Het is waarschijnlijk dat er binnenkort een thuiskopieheffing op mp3-spelers komt. Deze zal afhankelijk van de opslagcapaciteit tussen de 80 cent en 25 euro bedragen. Ook op videorecorders met een harde schijf zou een kopieerheffing komen van 15 cent per GB. Het nieuwste model van Hitachi, met 1TB opslagcapaciteit, zou hierdoor 150 euro meer gaan kosten. Producenten en importeurs van mp3-spelers en Stichting De Thuiskopie zijn in de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT) al een tijd lang aan het onderhandelen over of er zo'n heffing moet komen en hoe hoog die zou moeten zijn.
De partijen hebben tot dusverre geen overeenstemming bereikt, en voorzitter Henk Vonhoff van de SONT heeft bovenstaande tarieven als compromis voorgesteld. Maandag wordt er verder vergaderd. Als er geen overeenstemming wordt bereikt, heeft Vonhoff de bevoegdheid een dwingend besluit te nemen. De branchevereniging voor de IT-bedrijven, ICT-Office, beschouwt de heffing als onwenselijk. Volgens ICT-Office zijn de tarieven volkomen willekeurig, niet Europees geharmoniseerd en bovendien valt er niet zo veel beschermd materiaal te kopiëren, omdat er steeds vaker DRM wordt toegepast.
( bron : http://tweakers.net/nieuws/39694 )
Nederland: Kopieerheffing op mp3-spelers nabij
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 4 keer
Vreemd dat er gesproken wordt over heffing op afspeelapparatuur.
Dit lijkt me volledig onterecht.
Hoewel ik het er niet mee eens ben, kan ik me nog iets voorstellen bij een heffing op opneemapparatuur.
Het gevolg zal zijn dat steeds meer Nederlanders hun spullen in het buitenland (Duitsland) zullen kopen.
Dit lijkt me volledig onterecht.
Hoewel ik het er niet mee eens ben, kan ik me nog iets voorstellen bij een heffing op opneemapparatuur.
Het gevolg zal zijn dat steeds meer Nederlanders hun spullen in het buitenland (Duitsland) zullen kopen.
- dietervanb
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
Dus mag ik zoveel ik wil downloaden ?
Ik betaal dus al een heffing op de afspeelapparauur, nog eentje op de dragers, dus waarom zou ik dan ook nog voor de muziek zelf betalen ???
Ik betaal dus al een heffing op de afspeelapparauur, nog eentje op de dragers, dus waarom zou ik dan ook nog voor de muziek zelf betalen ???
Laatst gewijzigd door dietervanb 04 nov 2005, 16:10, in totaal 1 gewijzigd.
- netdata
- Elite Poster
- Twitter: wdhaeseleer
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
- Contacteer:
Goed, stel:dietervanb schreef:Dus mag ik zoveel ik wil downloaden ?
Ik betaal dus al een heffing op de afspaalapparauur, nog eentje op de dragers, dus waarom zou ik dan ook nog voor de muziek zelf betalen ???
Ik download op illigale weize een song.
Ik brand dit op een CD'tje voor in de auto
en zet het ook op men MP3 player voor onderweg.
Voor het MP3te te branden op CD gebruik ik een legaal aangekochte brander.
wat betaal je dan?:
- Heffing op een Brander (auteursrecht)
- Heffing op aankoop brandsoftware (auteursrecht)
- Heffing op media de CD dus (auteursrecht)
- Heffing op Mijn Autoradio (Auteursrecht)
- Heffing op Mijn MP3 player (Auteursrecht)
waarom maakt de muziek industrie zicht zorgen????
Van al dat geld kan de artiest toch betaald worden niet???
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
prodata schreef:Goed, stel:dietervanb schreef:Dus mag ik zoveel ik wil downloaden ?
Ik betaal dus al een heffing op de afspaalapparauur, nog eentje op de dragers, dus waarom zou ik dan ook nog voor de muziek zelf betalen ???
Ik download op illigale weize een song.
Ik brand dit op een CD'tje voor in de auto
en zet het ook op men MP3 player voor onderweg.
Voor het MP3te te branden op CD gebruik ik een legaal aangekochte brander.
wat betaal je dan?:
- Heffing op een Brander (auteursrecht)
- Heffing op aankoop brandsoftware (auteursrecht)
- Heffing op media de CD dus (auteursrecht)
- Heffing op Mijn Autoradio (Auteursrecht)
- Heffing op Mijn MP3 player (Auteursrecht)
waarom maakt de muziek industrie zicht zorgen????
Van al dat geld kan de artiest toch betaald worden niet???
vind het toch wel wellekes aan het worden met hun auteursrechten ze .. als ze niet functioneren dat ze dan de boeken neerleggen klaar ! dan moeten ze het maar goedkoper doen. ik word ook geen miljoenen betaald voor mijn job waarom zou een ander dat wel moeten, alsof we nog niet genoeg taxen en belastingen betalen dat ze de wet aanpassen dan is het probleem ook van de baan dan moet men al die hefingen niet opleggen
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 24 keer
Vet gelijk. Constant allerhande heffingen en auteursrechten betalen op dingen die nog niet eens toepasbaar zijn (legaal gekochte muziek, gebruik voor stemopname, etc.). Ik begin de maatschappij serieus te haten met hun egoïstische mentaliteit. Maar ja, we doen er ook niet veel voor om het tegen te werken...