Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 10:58, in totaal 1 gewijzigd.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Ik ben vooral benieuwd naar de storm van protest dat dit gaat geven als ze het lanceren. Er is een reden waarom ze nog steeds zo vaag blijven lijkt mij. Men heeft geen idee hoe ze dit qua PR gaan aanpakken. En terecht want het is een onverkoopbaar iets.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 451 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 10:58, in totaal 2 gewijzigd.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 13 keer

Vaganzza schreef:Lol, ik ken mijn piekverbruiken. Maar een komma getal ingeven lukt al niet (nergens trouwens op de website, ook niet om het piekvermogen van de zonnepanelen in te geven)... Dan maar afgerond naar de volle KW, ene keer wat omhoog andere keer wat omlaag...
Net geprobeerd met digitale punt en dat werkt

De simulatie toont een stijging van 32€ (ofte 8.1%)
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Digitale meter.
Gegevens van augustus 2020 tot juni 2021 (volledig jaar 2 posts lager - foutje gemaakt met update draaitabellen)
Hier gemiddelde maandpiek van 3.18kw
(BEN woning, alles led, recente toestellen, veel thuiswerk, cv op gas)

Nettarieven stijgen met €24 (€326 -> €350) of net geen 7%
Zelfverbruik zonnepanelen van 34%

Zie wel in mijn pieken dat sedert warmtepomp droogkast ipv condensatie dat die wat lager zijn - dus even gespeeld en dat wat in lijn getrokken - en zo op gemiddelde maandpiek van 2.83kW en dan is het verschil €4 voor de nettarieven.

Dan ook maar eens naar 4kw gezet op jaarbasis (hoogste wat ik zie in de pieken) - en dan scheelt dat €69. (17%)
Laatst gewijzigd door Ramaht 27 aug 2021, 13:33, in totaal 1 gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

warpozio2 schreef: Net geprobeerd met digitale punt en dat werkt

De simulatie toont een stijging van 32€ (ofte 8.1%)
Thx, werkt dan inderdaad met het punt. Maar mijn gemiddelde was exact hetzelfde. Dus met die gewone afronding kom je ook al meer dan aardig in de buurt :wink:
Ramaht schreef:Digitale meter.
Gegevens van augustus 2020 tot juli 2021
Hier gemiddelde maandpiek van 3.18kw
(BEN woning, alles led, recente toestellen, veel thuiswerk, cv op gas)
Hier ook nieuwbouw maar met WP: gemiddelde piek ligt hier op 8,13KW.
Ramaht schreef: Nettarieven stijgen met €24 (€326 -> €350) of net geen 7%
Zelfverbruik zonnepanelen van 34%
Hier daalt het met 100 euro tov dit jaar, maar wel nog 100 euro meer dan met analoge meter.
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Heb foutje gezien in mijn data - had mijn draaitabellen niet geupdate - bovenstaande waren maar gegevens van 11 maanden ipv 12.

Correcte is 35% zelfverbruik
Maandpiek is idem
Nettarieven stijgen van €345 naar €359
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 26 keer

Hier klassieke meter en simulatie met digitale meter en ik ga minder moeten betalen. Niks zonnepanelen of elek auto of warmtepomp hier ...
Me like.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

https://www.hln.be/consument/kritiek-op ... ~a5ad42fd/

Geprobeerd met lage waarden in de simulator.
Inderdaad, als het je lukt om je piek op 2.5 te houden dan betalen de kleine gebruikers (<1600kWh) meer met het nieuwe tarief.
Steven7
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 36 keer

Tim.Bracquez schreef:De simulatie geeft aan dat als je jou best doet je minder moet betalen als je vergelijkt met hun simulatie tarieven van vorig jaar. Maar ik heb stiekem het gevoel dat die 20% hoger zitten dan mijn werkelijke factuur, hoe kan dit? Doen ze dit express om aan te tonen dat je zou besparen zodat er minder protest komt? Of betaalden wij echt zo weinig bij Luminus, denk het niet...

