verlaging van 50/10 naar 20/4

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Zeezout7
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Het laatste half jaar hebben wij hier wat problemen met ons internet bij Edpnet. Voor de problemen hadden we hier een 50/10 profiel
bij een kabelcapaciteit van ongeveer 95/18. Die 50/10 hadden we eigenlijk al heel lang, sinds de overgang van een sagem naar fritxbox modem/router (FB 4040), een hele tijd voor de faling van Dommel en de noodzakelijke overgang naar Edpnet (rond 03/2019, nieuwe FB 7530).
Dommeltest.jpg
dommelvoorEDPnet.png
De storingen zijn begonnen in de loop van februari 2021 met het sporadisch wegvallen van internet, de fritzbox was nog bereikbaar maar had geen internetconnectie. Bij visuele controle van de modem (die toevallig met zicht op de straat is gemonteerd) bleek dat Proximus werken aan het uitvoeren was op straatniveau. Nadat die werken gedaan waren syncte de modem op 25/10 bij een kabelcapaciteit van 45/15,
ik heb hier een ticket over aangemaakt bij Edpnet waarbij de helpdesk me toevertrouwde dat dit het best haalbare was voor mijn technische situatie en dat een dlm proces de snelheid eventueel nog kon verhogen. Dit is ook gebeurd waarbij we uiteindelijk op een profiel van 40/10 kwamen bij dezelfde verlaagde kabelcapaciteit.
2021-02-13profiel40-10.jpg
We hebben aan die snelheid kunnen surfen tot ongeveer 20/06/2021 waarna het profiel daalde tot 25/4. Ik heb hierover een tweede ticket bij EDPnet aangemaakt waarbij de helpdesk geconstateerd heeft dat de lijn niet helemaal stabiel was. Een copper analysis was niet te zien op de testen en ze vroegen daarbij om foto's van de interne installatie. Die was eigenlijk niet meer veranderd sinds de Dommel-EDpnet overgang en was met een kort zelfgemaakte telefoon kabeltje op het blauw blokje van de ntp aangesloten, met de filter aanwezig. Ze vroegen daarbij om de dsl-ingang van de fritzbox aan te sluiten op een zwart rj-11 blokje van de ntp (zonder filter) en dat dit mogelijk het probleem zou oplossen. Het profiel is inderdaad dan even kort naar 25/8 veranderd om dan terug te vallen op 25/4 en ten slotte een 20/6 profiel.
2021-07-16profiel 20-6.png
Edpnet heeft dan voorgesteld om een technieker langs te sturen om vermoedelijk de lijn hier ter plaatse eens uit te meten.
Uiteindelijk is hier niemand geweest omdat Proximus terug algemene laswerken moest uitvoeren op straatniveau, op dezelfde locatie als voorheen. Volgens de helpdesk zitten we nu op een stabiel 20/4 profiel waarbij het DLM-proces het profiel eventueel zou verhogen maar tot nu toe is dat nog niet gebeurd. Eigenlijk zien we hier nog diezelfde kabelcapaciteit met redelijk wat fouten op die lijn, iets dat we vroeger nooit zagen.

2021-08-23profiel20-4.jpg
Persoonlijk denk ik dat we hier gewoon brute pech hebben en dat Proximus hier op het straatniveau wijzigingen heeft gedaan waardoor die kabelcapaciteit van 100/20 en bijhorende snelheid van 50/10 niet meer haalbaar zijn. Ik zie hier ook dat de lijntest bij edpnet nu 20/6 toont als haalbare snelheid terwijl dit vroeger +50/+10 was. De buren aan de linkerkant en de overkant vertonen dat resultaat terwijl wij en de buren aan de andere kant 20/6 hebben, dit was vroeger absoluut niet het geval.

Ik heb hier zo direct geen oplossingen meer, misschien kan ik eens een andere FB proberen maar ik betwijfel sterk of dit een
ander resultaat zal geven. Proximus heeft hier vermoedelijk de straat niet voor niets opengebroken en die bovenstaande lijntesten doen eigenlijk ook niet het beste verhopen. Zijn er nog acties die ik in deze situatie kan ondernemen om dit eventueel weer te verbeteren?

Enkele koper analyses:

13/07/2021
CABLELENGTH = 275 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 1961 Ohm
BA_Insulation = 16 kOhm
AE_Capacitance = 69 nF
BE_Capacitance = 22 nF
AB_CAPACITANCE = N/A
Copper test type = AGW

02/08/2021
CABLELENGTH = 350 m
AE_Insulation = 397 kOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 10 MOhm
BA_Insulation = 10 MOhm
AE_Capacitance = 28 nF
BE_Capacitance = 28 nF
AB_CAPACITANCE = 561 nF
Copper test type = AGW

13/08/2021
CABLELENGTH = 337 m
AE_Insulation = 10 MOhm
BE_Insulation = 10 MOhm
AB_Insulation = 2511 Ohm
BA_Insulation = 2511 Ohm
AE_Capacitance = 28 nF
BE_Capacitance = 27 nF
AB_CAPACITANCE = N/A
Copper test type = AGW
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Als je me via PM even je lijnnummer kan doorgeven (of je CID) kan ik je wel helpen denk ik
Internet: 1x EDPNet Fiber XL 500/100 mbit met FritzBox 7490 --> firmware 07.27
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Die lage impedantie tussen A en B wire is niet goed, hoewel nog boven de 1 MOhm. Dat kan zowel aan binnen- als aan buitenbekabeling liggen. Om dat te testen moet je alles afkoppelen tot aan het intropunt en dan een copper analyse laten uitvoeren. Heb je dan nog slechte waarden dan ligt het probleem binnen het Proximus domein en zal daar een oplossing moeten gezocht worden.

