Op onderstaande site kan je zien of je in een overstromingsgevoelig gebied woont.
https://www.waterinfo.be/Watertoets
Je voert een adres in, zoomt in op een kaart, en krijgt een verdict: ‘mogelijk’ of ‘effectief’ overstromingsgevoelig, in het beste geval geen van beide.
Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20210722_93578789
Site om te checken of je in overstromingsgevoelig gebied woont.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
- Bedankt: 85 keer
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
Oef .... Categorie : Niet overstromingsgevoelig
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Wij wonen op 1 van de hoger gelegen punten van het dorp / stadje. Als het bij ons onderloopt staat het in andere straten al 10m hoog.
Wel frappant, in een kom dat al eens onder water heeft gestaan, een mooi stukje groen naast een beek, en sowieso nog eens onder water zal staan worden binnenkort 4 huizen en 6 appartementen gebouwd. Ver 1 van de laagste punten in heel de stad (of opgewaardeerd dorp) en men mag daar bouwen. Zéér moeilijk te vatten.![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Wel frappant, in een kom dat al eens onder water heeft gestaan, een mooi stukje groen naast een beek, en sowieso nog eens onder water zal staan worden binnenkort 4 huizen en 6 appartementen gebouwd. Ver 1 van de laagste punten in heel de stad (of opgewaardeerd dorp) en men mag daar bouwen. Zéér moeilijk te vatten.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 70 keer
Ik hoop dat de mensen tegenwoordig dit wel al goed checken alvorens ze een huis kopen. Het is al redelijk lang verplicht om te vermelden of een huis dat te koop staat in overstromingsgevoelig gebied ligt.
Hoe het er nu uitstaat is overstromingsgevoelig = ge gaat +- elke 20 jaar wel nen overstroming hebben.
Hoe het er nu uitstaat is overstromingsgevoelig = ge gaat +- elke 20 jaar wel nen overstroming hebben.
- WalterB1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
In China, in de provincie Henan, hebben ook pas gigantische overstromingen plaatsgevonden door extreme stortregens. Met catastrofale gevolgen. Een 'eens in 1000-jaar' stortregen. Heb niet de indruk dat dit bij ons het nieuws haalde.
Het probleem met dat soort classificaties is dat deze niet echt meer geloofwaardig zijn. En ik denk dat zo'n websites nu juist zo'n parameters gebruiken om te voorspellen wat het risico is. Ik zou niet te gerust zijn als zo'n website aangeeft dat je niet in een overstromingsgevoelig gebied woont. Toch niet aan de ruime grenzen daarvan.
Het probleem met dat soort classificaties is dat deze niet echt meer geloofwaardig zijn. En ik denk dat zo'n websites nu juist zo'n parameters gebruiken om te voorspellen wat het risico is. Ik zou niet te gerust zijn als zo'n website aangeeft dat je niet in een overstromingsgevoelig gebied woont. Toch niet aan de ruime grenzen daarvan.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Waarom zou je dat geloven? Dat is een website van de elite, ze willen de mensen ontmoedigen daar te gaan wonen, zodat ze daar testcentra rond 5G-chips en wedergeboorte kunnen planten.ub4b schreef:Oef .... Categorie : Niet overstromingsgevoelig
Ofzoiets.
Vergeet ook niet op meer macro schaal te kijken: als er wat hoger een waterbom barst, wat dan? Hoe liggen de kaarten op een 50km schaal?decat schreef:Wij wonen op 1 van de hoger gelegen punten van het dorp / stadje. Als het bij ons onderloopt staat het in andere straten al 10m hoog.
Wij zitten lokaal 2m hoger dan omliggende straten en 15m hoger dan de omliggende regio's.
Niet zo moeilijk te vatten:Wel frappant, in een kom dat al eens onder water heeft gestaan, een mooi stukje groen naast een beek, en sowieso nog eens onder water zal staan worden binnenkort 4 huizen en 6 appartementen gebouwd. Ver 1 van de laagste punten in heel de stad (of opgewaardeerd dorp) en men mag daar bouwen. Zéér moeilijk te vatten.
