Even een oude post bovengehaald...
Heeft iemand sinds de invoering van de reddingsstrook deze ooit als eens spontaan zien ontstaan bij file?
Ikzelf heb sindsdien alle verschillende keren in de file gestaan maar heb deze nog nooit gezien. Of toch zeker niet in mate dat er een voertuig tussenkan, laat staan een brede brandweerwagen of iets dergelijk..
Wat ik vaststel: Op de linkerrijstrook gaan de meeste wel tegen de linkerrand rijden.
Middenrijstrook loop het precies altijd volledig mis. De meeste blijven gewoon in de midden, andere rijden dan tegen de linkerkant. Niemand die tegen de rechterzijde gaat rijden...
Nog geen ervaring op 2baanswegen.
Vanaf 1 oktober moet je in de file verplicht een "reddingsstrook" vrijlaten
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik kom al eens in Duitsland omdat mijn broer er woont en daar is het toch al een aantal jaren ingeburgerd. Degenen die het niet doen zijn meestal auto's met een Belgische of Nederlandse nummerplaat. Dus die gaan dat ook niet in eigen land doen. Ik heb het alleszins nog niet zien gebeuren hier. Het is eerder een mentaliteit van "Er is geen prioritair voertuig, dus het hoeft niet..."
Maar het zal in de psyche ingebakken zijn en kan enkel met de nodige discipline overwonnen worden. Laat nu dat laatste... zelf aan te vullen.
Maar het zal in de psyche ingebakken zijn en kan enkel met de nodige discipline overwonnen worden. Laat nu dat laatste... zelf aan te vullen.
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Genoeg borden boven bruggen op de autostrade in Duitsland werkt om te weten wat te moeten doen (bij mij dan toch).petrol242 schreef:Ik kom al eens in Duitsland omdat mijn broer er woont en daar is het toch al een aantal jaren ingeburgerd. Degenen die het niet doen zijn meestal auto's met een Belgische of Nederlandse nummerplaat. Dus die gaan dat ook niet in eigen land doen. Ik heb het alleszins nog niet zien gebeuren hier. Het is eerder een mentaliteit van "Er is geen prioritair voertuig, dus het hoeft niet..."
Maar het zal in de psyche ingebakken zijn en kan enkel met de nodige discipline overwonnen worden. Laat nu dat laatste... zelf aan te vullen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
- Berichten: 90
- Lid geworden op: 24 jan 2007, 13:03
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Vele middenrijbaanrijders doen nu al amper de moeite om naar de rechterrijbaan te switchen wanneer ze het kunnen (en kilometers zo blijven rijden), laat staan zoiets gesofisticeerd als een reddingsstrook maken. Maar ik merk inderdaad dat het nog niet ingeburgerd is.
De vorige keer toen het hard regende en er file was had ik op het linkerrijbaan zo links mogelijk gereden bij elke (bijna) stilstaand verkeer en werd ik scheef bekeken (met de nodige gebaren)
De vorige keer toen het hard regende en er file was had ik op het linkerrijbaan zo links mogelijk gereden bij elke (bijna) stilstaand verkeer en werd ik scheef bekeken (met de nodige gebaren)
-
- Elite Poster
- Berichten: 1571
- Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 147 keer
Tja, misschien moeten ze eens inzetten op een deftige voorlichtingscampagne?
Ik herinner me toen het ritsen in voege kwam. Toen hoorde ik een interview op de radio, waar iemand stellig beweerde dat ze al lang ritste, maar het op haar heupen kreeg van asociale bestuurders die door reden tot ze niet meer konden en dan nog trachtten tussen te voegen... Ik vond dat toen zelfs een rechtzetting ontbrak in het interview zelf.
Ik herinner me toen het ritsen in voege kwam. Toen hoorde ik een interview op de radio, waar iemand stellig beweerde dat ze al lang ritste, maar het op haar heupen kreeg van asociale bestuurders die door reden tot ze niet meer konden en dan nog trachtten tussen te voegen... Ik vond dat toen zelfs een rechtzetting ontbrak in het interview zelf.
