Coronavirus (Covid-19) outbreak [afgesplitst]

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Toch goed nieuws, lijkt mij, dat ondanks "Freedom Day" de UK schijnbaar geen toeloop naar de ziekenhuizen te zien geeft... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef: Ik moet je daar in teleur stellen vrees ik. In het VK zijn er meer gevaccineerden 50+ers dan niet gevaccineerden opgenomen met de delta variant.
Oh boy, wat als alle vijftig plussers gevaccineerd zijn, dan gaan er geen ongevaccineerden meer in het ziekenhuis liggen.
Dus hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe beter jouw stelling klopt :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

wied schreef:Toch goed nieuws, lijkt mij, dat ondanks "Freedom Day" de UK schijnbaar geen toeloop naar de ziekenhuizen te zien geeft... :-D
Ben je daar zo zeker van? Momenteel zitten ze daar rond de 100 opnames per dag per miljoen inwoners. Je moet dat uiteraard nuanceren. Freedom Day heeft geen extra stijging laten zien in de cijfers, maar stijgen doen ze nog steeds. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk:
uk.png
duizend schreef: Oh boy, wat als alle vijftig plussers gevaccineerd zijn, dan gaan er geen ongevaccineerden meer in het ziekenhuis liggen.
Dus hoe hoger de vaccinatiegraad, hoe beter jouw stelling klopt :bang:
Daar mag je je hoofd nog 1000 keer voor tegen de muur slaan. Feit is gewoon dat er gevaccineerden in het hospitaal terecht komen en dat het aantal niet min is. Het is wat het is.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Feit is gewoon dat er gevaccineerden in het hospitaal terecht komen en dat het aantal niet min is. Het is wat het is.
maar dat weten we al sinds de lente
als je besmet kunt raken, als je ziek kunt worden en als er een paar procent is bij wie het vaccin niet pakt dan worden mensen ziek.

dan is de vraag hoeveel ziekenhuisopnames en erger we zullen hebben eens alles opengegooid wordt.
een besmette moet ziek genoeg worden en het vaccin mag niet pakken. Hoeveel volk is dat straks?

ik heb geen idee
is die groep groot geneog om het zorgsysteem te doen crashen?

Ik weet dat 20% vd bevolking het vaccin weigert en die zullen zeker nog een golf veroorzaken in het najaar, moet ik daar dan mee voor opdraaien?
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

petrol242 schrijft: ...Ben je daar zo zeker van?

Nee, dat is juist het probleem in deze beroerde tijden... :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: Ik weet dat 20% vd bevolking het vaccin weigert en die zullen zeker nog een golf veroorzaken in het najaar, moet ik daar dan mee voor opdraaien?
Ja, net zoals je mee opdraait voor iemand die zich dood rookt of dood eet.
Het zijn de +70 jarigen & diegene met hart & vaat ziekten of te hoge bloeddruk die de zorg belasten... niet diegene die dat vaccin weigeren. Wil dat zeggen dat er geen enkele kern gezonde 20er dood valt ? Nee, maar die kans is zo klein, dat iedereen vaccineren imho te absurd voor woorden is.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

iceke schreef:
1207 schreef:Ik weet dat 20% vd bevolking het vaccin weigert en die zullen zeker nog een golf veroorzaken in het najaar, moet ik daar dan mee voor opdraaien?
Ja, net zoals je mee opdraait voor iemand die zich dood rookt of dood eet.
Het zijn de +70 jarigen & diegene met hart & vaat ziekten of te hoge bloeddruk die de zorg belasten... niet diegene die dat vaccin weigeren. Wil dat zeggen dat er geen enkele kern gezonde 20er dood valt ? Nee, maar die kans is zo klein, dat iedereen vaccineren imho te absurd voor woorden is.
Waar is dat vaccin tegen roken en fout eten?

Trouwens heel de redenering gaat niet op want tussen de antivaxers zullen er ongetwijfeld evengoed rokers en ongezonde et(t)ers zitten.

Iedereen belast de zorg, een bed kan maar 1 keer ingenomen worden of dat nu een kind is of iemand van 70+.

Elke dag sterven 2 mensen waarvan waarschijnlijk heel wat die dachten dat het hen niet kon overkomen of zoals die kerel die onlangs de krant haalde met had ik dat vaccin maar genomen. Kan een klassieker worden op grafstenen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Daarvoor zijn ze dus tot in de VS moeten gaan zoeken om de gazet vol te krijgen... :angel:
Het gaat me trouwens niet over anti vaxxers... het gaat over de gezonde mensen onder de 50....die groep is veel groter dan dat klein opgeblazen groepje anti vaxxers, wel die groep beland amper in het AZ, laat staan dat ze dood vallen.
Of ge die nu vaccineert of niet, je gaat er de zorg amper mee verlichten.
Je kan die testen, testen, testen tot ze geen neusvleugels meer hebben, maar Vaccineren gaat amper het verschil maken.
Die shit moet je opruimen daar waar de problemen zich bevinden, de collateral damage proberen op te ruimen is nobel, maar gaat nooit het verschil maken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

