"Het" perfecte OS

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
pretkabouter
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 jan 2013, 20:28
Bedankt: 3 keer

'De' perfecte OS staat wellicht in de weide, maar die zoek ik niet.
Bestaat er eigenlijk wel een perfect 'OS' voor je pc/laptop ?

Windows slaagt erin om elke update ellenlang te laten duren, en iets nodeloos om zeep te helpen als je pc ouder wordt dan een paar jaar.
Linux werkt wel, maar wil je een specialeke, krijg je steeds 'sudo' opdrachten voorgeschoteld en kan je je vertrouwde software soms niet gebruiken,
met soms povere vrije alternatieven,
en iOS ken ik niet qua praktisch gebruik, maar lijkt me alles voor jou te beslissen zonder tweaking-possibility tot overpriced hardware toe.

Is het zo raar om na tientallen jaren 'OS'-ontwikkeling te verwachten dat ze al zover gevorder zijn dat je systeem aanfloept en je 'snel' al je eigen wensen kan doen ?
Chromebook met het bijhorende OS of rooted Android lijkt me wel interessant, snel, maar met als nadeel dat je geen software kan installeren bedoeld voor andere ossen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Dat is zo een persoonlijke keuze.

Voor mezelf: Linux. En een distro die je niet teveel gaat betuttelen.

Bestaat het perfecte os? Denk het niet. Mss als hobby project ergens...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Dat zal voor iedereen persoonlijk zijn.

Bij Apple mag je niets, daar bedank ik voor.
Bij Linux moet je computerwetenschappen gestudeerd hebben om een simpel programma te installeren (apt get, serieus man)
Dus ik vind Windows the lesser evil: makkelijk te tweaken, goedkoop, ondersteunt alle hardware die je tegenkomt, ondersteund zelfbouw, ...

Mijn 4j oude Intel i7 start trouwens nog op binnen de 10sec, dus ik klaag eigenlijk niet.
Geen klachten meer sinds W2000, W-XP, nadien W7 en dan W10.
Probeer u 95/98/98SE en Me voor de geest te halen, dat was pas miserie. BSOD bij elke nieuwe driver :|
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

OS in de weide is beetje per definitie imperfect.

Windows is het minste werk...
Wil je naar iets anders ga je idd ook jezelf moeten omschakelen naar soms andere software te moeten gebruiken (kunt dit in veel gevallen al 'oefenen' door die op windows beginnen te gebruiken, meeste gewoon beschikbaar voor windows en kunt zo al afhankelijkheid afbouwen). Soft voor een ander os kan soms maar meestal niet ideaal.
Wat sudo betreft, je kunt ook perfect zonder sudo in je voet schieten maar ik vermoed dat het niet sudo maar de opdrachten zelf zijn die een probleem zijn. Die leren kennen zonder blindelings te copieren is wel redelijk belangrijk. Hangt beetje af van wat je juist nodig hebt maar voor de tweaking possibilities wel belangrijk. Is leuk om te beweren dat je geen shell meer nodig hebt op moderne linux maar dan mis je wel net dat deel dat je blijkbaar aan het zoeken bent, toegang tot alles.
Mijn linux en andere alternatieven is echter wel al een paar jaar voorbij (en ook nog jaren cygwin etc gebruikt maar intussen redelijk clean). Had gewoon een hekel gekregen aan 90% van het linux volk (including me). Aan de windows kant is het gewoon geld er tegen smijten en (met wat gpl en meestal met linux origine waardige uitzonderingen) ver weg blijven van gratis/goedkope alternatieven van wat de hele wereld beweert te gebruiken.

iOS heb ik al regelmatig overwogen maar nooit de stap gezet. Mini voor dagelijkse dingen en toch paar progs die zich daar beter thuis voelen maar vlotjes in mac pro gebied om alles over te kunnen zetten en zo gek ben ik nog niet. Continu overschakelen is niet de beste manier om het te leren dus vrees dat ios bij mij dan ook geen eerlijke kans zou krijgen. (en eerlijk gezegd ben ik content met windows :angel: gewoon niet teveel verwachten en toch sneller dan versie 2000 :p ok, failover op de hubble is sneller dan een 2k login...)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wat mij aan linux stoort is niet de CLI, maar dat je niet alles ook via de GUI kan.
Bij de minste issue dat je online opzoekt is het "open een terminal en voer volgend ellenlang en obscuur commando uit".
Ik hou van sterke CLIs, maar voor dagelijks gebruik wil ik iets dat alles via GUI kan ook.

