Resultaat: na het heractiveren van de smartcard, werkte alles normaal gedurende een uurtje of twee.
Dan verdwenen ineens de zenders Een en Canvas; andere zenders zoals vtm en vier werken wel nog altijd.
De tv geeft --naar het schijnt-- een "bad or no signal" waarschuwing.
Zet je de decoder af en terug aan (dus volledige unplug van de stroom), dan werkt het --soms, als ik ze mag geloven-- een secondje of twee terug wel, en dan niks meer.
Dmv een snelle google kwam ik op deze post uit:
https://www.sat4all.com/forums/topic/35 ... ontvangen/Wij hebben sinds 09-01-2017 geen ontvangst meer op één en canvas en ook ntl1 en nl3.
Om nog specifieker te zijn, alle zenders met horizontale polarisatie zijn weg.
Wij overwinteren in zuid Spanje.
Er werd niets gewijzigd aan de installatie en het signaal is nog steeds zeer goed (SNR 85% en AGC 82%)
De zenders met verticale polarisatie komen nog perfect binnen.
Bij contact met klantendienst TVV kreeg ik als antwoord dat ik moest proberen met de LNB te kantelen, maar dit gaf geen enkel resultaat.
Iemand een idee wat er scheelt of hoe dit kan opgelost worden?
Even verder gekeken, en het blijkt idd dat ook de zenders NPO1 en NPO3 weg zijn.
Net als hierboven beschreven.
Zou het idd aan een plots falen van de LNB liggen?
Of zou er een andere oorzaak zijn?
Het is niet in Belgie, dus eenmaal we kiezen voor een aanpak voor het probleem, zitten we aan die keuze vast voor enkele weken.
Ik kan dus ook niet direct iets testen.
Daarom dat ik zoveel mogelijk zekerheid zoek alvorens dure dingen aan te kopen.
PS: Er is ook een downgrade gebeurd van basic naar basic light, maar ik heb iedereen op het hart gedrukt dat het probleem niet daaraan kan liggen.