Joe de Mannen schreef:De vraag is natuurlijk of de school iets moet aanbieden dat 6 jaar (of meer) meegaat, en zo ja, wat moet dat dan zijn om te garanderen dat dat ook lukt. Technologie verandert zo snel dat 6 jaar een eeuwigheid is.
J.
Ik weet niet.
Ik draai hier dagelijks mijn professioneel werk op een 9 jaar oude laptop.
En hij kan straks nog updaten naar W11 ook. Wat mij betreft is dit toestel nog goed voor enkele jaren.
In de scholen die ik ken is het idd de bedoeling dat ze er hun middelbaar mee uitdoen. Dat lijkt me perfect haalbaar en ook een signaal dat een laptop niet voor 2 jaar meegaat gelijk een GSM.
Gummibear schreef:
Het feit dat de school een aankoop van zo'n dure laptop verplicht doet een vorm van gentrificatie vermoeden om leerlingen met een zwakke socio-economische achtergrond te kunnen weren uit de school.
De specs zelf zijn voor die prijs eigenlijk achterhaald. Verder vraag ik mij af wat er met dat toestel moet gebeuren. Is het enkel om wat te browsen, een tekstverwerker te gebruiken, een spreadsheet en een powerpoint? Waarom niet gewoon het open source LibreOffice in plaats van dat dure inefficiënte Microsoft Office. Ik werk al jaren uitsluitend met Linux en telkens als ik beroepshalve op Windows moet zit ik te vloeken hoe inefficiënt dat betalend product na 25 jaar nog steeds is. Vooral dan qua omgang met resources. Indien het gentrificatieaspect niet zou spelen en de school bij wijze van spreken slechts de wifi zou voorzien dan zou ik veronderstellen dat de leerlingen mogen kiezen met welke laptop ze naar school mogen komen.
Wat betreft het pedagogisch aspect volstaat het gratis open source LibreOffice ruimschoots en als ze later op de werkvloer met Office moeten werken is dat nu ook geen gigantisch verschil. Het enige probleem zou er komen wanneer ze bepaalde specifieke software moeten draaien (electronica-emulators bijvoorbeeld) die uitsluitend op Windows draait omdat een VirtualBox op een laptop van minder dan 1000 euro toch wel redelijk traag draait. Maar de vraag zou dan eerder zijn of die software niet gewoon achterhaald is en er geen "cloud"-versie van bestaat die via de browser gebruikt kan worden.
Die 40 euro voor een laptop per jaar lijkt me schappelijk. Ik moet wel zeggen dat ik niet echt warm loop om dat ding op mijn netwerk te hebben draaien hier thuis. En er waren in het verleden ook van de situaties waarbij leden van de schooldirectie stiekem de webcam aanzetten in de vrije tijd thuis om te kijken of de leerlingen geen foute dingen deden met de laptop.
Het is net omgekeerd, denk ik. Niet gestoord door grondige IT kennis zou ik zeggen...
Door het zo te regelen voorkom je dat de één met een Mac afkomt van 3.000 euro en de andere met een occasie Chromebook van 50 euro.
En LibreOffice... ik ben lang een pleitbezorger geweest van Linux en OpenSource binnen de familie. Maar tenzij voor eigen gebruik, stop ik met daarrond te pushen. Go with the flow, and control the flow. De jongeren komen straks op een werkvloer waar met vrij grote waarschijnlijke MS de norm is. En degenen die aanleg hebben voor IT of zaken graag uitproberen zullen automatisch bij Linux terecht komen.
Tot slot (en ik sta dicht bij een school) heb ik de indruk dat dit allemaal goed geregeld is. Door éénheidsworst aan te kopen en geen VM's te installeren kunnen de weinige IT krachten dit nog relatief goed aan zonder àl te specialistische kennis, is er geen (te grote) druk op de netwerk-infrastructuur (die vaak complex kan zijn in oude en veraf gelegen gebouwen), heb je ook minder issues met projectieschermen (ik weet dat dit nonsens is, maar niet vergeten: veel leerkrachten hebben zelf een ELI5 IT niveau) , of speciale programma's voor bepaalde vakken, leerkrachten die een eigen licentie hebben op speciale software kunnen dit misschien makkelijker installeren en tonen, kan je gemakkelijk een vervang PC meegeven bij een defect, kan je ook (net zoals bij VM's) beroep en privé scheiden, enz... En wat de ecologische voetafdruk betreft. E-waste is een ding, maar we mogen hopen dat er toch wat bomen gespaard worden door het meergebruik van het scherm.