Win is dan weer net omgekeerd; dat heeft lang een goeie GUI gehad, maar een beperkte CLI.

Ander probleem bij linux is dat de online manuals jaren blijven steken in google, vaak.
Zoek je iets op, krijg je userlevels etc terug, terwijl alles al 5 jaar met die nieuwe systemd werkt.
Of dat je, om bv een static IP in te stellen, naar 2 of 3 config files verwezen wordt, en je zelf weer kan uitzoeken dewelke je huidige versie gebruikt.

Goeie stabiele longterm OSen voor mij, zijn bv XP en W7.
In VM draai ik nog vaak XP voor oudere programmas, dat vreet ook bijna geen ram.
Op mijn persoonlijke toestellen run ik nog w7; dat heeft nog een aanvaardbare data density in zijn UIs, probeert geen touch based UI te pushen waarop je maar 1 knop per keer kan zien, en is nie zo achterbaks om bij installatie zijn offline account opties zo hard mogelijk te verbergen.
Laatst gewijzigd door ITnetadmin op 26 aug 2021, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Linux heeft vaak nog als vereiste dat je het onderliggende OS wat leert kennen. Click 'n play distributies heb je ook, maar dan kan je al even goed Windows installeren.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

pretkabouter schreef: Bestaat er eigenlijk wel een perfect 'OS' voor je pc/laptop ?
Windows 10

en als je het niet kan hebben met Microsoft, voor mij dan Linux Mint met XFCE

Windows 10 is toch gewoon supergoed. From scratch installeren vanaf een USB in 30 minuten (vroeger een voorrecht voor Linux). Updates die je niet ziet of hoort. Ingebouwde security-software die OK is. Geen BSOD's meer. Quasi geen dichtslibben meer na een half jaar gebruik. Je merkt dat ook gewoon aan familieleden of vrienden die nooit meer moeten een vraag moeten stellen genre "oh ja, er is hier iets met mijn pc". En... PC's die niet meer meekunnen omdat ze te oude worden, da's nu net niet mijn ervaring. Zelf werk ik dagelijks op een 8 jaar oude Laptop zonder enige issue en een toestel dat straks ook nog eens W11 zal kunnen draaien.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Windows 10 is inderdaad op vele vlakken de upgrade van Windows 7 waard, maar toch nog enkele bedenkingen:

-- sommige instellingen zijn minder gegroepeerd en dus wat zoekwerk nodig.
-- nodeloze extra click nodig om het login vakje te zien bij het opstarten.
-- eigen personalisaties zoals fonts kan je enkel via register tools instellen.
-- TaskManager toont meer, maar dat maakt het ook minder makkelijk om een ongewilde gast (malware) te spotten.
-- nog meer data vergarende telemetrie die je moet uitzetten als je Microsoft wat wil intomen.
-- de takenbalk van Windows 7 toonde veel duidelijker welke programmas nog open staan. Ik heb al meerdere keren voorgehad dat ik de computer afsluit en de monitor reeds uitzet om dan te moeten merken dat er nog een Notepad of zo openstond.

Is Ubuntu de laatste 10 jaar erg veel voouit gegaan? Dat heb ik toendertijd enkele jaren op een tweede pc gebruikt, maar zolang niet alle games op Linux kunnen lopen, blijft Windows mijn primair OS voor de pc.
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Hier thuis is het Manjaro XFCE zowel op laptop als desktop.
Software installeren kan nog op de manier die Heist opgeeft, maar kan ook compleet via GUI. Waar dan nog alle software mooi bij elkaar staat, zonder dat je voor elk stuk software naar een andere website moet surfen (laat staan voor de updates)

Windows gebruik ik niet meer (tenzij op het werk).
Ik hecht belang aan mijn privacy en sta compleet achter het open source gebeuren.
Daarom dat ik zelfs op mijn GSM aan het prullen ben met Ubports (Ubuntu touch), toegegeven, als daily driver is daar linux nog niet echt bruikbaar (jaja, ik weet dan adroid ook draait op een linux kernel), maar stilaan komen ze er wel.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Wat het perfect OS is, is voor iedereen anders. Er zijn mensen die bij wijze van spreken een OS willen met 1 125 899 906 842 624 configuratieopties en er zijn mensen die in paniek schieten als er bij een update een kleurtje is gewijzigd.
Ik ben begonnen met Windows, overgeschakeld op Linux om bij MacOS(iOS is voor tablets/phones niet voor Laptops :wink: ) te eindigen.
Ik vind het handig om (net zoals bij Linux) een UNIX-achtig OS te hebben met een krachtige Terminal en veel vrije/gratis software.
Maar wel met betere GUI dan Linux(is persoonlijk), en betere ondersteuning van commerciële software als je die eens nodig hebt.
Laatst gewijzigd door Stroper op 27 aug 2021, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2929
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 190 keer

