Ik heb FiberXL bij EDPnet besteld, maar de fibermodem staat in de kelder en mijn fritzbox staat op het gelijkvloers (ongeveer 20 m verder). Mijn VDSL abois afgesloten (nu nog actief in finale fase) maar het probleem is dat ik geen kabel kan trekken. De mannen van proximus doen dat niet want EDPnet moet dat doen, EDPnet trekt nooit kabels... Dus ik zit dik in de problemen. Vooral omdat ik en mijn vrouw van thuis uit werken via internet en dat constant nodig hebben om van kids en TV maar te zwijgen. VDSL heractiveren duurt 3 weken...
Dus is mijn vraag: welke kabel heb ik nodig voor de connectie fiber/fritz, wie kan ik daarvoor vinden om die goed te leggen, en hoe kan ik zo snel mogelijk terug internet krijgen als EDPNet de VDSLkraan dichtdraait????
Fibernet HELP
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
Lijkt me inderdaad ook de beste korte termijn oplossing... 't zal natuurlijk van (de kwaliteit van) je elektrische installatie afhangen welke throughput je kan realiseren...
FB in de kelder en wifi mesh (met 2e FB) opzetten is ook een optie, maar 20 meter (kwaliteitsvol) overbruggen lijkt me wat moeilijker
FB in de kelder en wifi mesh (met 2e FB) opzetten is ook een optie, maar 20 meter (kwaliteitsvol) overbruggen lijkt me wat moeilijker
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Tussen FB en fibermodem heb je een ethernetkabel nodigmrswing schreef:Dus is mijn vraag: welke kabel heb ik nodig voor de connectie fiber/fritz
https://www.edpnet.be/en/support/instal ... ction.html
Dat kan je zelf doen?wie kan ik daarvoor vinden om die goed te leggen
1. Boor benodigde gaatjes
2. Leg een UTP in een flex of andere buis
3. Voorzie de UTP van aansluitpunten
4a. Verbind de fibermodem met het ene aansluitpunt
4b. Verbind de DB met het andere aansluipunt
UTP: https://www.dmlights.be/diverse_utp_4p_cat6h_pe~065LS (€1/m) of (€22 voor 25m) Aansluitpunt: €32 voor 5 aansluitpunten
Flex: https://www.dmlights.be/diverse_bu_20f_rol25m~08K9D €10/25m
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben een absolute zero qua doe het zelf dus dat boren en buizen leggen is helaas niet aan mij besteed. Maar ik veronderstel dat een electricien of klusjesman daar wel geschikt voor is?
Nog een vraagje: hoe weet ik in welk van de 4 openingen in fibernetmodem ik de ethernetkabel moet steken?
Ik heb Devolo powerlines, die zijn nu allemaal in gebruik, maar ik kan er daarvan wel nog een paar bijkopen als het nodig is...
Nog een vraagje: hoe weet ik in welk van de 4 openingen in fibernetmodem ik de ethernetkabel moet steken?
Ik heb Devolo powerlines, die zijn nu allemaal in gebruik, maar ik kan er daarvan wel nog een paar bijkopen als het nodig is...
Laatst gewijzigd door mrswing 29 jul 2021, 11:42, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Of een neefje, kennis, buur, ...mrswing schreef:Heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben een absolute zero qua doe het zelf dus dat boren en buizen leggen is helaas niet aan mij besteed. Maar ik veronderstel dat een electricien of klusjesman daar wel geschikt voor is?
Voor een elektricien is dit een heel kleine klus, waar je navenant veel voor gaat betalen (€150-200).
Staat er toch bij?Nog een vraagje: hoe weet ik in welk van de 4 openingen in fibernetmodem ik de ethernetkabel moet steken?
Op de FB in LAN1
Op de fibermodem in 1-1. De exacte poort zou op een activatiedocument staan.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 155 keer
Een klein klusje dat weet je pas achteraf, zeker weten .. ik kan er boeken overschrijven.heist_175 schreef: .. .. .. ..
Voor een elektricien is dit een heel kleine klus, waar je navenant veel voor gaat betalen (€150-200).
Voor je het weet heeft hij voor een halve dag werk !