yaris schreef:lacer schreef:Dus als ik het begrijp ga jij verwarmen op elektriciteit via zonnepanelen en batterijen ?
Hey, ja dat lijkt mij nog de enige rendabele mogelijkheid op lange termijn.
Je hebt gelijk.
Alleen is de vraag hoe lang "lange termijn" is.
Is dat 4-5jaar? Of eerder 20 jaar?
4-5 jaar zie ik niet gebeuren wegens VI: Vested Interests. Bestaande "structuren" (aannemers, distributeurs, ...) maken veel lawaai als hun inkomstenbron verdwijnt. Want het is heel duidelijk wat er niet meer kan (het bestaande en de winsten die daarbij horen), maar minder duidelijk wat er voor in de plaats komt en wat dat oplevert.
Hou er verder rekening mee dat zowat alle gemeentes eigenaar zijn van (aandelen hebben van) Fluvius.
Als iedereen versneld van het gas afgaat, worden er geen distributievergoedingen meer betaald voor dat gasnetwerk en zal er een groot (af te schrijven) gat ontstaan in hun financiering/cash flows.
karine schreef:Gas duur maken, en die nieuwe gascentrales dan ?
Daar valt wel een mouw aan te passen. Enerzijds wordt gas sowieso duurder - op Europees niveau - door het belasten van CO2 uitstoot via ETS.
Anderzijds is een stevig stuk van de eindprijs voor de consument het distributienet. Je kan zomaar aan die tarieven sleutelen en/of ze enkel van toepassing verklaren voor de consument en kleinhandel.
Dat gebeurt nu met elektriciteit ook al. Je dacht toch niet dat heel de haven van Antwerpen of Gent (of eender welke mid-size of groter industrieterrein/gebied) ook 28 eurocent per kWh betaalt, zoals jij en ik?