1207 schreef:ok, maar dan zijn vaccins volstrekt zinloos en schieten ze hun doel compleet voorbij.
het idee vd vaccins is om het leven te hervatten en dan beslis je dus om het virus gewoon toe te laten.
Het doel van de vaccins - een farmaproduct gebaseerd op medische wetenschap en vanuit het initiatief van de WHO - is om de medische zorg niet langer over te belasten zodat andere behandelingen niet langer uitgesteld moeten worden. Het blijft uiteraard belangrijk om de hygienemaatregelen verder na te leven, waarom zouden we dat niet doen en straks weer een griepseizoen hebben als we weten dat dat eigenlijk niet hoeft?

Het is de politiek die daarvan hun eigen belofte van "terug naar de normaal" gemaakt heeft. Ook weer een belofte die ze vandaag nog steeds niet ingelost hebben, ondanks nu een hoge vaccinatiegraad. Deze zomer ging het rijk van de vrijheid :roll: zijn, remember. In realiteit moeten we nog maar eens "nog eventjes geduld hebben," iets wat we al horen sinds vorige zomer.

We moeten een kat een kat noemen: het aantal breakthrough infections is te hoog - de vaccins zijn gewoon niet werkzaam genoeg tegen delta en komende herfst- en wintervarianten waardoor de oude normaal voorlopig niet terug komt, als ze nog terugkomt. We gaan naar een nieuwe normaal die niet noodzakelijk slechter is dan de vorige, wel anders. Alleen zullen de politici de allerlaatsten zijn om dat te beseffen. Een beetje zoals de echtgenote vaak ook de laatste is om te weten te komen dat ze bedrogen wordt (alle vrienden wisten het al).

De WHO heeft trouwens al gezegd dat we mogen stoppen met dromen van een derde boostervaccin, prioriteit is nu eerst om "de rest van de wereld" te vaccineren, aka de grote meerderheid die niet in de eerste wereld woont. Anders gaan die varianten maar blijven komen en gaan we boosters mogen blijven maken. Om nog niet te beginnen over hoe we het zo normaal vinden om die landen uit te sluiten van het wereldtoneel (geen reistoestemmingen, economische belemmeringen) omdat ze nog niet of weinig gevaccineerd zijn, waardoor de kloof arm/rijk nog verder toeneemt en er straks weer geopolitieke problemen zullen ontstaan die wij weer op ons dak gaan krijgen.
wied schreef:Toch goed nieuws, lijkt mij, dat ondanks "Freedom Day" de UK schijnbaar geen toeloop naar de ziekenhuizen te zien geeft... :-D
Eigenlijk kan je ook stellen dat het UEFA Voetbal was die mee voor die grote stijging gezorgd heeft, en dat het verlies van Engeland nog het ergste bespaard heeft. Iets wat gewoon niet had mogen plaatsvinden. Freedom Day genereerde nooit de grote mensenmassa's bij elkaar die UEFA voetbal veroorzaakt heeft in het VK.

Afbeelding
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef: Feit is gewoon dat er gevaccineerden in het hospitaal terecht komen en dat het aantal niet min is. Het is wat het is.
Dat is een heel andere stelling dan je vorige die statistisch op niks sloeg.
Er komen inderdaad nog gevaccineerden in het ziekenhuis.
Of dat dit een groot aantal is, daar heb ik geen cijfers over, jij blijkbaar wel?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

In Nederland doen ze ondertussen steekproeven in de hospitalen en daar komen ze op een 10% uit van mensen die volledig gevaccineerd in het hospitaal liggen met covid-19. Ergens is dat ook te verwachten gezien de efficiëntie van de vaccins tegen de deltavariant. En het is effectief al zo dat er in het VK meer gevaccineerde 50+ers liggen dan niet-gevaccineerde 50+ers. Dat is helemaal geen stelling van mij, dat is een feit. Die verhouding neemt natuurlijk toe naarmate de vaccinatiegraad stijgt en is inderdaad een statistisch gegeven, maar het geeft wel aan dat de vaccins niet de heilige graal zijn waar we oh zo op hopen.
CCatalyst schreef:Het doel van de vaccins - een farmaproduct gebaseerd op medische wetenschap en vanuit het initiatief van de WHO - is om de medische zorg niet langer over te belasten zodat andere behandelingen niet langer uitgesteld moeten worden.
Ik blijf herhalen dat dat ons grote falen is in het beheersen van een pandemie want je laat ze wereldwijd toe, alleen ga je lokaal de gevolgen proberen te beheersen. De rottigheid waarin we al voor corona zaten komt inderdaad nog des te meer aan de oppervlakte drijven.
De terugkeer naar het normale is geen rijk van de vrijheid. We zitten voor en tijdens corona in het keurslijf van te moeten produceren en consumeren liefst met zo weinig mogelijk middelen voor de 99%. Die 1% hoopt dat die 99% dat zoveel mogelijk kan blijven doen en zit geen flikker in met welzijn en gezondheid van die 99%. In een individueel gerichte maatschappij proberen een probleem op te lossen dat enkel collectief kan aangepakt worden is gedoemd om te mislukken.
1207 schreef:Ik weet dat 20% vd bevolking het vaccin weigert en die zullen zeker nog een golf veroorzaken in het najaar, moet ik daar dan mee voor opdraaien?
.
Waarom zo specifiek het najaar?
Je zal er voor moeten opdraaien omdat blijkbaar alleen vaccins tellen en men daardoor ook alle remmen los gooit wat een faliekant verkeerd beleid is, nog maar eens. In het grote blunderboek blijft men pagina's bijschrijven.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