Het is wel zo dat ze op de capaciteit moeten belasten, dit is juist het meest lastige voor het stroomnet, dit gebeurd eigenlijk al jaren in Nederland en Frankrijk. Dit ook om mensen bewust te maken dat je niet alles tegelijk moet opzetten (wat wij ook wel doen)

De EV kan je perfect met een slimme laadpaal opladen aan 2kW laden om niet over het minimum te komen en kan dan wel voor 90% van de bevolking genoeg zijn voor hun dagelijkse km's. Bv tussen 0 en 8 uur heb je dus 14-15kWh geladen of bijna 100km. Echter vergeten ze dan wel iets te vertellen, de EV laders intern halen echt geen goede efficiëntie op 2kW (afhankelijk van wagen), hier moet ik minimaal 9kW er in pompen vooraleer de efficiëntie hoger dan 90% is. Dus aan 2kW verlies je meer dan 10% in dit geval van de energie. Dus de capaciteit zakt maar de hoeveelheid gebruikte energie stijgt voor een 100% volle batterij.
Hier liggen ook zonnepanelen en ik ben vaak door de dag thuis. Probleem is dat de zonnepanelen in de zomer te weinig geven om de pomp van het zwembad, de zwembadverwarming en de auto tegelijk op te laden. Daarom laad ik aan 3 kw in plaats van 7.2 kw. Zouden er daardoor dan meer rendementsverlies ontstaan bij het opladen?
giolovin
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer

Indicatieve tarieven Vreg zie pag. 8/12

https://t.co/3ET9vRJm3c?amp=1

SM-G965F met Tapatalk
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

warpozio2 schreef: Geprobeerd met lage waarden in de simulator.
Inderdaad, als het je lukt om je piek op 2.5 te houden dan betalen de kleine gebruikers (<1600kWh) meer met het nieuwe tarief.
België... Die mensen zouden juist beloning moeten krijgen omdat ze hun aandeel laag houden :wink:
giolovin
Pro Member
Pro Member

bollegijs schreef:
warpozio2 schreef: Geprobeerd met lage waarden in de simulator.
België... Die mensen zouden juist beloning moeten krijgen omdat ze hun aandeel laag houden :wink:
Vlaanderen [emoji29]

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

giolovin schreef:Indicatieve tarieven Vreg zie pag. 8/12
https://www.vreg.be/sites/default/files ... ulator.pdf
Er staat overal "indicatief" over de pagina's, dat zijn dus niet de definitieve tarieven.
giolovin
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef:
Er staat overal "indicatief" over de pagina's, dat zijn dus niet de definitieve tarieven.
Dat weet ik, maar het geeft toch al een beeld wat de prijzen kunnen zijn, hè [emoji18]

powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

heist_175 schreef:
Laat ons nu niet de illusie hebben dat minder zal zijn..
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

powaq schreef: Laat ons nu niet de illusie hebben dat minder zal zijn..
Zo dwaas ben ik niet :).
Het zal meer zijn, of mogelijks zelfs in een andere tariefstructuur etc.

De framing "Tesla-rijder betaalt minder en kansarme meer", zal er geen goed aan gedaan hebben.
Voor zover iemand wakker ligt van energie-armoede.
giolovin
Pro Member
Pro Member

Voor de prosument is dit ook een kaakslag. Je hebt verschillende maanden dat je misschien 1.5 kW vermogen van het net haalt, maar die worden geschrapt voor de maanden dat je er over zit en vervangen door 2.5 kW om dan daar op het gemiddelde te bepalen... Ipv gewoon op het einde van de rit minimaal 2.5 kW aan te rekenen als je er onder zit.

Ook voor kleinverbruikers is dit niet logisch....

Hoe kun je in godsnaam een gemiddelde nemen van een fictief vermogen... Praktisch niemand zal 2.5 kW betalen, het altijd meer zijn vanaf 1 maand boven 2.5 kW.

