met verlof wordt doorbetaald (buiten uitzendkrachten, die krijgen het zogezegd direct tijdens hun werkweken min of meer), onder welke noemer je dat ook zet...

Wat is voor jouw verlof dan? Mag de grote vakantie terwijl de school effectief dicht is, dan ook eens verlof zijn??

Bovendien een fulltime lesopdracht volledig zelf uitwerken in cursussen is een helse job, naast dan ook nog eens al die zil-toestanden, de rest van de administratieve romplomp (want ja lesgeven is het minst belangrijke, de papierwinkel is wat telt), ..... Denk niet dat je dat in het volwassenonderwijs allemaal zo is.
Beetje rustig blijven hé...
Ook serieus blijven aub.

In het onderwijs is er behoorlijk meer verlof. Ik ben daar niet jaloers op, want een groot deel ervan dient ook om te werken. Alleen vergeten sommigen dat wel eens.

En ja, ook in het volwassenen onderwijs is het de papierwinkel die telt. Ook daar moet je je punten bijhouden in systeem 1, invullen in systeem 2 en nog eens in systeem 3, want van daaruit worden de rapporten getrokken. En nog meer van die prachtige efficiënte zaken.
En ja, ook daar moet je mee draaien met opendeurdagen, pensenkermis, bingo,...
Het enige verschil is dat we geen oudercontacten hebben, maar in ruil hebben we wel vaak prachtige uren, vaak tot 22u 's avonds en op zaterdag.

Ik zeg ook nergens dat een full-time lesopdracht door 1 persoon from-scratch moet uitgewerkt worden. Maar hier raak je een erg groot pijnpunt van 'het onderwijs': delen.
Ik heb al aan verschillende docenten mijn zelf geschreven cursussen en zelf gemaakte oefeningen/examens gedeeld en vroeg telkens of ik hun werk, of een deel ervan, ook zou krijgen. Niks heb ik al gehad.
Mochten leerkrachten iets meer delen en solidair zijn, dan zou je nooit een rulltime lesopdracht zelf moeten uitwerken, je kan dat opsplitsen.
Straf eigenlijk, hier bestaan in de meeste scholen vakwerkgroepen voor, dat zal je wel weten. Dus kan je perfect slechts een vijfde van een lesopdracht uitwerken en delen met 4 anderen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

cadsite schreef:In het onderwijs is er behoorlijk meer verlof. Ik ben daar niet jaloers op, want een groot deel ervan dient ook om te werken. Alleen vergeten sommigen dat wel eens.
Ik ben daar zeker niet jaloers op.
Mijn vrouw geeft les in het secundair, ik verdien een stukje meer én "krijg" er een firmawagen bij, maar doe wel netto minder uren.
Ik doe mijn werkuren, flexibel en met wat extra indien nodig etc. Maar ik kom bijlange niet aan de uren die zij presteert: lesuren, bewaking, springuren, wachturen, oudercontact, vakgroepen, GIP-voorbereiding & -verdediging, lesvoorbereiding, verbeteren, examens opstellen, ...

Die vakanties zijn nodig om wat te compenseren tov de giga-werklast tijdens de week en tijdens de niet-vakantieperiodes.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

cadsite schreef:En ja, ook in het volwassenen onderwijs is het de papierwinkel die telt. Ook daar moet je je punten bijhouden in systeem 1, invullen in systeem 2 en nog eens in systeem 3, want van daaruit worden de rapporten getrokken. En nog meer van die prachtige efficiënte zaken.
En ja, ook daar moet je mee draaien met opendeurdagen, pensenkermis, bingo,...
Het is duidelijk dat je geen flauw benul hebt wat er in een basis school allemaal verwacht wordt van een leerkracht. Wat jij opsomt, is maar max 5% van de administratieve rompslomp. Zelfs secundair is een groot verschil (lees minder werk...)
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Ik merk dat de sfeer aan het omslaan is, laten we het gemoedelijk houden. Ieders mening,inzichten en ervaring zijn welkom en daar mag op gereageerd worden, maar niet te aanvallend a.u.b.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:
cadsite schreef:En ja, ook in het volwassenen onderwijs is het de papierwinkel die telt. Ook daar moet je je punten bijhouden in systeem 1, invullen in systeem 2 en nog eens in systeem 3, want van daaruit worden de rapporten getrokken. En nog meer van die prachtige efficiënte zaken.
En ja, ook daar moet je mee draaien met opendeurdagen, pensenkermis, bingo,...
Het is duidelijk dat je geen flauw benul hebt wat er in een basis school allemaal verwacht wordt van een leerkracht. Wat jij opsomt, is maar max 5% van de administratieve rompslomp. Zelfs secundair is een groot verschil (lees minder werk...)
Neen, ik heb er inderdaad geen flauw benul van.
Mijn dochter gaat net naar het eerste middelbaar. Tot vorig schooljaar zat ik in het schoolbestuur van die lagere school.
Ik was zeer nauw betrokken bij de werking. Maar nee, ik zat er vooral uit mijn neus te eten. :roll:
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Vaganzza schreef:
cadsite schreef: Ik heb zelf verschillende jaren les gegeven aan volwassenen. Ik schreef mijn cursussen zelf en herwerkte die jaarlijks. Bij mijn weten kreeg ik in juli en augustus een uitgestelde bezoldiging en kregen de benoemden hun loon gewoon door tijdens juli en augustus.
WTF? Wat lul je toch allemaal. Iedereen met verlof wordt doorbetaald (buiten uitzendkrachten, die krijgen het zogezegd direct tijdens hun werkweken min of meer), onder welke noemer je dat ook zet...
1° Ik opende dit topic omdat ik enkele pagina's wilde afdrukken van een boek dat we nog niet hadden zodat dochter-lief het iets makkelijker had met notities maken (ze krijgt het boek nog gewoon als het gedrukt is)
2° Mijn vrouw staat ook in 't onderwijs, en is ook zo begonnen. Uitgestelde bezoldiging in de zomermaanden. In juli die van september tot december (4 maanden dus), in augustus (ongeveer) de helft meer (januari-juni is 6 maanden). Na een vaste benoeming krijg je maandelijks hetzelfde loon.

