Fibernet HELP

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
mrswing
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

Ik heb FiberXL bij EDPnet besteld, maar de fibermodem staat in de kelder en mijn fritzbox staat op het gelijkvloers (ongeveer 20 m verder). Mijn VDSL abois afgesloten (nu nog actief in finale fase) maar het probleem is dat ik geen kabel kan trekken. De mannen van proximus doen dat niet want EDPnet moet dat doen, EDPnet trekt nooit kabels... Dus ik zit dik in de problemen. Vooral omdat ik en mijn vrouw van thuis uit werken via internet en dat constant nodig hebben om van kids en TV maar te zwijgen. VDSL heractiveren duurt 3 weken...

Dus is mijn vraag: welke kabel heb ik nodig voor de connectie fiber/fritz, wie kan ik daarvoor vinden om die goed te leggen, en hoe kan ik zo snel mogelijk terug internet krijgen als EDPNet de VDSLkraan dichtdraait????
bdeblier
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 8 keer

Voor depannage: powerlines in de kelder en bij de Fritzbox. Daarna een CAT6 kabel laten trekken tussen de twee plaatsen.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

Lijkt me inderdaad ook de beste korte termijn oplossing... 't zal natuurlijk van (de kwaliteit van) je elektrische installatie afhangen welke throughput je kan realiseren...

FB in de kelder en wifi mesh (met 2e FB) opzetten is ook een optie, maar 20 meter (kwaliteitsvol) overbruggen lijkt me wat moeilijker
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

mrswing schreef:Dus is mijn vraag: welke kabel heb ik nodig voor de connectie fiber/fritz
Tussen FB en fibermodem heb je een ethernetkabel nodig
https://www.edpnet.be/en/support/instal ... ction.html
Afbeelding
wie kan ik daarvoor vinden om die goed te leggen
Dat kan je zelf doen?
1. Boor benodigde gaatjes
2. Leg een UTP in een flex of andere buis
3. Voorzie de UTP van aansluitpunten
4a. Verbind de fibermodem met het ene aansluitpunt
4b. Verbind de DB met het andere aansluipunt

UTP: https://www.dmlights.be/diverse_utp_4p_cat6h_pe~065LS (€1/m) of (€22 voor 25m) Aansluitpunt: €32 voor 5 aansluitpunten
Flex: https://www.dmlights.be/diverse_bu_20f_rol25m~08K9D €10/25m
mrswing
Starter
Starter

Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben een absolute zero qua doe het zelf dus dat boren en buizen leggen is helaas niet aan mij besteed. Maar ik veronderstel dat een electricien of klusjesman daar wel geschikt voor is?
Nog een vraagje: hoe weet ik in welk van de 4 openingen in fibernetmodem ik de ethernetkabel moet steken?

Ik heb Devolo powerlines, die zijn nu allemaal in gebruik, maar ik kan er daarvan wel nog een paar bijkopen als het nodig is...
Laatst gewijzigd door mrswing 29 jul 2021, 11:42, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

mrswing schreef:Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben een absolute zero qua doe het zelf dus dat boren en buizen leggen is helaas niet aan mij besteed. Maar ik veronderstel dat een electricien of klusjesman daar wel geschikt voor is?
Of een neefje, kennis, buur, ...
Voor een elektricien is dit een heel kleine klus, waar je navenant veel voor gaat betalen (€150-200).
Nog een vraagje: hoe weet ik in welk van de 4 openingen in fibernetmodem ik de ethernetkabel moet steken?
Staat er toch bij?
Op de FB in LAN1
Op de fibermodem in 1-1. De exacte poort zou op een activatiedocument staan.
mrswing
Starter
Starter

Ik heb dus geen activatiedocument. Noch van proximus, noch van EDPnet...
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef: .. .. .. ..
Voor een elektricien is dit een heel kleine klus, waar je navenant veel voor gaat betalen (€150-200).
Een klein klusje dat weet je pas achteraf, zeker weten .. ik kan er boeken overschrijven.
Voor je het weet heeft hij voor een halve dag werk !
mrswing
Starter
Starter

Best mogelijk dat het hier zo uitdraait, maar ik heb er geen enkel probleem mee om daar voor te betalen. Aangezien ik die skills echt niet heb, moet ik een professional inschakelen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”