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Dit was te verwachten als je gewoon logisch nadenkt. Men moet geld vinden voor de aanpassing van het net. Dat ga je niet vinden door mensen minder te laten betalen. Het is bovendien steeds de grote groep die voor de kosten opdraait dus is het ook logisch dat deze nu met een prijsverhoging zullen geconfronteerd worden. Op de vraag wie gaat dat betalen? bestaat immers maar 1 antwoord: wij.

Het is niet logisch dat men zuinig gebruik gaat afstraffen en bovendien de zin om zich in te spannen voor minder gebruik zelfs doet afnemen. Als je er toch zo snel over zit dan zullen mensen eerder het idee hebben van, we doen maar op, betalen moeten we toch. Het tariefsysteem is bovendien zodanig ingewikkeld dat de meeste mensen er toch geen jota van snappen en dat komt nu toch eens goed uit :lol:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
giolovin
Pro Member
Pro Member

Dizzy schreef:Dit was te verwachten als je gewoon logisch nadenkt. Men moet geld vinden voor de aanpassing van het net. Dat ga je niet vinden door mensen minder te laten betalen. Het is bovendien steeds de grote groep die voor de kosten opdraait dus is het ook logisch dat deze nu met een prijsverhoging zullen geconfronteerd worden. Op de vraag wie gaat dat betalen? bestaat immers maar 1 antwoord: wij.

Het is niet logisch dat men zuinig gebruik gaat afstraffen en bovendien de zin om zich in te spannen voor minder gebruik zelfs doet afnemen. Als je er toch zo snel over zit dan zullen mensen eerder het idee hebben van, we doen maar op, betalen moeten we toch. Het tariefsysteem is bovendien zodanig ingewikkeld dat de meeste mensen er toch geen jota van snappen en dat komt nu toch eens goed uit [emoji38]
VREG goochelt met fictieve cijfertjes, da's de enige vaststelling die ik maak. Voor prosument en kleinverbruikers zonder EV is dit een gemiddelde gebaseerd op fictieve cijfertjes.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ook eens de Vreg simulatie gedaan: 2 pes, 2kW zonnepanelen, 0 verbruik en gedeeltelijk overdag thuis.
2017 = 354€ > reëel betaald 311€ (afrekening begin juni)
2018 = 242€ > reëel betaald 260€
2019 = 224€ > reëel betaald 172€
2020 = 218€ > reëel betaald 172€
2021 = 237€ > reëel betaald 178€
2022 = 313€ > reëel betaald = nog lopende facturatieperiode
Hier nog analoge meter: In 2022 dus een verhoging te verwachten met 80€ tov 2021 :roll:
Al de betaalde kosten waren uitsluitend prosumententaks + bijdrage energiefonds.
2017 = 354€
2018 = 242€
2019 = 224€
2020 = 218€
2021 = 74€ = -163€
2022 = 199€ = -114€
Dit is de simulatie met een digitale meter. Zelfverbruik wordt door de simulatie geschat op 25%, gemiddelde maandpiek 2,5 kW.
Het lijkt dat een digitale meter in ons geval voordeliger zal zijn ?

Gemiddelde maandpiek kunnen ze inderdaad niet op voorhand weten, maar eens het zover is zal dit gekend zijn.
Zou wel eens een uitbreiding op de energiemonitoring hier kunnen inéén knutselen om dit zelf te weten te komen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

uit die indicatieve prijzen zie ik dat ze geld vragen voor de "kwartierwaarden" via de website te bewaken...

Code: Selecteer alles

2.Tarieven voor het databeheer
laagspanning - meetregime: 	per kwartierEUR/jaar 		12,41
Laagspanning - meetregime: 	maandelijks/jaarlijksEUR/jaar 	11,44
Dus : je kwartierwaarden opvragen kost 11€/mnd
die pi zero verdient zich op een jaar al terug ;-)
lacer
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:...
Op een maand zal je bedoelen ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
edwin.d
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 8 keer

Ik heb de simulatie ook gedaan.
Helaas kan ik nergens ingeven dat ik elektrisch verwarm :-(
Of durven ze dit niet.
Volgens eerdere berichten zou ik erop vooruitgaan als groot verbruiker.
Als de verwarming in living en keuken gelijktijdig warmt en ik ben dan ook nog aan net koken,
Haal ik makkelijk pieken van 8Kw en meer.