Om het terug on topic te krijgen, heeft er iemand weet van een tool die 'wat silentkiller heeft gedaan' kan automatiseren?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Vindt het toch raar dat je als docent met de pakweg 24 lesuren die je moet geven, er niet zou komen met in totaal 40 uur werken per week.
Dan ben je misschien wel meer uren “bezig”, maar werk je totaal niet efficiënt…
Het is immers niet elke week oudercontact, … enz.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Dat zou wel ns nipt kunnen zijn.
Lesvoorbereiding, verbetering, opvolging leerlingen, allerhande misc administratieve rompslomp, vakvergaderingen, personeelsvergaderingen, toezicht houden, springuren, ...
En dan de speciallekes erbij: opendeurdagen, examentoezicht, deliberaties (per vakgebied), oudercontacten, ...
En allemaal "buiten hun uren" he.
En alles dubbel of meer, als ze geen voltijdse in 1 school hebben, maar deeltijds in 2-3-... scholen zitten (met zeldzame uitschieters tot 14 scholen).

Als niet-leerkracht was ik van veel van die miserie gespaard, maar alleen al de personeelsvergadering was (iirc) maandelijks of tweemaandelijks, 3-4u lang, op een avond na de lesuren en werkuren.
Ik zie het velen in de prive niet doen, buiten hun uren en onbetaald vergaderen, zo regelmatig.
En da's dan nog maar het topje van de ijsberg van het onderwijzend personeel.


Ivm boeken:
"In mijnen tijd" kocht de school de boeken aan, en huurden wij die aan 20% van de aankoopprijs (verwachte levensduur van elk boek was dus 5j).
Niks geen rompslomp voor de ouders, gewoon boeken op school ophalen en terug afgeven aant einde van het schooljaar.


Ivm laptop kopen vs huren:
Scholen zijn geen commerciele instelling, noch moet het de bedoeling zijn om daar geld uit te slaan, ook voor toeleverbedrijven.
Wat mij betreft zouden laptops te huur of huurkoop moeten aangeboden worden aan 0,0% extra interestkosten, dus exact dezelfde prijs als de aankoopprijs.
Anders verdien je geld op kap van de armere ouders die de aankoop niet kunnen financieren.
"Kan je geen laptop veroorloven? Betaal dan in totaal meer om er eentje te huren."
Gebruikersavatar
silentkiller
Pro Member
Pro Member
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 jun 2008, 15:36
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 26 keer

ygeffens schreef: Om het terug on topic te krijgen, heeft er iemand weet van een tool die 'wat silentkiller heeft gedaan' kan automatiseren?
Ik denk dat je dat nergens OOTB gaat vinden. In dit geval zitten in het javascript niet de volledige https download links, enkel het stuk na de domein naam.
Mocht dat niet het geval zijn, denk ik wel dat je een tooltje zou kunnen vinden dat een hele pagina bron scant naar (niet zichtbare) http(s) links.
Zelf scripten zal de boodschap zijn. Gezien het gaat om (een paar?) tijdelijk niet leverbare boeken, zou ik me er niet aan wagen
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

duizend schreef:Vindt het toch raar dat je als docent met de pakweg 24 lesuren die je moet geven, er niet zou komen met in totaal 40 uur werken per week.
Dan ben je misschien wel meer uren “bezig”, maar werk je totaal niet efficiënt…
Het is immers niet elke week oudercontact, … enz.
Geloof me vrij: met 40u kom je er bijlange niet. Het zal van 20/8 tot 10/7 eerder gemiddeld 50-60u per week zijn (incl weekenddagen etc).

Het leerlingvolgsysteem houdt zichzelf niet bezig hé, de mails van ouders etc beantwoorden zichzelf niet hoor :).
Overigens: in de eerste graad moet je 22 lesuren geven, 2de graad 21 lesuren en 3de graad 20 lesuren. Mijn vrouw staat in de 3de graad, dus moet "heel weinig" uren doen. En een lesuur is zelfs geen echt uur :).
Ik ken de toogpraat wel, maar in de realiteit zit ik 's avonds in de serre, met de tomatenplanten bezig, of met een P1monitor te klooien, of de was op te hangen, terwijl mijn vrouw verder werkt voor school.
Owja, ik moet ook af en toe eens naar Nederland of Parijs voor het werk, maar mijn vrouw moet ook op schoolreis met de kindjes. Ik slaap dan in een 4* hotel en kijk 's avonds op hotel film. Mijn vrouw is druk in de weer om het programma van de dag nadien nog eens te overlopen en gans de dag toezicht te houden op de jeugd.

En dan klaagt de Vlaamse overheid dat er te weinig leerkrachten zijn. Ik geef graag les, moet ook af en toe in mijn job/rol, maar in het onderwijs staan gaat maar voor een fractie over "les geven" en veel meer over administratie.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik kan alleen maar de woorden van Heist kopiëren. Mijn vrouw haar dagen zien en er zowat identiek uit. Alle respect voor haar. Maar er zijn - zoals in elke sector - ook uitzonderingen die puur hun uurtjes gaan kloppen. Helaas voor ‘onze’ kinderen een zeer jammerlijke situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”