iceke schreef:. Wil dat zeggen dat er geen enkele kern gezonde 20er dood valt ? Nee, maar die kans is zo klein, .
en toch is de kans er + dat je ongevaccineerd het virus makkelijker oppikt en makkelijker kunt doorgeven
en dan vergeet je nog al die mensen die met chronische problemen blijven zitten na hun covid-besmetting. Terwijl ze nooit een arts gezien hebben.
geur, smaak, longen, vermoeidheid, ...
die groep wordt ook alleen maar groter

petrol
je weet toch dat een vaccin geen 100% bescherming biedt hé?
het aantal gevaccineerden wordt alleen maar groter en in theorie zul je bij 100% gevaccineerden nergens nog nietgevaccineerden vinden

Soit, in belgie zitten we dus aan een vaccinatiegraad van 60% en in de klinieken liggen voor 90% nietgevaccineerden? (ik tel de halve als nietgevaccineerd)
dan denk ik dat je mag stellen dat vaccinatie gewoon werkt.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Het doel van Vaccins is het virus te beperken niet uit te roeien. We hebben Griep toch ook nog niet uit het land kunnen halen? En die vaccins zijn zelf slechter :lol:
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

Het doel van een vaccin is dat je er niet/minder ziek van wordt en zo de zorg niet belast.

Er is enkele een reëele kans op uitroeing van een virus indien er
* Geen asymptomatische gevallen zijn
* Geen ander(dierlijk) reservoir is

Beiden zijn niet het geval bij Covid, dus zoveel mogelijk vaccineren en terug op een normale manier leven is de enigste uitweg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

De freeedom day kan je op verschillende manieren interpreteren. Het kan nl ook zijn dat er weinig verschil was met de freedom day en het gedrag op andere dagen. Engelsen en discipline gaat nl even goed samen als Belgen en ruimtelijke ordening.

Het volledig uitroeien is onmogelijk als een groot deel van de wereld geen vaccins heeft en de mobiliteit blijft. Zelfs polio is niet uitgeroeid en dat na een verplichte vaccinatie. Het is wel onder controle en dat lijkt me het hoogst haalbare. Ook bij mazelen hebben we gezien dat als er een aantal mensen de vaccinatie niet meer volgen het aantal gevallen snel weer kan doen toenemen. De vraag is dus of je de ganse groep draconische maatregelen kan blijven opleggen omdat sommigen niet de verantwoordelijkheid wensen op te nemen. Hoe groter de groep gevaccineerden wordt en hoe langer de maatregelen duren, hoe meer er weerstand zal zijn om dit te blijven pikken.

Je kan het probleem wel beperken door vaccinatie waardoor de zorg ontlast wordt en reguliere zorg mogelijk blijft. Een volledige terugkeer naar wat vroeger was is inderdaad een utopie. Er zullen niet alleen nieuwe varianten komen maar ook nieuwe virussen. We zitten met teveel mensen op deze bol en de natuur heeft daar zo zijn oplossing voor, bij oa de konijnen werkt het ook zo. We doen trouwens niets anders dan de natuur dwingen iets aan ons te doen en als dat niet snel genoeg gaat vergiftigen we onszelf wel for a few dollars more.

Het virus pikt gewoon de gemakkelijkste slachtoffers eruit en dat zijn ook de niet gevaccineerden, survival of the fittest is soms ook niet enkel een kwestie van sterkte maar soms ook van rede.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

petrol242 schreef:En het is effectief al zo dat er in het VK meer gevaccineerde 50+ers liggen dan niet-gevaccineerde 50+ers. Dat is helemaal geen stelling van mij, dat is een feit.
Ik herhaal: zolang je niet meegeeft hoeveel % van de 50+ gevaccineerd is, is dit een statistisch zinloze opmerking.
Hoe hoger de vaccinatiegraad hoe beter de stelling klopt…
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef: je weet toch dat een vaccin geen 100% bescherming biedt hé?
Ik weet redelijk wat over de vaccins en SARS-CoV-2 :wink:
Stroper schreef:Het doel van een vaccin is dat je er niet/minder ziek van wordt en zo de zorg niet belast.
En dat is een cruciale fout.
boonpwnz schreef:Het doel van Vaccins is het virus te beperken niet uit te roeien.
Dat is al wat meer in de goeie richting. Doel van een vaccin is om van een pandemie naar een endemie over te gaan en daar slagen de huidige vaccins tegen SARS-CoV-2 niet in.
Stroper schreef:Er is enkele een reëele kans op uitroeing van een virus indien er
* Geen asymptomatische gevallen zijn
* Geen ander(dierlijk) reservoir is
mmmm... Beiden hebben er niet veel mee te maken. Veel hangt af van het soort virus en... tijd!