Mvg
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

profke schreef:uit die indicatieve prijzen zie ik dat ze geld vragen voor de "kwartierwaarden" via de website te bewaken...

Als particulier kan je dit op het portaal zien.
Je moet het wel jaarlijks activeren.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Die databeheer van 11,44 is toch per jaar? Omhelst dat niet én de DM huur en de communicatie tussen de DM en het datacenter (ex-meteropnemer functie nu per kwartier)?
profke schreef:uit die indicatieve prijzen zie ik dat ze geld vragen voor de "kwartierwaarden" via de website te bewaken...

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Née, die 11€ is per jaar...

Die tarieven zijn ook gewoon openbaar, niet nodig om in de code te zoeken.

https://www.fluvius.be/nl/nettarieven-e ... en-aardgas
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Heb je niet door dat 'code' eigenlijk maar gewoond een quote is uit een VREG document?
En voor kwartieopnames (DM) is het 12,41€/jaar
fvhbrugge schreef:Née, die 11€ is per jaar...

Die tarieven zijn ook gewoon openbaar, niet nodig om in de code te zoeken.

https://www.fluvius.be/nl/nettarieven-e ... en-aardgas
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

bruma schreef: Dus : je kwartierwaarden opvragen kost 11€/mnd
Ik vind dit walgelijke praktijken, want het capaciteitstarief is een vorm van SLA.

Het is net zoals bij netwerken een variant van 95th percentile - je moet dus over ALLE waardes beschikken om te weten of zij wel de berekening juist doen. Die waardes achter een betaalmuur steken is dus fout. Zij moeten dat databeheer toch reeds doen om vast te stellen wat je hoogste piek is in een specifeke maand.

Met dat verschil dat bij 95th percentile de 5% hoogste pieken niet meetelt, en bij het capaciteitstarief bepaalt de hoogste piek per maand een taks toegepast op heel de maand.
bruma
Elite Poster
Elite Poster

Uw quote komt van @profke
ub4b schreef:
bruma schreef: Dus : je kwartierwaarden opvragen kost 11€/mnd
Ik vind dit walgelijke praktijken, want het capaciteitstarief is een vorm van SLA.

Het is net zoals bij netwerken een variant van 95th percentile - je moet dus over ALLE waardes beschikken om te weten of zij wel de berekening juist doen. Die waardes achter een betaalmuur steken is dus fout. Zij moeten dat databeheer toch reeds doen om vast te stellen wat je hoogste piek is in een specifeke maand.

Met dat verschil dat bij 95th percentile de 5% hoogste pieken niet meetelt, en bij het capaciteitstarief bepaalt de hoogste piek per maand een taks toegepast op heel de maand.
Uw analoge meter is niet van jou maar van de DNB en daar betaal je huur voor.
Elk jaar worden meterstanden opgenomen, waar ofwel een meteropnemer ofwel een kaartje bij u toekomt en deze kost betaal je ook.

Inherent aan een DM worden tellerstanden digitaal opgevraagd en in een datacenter bewaard. Voor deze inherent aan de DM functionaliteit en de DM wordt 12,41€/j aangerekend.

Je moet niks betalen om inzage te krijgen in je gemeten data en je moet niks betalen om je P1 en S1 poort open te zetten, er zit niks achter een betaalmuur.

De rpi waar @profke naar verwees is het gratis kunnen uitlezen van de DM lokaal zodat je de data van uw verbruik ook lokaal kunt bewaren en eventueel kan ingrijpen want op het fluvius platform zijn ze maar een dag later beschikbaar.

