Spot repair bij lakschade wagen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Mijn wagen - een Peugeot 2008 - is vier jaar oud en de carrosserie is nog gaaf. Ooit heeft er in een garage iemand, de parkeerplaats verlatend, mijn zijdeuren ingebeukt maar da's allemaal perfect hersteld geweest.

Zondag was ik zelf de klos. Eigen dikke schuld maar mijn garage is vrij nipt en ik heb de wagen niet ver genoeg in de garage gezet. Resultaat: automatische poort dicht en 5° deur beschadigd. Lak weg en beschadigd over een oppervlakt van ongeveer 5 op 5 cm.

Tegenwoordig heeft de mond vol over "spot repair" bij beperkte schade aan het koetswerk doch ik ben hier in de regio bij 2 carrosserie bedrijven gegaan die alle wagens weer herstellen (enkel carrosserie schade). Mijn belangrijkste bekommernis was / is roestvorming vermijden op de plaats van het onheil en minder het esthetische.

Beiden gaven aan dat het volledige kofferdeksel / de volledige 5° deur volledig moest blank gezet worden en dan opnieuw laag per laag hersteld.

Kostprijs 300 à 350 euro zonder BTW. Mijn wagen is omnium verzekerd maar de franchise bedraagt 400 euro. Nu kan ik ook een joker gebruiken waardoor deze weg valt maar ik behoud deze liever om eens grotere schade te laten herstellen door mijn eigen fout (alhoewel ik natuurlijk hoop dat ik dat nooit nodig zal zijn).

Een "herstelling" met het oog op roestpreventie werd door beide carrossiers geweigerd omdat het niet 100% esthetisch zou geweest zijn bij de ene (maar dat was / is ook niet mijn eerste zorg) en bij de andere idem, zeker bij inval van zonlicht.

Dus die spot repair, is blijkbaar een fabeltje ? Ik had voor een degelijke reperatie, ook al was deze bijlange niet 100% esthetisch OK, een 100 à 125 euro over. Maar blijkbaar is zoiets niet interessant genoeg ...?

Ik heb nu in een plaatselijke speciaalzaak een spuitbus (25 euro) met lak laten maken na bepaling van de kleur van de wagen met een spectrometer of iets dergelijks. De handelaar was zou vriendelijk om eens te komen kijken en gaf aan dat er zeker en vast geen sprake was van een deuk. Zijn advies:
1. het beschadigd oppervlak polieren met een product dat hij heeft zodat het effen staat: prijs 11 euro
2. vervolgens de beschadigde plaats goed ontvetten met "brake clean": prijs 4 euro voor een bus
3. het beschadigd oppervlak afplakken met papier en tape en ervoor zorgen dat de vrij zone een 2 tal cm groter is dan het beschadigde oppervlak
4. vrij snel met de spuitbus met eerder vermelde lak over de beschadigde zone en extra-ruimte er rond gaan. Nadien nog eens met het product zachtjes polieren en nog eens met de spuitbus erover.
5. goed laten drogen en nadien met een beschermende polish opboenen.

De verkoper garandeert me een zeer fatsoenlijk resultaat voor de prijs van 40 euro.

Ik houd jullie op de hoogte. Misschien interessant voor wie eens met dergelijk voorval te kampen heeft.

Tijd: blijkaar een half uur
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Leuk dat je dit wil delen.

Zou je foto's willen maken bij de verschillende fases ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou voorzichtig zijn met zo'n cowboys. Die stappenplan just makes no sense.

Maar soms kan het er echt ernstig uitzien, maar heel makkelijk uit te polieren (eventueel wetsanden).

Het verven met spuitbus is eigenlijk hetzelfde als spot repair... Zal niet mooi zijn en achteraf nooit meer mooi te krijgen! Reken maar dubbel indien je het toch wil laten spuiten.

Inderdaad foto's zullen veel helpen om eventueel advies te geven.
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Ikzelf had ook eens een putje in de wagen (wel deuk dus) door een weggeslingerde steen door een vrachtwagen.

Iemand laten uitbuilen (was niet veel werk) en dan deed hij ook enkele poliersessies en werd alles mooi gelakt met een lakstiftje. dit is eigenlijk een soort tippex toestand die erop aangebracht wordt.
Het kleurverschil is er maar is behoorlijk nihil.

kostenraming garage: min. 250 euro

effectieve prijs: minder dan 60 euro en nog behoorlijk wat lak over in dat stiftje.

Benieuwd naar het resultaat dat jij behaalt met de tussenoplossing.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2490
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Trouwens, wat je probeert is gelijkaardig aan:

Negeer gewoon de roestverwijdering.