Er is maar één humaan virus uitgeroeid en dat is het pokkenvirus:
* (runderpest laten we dus buiten beschouwing)
* Variola (pokkenvirus) is een veel stabieler DNA virus dan het m-RNA SARS. Mutatie nihil dus. Probleem met m-RNA virussen is dat er geen controlemechanisme is op de gemaakte kopij waardoor fouten ongehinderd kunnen plaats grijpen en zich verder zetten met mutaties tot gevolg.
* Op DNA-virussen kunnen veel gemakkelijker antivirale middelen gebruikt worden zoals DNA polymerase inhibitors. Hopenlijk komen die er ooit voor RNA virussen
* Het pokken vaccin was wereldwijd toegankelijk (niet onbelangrijk zo blijkt nu)
* De pokken bestonden al 3000 jaar en men heeft de tijd gehad om het onder controle te krijgen. Jenner stierf in 1823 en het heeft geduurd totdat de WHO echt de pokken uit de wereld wou helpen en dat heeft de WHO toch nog eens 14 jaar gekost...

Het zal een paar decennia duren vooraleer SARS-CoV-2 endemisch gaat worden. Tegen dan maakt er hopelijk geen nieuwe SARS stam zijn opwacht.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef:
1207 schreef: je weet toch dat een vaccin geen 100% bescherming biedt hé?
Ik weet redelijk wat over de vaccins en SARS-CoV-2 :wink:
waarom blijf je dan herhalen dat er niet-gevaccineerden in de kliniek liggen? suggereer je dan dat die niet werken?

soit
40% vd Belgische bevolking is nog niet volledig gevaccineerd maar zij vertegenwoordigen blijkbaar, steekproefsgewijs, 90% vd ziekenhuisopnames als gevolg van corona.
dan durf ik stellen dat vaccins echt gewoon werken.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1749
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 140 keer

petrol242 schreef: * Het pokken vaccin was wereldwijd toegankelijk (niet onbelangrijk zo blijkt nu)
* De pokken bestonden al 3000 jaar en men heeft de tijd gehad om het onder controle te krijgen. Jenner stierf in 1823 en het heeft geduurd totdat de WHO echt de pokken uit de wereld wou helpen en dat heeft de WHO toch nog eens 14 jaar gekost...
.
Dat de vaccins in armere landen niet tot slecht beschikbaar zijn, is een spijtige zaak maar staat los van het feit dat vaccinaties wel degelijk de uitweg zijn.
Daarnaast zijn antivaxers geen nieuw fenomeen. Nederland heeft meerdere pokkenuitbraken gekend omdat de regering de verplichte vaccinatie telkens terugschroefde onder druk van conservatieve protestanten.
En pokken is ook niet ineens wereldwijd verdwenen.
Het werd in IJsland uitgeroeid in 1872, waarna het verdween op het Scandinavische vasteland, de rest van Europa en uiteindelijk de ganse wereld.
Met de huidige technologie moet het wel een stuk sneller kunnen.
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

1207 schreef: en toch is de kans er + dat je ongevaccineerd het virus makkelijker oppikt en makkelijker kunt doorgeven
Natuurlijk, maar dat is toch geen reden om iedereen te gaan vaccineren/verplicht te vaccineren ?
1207 schreef: Soit, in belgie zitten we dus aan een vaccinatiegraad van 60% en in de klinieken liggen voor 90% nietgevaccineerden? (ik tel de halve als nietgevaccineerd)
dan denk ik dat je mag stellen dat vaccinatie gewoon werkt.
Nee, dat kan je atm niet, er is gewoon te weinig virus in omloop op dit moment.
let me explain : pcr-tests, ff buiten beschouwing gelaten dat pcr-test imho niet echt werken om te bepalen of er veel of weinig virus in omloop is at any given time... tonen aan dat er nu minder dan 5% besmet is op dit moment (en dit tot 90 dagen terug dus).
Het percentage gevaccineerde/niet gevaccineerde in het az gaat echt niet zoveel zeggen over de werking van die vaccins, daarvoor liggen er gewoon te weinig mensen in het az/zijn er gewoon te weinig mensen volledig gevaccineerd.
Om daar een goed beeld over te krijgen, zullen we moeten wachten tot een volgende golf... gaan er terug duizenden mensen in het az belanden ? Dan hebben die vaccins gefaald.. belanden er honderden mensen in het az, dan hebben die vaccins niet gefaald... het percentage gevaccineerde/niet gevaccineerde gaat daar weinig mee te maken hebben.
Het is toch vrij duidelijk dat de kans om in het az te belanden het grootst is bij de groep 70+ en de groep met hogebloeddruk/diabetes/hart en vaatziekten... laat ons hopen dat bij die groep het vaccinatie percentage 100% is en niet 60.
Als je van die groep 60% uit het az kan houden is het probleem opgelost.... maar die andere 40% gaat nog altijd in het az belanden.
Of dat nu 60% of 80% of 90% van het totaal aantal opnames gaat zijn is irrelevant( bv. als er in het najaar 500 gevaccineerde in het az liggen en 5 niet gevaccineerde, dan hebben de vaccins hun nut bewezen, liggen er 5000 gevaccineerde en 5000 niet gevaccineerde dan hebben ze hun nut niet bewezen)

