Als amateur in netwerken zit ik met het volgende probleem.
Situatie : een intern netwerk met een serie gebruikers (printers, laptops, camera's enz.)
Deze krijgen, via DHCP van de router, IP adressen toegewezen (netwerkkaarten enz. op auto IPv4 ingesteld).
Geregeld kregen de onderscheiden toestellen echter andere IPv4 adressen toegewezen, bv. na het uitschakelen van een printer of laptop enz. via de slaapstand, of - in zeldzame gevallen - bij het uitvallen van het Internet door bv. een stroomonderbreking.
De leasetime van de router nagegaan, was standaard ingesteld op 86400 seconden (1 dag), vermoedelijk was dat de oorzaak van de veranderende adressen. Deze gewijzigd naar 604800 (een week), maar toch blijft het probleem bestaan? Waarschijnlijk op te lossen door de verschillende toestellen een vast IP adres te geven buiten de DHCP range, maar waarom de leasetime niet altijd werkt bij zijn gekende adressen is mij een raadsel?
DHCP en vaste IP-adressen
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Wat gebruik je om dhcp adressen uit te delen?
Je kan in vele dhcp servers statische leases instellen, gebaseerd op het MAC adres van het toestel. Dan blijven die altijd hetzelfde.
Je kan in vele dhcp servers statische leases instellen, gebaseerd op het MAC adres van het toestel. Dan blijven die altijd hetzelfde.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat moet daar perfect in mogelijk zijn. Geen idee waar, want nog nooit van dichtbij gezien, maar moet dat perfect kunnen. Iets van static leases of iets dergelijks in de interface.
- devilkin
- Elite Poster
- Contacteer:
Voor en nadelen:
Geen aanpassingen vereist aan het doel toestel
Meestal maken dhcp servers met geïntegreerde dns server dan ook gelijk een record aan ervoor.
Je blijft mooi binnen je vooropgestelde range, zonder dat je zelf moet gaan opletten dat je nergens een dubbel ip gaat toewijzen.
Nadeel: als je dhcp op z'n gat ligt ook geen ip adres
Ik gebruik het vooral voor toestellen die ik een vast op wil geven maar die niet 24/7 op het netwerk hangen. En de dns entry is mooi meegenomen.
Geen aanpassingen vereist aan het doel toestel
Meestal maken dhcp servers met geïntegreerde dns server dan ook gelijk een record aan ervoor.
Je blijft mooi binnen je vooropgestelde range, zonder dat je zelf moet gaan opletten dat je nergens een dubbel ip gaat toewijzen.
Nadeel: als je dhcp op z'n gat ligt ook geen ip adres
Ik gebruik het vooral voor toestellen die ik een vast op wil geven maar die niet 24/7 op het netwerk hangen. En de dns entry is mooi meegenomen.
Ik geef alleen routers en VM hosts (waarop vaak een VM met DHCP-server draait ) een statisch IP adres. Al de rest is DHCP of DHCP-reservaties.
Een wijziging toebrengen is daardoor een fluitje van een cent; gewoon op voorhand even de lease time kort zetten (net zoals bij DNS de TTL). Een hele netwerkarchitectuur veranderen heb ik al meermaals op 5 minuten gedaan.
Je kan meerdere DHCP-servers opzetten voor redundantie indien gewenst. DHCP offline is niet te accepteren!
Een wijziging toebrengen is daardoor een fluitje van een cent; gewoon op voorhand even de lease time kort zetten (net zoals bij DNS de TTL). Een hele netwerkarchitectuur veranderen heb ik al meermaals op 5 minuten gedaan.
Je kan meerdere DHCP-servers opzetten voor redundantie indien gewenst. DHCP offline is niet te accepteren!