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ach dat ritsen zit er ook nog helemaal niet in hoor. Probeer maar eens een keer gelijke snelheid te houden en op het eind proper afwisselend in te voegen. Verwensingen, gebruik van de claxon, en het dicht rijden van de invoegruimte zijn schering en inslag.
Ik maak het bijna dagelijks mee als je richting Brasschaat rijdt vanuit Schoten. Daar is een versmalling omdat het rechtse vak overgaat in een busstrook. Heel veel mensen gaan bijna een kilometer op voorhand al links rijden uit vrees er niet tussen gelaten te worden. Tot er dan iemand het op de juiste manier probeert te doen... Het voelt voor die links rijders dan aan alsof ze benadeeld worden door asociaal gedrag.
Psychologie in de auto is een vak apart denk ik.
Ik maak het bijna dagelijks mee als je richting Brasschaat rijdt vanuit Schoten. Daar is een versmalling omdat het rechtse vak overgaat in een busstrook. Heel veel mensen gaan bijna een kilometer op voorhand al links rijden uit vrees er niet tussen gelaten te worden. Tot er dan iemand het op de juiste manier probeert te doen... Het voelt voor die links rijders dan aan alsof ze benadeeld worden door asociaal gedrag.
Psychologie in de auto is een vak apart denk ik.
-
- Pro Member
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 9 keer
Veel mensen maken wat plaats vrij voor motorrijders, maar daar stopt het ook bij. Er zijn er die ook opzettelijk de deur dicht rijden. Elke dag dat er file op de E314 staat heb ik het al bekeken, een reddingsstrook bestaat niet. Nu ja, 7 kilometer versmalde rijstroken richting Aarschot. Ik zie niet in waar je daar nog opzij kan en daar staat het natuurlijk elke dag stil.
-
- Plus Member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: 27 nov 2011, 11:24
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 10 keer
Daar gaat dat momenteel ook niet... Maar eerlijk gezegd voor de wegenwerken gebeurde het ook niet hoor.
Orange Love Trio + Speedboost
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
D: 382.7 Mbps - U: 38 Mbps
Oneplus 7 pro en iPad pro
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
De Nederlanders slagen er nochtans veel beter in heb ik de indruk.petrol242 schreef:Ach dat ritsen zit er ook nog helemaal niet in hoor. Probeer maar eens een keer gelijke snelheid te houden en op het eind proper afwisselend in te voegen. Verwensingen, gebruik van de claxon, en het dicht rijden van de invoegruimte zijn schering en inslag.
Ik maak het bijna dagelijks mee als je richting Brasschaat rijdt vanuit Schoten. Daar is een versmalling omdat het rechtse vak overgaat in een busstrook. Heel veel mensen gaan bijna een kilometer op voorhand al links rijden uit vrees er niet tussen gelaten te worden. Tot er dan iemand het op de juiste manier probeert te doen... Het voelt voor die links rijders dan aan alsof ze benadeeld worden door asociaal gedrag.
Psychologie in de auto is een vak apart denk ik.
Enerzijds infrastructuur en signalisatie, anderzijds mentaliteit zeker
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Elite Poster
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Mentaliteit en domheid denk ik.
Toen de regel pas van kracht was en er dus wel serieus wat tamtam rond gemaakt werd stond ik stil in een file op de E40. Een paar honderd meter verder stond een auto in brand en alle verkeer stond stil.
Slechts enkelen vormende de reddingstrook. De meerderheid niet. In tegendeel: als ik uiterst rechts ging staan op de middenstrook dan ging de auto achter mij helemaal links (om beter te zien? om mij voorbij te rijden?).
De eerste brandweerauto had bijzonder veel moeite om tussen strook 2 en 3 vooruit te komen. Het verkeer stond immers volledig stil dus al wie zich al niet opgesteld had voor de reddingstrook kon nog amper bewegen om plaats te maken. Maar als die eerste brandweerwagen dan uiteindelijk toch voorbij geraakte sloot die reddingstrook zich weer als een rits. En dat terwijl we nog altijd stil stonden en er dus geen meter voortgang was.