Stroper schreef:Ik ben begonnen met Windows, overgeschakeld op Linux om bij MacOS(iOS is voor tablets/phones niet voor Laptops :wink: ) te eindigen.
Zelfde verhaal hier. Ik ga niet meer weg van macOS in combinatie met iOS en tvOS. In feite is Apple (naast Google meer en meer, maar toch net ietsje anders qua gebruiksgemak) het enige platform dat alles aanbiedt in 1 pakket. Bij Windows en Linux blijft, nog altijd, meer prutsen en tijd steken om alles goed werkende te krijgen en te houden (alhoewel dit ook al veel verbeterd is, moet ik toegeven).
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik ben van Windows -> Linux -> MacOS -> Linux gegaan ;)

Linux omdat ik Windows beu was, dan een mac gekocht (witte plastic macbook), maar uiteindelijk niet tevreden met het platform dus daar Linux op gesmeten. En bij gebleven.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Hier recent nog gaan zoeken naar een Windows alternatief.
Ubuntu bleek niet stabiel (freezes) en dat uitvogelen is me iets te veel werk. Linux Mint, Fedora en Manjaro ook geprobeerd, maar er scheelde wel altijd iets (vooral mijn muis die problemen gaf... hoe moeilijk het soms is om je muistoetsen te binden aan zaken... lijkt banaal, is het niet).
Nu zit ik op openSUSE en dat bevalt wel redelijk. Ik kan verbinden met mijn werkomgeving (fortinet VPN en rdp) en kan voor de rest mijn persoonlijke zaken doen. De muis blijft wel een punt helaas. Fedora was ook niet slecht, maar wou ineens niet meer booten na een update, ook na terugzetten niet meer :s Manjaro had grafische problemen (nVidia hier). OpenSUSE gaf ook eerst geen beeld, maar daarvoor moest ik een kleinigheid toevoegen aan de bootparameters.
Ondertussen start helaas meestal Windows op (default), misschien moet ik dat maar eens veranderen :)
Echt plug en play is Linux voor mij helaas nog steeds niet, maar ze komen wel heel dicht.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:Wat mij aan linux stoort is niet de CLI, maar dat je niet alles ook via de GUI kan.
Bij de minste issue dat je online opzoekt is het "open een terminal en voer volgend ellenlang en obscuur commando uit".
Ik hou van sterke CLIs, maar voor dagelijks gebruik wil ik iets dat alles via GUI kan ook.

Win is dan weer net omgekeerd; dat heeft lang een goeie GUI gehad, maar een beperkte CLI.
Met Powershell CLI kan je onder Windows véél meer dan met de GUI, erger, véél dingen kan je alleen via de CLI.

Ik ontwikkel regelmatig Powershell scripts en ik besef nu dat alles mogelijk is (Active Directory, WMI, VMware PowerCLI, EXchange CLI, esx-CLI, DHCP, WINS, GPO, SQL, reports, logon audits/surveys, je kan het zo snel niet bedenken.
Van Powershell versie 2.0/3.0 in W7 tot Powershell 5.1 in W10 en nu is Powershell 7.0 beschikbaar voor W10.
Talloze (online via https://www.powershellgallery.com/api/v2) te importeren Powershell modules beschikbaar voor niet natieve commandlets, miljoenen scripts/code snippets te vinden op internet.

PS: Alle Windows Administrative Tools/consoles (RSAT) zijn trouwens in Powershell ontwikkeld (Windows Forms/.Net) en geconverteerd naar exe's.
gumibear
Member
Member
Berichten: 64
Lid geworden op: 14 aug 2021, 20:56
Bedankt: 2 keer

Voor mij is het perfecte OS Linux omdat dat het beste tweakbaar is naar mijn wensen. Mijn eisen zijn voornamelijk stabiliteit (ik gebruik een stable distro waarmee je een 3 jaar goed zit), veiligheid, transparantie op vlak van code en respect voor privacy.