Maar zelf wat ik zou aanraden:
1) probeer eerst goed te wassen en dan polijsten, misschien is er zelfs geen diepe lakschade
2) wetsanden en potentieel achteraf polieren
3) ontvetten met isopropanol, niet break cleaner!
4) spuiten met lak met kleur lak als het grote oppervlakte is, maar waarschijnlijk zijn het kleinere stukken en dan pas je beter lakstiften toe!
5) clear coat spuiten (heel belangrijk!)
6) breed wetsanden (overgaand in bestaande lak) en polieren
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Dima_2005 schreef: 5) clear coat spuiten (heel belangrijk!)
Bwa, hangt er een beetje vanaf als je één of twee component lak gebruikt. Maar het proces hierboven is inderdaad een recept voor falen met 1 component lak. Dan mag je al geluk hebben, als het niet met je vingernagel er af komt. Verf hecht niet aan een gepolijst oppervlak. Als je voorzichtig wilt zijn, is 2000 grit wetsanding een goede basis.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Helaas, ik ben al bezig dus van de vershchillende stappen kan ik geen foto meer posten. Wil er wel eentje posten van het eindresultaat.

De eerste poging was niet echt geslaagd, dus:

1. met licht schuurpapier het beschadigd oppervlak weer egaal gezet

2. break cleaner dan toch gebruikt om te ontvetten (heb nog gedacht aan Isopropanol maar toch maar raad winkelier opgevolgd)

3. lak in spuitbus 3 minuten opgeschut

4. ruime zone rond beschadigde oppervlak afgeplakt met krantenpapier en een toevallige passant (zelf al gebricoleerd aan eigen wagen) gaf me de raad om het krantenpapier ongeveer een cm verder vast te kleven dan de rand en het resterende strookje om te vouwen. Zorgt voor betere verneveling van de lak.

5. ook meerdere dunne laagjes gespoten met de bus op een 15 à 20 cm afstand en met snelle heen- en weer bewegingen.

6. ga nu nog een uurtje laten drogen en dan met de beschermende transparante lak overspuiten en die ook min. anderhalf uur laten uitharden.

Ik post nog een foto.

Polieren hielp niet. Heb dit geprobeerd met G3 Pro van Farecla en een schuursponsje. Ik heb daarmee een aantal andere krasjes weggekregen die nu niet meer zichtbaar zijn maar hier kwam ik met dit product tekort. Eerst ook geprobeerd met een "polierpad" geprobeerd, maar ook niet gelukt. Nu, ik ben uiteraard geen carrosier. Alles lijkt toch al mooi effen te staan en kleurverschil zal er toch wel zijn in min of meerdere mate maar na verloop van tijd o.i.v. licht, na het herhaaldelijk wassen misschien zeer bepert of beperkt tout court. Belangrijkste is dat er bescherming is tegen roest.

Ik had wel een 150 euro over voor een professionele reparatie maar 350 tot 400 euro lijkt me toch wel veel;

Een collega van mij heeft zijn kofferdeksel na bevuiling laten repareren (allemaal zwarte, kleverige vlekjes die bij poging tot verwijdering de lak los maakten en hij weet zelf niet in de verste verte wat de oorzaak kan geweest zijn) voor 400 euro en nu is er weer zichtbare schade na inslag van 2 steentjes. De wagen is een maand terug gaaf geweest.

De auto is en blijft een gebruiksvoorwerp zeker. Je kan proberen alles zo clean mogelijk te houden en er zorg voor dragen maar volledig gaaf, dat is denk ik niet mogelijk. Belangrijk voor mij is de beveiliging alvast tegen roest.

Een foto volgt dus nog met het eindresultaat ...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Is de toplaag eraf, of heel de lak ?

Als heel de lak eraf is, ga je volgens mij nog steeds een relief hebben op de overgang van het pas gespoten stuk naar de originele lak.

Ik zou de joker inzetten. Voor hetzelfde geld heb je geen ongeluk meer, en heb je 400 euro weggegooid. Als je van verzekering verandert, krijg je na x jaar bovendien ook weer een joker.

Ik heb bv mijn bedrijfswagen 6 jaar geleden total loss gereden. Daarna prive een auto gekocht, en het jaar daarna kreeg ik al een joker wegens weinig ongevallen ...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

koenraaddeconinck schreef:
2. break cleaner dan toch gebruikt om te ontvetten (heb nog gedacht aan Isopropanol maar toch maar raad winkelier opgevolgd)
Brake cleaner is eigenlijk een mix van alcohol en aceton. Je moet alleen een beetje opletten met wit residu wat kan achterblijven. En bij verf op basis is aceton is het een no go. Maar autolak kan hier wel tegen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

het is toch ook niet onbelangrijk wat er in die spuitbus zit, één- of tweecomponentlak bvb.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Zal geen 2 component zijn, anders was deze al uitgehard en onbruikbaar. Bij 2K lak heb je maar een goede 8uur 2K clear tot 2 dagen.
Geert2800
Pro Member
Pro Member
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 aug 2013, 19:13
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 47 keer

koenraaddeconinck schreef: Ik had wel een 150 euro over voor een professionele reparatie maar 350 tot 400 euro lijkt me toch wel veel;
150€ voor een professionele reparatie dat zal dan toch niet op factuur zijn en door iemand met veel jaren ervaring in de carrosserie wereld.

Ik ken een top kerel in de carrosserie wereld maar die zal dat nooit doen voor 150€ ;).
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”