"Het" perfecte OS

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Dat is wel fijn bij XFCE, daar heb je gewoon workspaces, zo kan je alles wat indelen en het je meer plaats als je veel hebt openstaan.

Ik heb dan:

* een 'main workspace', met mijn mail, gewone browser (met allerlei fun tabbladen)
* een 'programming workspace', met pycharm, browser (met tabbladen over dingen die ik moet opzoeken)
* een 'multimedia workspace', met audacious, vlc, browser met youtube/netflix, ...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Zo hoort het! Ik ben er zeker van dat Windows dat aan kan.

Die Windows 11 verbaast me meer en meer, heb ‘m bijna overal op draaien nu. En wat we gedaan hebben om terug een “pc naam” prompt tijdens de installatie te hebben dat weet ik niet, maar that’s AWESOME!
D9AB7192-FD0D-4DE1-B06A-3C9E8EBFD027.jpeg
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Nob schreef:Dat is wel fijn bij XFCE, daar heb je gewoon workspaces, zo kan je alles wat indelen en het je meer plaats als je veel hebt openstaan.

Ik heb dan:

* een 'main workspace', met mijn mail, gewone browser (met allerlei fun tabbladen)
* een 'programming workspace', met pycharm, browser (met tabbladen over dingen die ik moet opzoeken)
* een 'multimedia workspace', met audacious, vlc, browser met youtube/netflix, ...

Dat is helemaal exact hoe ik de spaces gebruik onder macOS. Eentje met alle social en privé dingen, eentje met alle professionele apps, een paar fullscreens (Royal TSX), en dan meerdere per project, kan vanalles zijn: maps, Photoshop/pixelmator, file managers, bank stuff, etc etc
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Meer zelfs, dat is hoe ik op Mac OS thuis werk én op de Win 10 laptop van het werk. Heb de indruk dat weinig mensen de multiple desktops van Win10 kennen. Super handige keyboard shortcuts ook om er tussen te navigeren. Zo is mijn eerste desktop die voor mail/communicatie, en de anderen zijn er grosso modo 1 per klant (ieder met eigen browser vensters). Zorgt voor veel orde in de chaos :)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Daar zeg je zo iets: die extra desktops zijn handig maar worden ook niet goed aangegeven als er nog open staan :lol:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

lacer schreef:
JamesEarlGray schreef: .....bij Taskbar Buttons kiezen voor "never combine" zodat elk venster afzonderlijk én met titel wordt getoond op de taskbar. ...
Hoe ziet je taakbalk eruit als je 20 vensters open hebt staan ?
Ik heb nooit 20 vensters open staan.
Wel meerdere tabs in een browser, maar verder?
Ik kan niet tegelijkertijd surfen/mailen (browser) én een PDF lezen én Photoshop én Visio én Winamp én Teamviewer én Excel én OneNote én Putty én Notepad én ...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Het is leuk dat Windows 10 ook workspaces heeft, maar dat loopt fout als ik bv. een tekstbestand open (default openen met Notepad++) en ik absoluut niks zie gebeuren omdat Windows dat bestand opent in de reeds geopende Notepad++ die op een andere workspace staat.

Echt élke keer opnieuw verspil ik eerst tijd met mij af te vragen waarom dat rot bestand weer niet wilt openen, daarna verspil ik tijd door te zoeken in welke andere workspace ik notepad++ kan vinden om dan af te splitsen in een nieuw venster en dat terug te brengen naar de oorspronkelijke workspace.

Heeft iemand anders dat al eens meegemaakt?
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Vreemd, bij mij gaat die inderdaad open op de space waar Notepad++ nog open staat, maar hij springt er ook wel meteen naartoe. Dus bij mij is het enkel een kwestie van het te verslepen via Task View (Win key + Tab).
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Zelf vind ik 2 desktops voldoende. In de (Linux) desktop omgeving MATE opent hij het bestand in de actieve desktop dus als je desktop 1 open hebt staan waar Pluma (is zoals Windows notepad) al draait, opent die een nieuwe tab (zoals in Notepad++) en is het in desktop 2 zonder draaiende Pluma dan opent die een nieuwe Pluma. Wat ook handig is, is als je pakweg 5 bestanden tegelijk wilt openen. Bijvoorbeeld 2 words (LibreOffice), 1 excel (LibreOffice) en 2 tekstbestanden. Je selecteert die dan alle 5, duwt dan op <enter> en hopla die openen elk in de betreffende applicatie. In Windows doet die juist niks tenzij het allemaal dezelfde bestandstypes zijn. Dus 5 excels in 1x ja maar niet gemengd. Wat ik ook niet snap in Windows na 25 jaar ontwikkeling is dat ik de iconen op de balk niet simpelweg zelf kan herordenen door ze te verslepen. Ik heb bvb mijn browser graag vooraan staan soms maar dan moet ik alles maar sluiten en in de juiste volgorde openen :bang:. Voor zulke dingen moet je in Windows dan maar rekenen op één of andere obscure externe app terwijl dat in MATE gewoon standaard is. Niet dat MATE perfect is. Zo per ongeluk eens <ctrl>+z doen in een map als je vanalles hebt zitten verwijderen en toevoegen kan rare dingen doen :-)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Wat mij op 't werk in Windows soms irriteert is is dat je je open bestanden eerst moet sluiten vooraleer je ze wilt verplaatsen of hernoemen, kan pdf, jpg of docx zijn. Hier in Mate geen enkel probleem om bestand te verplaatsen of de bestandsnaam te wijzigen met bestand open.

Ook mis ik de venster mogelijkheden van thuis in Mate en dat is rechtsklikken op de bovenste vensterbalk en kies "altijd bovenop". Heel gemakkelijk als je tekst vb kopieert van één venster om te plakken in 't ander venster. Nu moet je je venster hiervoor verplaatsen naar een ander scherm om dit te doen.

Of in bestandsbeheer (verkenner in Windows :roll:) druk op F3 en je heb een dual venster waar je bestanden kan verslepen van 't één naar het ander.

En ja, op m'n werk staan op 2 schermen, soms heel veel verschillende vensters tegelijk open. Waarom ze sluiten als je ze daarna toch terug moet openen hé ?
Gelukkig heb ik in de taakbalk het systeem toegepast van thuis op Ubuntu Mate en dat zijn kleine iconen, zo geraakt de taakbalk zelden vol, ongeacht het aantal vensters dat open staat. Een streepje duidt eronder aan wat open staat, dat is voldoende.
Voorbeeldje van vandaag :4 SAP vensters; 2 x Word, 2 x Excel; 1 x Chrome (3 tabs); 1 x Edge (5 tabs); Internet Explorer (jaja :lol: 6 tabs); Outlook 1 à 2 aparte vensters; Teams 1 à 2 aparte vensters; Onderhouds cockpit 1 ; bestanden 1 à 2 vensters ; Foxit Reader 2 à 8 tabs); en nog enkele afhankelijk met wat ik bezig ben...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”