Als het op gaming aankomt is het op Linux eigenlijk toch een beetje huilen met de pet op. Dat knoeien met Wine is toch altijd wel vervelend. Er is ook nog Steam maar dat heb ik nooit geprobeerd en mogelijk dat dat wel vrij out-of-the-box werkt. Iemand hiermee ervaringen?

Voor de meeste Windows-applicaties zijn er volwaardige open source alternatieven. De Windows-applicaties zonder alternatieven kunnen meestal in Wine gedraaid worden (https://www.winehq.org/) en in extremis is het in een VirtualBox met Windows 7 guest.

Mijn ervaring met Apple dateert van de jaren stillekes maar ik hou niet van een black-box waar alles voor mij beslist wordt en sleutelen sorry ik bedoel optimaliseren :-) wordt ontmoedigd. Ieder zijn ding.

Wat mij aan Windows stoort is dat je voor elke feature een applicatie moet gaan downloaden. En die applicaties kunnen van overal komen dus eventueel zonder dat je het weet deels malafide wat van een up-to-date virusscanner een vereiste maakt. Bij de Linux distro's zit het leeuwendeel van zulke feature-applicaties in de repositories en het installeren ervan is snel, eenvoudig en veilig. Ook de portabiliteit van applicatievoorkeuren stoort mij. Als je iets wil overzetten naar een andere PC of VirtualBox of vice versa zit dat allemaal verweven in allerhande gebruikersdatamappen en de Windows registry. Dat is een bijna onmogelijke opgave en zorgt ervoor dat je zulke instellingen meestal via de applicatie zelf handmatig moet doen. Bij Linux zit dat voornamelijk gegroepeerd per applicatiemap die je gewoon even kan overkopiëren. Niet dat Linux daarin heilig is want sommige applicaties zijn alsnog verspreid en zoals ITnetAdmin aangeeft is er dat gedoe met onder andere systemd waar op het internet al veel inkt over gevloeid is.

Bij Windows 10 is voor mij de olifant in de kamer nog steeds het sturen van "telemetrie"-data alsook keylogdata (dus ook paswoorden) opt-out over het net naar Microsoft-servers waar die geen zaken mee hebben (Microsoft Windows 10 has a keylogger enabled by default – here’s how to disable it). Dat is dan opt-out ergens weggemoffeld in instellingen met een euphemistische titel zodat de doorsnee Windows-gebruiker niks in de gaten krijgt. Voor mij staat Windows 10 bijgevolg gelijk met een spywaresysteem by design. Intussen is die "feature" er geloof ik uitgesmeten maar dat was wel aanwezig in de officiële home edition-uitgave en niet zomaar een alfa of beta versie.

cptKangaroo schreef:Is Ubuntu de laatste 10 jaar erg veel voouit gegaan?
Ik zou eerder zeggen: erop achteruit gegaan. Gaming niet in beschouwing genomen kan je beter gaan voor Mint of anders Fedora, Manjaro, Debian, ... .

Nob schreef:Daarom dat ik zelfs op mijn GSM aan het prullen ben met Ubports (Ubuntu touch), toegegeven, als daily driver is daar linux nog niet echt bruikbaar (jaja, ik weet dan adroid ook draait op een linux kernel), maar stilaan komen ze er wel.
Er is ook nog E OS voor smart phones. Dit is een Android fork die redelijk gedegoogled zou moeten zijn (in hoeverre zoiets mogelijk is) en is voor de rest een amalgaam van applicaties die samen nog redelijk geölied draaien. Ik heb dat zelf eens geïnstalleerd op een goedkope smart phone en dat ging beter dan verwacht. Helaas nog niet veel tijd gehad om dat verder uit te pluizen.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Turbokeu schreef:
ITnetadmin schreef:Win is dan weer net omgekeerd; dat heeft lang een goeie GUI gehad, maar een beperkte CLI.
Met Powershell CLI kan je onder Windows véél meer dan met de GUI, erger, véél dingen kan je alleen via de CLI.
Ik had het dus, voor alle duidelijkheid, over de tijd voor powershell.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

NuKeM schreef:Hier recent nog gaan zoeken naar een Windows alternatief.
Ubuntu bleek niet stabiel (freezes) en dat uitvogelen is me iets te veel werk.
Gratis is dus niet altijd goedkoper... support kost je uiteindelijk veel meer dan de aanschaf van een product.
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 118
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

