Kadootje naar UK?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Iemand een idee/tips/ervaring?

Ik wil iemand in de UK een geschenk sturen. Particulier naar particulier.

Hoe kan ik dit doen, zonder dat de ontvanger zich nog eens blauw moet betalen aan allerlei taksen?

(we spreken over iets met een handelswaarde van max €50)
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Zeeeer moeilijk. Je gaat zelf een factuur moeten sturen en import taksen betalen voor zover ik weet. Wij hebben een NAS ter verwerking gestuurd naar een dc in de uk … 2 maand later en we zijn nog steeds in discussie met de douane …. (Nas al wel geleverd)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Geld dan maar via paypal...?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

wied schreef:Geld dan maar via paypal...?
Iets in de UK bestellen en laten leveren daar is de makkellijkste/beste manier.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Je bent tegenwoordig goedkoper door het zelf te brengen via ryanair ipv te versturen via bpost...
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Wat is de importwaarde limiet in de UK, nu ze niet meer bij de EU zijn?
In de EU is dat nul euro, maar in pakweg de US is dat 800 dollar (met een flat twax van 3% op de volgende $1000), dus dat hangt van land tot land af.

Als het echt duur is, meenemen als je een keer naar de UK gaat, en daar op de post doen.

Sasuke schreef:Wij hebben een NAS ter verwerking gestuurd naar een dc in de uk … 2 maand later en we zijn nog steeds in discussie met de douane …. (Nas al wel geleverd)
Eigen nas in datacenter daar?
Ja, leg dat maar ns uit aan douane.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In de andere richting;

Particulier heeft mij een pakje verzonden op 8 juli vanuit de UK. Geschenk. Best te omschrijven als 'knutselwerk'. Gewoon via de RoyalMail. Koste £13,70 (een €16) aan verzending (700 gram). Dat leek mij duur. Heb toen opgezocht hoeveel het in de andere richting zou kosten via bpost. Dat was €32,80 ??!!!
Aangekomen in België op 12 juli en status 'factuur ontbreekt' (zal wel juist zou zijn, ik had het het verzender nog laten weten daarop te letten maar zal te complex geweest zijn voor haar)
Op 13 juli 'informatie over de zending ontvangen van de afzender' maar geen enkele vraag tot informatie ontvangen.
11 augustus ; invoerprocerdure afgerond.
18 augustus vertrek uit het uitwisselingskantoor.

Ik wacht op heden nog steeds op mijn pakje.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Correct, zelfs voor kleine zaken of particulieren moet er een factuur bijzitten bij elke zending. Zelfs al is het niet voor verkoop bestemd, bureaucratische zever ... maar ge kunt er niet rond !
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Sasuke schreef:Iets in de UK bestellen en laten leveren daar is de makkelijkste/beste manier.
Zal denk ik de beste oplossing worden...
Cadsite schreef:Je bent tegenwoordig goedkoper door het zelf te brengen via ryanair ipv te versturen via bpost...
Verdorie.. en ryanair inboeken als zakenreis :):)
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 751
Lid geworden op: 28 sep 2003, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 30 keer

Ja en dan zeker een broodje spek bestellen, aanrader! :twisted:
Gebruikersavatar
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 948
Lid geworden op: 20 sep 2010, 21:51
Locatie: Meerhout
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

Ik heb een dochter in UK. Wij lossen dat probleem meestal op door een geschenk te bestellen bij Amazon UK en laten dat dan rechtstreeks bij onze dochter leveren. Voor andere pakjes (Belgische producten zoals chocolade, tiense suiker en sauzen van D+L) gebruiken we gewoon bpost: 32 euro (voor brexit was dat 16 euro).
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Raar, met tracking dan neem ik aan?

Ik herinner mij de bpost tarieven nog voor mijn laatste pakje dat ik buiten de EU heb gestuurd:
+-22euro zonder tracking, of +-44 euro met tracking (voor een pakje van max 1kg).
De dhl tarieven: +-25 euro met tracking, tot 2kg (maar spijtig genoeg blijkbaar niet beschikbaar in BE, wel in NL).