- gemeente krijgt meer inkomsten door die nieuwe bewoners
- (toekomstige) bewoners kunnen een mooie stek kopen/bouwen
- verzekeraars centraliseren die risico's, waardoor iedereen meebetaalt voor die onzin
- als het echt uit de hand loopt, betaalt Vlaanderen of federaal de factuur (lasten voor het hogere niveau, lusten voor de gemeente)
Geloof dat maar niet. Liever uitpakken met een "groot kot", dan goed huiswerk te maken.boran_blok schreef:Ik hoop dat de mensen tegenwoordig dit wel al goed checken alvorens ze een huis kopen. Het is al redelijk lang verplicht om te vermelden of een huis dat te koop staat in overstromingsgevoelig gebied ligt.
Hier vlakbij is ook een nieuwe wijk (+100 huizen) neergepoot, in wat het vergaarbekken was van het ganse dorp voor het naar de Nete gestuurd werd. Iedereen wist dat: locals, politici, ... En toch staat de wijk er. Wel met een dubbele buffering van 100m³, maar dat is niets als het eens regent (de voorspelde regen gaat mijn - volle - waterputten nog eens 8m³ water geven).
Heb je de beelden gemist (21/07) van metroreizigers die tot hun middel in het water stonden?WalterB1 schreef:In China, in de provincie Henan, hebben ook pas gigantische overstromingen plaatsgevonden door extreme stortregens. Met catastrofale gevolgen. Een 'eens in 1000-jaar' stortregen. Heb niet de indruk dat dit bij ons het nieuws haalde.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210721_95073540
Je hebt helemaal gelijk. Al kan niets voorspellen wat er gebeurt bij 200liter neerslag (/m²).Een 'eens in 1000-jaar' stortregen.
Maar de notie "1000-jarige storm" zou ik met een kilootje zout nemen, met welke grootteorde je dat moet verkleinen, is moeilijk in te schatten.
Maar mocht iedereen in Vlaanderen al uit overstromingsgebied en overstromingsgevoeliggebied wegblijven, het zou het alvast wat makkelijker (en goedkoper bij overstromingen) maken.
Iemand een gokje wat het fratske van vorige week gaat kosten, in België alleen al (los van NL, DE, AT, ...)?
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Dat klopt en als de notaris z'n job een beetje serieus neemt dan overloopt hij met u alle documenten... redelijk laat natuurlijk want dan ben je al aan 't kopen...
Volgens mij staat het ook gewoon in zowat elke immoadvertentie tegenwoordig.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
SimpelJoe de Mannen schreef:Dat klopt en als de notaris z'n job een beetje serieus neemt dan overloopt hij met u alle documenten... redelijk laat natuurlijk want dan ben je al aan 't kopen...
J.
Opschortende voorwaarde in je bod zetten …
“Goed is niet gelegen in overstromingsgevoelig, … enz. gebied”
Alleen zo ben je zeker dat je onder de verkoop uit kan zonder kosten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
- Bedankt: 70 keer
Of 200 liter water op 24 uur het water in een rivier laat stijgen met 5 Meter denk van niet.
Als ze ergens een kraan open draaien (stuwdam) en duizenden m3 water afvoeren zal veel eerder een stijging veroorzaken van een paar meters.
En de kraan en de liters neerslag .....
Natuurlijk het is zomer en het moment om onderhoudswerken uit te voeren.
En dan komt er een regen zone die blijft plakken.
Eens in de hoeveel jaar die combinatie die alles uit de hand laat lopen.
2021 is zo een jaar.
Er zijn ergens fouten gemaakt dat is zeer zeker en heel menselijk.
Als ze ergens een kraan open draaien (stuwdam) en duizenden m3 water afvoeren zal veel eerder een stijging veroorzaken van een paar meters.
En de kraan en de liters neerslag .....
Natuurlijk het is zomer en het moment om onderhoudswerken uit te voeren.
En dan komt er een regen zone die blijft plakken.
Eens in de hoeveel jaar die combinatie die alles uit de hand laat lopen.