Uw data abonnement vast of mobiel meet toch ook continue uw data volume en de kost hiervan zit ook in je abonnementsprijs. De UI om dit op te volgen zit ook niet achter een betaalmuur en loopt veelal ook achter op de werkelijkheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster

ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Capaciteitsproblemen bij onze noorderburen

https://tweakers.net/nieuws/186394/alli ... nelen.html

Komt bekend voor precies...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

Sinds ik het aan het meten ben, haal ik bijna elke dag meer dan 248V

14-Aug       246,9
15-Aug       253,5
16-Aug       252,8
17-Aug       249,5
18-Aug       249,4
19-Aug       249,8
20-Aug       250,9
21-Aug       252,3
22-Aug       253,5
23-Aug       250,8
24-Aug       250,8
25-Aug       249,6
26-Aug       246,5
27-Aug       251,2
28-Aug       249,0
29-Aug       241,8
30-Aug       245,2
31-Aug       246,2
giolovin
Pro Member
Pro Member

Een schande hoe VREG het captar berekent...

De modale prosument wordt dus geconfronteerd met een forfait om het jaargemiddelde te betekenen, waardoor de lage waarden aan piekvermogen tijdens de lente/zomer niet het reëel verbruik in de winter afvlakken. Goochelen met cijfertjes dus.Afbeelding

bollegijs
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Ik als laag verbruiker ben ook niet geheel akkoord met 2,5kW als forfait.
Laatst gewijzigd door bollegijs 03 sep 2021, 15:58, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

giolovin schreef:Een schande hoe VREG het captar berekent...

De modale prosument wordt dus geconfronteerd met een forfait om het jaargemiddelde te betekenen, waardoor de lage waarden aan piekvermogen tijdens de lente/zomer niet het reëel verbruik in de winter afvlakken. Goochelen met cijfertjes dus.Afbeelding
Jep, idd.
Zelfs met een digitale meter en met batterijen ga je toch een forfait betalen om het net vooral niet te gebruiken in die lente-, zomer- & herfstmaanden.
giolovin
Pro Member
Pro Member

heist_175 schreef:
giolovin schreef:Een schande hoe VREG het captar berekent...

Jep, idd.
Zelfs met een digitale meter en met batterijen ga je toch een forfait betalen om het net vooral niet te gebruiken in die lente-, zomer- & herfstmaanden.
Het ergste is dat je reëel verbruik in de winter als prosument veel minder uitgemiddeld wordt. Ze moeten het bij Vreg dan geen jaargemiddelde noemen, maar eerder het VREG-gemiddelde of zo iets. [emoji85]

Blijkbaar worden we volledig over dezelfde kam geschoren als een kleinverbruiker, ondanks dat we investeren in hernieuwbare energie wat ook zo zijn kosten meebrengt.

Het tarievenbeleid van Vreg + energiebeleid van de Vlaamse Overheid = slippery slope voor hernieuwbare energie.

Na het wegvallen van de terugdraaiende teller nu ook nog een captar die zo berekend wordt dat het ook de modale prosument treft.

Het rendement voor de prosument smelt als sneeuw voor de zon. Hoe gaan ze de burgers nu nog warm krijgen om tienduizenden euro's te investeren in PV én een batterij? Zoals ze nu bezig zijn met leugens blijkbaar (zie captar) [emoji15]

lacer
Elite Poster
Elite Poster

De mogelijkheid om reactie te geven op die Youtube video zijn uitgeschakeld.
Zal wel een reden hebben zeker :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
Ubuntu Mate 18.04
geoffke
Starter
Starter

ik heb hier nog een gemeenschappelijk teller staan 29kwh op jaarbasis , als ik de berekening zie zal ik serieus meer moeten betalen in vergelijking met vorige jaren.

dit klopt toch niet?
heist_175
Elite Poster
Elite Poster

geoffke schreef:dit klopt toch niet?
En de Vlaamse regulator zag dat het goed was.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”