Omgekeerd ook he; douaneafhandeling bpost: 14 euro (voor 1 juli blijkbaar 25); postnl doet het voor 4 (vier!!!) euro.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

ITnetadmin schreef:Wat is de importwaarde limiet in de UK, nu ze niet meer bij de EU zijn?
Ook 0 GBP. Al sinds 1 januari ginder. Hoe zouden ze anders iets als de NHS kunnen betalen.
jaker schreef: gebruiken we gewoon bpost: 32 euro (voor brexit was dat 16 euro).
Ik snap dat "gewoon bpost" niet. Bpost is prijs/kwaliteit enkel maar interessant voor binnenlandse zendingen. Voor buitenlandse zendingen betaal je er altijd veel te veel. UPS doet dit aan 16 EUR met veel betere service en eigen douaneafhandeling en tracking. Er zullen nog wel goedkopere zijn (maar misschien niet met dezelfde kwaliteit).
tdemeyer schreef:Iemand een idee/tips/ervaring?

Ik wil iemand in de UK een geschenk sturen. Particulier naar particulier.

Hoe kan ik dit doen, zonder dat de ontvanger zich nog eens blauw moet betalen aan allerlei taksen?

(we spreken over iets met een handelswaarde van max €50)
Geen BTW/invoerrechten voor de ontvanger als de waarde £39 of minder is. Goed moet omschreven zijn als geschenk op de douaneaangifte, bedoeld zijn voor een verjaardag, jubileum of andere gelegenheid, gekocht en verzonden zijn tussen privépersonen (geen bedrijven) en bedoeld zijn voor persoonlijk gebruik (naar het oordeel van de douane-autoriteit).

=> https://www.gov.uk/goods-sent-from-abroad/tax-and-duty
=> https://www.gov.uk/goods-sent-from-abroad/gifts
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik heb veel problemen met de andere richting.

Pakje van 700 gram verzonden door particulier . Ik herneem even wat ik eerder poste;

Particulier heeft mij een pakje verzonden op 8 juli vanuit de UK. Geschenk. Best te omschrijven als 'knutselwerk'. Gewoon via de RoyalMail. Koste £13,70 (een €16) aan verzending (700 gram). Dat leek mij duur. Heb toen opgezocht hoeveel het in de andere richting zou kosten via bpost. Dat was €32,80 ??!!!
Aangekomen in België op 12 juli en status 'factuur ontbreekt' (zal wel juist zou zijn, ik had het het verzender nog laten weten daarop te letten maar zal te complex geweest zijn voor haar)
Op 13 juli 'informatie over de zending ontvangen van de afzender' maar geen enkele vraag tot informatie ontvangen.
11 augustus ; invoerprocerdure afgerond.
18 augustus vertrek uit het uitwisselingskantoor.

... en dan plots bericht van de verzender dat zij het pakje terug had ontvangen. Ik wist van niets. Niet volgens de tracker.

Zo zag het er uit bij ontvangst bij afzender terug;
pakjeA.jpg
pakjeB.jpg
Ik zie niets mis. Verpakking van Amazon hergebruiken was waarschijnlijk geen goed idee. Maar er was een correct ingevulde sticker met de douane verklaring.

Ik heb op 27/08 een e-mail verzonden naar de douane met die foto's om te vragen wat het probleem was. Heb daar nog geen reactie op mogen ontvangen.

Naar aanleiding van deze post ben ik nog eens naar de tracker gaan kijken. Die heeft nu wel een nieuwe status-update.
27/08: 'De zending werd geweigerd door de bestemmeling'

... wat natuurlijk niet waar is. Ik ga morgen eens naar Bpost bellen om uitleg te vragen.