ITnetadmin schreef:
Turbokeu schreef:
ITnetadmin schreef:Win is dan weer net omgekeerd; dat heeft lang een goeie GUI gehad, maar een beperkte CLI.
Met Powershell CLI kan je onder Windows véél meer dan met de GUI, erger, véél dingen kan je alleen via de CLI.
Ik had het dus, voor alle duidelijkheid, over de tijd voor powershell.
Sorryyyyyy...Had ik niet zo begrepen... :-)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

DarkV schreef:
NuKeM schreef:Hier recent nog gaan zoeken naar een Windows alternatief.
Ubuntu bleek niet stabiel (freezes) en dat uitvogelen is me iets te veel werk.
Gratis is dus niet altijd goedkoper... support kost je uiteindelijk veel meer dan de aanschaf van een product.
Hangt af of het voor thuisgebruik is of voor je werk of als je zelfstandige bent en nood hebt aan een onfeilbaar werkend OS.

Voor de gemiddelde thuisgebruiker volstaat een goede Debian of één van z'n afgeleiden prima.
Die freezes en niet werkende muizen :lol: zoek dan eens goede hardware waar alles out of the box goed en jaren lang werkt.
Hier vb 2 x Dell latitude E5540, beide met Ubuntu Mate, één nog aankocht van Sasuke in 2018. Koud opstarten in 25 sec, op 't internet 15 seconden later :beerchug:

Begonnen met een goedkoop Acer laptopje Win XP in 2004, toen ik 3 jaar later geproefd had van Ubuntu en z'n varianten, ben ik daarbij gebleven.
Soms eens ergernis op 't werk met die Windows 10, maar ja, dat moet je gebruiken voor je job hé.

Vast ip adres moeilijk ? Vb in Debian, Ubuntu, etc > klik op netwerkicoontje > Verbindingen bewerken > selecteren toegangspunt uit keuzelijst > instellen IP via het tandwielicoontje :banana:
Laatst gewijzigd door lacer op 27 aug 2021, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

MacOS als desktop OS
Windows als werknemers/klanten OS wegens de beheersbaarheid
Windows Server voor de apps die Windows vereiste
Alle andere server/services op Debian of Ubuntu en als het echt ni anders kan CentOs/Oracle Linux

Bovenstaande combo gebruik ik nu al bijna 7j en is quasi perfect. Heb ook alle familieleden en vrienden die ‘support’ van mij verwachten geforceerd naar MacOS en mijn leven is een stuk rustiger geworden sindsdien :-)

Maar als ik denk aan een ‘goed’ OS voor bedrijfsgebruik dan blijf ik bij Windows en Ubuntu.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

lacer schreef:Die freezes en niet werkende muizen :lol: zoek dan eens goede hardware waar alles out of the box goed en jaren lang werkt.
Dat zou hier op zich geen probleem mogen zijn. De pc zelf is niet exotisch (Ryzen X1700 met Nvidia GTX1080 en Intel Nics) en de muis is best wel bekend (Evoluent). Onder Ubuntu vond ik uiteindelijk wel hoe ik mijn muisknoppen kon toewijzen (grote community), maar bij anderen ging dat niet zo eenvoudig.
Het probleem met Linux is dat fabrikanten het niet zo goed ondersteunen omdat ze er toch amper aan gaan verdienen (zeker voor niet professionele producten). Daardoor ben je toegewezen aan de community, waarvoor ik alle lof heb, maar het blijven veelal liefhebbers en vrijwilligers. Mijn volgende hardware gaat sowieso nagekeken worden op support vanuit de fabrikant of de community voor Linux of andere en indien die er niet is zal ze niet gekozen worden.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

DarkV schreef:
NuKeM schreef:Hier recent nog gaan zoeken naar een Windows alternatief.
Ubuntu bleek niet stabiel (freezes) en dat uitvogelen is me iets te veel werk.
Gratis is dus niet altijd goedkoper... support kost je uiteindelijk veel meer dan de aanschaf van een product.
Ah yes, omdat hij een specifiek probleem heeft wat aan vanalles en nog wat kan liggen is het opeens compleet een slecht product? :P

Voor mij blijft het Linux, al is dat bijna meer beroepsmisvorming denk ik maar ik doe zoveel meer in Linux waar ik verloren loop in Windows.
Het feit dat ik 20+j niets buiten Linux draai op server en desktop zal er niets mee te maken hebben denk ik :angel:
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Hij is nu stuk, gebarsten en het scherm valt uit elkaar (gevallen) maar iets van een 6 jaar heb ik een Chromebook dagelijks als primair privé-toestel gebruikt om te webbrowsen en Youtube. Zeer intensief.