2021 is zo een jaar.
Er zijn ergens fouten gemaakt dat is zeer zeker en heel menselijk.
- heist_175
- Elite Poster
Als zelfs maar 10% van de provincie Luik zo'n hoeveelheid krijgt, valt er 77miljoen kuub. Dat krijg je niet weg met een emmertje héfendtje schreef:Of 200 liter water op 24 uur het water in een rivier laat stijgen met 5 Meter denk van niet.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
We liggen op 80m van de zeespiegel, iets lager dan een paar kilometer over aan de taalgrens in Wallonie.heist_175 schreef:
Vergeet ook niet op meer macro schaal te kijken: als er wat hoger een waterbom barst, wat dan? Hoe liggen de kaarten op een 50km schaal?
Wij zitten lokaal 2m hoger dan omliggende straten en 15m hoger dan de omliggende regio's.
Wat meer richting Leuven en Diest ligt het terug een tiental meter lager.
Na wat er van info bovenkomt lijkt een overstroming zoals er nu is geweest niet snel meer voor te vallen.
Kanten Malmedy en Robertville hebben ze preventief maatregelen genomen en hebben ze een week op voorhand al maatregelen getroffen door de barrages stilletjes te laten leeglopen. Toen het water aan de twee dammen begonnen te stijgen hebben ze af en toe terug wat gelost en konden ze de ramp van Luik vermijden.
In Eupen vonden ze dat niet nodig. Nu wanneer er uiteindelijk geen regen zou vallen en de barrage werd preventief geledigd er was ook wel een risico zonder drinkwater te zitten.
Heb op de plannen nu wel gezien dat er een vat van 300.000L opvang onder een woning wordt voorzien, maar dan nog.heist_175 schreef:
Niet zo moeilijk te vatten:
- gemeente krijgt meer inkomsten door die nieuwe bewoners
- (toekomstige) bewoners kunnen een mooie stek kopen/bouwen
- verzekeraars centraliseren die risico's, waardoor iedereen meebetaalt voor die onzin
- als het echt uit de hand loopt, betaalt Vlaanderen of federaal de factuur (lasten voor het hogere niveau, lusten voor de gemeente)
Daar dan nog, daar willen gaan wonen is een groot risico.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
- heist_175
- Elite Poster
300m³ lijkt veel op papier, maar is het - afhankelijk van de ligging - dus echt niet.decat schreef:Heb op de plannen nu wel gezien dat er een vat van 300.000L opvang onder een woning wordt voorzien, maar dan nog.
Als de woningen wat lager liggen dan de rest (wat je aangeeft in uw eerste verwijzing), moet het niet al te gek veel regenen om daar een veelvoud van de neerslag te bekomen.
Als een kleine wijk (50 woningen, elk 600m²) daarheen afwatert, krijg je de neerslag van 30'000m² te verwerken.
Als er dan 50mm neerslag valt, wat perfect normaal is in Vlaanderen (zelfs geen code oranje), krijg je wel 1500m³ water te slikken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
- Bedankt: 67 keer
Het probleem is dus net dat afwateren. Als iedereen het regenwater zo snel mogelijk wil afvoeren, dan komt alles in de laagste gebieden terecht.
Het bufferen, vasthouden, insijpelen was een natuurlijk proces dat we eeuwenlang onder de knie hadden. Enerzijds door de natuur zelf (bossen, moerassen, winterbeddingen) en anderzijds hoe de bewoning en de landbouw ingericht waren. Landbouwpercelen waren kleine akkers, met natuurlijke afboording in de vorm van hagen, beken, poelen en bosjes.
De modernisering en de verdichting hebben dat omgekeerd: ontbossing, grote landbouwpercelen die aanleiding geven tot grote afstroming en erosie en uiteraard de verharding van woongebieden.
En de grootste idiotie van de voorbije eeuw is het volbouwen van de overstromingsgebieden en de natuurlijke
Allemaal een gevolg van het totaal ontbreken van ruimtelijke ordening door een gebrek aan visie van de overheden en het winstbejag van grondbezitters, speculanten en ontwikkelaars.
