1207 schreef:enkel wijzen op een verschil is geen racisme. iemand met een vagina is een vrouw en iemand met een penis een man.
het is dan weer geen racisme om op basis van gegronde reden mensen minder/meer rechten te geven.
een kleuter weigeren we op basis van leeftijd een rijbewijs, ik zie gegronde redenen daarvoor.
Klopt, en wie een historische waarheid vertelt is geen racist.
De waarheid kan kwetsen, een holocaustontkenner kan het kwetsend vinden als hij met die holocaust geconfronteerd wordt, maar als de norm is dat niemand mag gekwetst worden, dan heb je geen democratie meer.
Als je verwijst naar wikipedia artikels over islam, en dan te horen krijgt dat je aan islamofobie doet, dan is het al ver gekomen.
petrol242 schreef:Ik zal de analyse wat verduidelijken want die is precies niet helemaal over gekomen. Het herleiden van de situatie in Afghanistan naar racisme en islam...
Enkel wie stekeblind is, zal beweren dat islam er niets mee te maken heeft.
De wetten die de Taliban idioten nu aan het opdringen zijn komen rechtstreeks uit de islam.
petrol242 schreef:Wanneer we wel wat dieper kijken, als we zien hoeveel geld er al verspild is geweest dan is het toch overduidelijk dat hier andere agenda's worden boven gehaald. En jawel, de CIA heeft een aardig potje in de opiumhandel in Afghanistan.
Je ziet waar de communisten zitten, die zien overal economische belangen,
behalve als het over China gaat natuurlijk.
petrol242 schreef:Zelfs al ten tijde van de bezetting door de Sovjet-Unie, maar dat dus ter zijde.
Maar de Russen hebben natuurlijk geen schuld, we geven gewoon alle schuld aan de Amerikanen, zeker?
petrol242 schreef:Afghanistan had een moderne democratie totdat vreemde mogendheden zich er mee beginnen moeien zijn.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiede ... n_de_islam
Wat ik daar zie is een land dat vele malen gestreden heeft met andere landen, en de islam zorgde ook al direct voor wapengekletter.
En ja, dat was lang vóór er nog maar iets als Amerikanen bestond.
petrol242 schreef:Dan is imperialisme een 'simplitische' analyse? Wat oikofobie er mee te maken heeft is mij ook niet helemaal duidelijk.
Simpel: oikofoben haten de eigen beschaving en denken dat het op een ander beter is.
Welnu, uw "imperialistische" invloeden zijn nu weg, de Taliban is baas, ze gaan zorgen voor welvaart, zeker?
petrol242 schreef:China wil al lang voet aan de grond krijgen in Afghanistan en lonkt naar de lithium voorraden (samen met nog wat andere mineralen) en probeert rechtstreekse handelsroutes over land op te zetten.
En Chinees imperialisme vind jij een goede zaak of zo?
Je verhaaltje rammelt ook langs alle kanten, want als de Amerikanen zo graag de hand wilden leggen op die mineralen, dan waren ze daar niet eerst 20 jaar gebleven, om het nadien weer te verlaten.
petrol242 schreef:Dat is heel goed voorbereid geweest met buitenlandse hulp, ongeacht uit welke hoek. Wanneer je de ruggegraat van zo'n leger doorsnijdt blijft er weinig van over.
Ja, PVDA'ers zijn maoïsten, die vinden alles wat China doet geweldig (ook als het tegen de Oeigoeren is...)
petrol242 schreef:En een Taliban die nu plots zo snel mogelijk aan de onderhandelingstafel wil in Quatar en zich profileert als Taliban 2.0?
Ik hoop dat we hier toch niet naïef zijn en dan hervallen op democratie vs islam?
Niemand is zo naïef om de leugens van de taliban te geloven.
Wie iets van islam kent, weet dat moslims aan taqiyya mogen doen, ze mogen liegen als het in het belang is van de islam.
Dizzy schreef:Grapjes als "zeg niet te gauw..." enz... dat is generaliseren om negatieve context aan één groep toe te kennen terwijl er verdorie genoeg mannen zijn die veel slechter rijgedrag vertonen.
Ja, op TV kwam een man vertellen dat de Taliban het niet verdraagt als er hard gelachen wordt.
Jij komt af dat zels een grapje niet meer mag als het een stereotype beeld bevestigt.
Je ziet waar fanatisme toe leidt.
MiguelJ schreef:
Das een goeike, eentje waar da mijn madam wel is mee ga lachen, en ik kan hare repliek al inbeelden : "Maar schatteke toch, dat is enkel bij mijne minnaar, die van u is te klein".
Die repliek vind ik een goede, hij bewijst dat je vrouw/vriendin humor heeft.
Die van Dizzy begint direct te dreigen, daar zit geen humor in, maar veel zurigheid.
Gray schreef:Taliban visits Gym and amusement park in Kabul
Bizar om te geloven hoe snel deze de oorlog hebben gewonnen.
Er bestaan ook beelden van de nazi's toen ze indertijd Parijs veroverden.
Dat ze zich eens amuseren op een kermis betekent niet dat het onschuldige mensen zijn.
bollegijs schreef:Natuurlijk is er een akkoord met USA en taliban
Is dat zo?
Mocht heel dit boeltje afgesproken zijn, dan zou het daar zo geen chaos zijn op de luchthaven.
Een collega stuurde mij dit filmpje door, en ik denk dat het wel een en ander verklaart, zoals waarom de Afghanen zich zo weinig verzet hebben.
Kort gezegd: Biden heeft alle goede raad van zijn adviseurs in de wind geslagen. Hij had zelfs een lijst van welke Amerikanen moesten gered worden.
En er was zo weinig verzet omdat de soldaten niet betaald werden.
Dat is een heel ander verhaal dan 'corruptie', natuurlijk.
Corruptie dat is bijv. overheidsopdrachten waar geld blijft plakken.
Je personeel niet betalen, dat is al wat anders.
En soldaten riskeren hun leven, dus als die mensen hun leven riskeren, maar niet eens betaald worden, dan wordt het al logischer.
https://rumble.com/vlberd-watch-even-de ... aster.html
bollegijs schreef:ik verwacht nog geen erge dingen in centrumsteden want de dreigende taal was ook serieus van USA als er iets uit de hand loopt tijdens 'de overdracht'.
Ik denk dat de VS dreigt precies omdat ze zich helemaal niet meer zeker voelen.
De Taliban is een liegende islamitische dieven- en terroristenbende.
phil48 schreef:Denk niet dat het allemaal zooo moeilijk is, blijkbaar zijn dat 100tal Belgen er al bijna 500 geworden, ze kunnen allemaal gewoon mee met de legervliegtuigen vrijdag. Wie zegt dat het daar allemaal zo gevaarlijk is? Hoe geraken die dan door al die controles naar de luchthaven ?
Ik mag hopen dat dat ironisch bedoeld is?
Zondag is Kaboel gevallen, de lamzakken van Vivaldi wachten dus nog tot vrijdag om actie te nemen (als het lukt...).
Ondertussen worden er al Belgen gered door Nederland en Frankrijk.
Wat een afgang!
En weeral Dedonder die ertussen zit.
Misschien kan die haar naam veranderen naar "te dom om te helpen donderen".