Een Chromebook met ChromeOS kan een perfect OS zijn. Snel en betrouwbaar. Updates in de achtergrond die niet storen. Blijft snel opstarten, ook bij reboot na installatie updates die dan pas actief zijn.

En ondanks zijn beperkingen kan men meer met een Chromebook & ChromeOS doen tegenwoordig dan ooit. ChromeOS heeft zijn niche maar is in die niche heel goed.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Van de gelegenheid gebruik maken om een Raspberry Pi4 met Rasbian (intussen Raspberry PI OS gedoopt) aan te prijzen. Als je met de hardwarebeperkingen kan leven, geeft dat qua gebruiksgemak / kost / mogelijkheden voor een standaard thuisgebruiker alles wat er te wensen valt. Ik werk met Rasbian even vlot zoals ik met Mint werk. Natuurlijk is er voor het Rasberry ecosysteem ook overal duidelijke documentatie te vinden omdat het net een educatief project is.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Voor de liefhebbers: een mooie Linux distro : Elementary OS
https://blog.elementary.io/elementary-o ... -released/
Elementary OS 6 is compatible with
Ubuntu 20.04 at the package level
and repository support.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Dagdagelijks een grootverbruiker van het hele Apple ecosysteem: macOS, iOS, iPadOS, AppleTV, Airplay in alle richtingen, Mac mini etc etc ... Netwerk door drie Airport Extreme's. Op de main i9-11900K nu de laatste versie van Windows 11 gezet, wat een zaligheid, zo goed als alles werkt out of the box.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Ieder zijn ding uiteraard :-) . Als power user zal je jaarlijks budget voor IT wel een veelvoud zijn van wat de gemiddelde thuisgebruiker eigenlijk maar nodig heeft.
Ik ben heel tevreden met mijn 5 jaar oude laptop, snel en betrouwbaar. Het voor mij perfecte OS is dan ook gratis.
De enige kost zijn de maandelijkse betalingen aan mijn provider en af en toe klein hardware spul.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
HomeLate
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 jan 2017, 12:22
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

selder schreef:Dagdagelijks een grootverbruiker van het hele Apple ecosysteem: macOS, iOS, iPadOS, AppleTV, Airplay in alle richtingen, Mac mini etc etc ... Netwerk door drie Airport Extreme's. Op de main i9-11900K nu de laatste versie van Windows 11 gezet, wat een zaligheid, zo goed als alles werkt out of the box.
Vergelijkbaar in mijn geval. Onlangs een Mac Mini M1 gekocht (na verscheidene jaren Hackintosh) voor dagelijks gebruik en dat ding is gewoon schitterend. Op mijn op i9 9900K gebaseerd foto/video/game pc werkt Windows 10 behoorlijk goed. Tenslotte nog een thuisserver voor Plex en Roon en daarop draaien Ubuntu LTS-versies al jaren zonder problemen. Tenslotte nog een Proxmox Pop-OS! VM en deze werkt ook zonder problemen.

Voor mij persoonlijk: macOS > Windows > Pop-OS! > Ubuntu.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Opgemerkt dat dit topic onder "Windows" staat, misschien kan een moderator deze verplaatsen naar "Non Windows" of een nieuwe map maken "Other OS".
Eventueel zou een bijkomende onderverdeling in Mac en Linux ook niet mis zijn.
Eens woordjes geteld hoeveel ze hier tot nu toe voorkomen:
1ste plaats Windows
2de plaats Linux / Ubuntu
3de plaats Mac / iOS
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Pro-tip: download de laatste versie van Windows 11 eens, installeer die desnoods even op een aparte SSD of in dualboot, maar dat werkt gelijk een tierelier! Ben ze zelfs een paar honderd punten in 3DMark in vooruit gegaan. Totnogtoe: zéér tevreden van.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