Iemand een gedacht wat hier het probleem was? Afzender wil het nog eens opsturen maar ik probeer haar tegen te houden tot we weten wat het probleem was bij de eerste poging.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Heb toen opgezocht hoeveel het in de andere richting zou kosten via bpost. Dat was €32,80 ??!!!
Nogmaals, bpost is enkel voordelig voor binnenlandse zendingen. Voor buitenlandse zendingen ben je beter elders af. In casu biedt UPS een veel goedkoper tarief naar het VK, EN in-house douaneafhandeling ipv de typische miserie met posterijen. Ik mijd bpost persoonlijk als de pest als het om douanezendingen gaat, import of export. UPS/FedEx/DHL bieden hier veel betere service.
WalterB1 schreef:Iemand een gedacht wat hier het probleem was?
Adres in Brussel is bedrijfsadres? Dan kan de douane geoordeeld hebben dat het om een commerciele verkoop ging. De exacte reden weet ik natuurlijk niet, maar wat me opvalt is dat de CN22 op vele vlakken niet in orde is. Het postkantoor in Engeland had dit niet mogen aanvaarden.
- CN22 moet bevestigd worden aan de zijde waar het adres van de bestemmeling staat, NIET aan de andere kant
- Artwork is te generiek als beschrijving - moet specifieker
En voor de rest:
- Weight/value moeten ingevuld worden per regel
- Total quantity/value moeten ook ingevuld worden
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

@ CCatalyst Neen, per toeval niet. Ik laat veel op het werk komen maar dit was mijn prive-adres. Een zeer residentieel adres.

Bedankt voor de opmerkingen. Goed om te weten voor poging 2. Ondanks dat het vreselijk lang bij de douane heeft gezeten geven de statussen de indruk dat het uiteindelijk doorgelaten is door de douane zonder verdere actie. Maar dat bpost het terugstuurde vanwege een fictieve weigering door mij.

Ik heb de zending in de bpost app en heb een profiel bij bpost voor mijn adres met een backup afleverpunt in het postkantoor.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik heb ook miserie gehad met die CN22/23.
Als je een care package opstuurt naar iemand, en daar zitten 4-5 ongerelateerde dingen in, krijg je die weight/value waarden niet fatsoenlijk ingevuld, wegens veel te weinig plaats.
Bpost heeft trouwens de CN22 apart aangenomen, en mij alleszins geen carbon copy gegeven.
Ik hoop dat dat goedkomt, maar ik heb weinig vertrouwen in de douanekunsten van gewoon bpost loketpersoneel.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Zojuist gesproken met bpost. Lastig om dat telefoonnummer te vinden op hun website trouwens. Is 02 278 50 15 trouwens.

Agent escaleerde de vraag. Wachten op reactie. Gaf wel het advies om de verzender ook een klacht te laten indienen. Dat kan via https://www.bpost.be/en/forms/parcel_sender

Zo, terug wachten. Dat is de 'postal experience', wachten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

WalterB1 schreef:Ondanks dat het vreselijk lang bij de douane heeft gezeten geven de statussen de indruk dat het uiteindelijk doorgelaten is door de douane zonder verdere actie. Maar dat bpost het terugstuurde vanwege een fictieve weigering door mij.
Mja, ik mis toch de "Vrijgegeven door douane" naast de "Invoerprocedure afgerond" in de bpost tracking, wat je normaal ziet. Het is ook nooit gesorteerd, er is ook nooit een 3232 nummer aan toegewezen, het is nooit lokaal gescand, wat je normaal wel ziet, en wat zeker een "weigering door geadresseerde" moet voorafgaan eigenlijk.

M.i. is de invoerprocedure idd "afgerond" na een termijn zonder reactie (nog een tip voor de verzender: zet uw telefoonnummer erop), en is het dan formeel geweigerd door de douane. De "Vertrek uit het uitwisselingskantoor" van 18 augustus was trouwens een scan in het VK, en niet in Belgie.

Laat ons zeker weten wat hun antwoord is. Als ze nog zullen antwoorden.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”