Voor een tweede brandweerwagen moest die reddingstrook dus weer volledig opnieuw gemaakt worden.
Onbegrijpelijke egoïstisch domheid. Want zolang die brand niet geblust was konden we toch niet verder rijden. Dus straften ze zichzelf.
En in het geval dat er mensenlevens in gevaar waren, dan zou het nog misdadig zijn ook.
Tegen zoveel domheid en egoïsme is een voorlichtingscampagne niet opgewassen denk ik.
Toen de regel pas van kracht was en er dus wel serieus wat tamtam rond gemaakt werd stond ik stil in een file op de E40. Een paar honderd meter verder stond een auto in brand en alle verkeer stond stil.
Slechts enkelen vormende de reddingstrook. De meerderheid niet. In tegendeel: als ik uiterst rechts ging staan op de middenstrook dan ging de auto achter mij helemaal links (om beter te zien? om mij voorbij te rijden?).
De eerste brandweerauto had bijzonder veel moeite om tussen strook 2 en 3 vooruit te komen. Het verkeer stond immers volledig stil dus al wie zich al niet opgesteld had voor de reddingstrook kon nog amper bewegen om plaats te maken. Maar als die eerste brandweerwagen dan uiteindelijk toch voorbij geraakte sloot die reddingstrook zich weer als een rits. En dat terwijl we nog altijd stil stonden en er dus geen meter voortgang was.
Voor een tweede brandweerwagen moest die reddingstrook dus weer volledig opnieuw gemaakt worden.
Onbegrijpelijke egoïstisch domheid. Want zolang die brand niet geblust was konden we toch niet verder rijden. Dus straften ze zichzelf.
En in het geval dat er mensenlevens in gevaar waren, dan zou het nog misdadig zijn ook.
Tegen zoveel domheid en egoïsme is een voorlichtingscampagne niet opgewassen denk ik.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goh ... Ja, men vormt de reddingsstrook. Neen, men vormt deze totaal niet...
Mijn persoonlijke ervaring als beroepsambulancier is dat mensen niet "van nature" de reddingsstrook vormen van zodra een file zich ontwikkeld. Zoals reeds gezegd : de linker rijstrook gaat meestal wel zoveel mogelijk links rijden, maar op de middenrijstrook en de rechterrijstrook beweegt er amper iets.
Echter merk ik wel dat als we met een prio voertuig aankomen in de staart van de file dat vele mensen dan plots beseffen dat ze een strook moeten vormen, en het plots veel sneller gaat dan pakweg een jaar terug.
Mijn persoonlijke ervaring als beroepsambulancier is dat mensen niet "van nature" de reddingsstrook vormen van zodra een file zich ontwikkeld. Zoals reeds gezegd : de linker rijstrook gaat meestal wel zoveel mogelijk links rijden, maar op de middenrijstrook en de rechterrijstrook beweegt er amper iets.
Echter merk ik wel dat als we met een prio voertuig aankomen in de staart van de file dat vele mensen dan plots beseffen dat ze een strook moeten vormen, en het plots veel sneller gaat dan pakweg een jaar terug.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Ben ik dan de enige die vroeger keek van zodra ik sirenes hoorde of ik de doorgang niet belemmerde? En van zodra ik het voertuig gezien had zo veilig mogelijk de doorgang vrij te maken als ik zag dat deze mijn kant op reed? Ik denk niet dat ik op deze manier ooit één prioritair voertuig gehinderd heb.krisken schreef: Echter merk ik wel dat als we met een prio voertuig aankomen in de staart van de file dat vele mensen dan plots beseffen dat ze een strook moeten vormen, en het plots veel sneller gaat dan pakweg een jaar terug.
Zou toch iedereen doen zou je denken. Je zou zelf toch maar eens in de ambulance liggen en op tijd in een ziekenhuis moeten geraken.