lacer schreef:Voor de liefhebbers: een mooie Linux distro : Elementary OS
https://blog.elementary.io/elementary-o ... -released/
Elementary OS 6 is compatible with
Ubuntu 20.04 at the package level
and repository support.
Zeer mooie distro, maar de dependency op flat packs voor zoveel.... Brr. Daar haal je een hoop libs binnen die mogelijks een hoop security problemen met zich meebrengen want niet up to date. OK, probleem blijft beperkt tot de flatpack app, maar dan nog.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Niet opgezocht, maar misschien kan je Flatpak gewoon deïnstallleren of uitschakelen na de installatie van Elementary OS ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Na geproefd te hebben van Redhat, Corellinux en veel andere smaken ben ik in 2019 bij Debian 10 verzeild (inmiddels Debian 11). Voldoet perfect aan mijn (bescheiden) wensen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

cptKangaroo schreef: -- de takenbalk van Windows 7 toonde veel duidelijker welke programmas nog open staan. Ik heb al meerdere keren voorgehad dat ik de computer afsluit en de monitor reeds uitzet om dan te moeten merken dat er nog een Notepad of zo openstond.
taskbar settings> combine taskbar buttons: Never
taskbar settings> use small taskbar buttons

Krijg je direct windows XP / vista stijl takenbalk :)

Afbeelding
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Die dunne streepjes onder de openstaande programmas zijn het probleem: bij Windows 7 waren dat rechthoeken rondom de icoontjes en dat was veel zichtbaarder (mijn taakbalk zit rechts om verticale ruimte te sparen, dus ze zijn ook kleiner). Ook de aanduiding van meerdere open vensters van eenzelfde programma vond ik in Win7 duidelijker.
Bijlagen
taakbalk.jpg
taakbalk.jpg (18.66 KiB) 969 keer bekeken
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

Hier bij m'n Ubuntu Mate met de Plank dock app balk links valt het ook niet echt goed op welke programma's openstaan, maar ik ben dat gewoon :-) .
Wat er nu open staat, maar geminimaliseerd : bovenaan Plank, Firefox en onderaan de Update melding.
Het dock verbergt zich automatisch bij maximaal geopende vensters met de door jou ingestelde afzonderlijke tijdsvertragingen voor weergeven en verbergen. De iconen vergroten bij mij naar 110% (vrije instelling) als op de muis aanwijzer op het icoon komt te staan.
Schermafdruk op 2021-08-30 18-15-50.png
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ik persoonlijk heb het schijt aan vensters die verborgen zitten achter een icoon. Wat ik dus in Windows 7 en 10 altijd meteen doe, is bij Taskbar Buttons kiezen voor "never combine" zodat elk venster afzonderlijk én met titel wordt getoond op de taskbar. Waarom zou iemand dat niet willen? Brr. Dat is een beetje zoals je browser tabs verbergen, ik heb er echt geen nood aan.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

+ voor "never combine".
Als ze dat uit W11 zouden halen, dan zoek ik wel een add-on om dat terug mogelijk te maken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2635
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 133 keer

JamesEarlGray schreef: .....bij Taskbar Buttons kiezen voor "never combine" zodat elk venster afzonderlijk én met titel wordt getoond op de taskbar. ...
Hoe ziet je taakbalk eruit als je 20 vensters open hebt staan ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

lacer schreef:Hoe ziet je taakbalk eruit als je 20 vensters open hebt staan ?
Daarvoor gebruik ik een scherm met hoge resolutie zonder display scaling te laten afwijken van 100%, zodat er voldoende plaats is voor al die vensters in de taakbalk.

En wat dan nog? Een taakbalk dient om nuttig te zijn, niet om mooi of rustgevend te zijn. Het dient een exact reflectie van de realiteit te zijn. Veel vensters open? Veel visuele rommel in uw taakbalk! Vindt ge het niet leuk? Sluit dan uw vensters, luirik!

Ik besef wel dat die keuze hard gerelateerd is met mijn preferenties in het dagelijkse leven: ik háát zoeken dus ik doe echt heel veel om de kans op zoeken zo hard mogelijk te minimaliseren. Sleutels? Altijd op dezelfde plek. Andere zaken? Altijd op dezelfde of een zeer voorspelbare plek. Ik heb geen zin om dat nu daar te leggen? Spijtig, doen en bedank uzelf later. Idem voor vensters: Ik heb echt geen zin om door alle mogelijke vensters te zoeken die verborgen zitten en tijd en moeite te verspillen van die zichtbaar maken en te turen. Liever dat die gewoon altijd in beeld staan, op een bekende plek. De volgorde van applicaties (en diens gegroepeerde vensters) is voor mij dus ook van belang.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”