Relevant = de groep beschermen die het meest kans heeft om in het AZ te belanden.
Irrelevant = de groep beschermen die het minst kans heeft om in het AZ te belanden.(12 jarigen belanden niet in het AZ, ze kunnen de druppel zijn die de emmer doet overlopen, maar zijn niet het probleem en zullen dat ook nooit worden, gevaccineerd of niet)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:waarom blijf je dan herhalen dat er niet-gevaccineerden in de kliniek liggen? suggereer je dan dat die niet werken?
Geen flauw idee wat je hiermee bedoelt of wat je probeert aan te tonen.
Stroper schreef: Dat de vaccins in armere landen niet tot slecht beschikbaar zijn, is een spijtige zaak maar staat los van het feit dat vaccinaties wel degelijk de uitweg zijn.
Net daarom zijn ze niet de uitweg! Bekijk het toch in een veel groter geheel? De wereld is een dorp geworden. Het feit dat slecht 15% van de wereldbevolking, en dan nog geconcentreerd in de westerse wereld, gevaccineerd is maakt dat een tikkende tijdbom. Waar kwam die deltavariant nu ook weer vandaan? :roll:
En de uitweg? Bedoel je daar dan een endemische toestand mee? Want dat zal het beste zijn dat er ons te wachten staat en alleen tijd kan ons dat geven. Ik zet mijn hoop nog het meest,spijtig genoeg curatief, op medicatie tegen de ziekte Covid-19 in een endemisch kader. Maar daar zijn we bijlange na nog niet.
Stroper schreef:En pokken is ook niet ineens wereldwijd verdwenen.
Dat heb ik toch ook geschreven?
1207 schreef: dan durf ik stellen dat vaccins echt gewoon werken
Tot op zekere hoogte maar er sluipt een groot gevaar in. Er wordt veel te veel heil in gezocht waardoor het echt gevaarlijk wordt. Vandaag nog een super verspreider die volledig gevaccineerd was...
Voor alle duidelijkheid, ik ben geen anti-vaxxer, ik ben zelf gevaccineerd. Maar vaccinatie is zeker niet de uitweg uit de pandemie, toch zeker niet hoe het momenteel ingezet wordt. Dat heb ik hier al van in het begin van de draad proberen duidelijk te maken. En helemaal niet als we de essentiële sanitaire basisregels aan onze laars lappen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

Tot op zekere hoogte maar er sluipt een groot gevaar in. Er wordt veel te veel heil in gezocht waardoor het echt gevaarlijk wordt. Vandaag nog een super verspreider die volledig gevaccineerd was...
als iedereen gevaccineerd is maakt het aantal besmettingen niet uit. De bedoeling is toch dat het vaccin ons dan daartegen beschermd.
dus als een superverspreider mij een keer of 5 besmet dan is het maar zo.

het vaccin dient om het leven maximaal te hervatten. Veel dichthouden omdat je 95% onvoldoende vindt? mag van mij
ik zie nog steeds geen reden om pukkelpop niet te laten doorgaan.
66 000 man elke dag testen kan niet, alles laten doorgaan met volledig gevaccineerden? als dit niet mag wat is dan het nut vd vaccinatiecampagne?

er is een kleine restgroep
mensen die effectief ziek worden door het virus en war het vaccin niet bij pakt.
hoe groot is die groep? niemand die het momenteel weet.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert wil het Overlegcomité meer macht geven. "Als de regio's geen akkoord vinden over een bepaald dossier, moet de federale regering de knoop kunnen doorhakken", zegt hij vandaag in de Krant van West-Vlaanderen.