Die watertoets is dus een goede zaak, maar blijkbaar nog niet voldoende gekend bij de mensen.
Een anekdote die ik meemaakte toen men aan het werken was aan die watertoets. Hij was dus nog niet zo gemakkelijk raadpleegbaar als nu.
Ik was kandidaat koper van een pand, een voormalige watermolen die qua ligging dus mooi op de samenvloeiing lag van 2 beken.
Een oud pand dat er dus al minstens 100 jaar stond. Wat overstromingen betreft was ik dus nog niet dadelijk gealarmeerd omdat ik dacht dat men in de periode dat het gebouwd is die fouten niet maakte.
Maar omdat ik professioneel in aanraking gekomen was met wat men in ruimtelijke ordening "zonevreemdheid" noemt vroeg ik aan de makelaar naar de status en die moest toegeven dat het gebouw inderdaad zonevreemd was als het niet meer gebruikt werd als watermolen of landbouwbedrijf. Zonevreemdheid betekende in die tijd dat men zonevreemde gebouwen wou laten verdwijnen met de tijd. Enkel instandhoudingswerken waren toegestaan (dak repareren wel, velux plaatsen niet) .Vernieuwingswerken of verbeteringswerken mochten enkel uitgevoerd worden door de toenmalige bewoners. Nieuwe eigenaars (= ik dus als kandidaat koper) hadden dat recht niet wat het pand vrijwel waardeloos zou maken naar verkoop toe. U begrijpt mijn argwaan om niet in die val te trappen.
Maar daar moest ik me helemaal geen zorgen over maken beweerde de makelaar. De wetgeving was intussen aangepast (afgezwakt dus) en een bestemmingswijziging was zeker nog mogelijk: woonhuis of zelfs een B&B waren opnieuw mogelijk, inclusief de verbeteringswerken die daarvoor nodig waren.
Dus ik weer wat opzoekingswerk gedaan om dit verhaal te checken en inderdaad: die versoepeling bestond echt maar er was één uitzondering: het pand mocht niet in een overstromingsgebied liggen. Die overstromingskaarten waren op dat moment dus in opmaak en na wat zoekwerk kon ik ze inkijken. En inderdaad: het volledige perceel stond ingekleurd als overstromingsgebied.
De makelaar probeerde dat nog te ontkrachten en vertelde onder andere dat er sinds mensenheugenis geen overstromingen waren geweest.
Dat bleek uit mijn opzoekingswerk dik gelogen en dat loste ook het vergunningsprobleem niet op.
Dus heb ik toen wijselijk afgehaakt. De personen die ik geraadpleegd heb vertelden mij dat het pand in die situatie amper verkoopbaar was tenzij de koper mogelijks iets zou kunnen veranderen aan zonevreemdheid of iets met landbouw zou doen .
Enige tijd nadien merkte ik dat er een openbaar onderzoek was voor de verbouwingen aan het pand. Aanvrager was een advocatenkantoor dat lokaal ook politiek goed ingebed zat. Op aanvraag vermeldde men paardenstallen als vorm van landbouwactiviteit.
Kortom: een kapitaalkrachtig persoon heeft daar een koopje kunnen doen omdat zij de zonering en de vergunning wel geregeld kregen.
En dan komt het karma-monent: vorige week is het betreffende pand volledig ondergelopen bij de overstroming. Dat hadden ze dus niet kunnen regelen.
Het bufferen, vasthouden, insijpelen was een natuurlijk proces dat we eeuwenlang onder de knie hadden. Enerzijds door de natuur zelf (bossen, moerassen, winterbeddingen) en anderzijds hoe de bewoning en de landbouw ingericht waren. Landbouwpercelen waren kleine akkers, met natuurlijke afboording in de vorm van hagen, beken, poelen en bosjes.
De modernisering en de verdichting hebben dat omgekeerd: ontbossing, grote landbouwpercelen die aanleiding geven tot grote afstroming en erosie en uiteraard de verharding van woongebieden.