Wat maakt het verschil dan nu? Het verkeersreglement was vroeger ook al duidelijk.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Ik doe dit ook... En zeker al kijken waar ik veilig uit de weg kan gaan.
Maar dan heb ik al meermaals gezien dat de chauffeur voor me compleet geen notie heeft en dan schrikt dat er plots een prioritair voertuig door wil. Met alle miserie van dien.
Maar dan heb ik al meermaals gezien dat de chauffeur voor me compleet geen notie heeft en dan schrikt dat er plots een prioritair voertuig door wil. Met alle miserie van dien.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Het probleem is dat auto's steeds "geluidsdichter" worden. Betere isolatie, betere bekleding, betere audio (die dikwijls al iets luider staat) en zo voorts. Vroeger was er één oplossing : sirenes luider maken. En dat hielp voor een aantal maanden/jaren. Maar we zitten nu op een limiet dat gehoorschade een erkende beroepsziekte is bij alle prio diensten.
Wat wel helpt (en wat je eigenlijk zou moeten doen) is regelmatiger in de achteruitkijkspiegels kijken. Zelf zet ik steeds een raampje een klein beetje open van zodra ik in een beginnende file kom, maar ik begrijp dat dit niet altijd mogelijk is.
Wat wel helpt (en wat je eigenlijk zou moeten doen) is regelmatiger in de achteruitkijkspiegels kijken. Zelf zet ik steeds een raampje een klein beetje open van zodra ik in een beginnende file kom, maar ik begrijp dat dit niet altijd mogelijk is.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
De regel is anders wel simpel. File = reddingsstrook vormen en dan hoef je eigenlijk niet op je hoede te zijn voor prioritaire voertuigen. Je kan ook weinig anders doen als het potdicht zit en heb je weinig opties om veilig uit de weg te gaan.
Langs de andere kant als we zien dat een gemiddelde rijstrook zo'n 3,55 meter breed is en een vrachtwagen 2,55 meter en een auto 1,75 meter (beiden ook gemiddeld) kan het al wel eens op onze drukke wegen al moeilijk zijn om een reddingsstrook te vormen waardoor prioritaire voertuigen meestal nog altijd via de pechstrook op de plaats van onheil proberen te geraken. Ik heb dat verleden week nog op de E313 gezien. Maar die pechstrook is er niet altijd of wordt als extra baanvak gebruikt, zoals op die E313...
Langs de andere kant als we zien dat een gemiddelde rijstrook zo'n 3,55 meter breed is en een vrachtwagen 2,55 meter en een auto 1,75 meter (beiden ook gemiddeld) kan het al wel eens op onze drukke wegen al moeilijk zijn om een reddingsstrook te vormen waardoor prioritaire voertuigen meestal nog altijd via de pechstrook op de plaats van onheil proberen te geraken. Ik heb dat verleden week nog op de E313 gezien. Maar die pechstrook is er niet altijd of wordt als extra baanvak gebruikt, zoals op die E313...
-
- Plus Member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 3 keer
Vandaag gezien dat er op de borden naast de snelweg opnieuw campagne wordt gevoerd voor de reddingsstrook.
Helaas vallen die naar mijn mening weinig op, waardoor de gemiddelde slapende bestuurder dit nooit zal opmerken.
Helaas vallen die naar mijn mening weinig op, waardoor de gemiddelde slapende bestuurder dit nooit zal opmerken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 8445
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Mijn auto is al wat ouder, maar ook ik hoor nauwelijks sirenes.
Dan moet ik al de radio afzetten en vaak ook nog het raam openen.
Dan moet ik al de radio afzetten en vaak ook nog het raam openen.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Men zou de adaptieve cruise controls die ook het midden van de baan aanhouden misschien best ook ‘patchen’ zodat als er bv. links een volle lijn is de wagen wat meer naar links gaat onder een bepaalde snelheid. Helaas is dat nu (bij mij) niet zo, dus moet het baanvak (lane assist of zoiets) systeem dan uit… maar velen zullen het net aan laten omdat het zo handig is in de file