[SOLVED] Tweede contactdoos (modem in andere ruimte)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Vektor
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2021, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey,

Proximus heeft mijn contactdoos in de kelder geplaatst maar ik had graag mijn modem op het tweede verdiep.
Ideaal zou ik deze rechtstreeks afsluiten op mijn patch paneel maar die heb ik nog niet dus ik zou een tweede contactdoos boven plaatsen. Alleen weet ik niet hoe ik beide moet verbinden. Er ligt al een UTP kabel tussen kelder en 2e.


De kabel van de straat komt binnen (met het blauwe paar) links in het zwarte blokje (a/b) en hij leek mij te zeggen dat ik moest vertrekken van het blauwe blokje a1/b1) maar ik twijfel nu of hij wel snapte wat ik wou.
Ik heb het aan EDPnet gevraagd en zei zeggen me dat ik het groene moet gebruiken.

Ik had graag geweten of iemand hier ervaring mee heeft en hoe deze aan te sluiten.
Ik heb zelf al vanalle combinaties geprobeerd maar mijn modem krijgt geen signaal boven.

Als iemand bevestigde informatie heeft hierover, dat zou top zijn.

Bedankt.
Bijlagen
huis_verlenging_wandcontactdoos_01.png
huis_verlenging_wandcontactdoos_02.png
contactdoos_02.png
contactdoos_01.png
Laatst gewijzigd door Vektor op 05 aug 2021, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Persoonlijk raad ik aan om de modem op z'n plek te laten staan.
Vdsl is heel gevoelig voor afstand en storing.


Wat ik eerder zou aanraden is om in de verdiepingen een simpele Acces Point te plaatsen.
En met UTP. (dat 100m aankan) te verbinden met je modem.

Dan kan je alles mooi naar een patchpaneel leggen :)

Modem --UTP--> verdiep naar keuze --UTP-->switch.

Aan de switch hang je dan je toestellen en een wifi access Point
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

Beste,

de groene of blauwe klem hangt er van af of je en splitter hebt. indien geen splitter de groene. indien je er wel een hebt MOET je de blauwe gebruiken. als je geen telefoon hebt is het soms beter om die splitter weg te halen. op deze manier kan de splitter niet voor problemen zorgen.
Vektor
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2021, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Garpenlov schreef:Persoonlijk raad ik aan om de modem op z'n plek te laten staan.
Vdsl is heel gevoelig voor afstand en storing.
Hey,

Het leek mij beter om alle equipment in mijn rack te hebben staan maar op zich kan de modem wel gewoon in de kelder staan als dit beter is.
Ik heb de cat6 die verbonden is met de fritzbox afgemonteerd op mijn rack en dan een kabeltje van de keystone in mijn firewall gestoken en alles werkt naar behoren.

Bedankt
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Ik ken het haha, ik kan er ook niet goed tegen dat de BBOX appart hangt in mijn garage. Maar je wil echt zo kort mogelijk tegen de straatkast, en niet te veel tussen die lijn hebben.

Ik doe iets gelijkaardigs.

(Edpnet)
BBOX hang aan de ntp in mijn garage. Deze dient enkel als modem.

UTP van BBOX naar mijn rack in een andere kamer, hier op een Keystone gemonteerd.

Dan met eigen router via PPPoE laten verbinden.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Valt héél goed mee met UTP-kabel om je modem ergens anders te zetten. Heb eigenlijk dezelfde signaalwaarden vlak bij de NTP2007 als met 10 meter UTP ertussen. Werkt al jarenlang perfect.

Het principe is dat je slechts één paar van de UTP-kabel gebruikt, het blauwe paar is het meest logische omdat dit standaard op de middelste pinnen (4 en 5) van een RJ-45-connector uitkomt. Maar je monteert dus best rechtstreeks RJ-11 op die UTP-kabel, telkens het blauwe UTP-paar in de middelste pinnen aansluiten en je zal boven DSL-signaal hebben.

Je kan dus ook gewoon de RJ-11-aansluitingen op de NTP-contactdoos gebruiken als je alleen maar een internetmodem moet aansluiten en geen klassieke telefonie met splitter gebruikt. Groene klem werkt ook, maar dan moet je de NTP openmaken.
Gebruikersavatar
Garpenlov
Premium Member
Premium Member
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:17
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 50 keer

Indien je het toch gaan toen met UTP kabel, dan is het best makkelijker met een RJ12 connector. Zelfde formaat als rj11, maar grotere opening voor de isolatie rondom de kabel :)
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: PX Mobilus M (Iphone 13)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”