Zijn de waarden dan wel goed, moet je naar de binneninstallatie kijken. Zo'n slechte waarden kunnen ontstaan door slechte aansluitingen, oxidatie maar ook door een slecht toestel. Een ander modem proberen kan dus ook het proberen waard zijn. Edpnet kan je een ruilmodem ter beschikking stellen om ook dat eventueel uit te sluiten.

Ik zie ook dat vectoring niet actief is. Dat kan twee redenen hebben. Ofwel is er ergens een aftakking in de binneninstallatie of je bent rechtstreeks aangesloten op een centrale en niet op een ROP. In het laatste geval heb je dikke pech en kan je daar weinig aan veranderen...
Edit : In het geval er aftakkingen zijn zou de verbinding nog erger zijn ten gevolge van een repair profiel. Je bent dus heel waarschijnlijk niet op een ROP aangesloten.
Zeezout7
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ik heb nu voorlopig een andere modem aangesloten, mijn oudere FB 7360 die ergens dienst deed als AP. De attainable throughput staat nu op ongeveer 52/12, wel redelijk wat errors weer. Het huidige profiel is voorlopig 20/4, ik zal deze modem eens een weekje laten staan en zien hoe ver we komen.

Een slechte binneninstallatie kan natuurlijk maar die was voor de verlaging naar 20/4 al zeker 2 jaar onaangeroerd en 't is wel heel
toevallig dat de problemen begonnen net op de dag dat Proximus werken uitvoert op straat.

Vectoring is hier inderdaad niet actief, vermoedelijk omdat we hier op een LEX aangesloten zijn die op ongeveer 250m vogelvlucht zit. De DSL info in de Fritzbox vermeldt hier ook Ikanos als Central Exchange.
De 50/10 is waarschijnlijk het maximum zonder vectoring en we hebben ons erbij neergelegd dat we nog even geduld moeten hebben tot
vervanging van die centrale of aanleg fiber. Aftakkingen zijn er hier niet. De modem is rechtstreeks op de ntp aangesloten met telefoonkabel tussen rj-11 van de ntp en de dsl poort van de modem (zoals in de handleiding "VDSL op een koperpaar" van Edpnet).

OBiWan, ik kan nog geen PM sturen. Dit is m'n eerste bericht en ik heb die permissies niet. Een Circuit ID heb ik wel al gevonden op de administratie pagina's van Edpnet.
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

ja ik kan je snelheid wel verhogen maar zonder CID kan ik niks doen...
Hier openbaar je CID zetten lijkt me niet zo een goed idee
Telephony: VoIP in : EDPnet & VoIP uit : MegaVoIP + GSM: Proximus Mobilus Unlimited 5G
TV: 1x Fiber Proximus 1000/100 mbit met Bbox3v+ --> Decoder v7 & 79" UHD TV + AllSports
Storage: 1x Netgear ReadyNAS 314 @ 25TB & 1x Synology NAS 916+ @ 35TB --> Raid 5

Afbeelding
OBiWaN007
Plus Member
Plus Member

A / G B / G A /B B /A
10 (MOhm) 10 (MOhm) 3737 (Ohm) 3737 (Ohm)
Insulation between wire A and wire B is poor.

Meting is NIET optimaal maar ik heb al veel slechter gezien,
ik heb een reset op de lijn gedaan en de lijn neemt nu syncro op 30/8
mocht het een vecotringlijn zijn kon ik nog meer doen maar op dit moment is het wachten op DLM.

de lijn heeft wel nog ruimte voor verhoging :

downstream : 30000 with a max of 54720
upstream : 8000 with a max of 14072

dus DLM zal een 50/10 (zal net te hoog gegrepen zijn) of meer waarschijnlijk een 40/10 toekennen.

OPGELET : ik zag dat de lijn nog steeds (veel) (gecorrigeerde) fouten/counters maakt.
Dit kan vanalle oorzaken hebben, NTP, Splitter, binnenbekabeling (langs uw kant) of ondergronds koperprobleem of poortprobleem in de LDC (hoofdcentrale proximus), omdat je niet via een ROP werkt en dus ook geen vectoring krijgt is de lijn sowieso al gevoeliger voor fouten maar zoals ik al zei ze maakt er naar mijn mening net iets teveel (en dit zal enkel verhogen naargelang de snelheid hoger gaat) misschien is dit ook de reden dat DLM beslist om de lijn na verloop van tijd te verlagen ipv te verhogen ook al krijg je op dit moment totaal geen disconnects en heb je genoeg signal db ratio.

Mvg
O.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”