En de grootste idiotie van de voorbije eeuw is het volbouwen van de overstromingsgebieden en de natuurlijke
Allemaal een gevolg van het totaal ontbreken van ruimtelijke ordening door een gebrek aan visie van de overheden en het winstbejag van grondbezitters, speculanten en ontwikkelaars.
Die watertoets is dus een goede zaak, maar blijkbaar nog niet voldoende gekend bij de mensen.
Een anekdote die ik meemaakte toen men aan het werken was aan die watertoets. Hij was dus nog niet zo gemakkelijk raadpleegbaar als nu.
Ik was kandidaat koper van een pand, een voormalige watermolen die qua ligging dus mooi op de samenvloeiing lag van 2 beken.
Een oud pand dat er dus al minstens 100 jaar stond. Wat overstromingen betreft was ik dus nog niet dadelijk gealarmeerd omdat ik dacht dat men in de periode dat het gebouwd is die fouten niet maakte.
Maar omdat ik professioneel in aanraking gekomen was met wat men in ruimtelijke ordening "zonevreemdheid" noemt vroeg ik aan de makelaar naar de status en die moest toegeven dat het gebouw inderdaad zonevreemd was als het niet meer gebruikt werd als watermolen of landbouwbedrijf. Zonevreemdheid betekende in die tijd dat men zonevreemde gebouwen wou laten verdwijnen met de tijd. Enkel instandhoudingswerken waren toegestaan (dak repareren wel, velux plaatsen niet) .Vernieuwingswerken of verbeteringswerken mochten enkel uitgevoerd worden door de toenmalige bewoners. Nieuwe eigenaars (= ik dus als kandidaat koper) hadden dat recht niet wat het pand vrijwel waardeloos zou maken naar verkoop toe. U begrijpt mijn argwaan om niet in die val te trappen.
Maar daar moest ik me helemaal geen zorgen over maken beweerde de makelaar. De wetgeving was intussen aangepast (afgezwakt dus) en een bestemmingswijziging was zeker nog mogelijk: woonhuis of zelfs een B&B waren opnieuw mogelijk, inclusief de verbeteringswerken die daarvoor nodig waren.
Dus ik weer wat opzoekingswerk gedaan om dit verhaal te checken en inderdaad: die versoepeling bestond echt maar er was één uitzondering: het pand mocht niet in een overstromingsgebied liggen. Die overstromingskaarten waren op dat moment dus in opmaak en na wat zoekwerk kon ik ze inkijken. En inderdaad: het volledige perceel stond ingekleurd als overstromingsgebied.
De makelaar probeerde dat nog te ontkrachten en vertelde onder andere dat er sinds mensenheugenis geen overstromingen waren geweest.
Dat bleek uit mijn opzoekingswerk dik gelogen en dat loste ook het vergunningsprobleem niet op.
Dus heb ik toen wijselijk afgehaakt. De personen die ik geraadpleegd heb vertelden mij dat het pand in die situatie amper verkoopbaar was tenzij de koper mogelijks iets zou kunnen veranderen aan zonevreemdheid of iets met landbouw zou doen .
Enige tijd nadien merkte ik dat er een openbaar onderzoek was voor de verbouwingen aan het pand. Aanvrager was een advocatenkantoor dat lokaal ook politiek goed ingebed zat. Op aanvraag vermeldde men paardenstallen als vorm van landbouwactiviteit.
Kortom: een kapitaalkrachtig persoon heeft daar een koopje kunnen doen omdat zij de zonering en de vergunning wel geregeld kregen.
En dan komt het karma-monent: vorige week is het betreffende pand volledig ondergelopen bij de overstroming. Dat hadden ze dus niet kunnen regelen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Bestaat er iets gelijkaardig voor Wallonië ?
Ben aan het kijken voor vakantie in de Ardennen eind augustus en zou wel handig zijn van te weten of een bepaalde plaats geimpacteerd geweest is door de recente overstromingen.
Ben aan het kijken voor vakantie in de Ardennen eind augustus en zou wel handig zijn van te weten of een bepaalde plaats geimpacteerd geweest is door de recente overstromingen.