Schaduwdoek ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Heeft er iemand ervaring met een schaduwdoek aan zijn gevel ?
Ik ben er intussen achter dat een waterdoorlatende veiliger is betreft storm en bij zware regenval?
De bevestiging aan de gevel zou dan gebeuren met twee keilbouten en dan op het einde van het terras twee palen.
De doek en de palen zouden dan van mei tot september blijven hangen en staan.
Heeft iemand al dergelijke constructie opgezet en welke materialen hiervoor gebruikt ?
Bijlagen
aa.png
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Onze buren hebben een Nesling Coolfit shade aan hun gevel hangen, met een paar houten palen in de tuin. Blijft meestal hangen tenzij bij stormweer, dan halen ze die naar beneden.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Ik heb deze, werkt perfect en maakt zichzelf zon-doorlatend, zodra het kouder wordt.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

https://www.nesling.nl/assortiment/coolfit-schaduwdoek

Bovenstaande heb ik geplaatst, een doek van 3 op 5 en eentje van 3 op 4. Ze zijn waterdoorlatend en hangen ook terwijl het harde wind is. Ik raad je wel aan om de stalen paal te nemen ipv eentje van hout voor de duurzaamheid.
Gebruikersavatar
Edward
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 jan 2005, 12:07
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Ik heb er hier al tien jaar op ons terras(1ste verdieping) 2 van 3,5x3,5. Op 2 punten hangen ze vast aan een haak, het derde met een goede snelbinder aan een zware bloempot. Nog nooit problemen mee gehad, ook niet bij harde wind. De rek van de snelbinder vangt dat perfect op.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Heel interessante informatie.
De muurkant los ik dus op met twee keilbouten.
Welke stalen palen hebben jullie genomen(waar besteld) en kunnen jullie hier ook mee de doek in hoogte regelen ?
Ik veronderstel dat de doek door spanhaken wordt opgespannen zodat deze mooi strak komt te hangen ?

p.s : wat ik me nog wel afvraag is wat de minimumafstand is dat de doek van de muur komt af te hangen(afstand muur=>richting tuin) en wat de minimumafstand is dat de doek van de rechterkant(gevel) naar binnen(links) komt te hangen ?
Zouden jullie de doek onder de goot(links) hangen of erboven ?
Bijlagen
IMG_20210803_131731 (Groot).jpg
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Best aan alle bevestigingspunten een karabijn haak voorzien om ze makkelijk af te halen indien nodig.
Om in hoogte te verstellen katrollen gebruiken aan de palen met een vlaggenmasthaak - ook makkelijk om deze neer te laten bij slecht weer.
Wil je het mooi strak spannen, zeker stelschroeven met dubbel oog gebruiken.
Doracu
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 04 jul 2021, 12:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik heb deze, werkt perfect en maakt zichzelf zon-doorlatend, zodra het kouder wordt.
Hoe kan je deze op een terras, 3 hoog, plaatsen?
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Doracu schreef:
cadsite schreef:Ik heb deze, werkt perfect en maakt zichzelf zon-doorlatend, zodra het kouder wordt.
Hoe kan je deze op een terras, 3 hoog, plaatsen?
Een mooie gootvuller, dat heb ik vorige week nog mogen ondervinden.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Zou je niet beter een vierkante of rechthoekige doek nemen? Bij een driehoek zitten je haken in het midden boven je schuiframen en dat zal een iets zwakker punt zijn dan bijvoorbeeld boven die spotjes in een volle muur. Mogelijk kan je met staalkabels je ophangpunten verschuiven (dus doek aan opgespannen staalkabels) -- als dat niet te veel rek geeft, en 't is dan sowieso complexer.

Een draadstang met chemisch anker is misschien een betere oplossing dan een keilbout? En opletten dat de doek nergens tegenaan kan schuren/slaan.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Wat ik recent bij een kennis zag:

2 haken in de muur met keilbouten.

2 palen in het gras op het terras. Hoe geplaatst? stuk rioolbuis van ongeveer een meter diep in beton gegoten (buizen diameter 125 denk ik). Wel niet helemaal vertikaal, maar een beetje schuin weg van het terras. Hierin schuift hij in de zomer houten palen (van die waar de bovenzijde van een schommel mee gemaakt wordt (maat 90mm in het vierkant, een 3-tal meter lang). Het doek maakte hij vast aan schommelhaken (die over deze paal schuiven). Opspannen van het doek gebeurt met een soort spansysteem waarmee klimmers gezekerd worden. Is dus heel snel op te spannen, bij te spannen, terug los te maken.

Als er veel regen gegeven wordt, maakt hij de spanners losser zodat de trekkracht van de schommelhaken afkomt. Dan kan hij deze naar beneden schuiven en het doek terug opspannen. Doek staat dan veel schuiner waardoor water er beter afloopt.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

@phuhu, kan je van die opstelling eens niet enkele foto's bezorgen ?
Laatst gewijzigd door karine op 06 aug 2021, 20:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

karine schreef: Welke stalen palen hebben jullie genomen(waar besteld) en kunnen jullie hier ook mee de doek in hoogte regelen ?
Nesling heft een stalen paal met flexoog, te plaatsen met een grondanker. Google is je vriend, maar ik heb deze bij bol gevonden
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Moeilijk om zomaar effe foto's te gaan trekken. Sorry.

Palen in zo een metalen beugel plaatsen gaat volgens mij niet zo goed zijn. Paal zit daar niet diep genoeg in en gaat niet houden als je daar wat kracht op zet.

Hij had dus een gat gegraven, plastieken buis erin geplaatst en beton rond gegoten. Houten paal schuif je dan (ongeveer 1m) in die plastieken buis. Kan nooit weg aangezien de beton rond de buis de stevigheid biedt.

Voor het haaksysteem: zulke schommelhaken: https://www.google.com/url?sa=i&url=htt ... AdAAAAABAK

Ik heb die ook op de schommel van de kids gebruikt. Als je de bout een beetje vast draait, maar niet helemaal, dan kan je die nog verschuiven. Eenmaal er spanning op staat via het doek, schuift die helemaal niet meer.

En het koord van het doek opspannen door middel van een soort stijgklem op de koord (zoek op youtube eens achter "stijgklem petzl")
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 8 keer

Net de zaak nog eens bekeken met meter en touw.
De doek moet sowieso boven de goot komen en zal vierkant of rechthoekig zijn. (4mx5m)
Doek komt dan op een hoogte van 3,35m.
Eventueel 2 palen voorzien met twee haken op verschillende hoogten zodat de doek in twee standen kan gehangen worden via een katrol om op te spannen.
Bijlagen
dd (Groot).jpg
Katrolset-bevestiging.jpg
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Doracu schreef:
cadsite schreef:Ik heb deze, werkt perfect en maakt zichzelf zon-doorlatend, zodra het kouder wordt.
Hoe kan je deze op een terras, 3 hoog, plaatsen?
Waar een wil is, is een weg.
https://www.google.be/url?sa=i&url=http ... AdAAAAABAD
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”