Hmm Hij is duidelijk weer niet akkoord met de gang van zaken :lol:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

1207 schreef:als iedereen gevaccineerd is maakt het aantal besmettingen niet uit. De bedoeling is toch dat het vaccin ons dan daartegen beschermd.
dus als een superverspreider mij een keer of 5 besmet dan is het maar zo.
Was het maar zo simpel... Het aantal besmettingen maakt wel uit! Ik heb hier nu al een paar 'doelen' zien passeren van de vaccins. Een vaccin gaat je niet beschermen tegen besmetting, hoop en al tegen de gevolgen en daar is dan nog 10% kans dat ze doorbreken. Maar je gaat de verspreiding niet tegen houden. Puur epidemiologisch gezien mogen we niet teveel heil verwachten van de vaccins.
1207 schreef:66 000 man elke dag testen kan niet, alles laten doorgaan met volledig gevaccineerden? als dit niet mag wat is dan het nut vd vaccinatiecampagne?
Begint het eindelijk door te sijpelen?
1207 schreef:hoe groot is die groep? niemand die het momenteel weet.
En dan zouden we wel een festival met 66000 man met veel contact wel laten plaats grijpen? Of de Colombiaanse variant een vrijgeleide geven?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Men gaat nu stilletjes aan toch een reisverbod moeten invoeren om grotere problemen straks te vermijden. Eigenlijk nog max 2 weken en dan moet het gedaan zijn.

In de VS zijn de eerste scholen terug opengegaan (warmere regio's - die gaan ook in mei al in de zomervakantie) en het spelletje begint daar alweer met infecties en quarantaines op scholen. Delta-variant treft basis en middelbaar even hard.

Je ziet Europa meer en meer rood kleuren en mensen komen elke dag in groten getale terug uit die rode regio's. Op zich is dat - net zoals vorige zomer - geen probleem: ondanks hoge import van een zeer besmettelijke variant evolueren onze cijfers evolueren niet zorgwekkend en blijven we op alle vlak ruim onder de "cijfers-om-trots-op-te-zijn" van weleer, maar dat is wel grotendeels dankzij de gesloten scholen, de kantoren die op een laag pitje draaien, en het "zomerritme" in het algemeen. Op 1 september komt daar helaas weer abrupt een einde aan, gaat de motor weer beginnen draaien, en riskeren we net als in de VS weer in de problemen te komen en te mogen beginnen met selectieve quarantaines (aka selectieve "leerachterstand" volgens sommigen), en zo wordt een derde schooljaar op rij gekenmerkt door maatregelen en quarantaines.

Dit terwijl we dat ook kunnen minimaliseren (evenwel niet vermijden) door de brandstof op 1 september te minderen met een reisverbod vanaf de derde decade van augustus. Niet dat de reissector gestraft moet worden want zij zorgen niet voor de problemen, maar als we blijven vasthouden aan het achterhaalde "1-september" concept is helaas er geen andere optie. Anders gaat men straks nog meer sectoren zoeken om te straffen, denk maar aan horeca, fitness en kappers, ook al hebben die deze natte en koele zomer - nog maar eens - bewezen dat zij niet het probleem zijn.

Hoe zit het eigenlijk met de vaccinatiecijfers van de -18-jarigen? Of krijgen we daar geen transparantie over?
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

petrol242 schreef: Was het maar zo simpel... Het aantal besmettingen maakt wel uit!
de bedoeling is om met het vaccin terug normaal te gaan leven. Dat zet je deur open voor maximale verspreiding en hoop je dat de vaccins de zorg gaan redden. je kunt niet het leven hernemen en tegelijk de verspreiding tegengaan.
dan zouden we wel een festival met 66000 man met veel contact wel laten plaats grijpen?
ik wil je argumentatie volgen maar dan hebben
a) vaccins geen zin want mutaties blijven komen
b) dan is het beter om de hele culturele sector gewoon te sluiten ipv te te blijven pijnigen. die zal nooit meer open kunnen gaan als je nergens nog meer als 1000 man moogt samen zetten.

als alle 66 000 volledig gevaccineerd zijn zou ik dat laten doorgaan ja, ik zie nog steeds geen reden waarom niet.
ik wil meegaan in een doemscenario maar dan kan niets meer
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

1207 schreef:
dan is de vraag hoeveel ziekenhuisopnames en erger we zullen hebben eens alles opengegooid wordt.
een besmette moet ziek genoeg worden en het vaccin mag niet pakken. Hoeveel volk is dat straks?

Volgens deze case is er voor elke 100 ziekenhuisopnames maar 10% van de gevallen die gevaccineerd zijn al de rest is ongevaccineerd.

