Ik zou hier graag op een paar zaken reageren
- Is een speed pedelec an sich een gevaarlijk voertuig? Natuurlijk niet, zoals hierboven gezegd: een idioot is op elk vervoersmiddel gevaarlijk.
- Jezelf als speed pedelec-rijder beschermen gaat vooral over defensief rijden: herkennen waar gevaar schuilt, ervan uit gaan dat andere weggebruikers jou niet gezien hebben ondanks alle verlichting en fluo, je snelheid aanpassen aan de omgeving en niet altijd en overal 45/u willen rijden, ...
- jammer genoeg zie ik ook veel cowboys rijden die bovenstaande niet in acht nemen en ook totaal niet hoffelijk zijn naar andere weggebruikers. Om een vb te geven: als ik tragere fietsers inhaal, zal ik altijd snelheid minderen en eerst een vriendelijk belletje geven ipv de verplichte claxon te gebruiken. De claxon van een speed pedelec wordt door andere fietsers niet altijd herkend als op hun bedoelt, een goede en luide bel wel.
- Ondanks defensief en hoffelijk rijden, kan je altijd pech hebben. Je blijft een zwakke weggebruiker natuurlijk. Ik heb hier in de Antwerpse Kempen minder last van slechte fietspaden, en er wordt veel in fietsinfrastructuur geïnvesteerd. Maar als ik dan eens naar een kameraad in Leuven rij, dan is het voorbij Scherpenheuvel bvb armoe troef met al die kapotte betonbanen. Ik heb voorlopig het geluk gehad enkel 2 lichte valpartijen op mijn eigen conto te hebben, zonder veel erg.
- Wat het financiële betreft: een leasing-constructie in de privé is super interessant, daar zijn genoeg voorbeelden van. Ikzelf heb daar nooit van kunnen profiteren aangezien ik in de openbare sector werk. Maar: een fietsvergoeding van 0,20€/km en een fietslening van 0,80% (minder dan de inflatie), maakt ook veel goed. Mijn 1e speed pedelec heb ik aangekocht in juni 2018: ondanks corona op 2,5 jaar tijd 25.000 woon/werk-km's gereden. Aankoopprijs met accessoires: 4000. Fiets nog doorverkocht aan 1000€. Kosten voor onderhoud op die 2,5 jaar waren ongeveer 500€. Dus 1500€ profijt en dan wil ik nog niet eens beginnen over wat het profijt is ten opzichte van de auto, waar ik geen vergoeding voor zou hebben gekregen! Nu heb ik een duurdere fiets gekocht en moet ik minder ver rijden (7500/jaar), maar mijn fietsvergoeding compenseert een groot deel van de lening en ik heb geen autokosten.
- Wat inspanning betreft: je bent dus wel degelijk aan het fietsen en calorieën aan het verbranden he. Ik heb hier al het woord 'pseudobrommer' zien vallen, ja sorry, dat is zever... Of je er ook echt 'conditie' van kweekt, dat is iets anders.
Ik kan het niet meer missen en als ik geen kinderen zou hebben, zou onze 2e auto ook al lang weg zijn.