Het aandeel volledig gevaccineerde en beschermde patiënten die voor Covid-19 worden opgenomen in een Belgisch ziekenhuis, is in het laatste Sciensano-rapport toegenomen tot bijna 10 procent. Van de 131 nieuwe ziekenhuisopnames die Sciensano rapporteerde, waren 13 patiënten al langer dan twee weken volledig gevaccineerd.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 234 keer
Bedankt: 39 keer

de scholen zijn ondertussen al meer dan 4 weken dicht. Iemand al een forse daling gezien? Ik zie enkel maar een stijging sinds 20 juni, we zitten ondertussen weer op cijfers die gelijkaardig zijn aan einde mei ondanks gesloten scholen voor meer dan 4 weken :cry:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

quovadis schreef:Ik zie enkel maar een stijging sinds 20 juni, we zitten ondertussen weer op cijfers die gelijkaardig zijn aan einde mei ondanks gesloten scholen voor meer dan 4 weken :cry:
Wel, waar staan we nu als we terugkijken op juli?
- VEEL MEER TESTEN: juli heeft alle records verbroken. Meer testen => meer vinden, het is nooit anders geweest.
- VOLOP DAGELIJKSE IMPORT van brandstof: nieuwe zeer besmettelijke varianten uit rode zones, die bovendien frequent tot besmettelijke breakthrough infections leiden, maar onbegrijpelijk toch zonder quarantaine/testplicht voor wie maar zo'n pasje kan voorleggen.
- WEERSOMSTANDIGHEDEN die de mensen naar binnen jagen: kletsnat + temperaturen onder normaal.
- OPEN horeca, fitness, kappers, alles: allemaal zaken die tijdens het schooljaar gesloten waren (onterecht zo blijkt weer).
- VACCINS: er werden volop spuitjes gezet in jonge en gezonde mensen, maar zij die in januari als eerste gevaccineerd werden begonnen hun immuniteit weer te verliezen. Dat gaat in de regel om de meest kwetsbaren: ouderen en rusthuisbewoners.

Ondanks al die pech zijn de cijfers vandaag nog steeds beter dan 9 op 10 maanden van het schooljaar, en die hadden doorgaans enkel maar de weersomstandigheden in hun nadeel. Juni deed beter, maar dat was een examenmaand EN de enige warme maand (tot nu toe). Ook vorig jaar lagen de junicijfers lager dan de zomervakantie, maar pas na de zomervakantie liep het compleet uit de hand, in het bijzonder vloog het deksel er vanaf half september af.

Hart vasthouden dat we nu aub niet de september/oktober-toestanden van vorig jaar terug zouden gaan herhalen en we weer de sectoren gaan straffen die geen schuld treffen, dat zou een drama zijn. De signalen zijn niet goed: in de VS zijn de scholen gedeeltelijk al terug open gegaan en daar loopt het weer helemaal mis! Laten we ook Nederland niet vergeten waar de scholen later dan bij ons dicht gingen, hun vierde piek viel een week na de eerste schoolsluiting, sindsdien blijven hun cijfers dalen. Wij hebben - weer eens - veel geluk dat de scholen in juni dicht gingen EN dat ze 8 weken dicht blijven, alhoewel het uitstel van executie is.

Nogmaals, hoeveel -18 jarigen zijn eigenlijk gevaccineerd bij ons?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Alle cijfers waren in dalende lijn, totdat de scholen in vakantie gingen.
Vanaf dan enkel stijgende cijfers…
Scholen 4 weken dicht en alle cijfers blijven verder stijgen.
Ziekenhuisopname heeft niks met aantal testen te maken en stijgt ook.
Dat negeren we dan weer gemakshalve.

Ganse catalyst story houdt weer totaal geen steek :lol:

Hopelijk valt de piek nu ergens half september en dan zal hem misschien wel stoppen met de “sluit de scholen en het is opgelost” onzin.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef: Nogmaals, hoeveel -18 jarigen zijn eigenlijk gevaccineerd bij ons?
https://covid-vaccinatie.be/nl/interactief-dashboard
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

En tegelijk gaan scholen zowat de enige clusters zijn met ongevaccineerde bevolkingsgroepen :).

data 5/8, voor gans Vlaanderen
- minstens deels gevaccineerd: 76,56%
- volledig gevaccineerd: 66,21%

data 5/8, voor 18-34j
- minstens deels gevaccineerd: 82,09%
- volledig gevaccineerd: 61,81%

data 5/8, voor 12-17j
- minstens deels gevaccineerd: 61,65%
- volledig gevaccineerd: 9,75%

data 5/8, voor 0-11j
- minstens deels gevaccineerd: 0,00%
- volledig gevaccineerd: 0,00%

Ongetwijfeld een prima argument voor de school-bashers om opnieuw voor schoolsluitingen te pleiten, wars van de impact op leerlingen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

duizend schreef:Alle cijfers waren in dalende lijn, totdat de scholen in vakantie gingen.
Vanaf dan enkel stijgende cijfers…

En nog steeds flink onder dat van het schooljaar, ondanks massaal import en open economie! Dat vind ik een zeer sterke prestatie, en bewijst eigenlijk nog maar eens dat het probleem de scholen en kantoren zijn.
duizend schreef:Scholen 4 weken dicht en alle cijfers blijven verder stijgen.
Scholen vorig jaar 4 weken open en we hadden meteen een nieuwe golf :lol: En zelfs met vanalles te sluiten bleven de cijfers slechter dan nu! Al die sluitingen hebben niets bereikt - enkel de pauspaze en daarna vaccins, warmer weer en examens brachten soelaas.
duizend schreef:Ziekenhuisopname heeft niks met aantal testen te maken en stijgt ook.
Dat negeren we dan weer gemakshalve.
41 per dag, ook flink onder dat van het schooljaar. Begin juni nog meer dan 100...

Het zou straf zijn als ze helemaal NIET zouden stijgen met massaal import van een zeer besmettelijke variant die er nog niet was in het schooljaar. Maar het is niet van die aard dat de gezondheidszorg zou gaan crashen en dat er maatregelen genomen moeten worden. Door de scholen gesloten te houden kunnen we dus duidelijk de (zo gewenste) endemische fase bereiken.

Om maar te zeggen: waren dit de cijfers van het schooljaar, je zou ze dan sterk zitten te minimaliseren... En terecht, deze cijfers zijn veel beter dan de "cijfers om trots op te zijn" van weleer!
duizend schreef:Hopelijk valt de piek nu ergens half september en dan zal hem misschien wel stoppen met de “sluit de scholen en het is opgelost” onzin.
Ik vrees ervoor. Alsof wij geen nieuwe golf tegemoet zouden gaan zoals andere EU landen. Alleen zal dat pas gebeuren als de scholen weer open gaan. En herinnering: tegen dan neemt de immuniteit van de rusthuisbewoners al fink af!
Laatst gewijzigd door CCatalyst 07 aug 2021, 20:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ok, goed, CCatalyst, gij wilt de scholen dicht, dan houdt ge de kinders ook maar allemaal bij! Mij niet gelaten. Want wat de fuk moet er anders gebeuren met al die kinders? Het is niet dat we congé schijten, he.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Oh neen, de school discussie begint weer...
1207 schreef:ik wil meegaan in een doemscenario maar dan kan niets meer
Dat hoeft ook helemaal niet, maar die drang naar 'vroeger' laat de slinger de andere kant uitzwaaien.
Het is veel gevaarlijker om enkel een vaccinatiebewijs te vragen en dan alles toe te laten met alle gevolgen van dien, dan gewoon de sanitaire maatregelen te blijven respecteren. Maar dan komen we terug op de discussie van discipline en respect.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
duizend schreef:Scholen 4 weken dicht en alle cijfers blijven verder stijgen.
Scholen vorig jaar 4 weken open en we hadden meteen een nieuwe golf :lol:
Ahja, die golf die rond 20 augustus begon :lol: ?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef: Ahja, die golf die rond 20 augustus begon :lol: ?
Hiermee suggereer je dat de economische sluitingen van oktober rechtstreeks het gevolg zijn wat er tussen 20 en 31 augustus gebeurde, en dat september geen enkele invloed had. Ik denk niet dat dat enige grond van waarheid bevat.

Of in andere woorden: jouw stelling is dat de scholen geen enkele invloed hebben, maar dat het aan reizen ligt. Dat verklaart niet waarom die "golf" van eind augustus* dan in september niet in de kiem gesmoord kon worden. In september werd er veel minder gereisd, doch gingen de cijfers vanaf het midden van de maand compleet uit het dak. Te laat om nog het gevolg te zijn van 20-31 augustus.

* Ter verduidelijking inzake "golf," het ging over 400 gevallen eind augustus, of 20% van het gemiddelde van het schooljaar.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 aug 2021, 08:41, in totaal 1 gewijzigd.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1881
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 187 keer

Ja die golf :lol:
Ondertussen steeds hetzelfde scenario
Daling ingezet voor de schoolvakantie of de schoolsluiting start
Stijging ingezet als de vakantie op zijn einde loopt.

Zou de catalyst dan echt niet doorhebben dat het nu nog steeds volop schoolvakantie is en de cijfers maar blijven stijgen …
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

duizend schreef: Ondertussen steeds hetzelfde scenario
Daling ingezet voor de schoolvakantie of de schoolsluiting start
Stijging ingezet als de vakantie op zijn einde loopt.
... en compleet uit het dak gaan vanaf half september, in oktober weer sluitingen, en 10 maanden voor de cijfers weer ietwat normaal worden, volgens duizend allemaal het gevolg van de zomervakantie?
duizend schreef: Zou de catalyst dan echt niet doorhebben dat het nu nog steeds volop schoolvakantie is en de cijfers maar blijven stijgen …
Waarom nemen we dan geen maatregelen, terwijl buurlanden dat wel doen? Waarom kleuren wij niet rood, terwijl buurlanden dat wel doen? Ondanks al die import, valt het allemaal nog goed mee precies. Maar als we half september rood worden zal het de schuld zijn van de zomervakantie, zover ben ik al :lol:.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 08 aug 2021, 08:50, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

Ondertussen is de parallelle vakantieperiode van veel ouders ook gedaan en komen die ook weer allemaal samen op hun werk, want er zijn genoeg beroepen waar thuiswerk niet mogelijk is.

Maar nee, het ligt aan de scholen!!!
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”