kijken voor zelfstandige in bijberoep te worden.

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Hi
Wie kent er ene goede site daar voor of kan mij daarvoor helpen.
Wil eerst zien of het concreet haalbaar is.

Bv hoe de verkoopprijs bepalen en zo
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Unizo? Toen ik in 2008 zelfstandige in bijberoep werd, gaven ze gratis infosessies. Ze maken natuurlijk niet gratis je business case.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

hoe ik niet
maar iemand die mij anders even kort op weg helpt
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Tip: passeer eerst eens bij een accountancy kantoor. De eerste sessie is bij de merendeel gratis. Die gaan je goed op weg zetten, en gaan je wss meer up to date info kunnen geven naar wettelijke vereisen toe.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Voor Vlaanderen is er Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO) om startende ondernemers op weg te helpen.

Telefoon: 0800 20 555
https://www.vlaio.be/nl
https://www.vlaanderen.be/starten-met-een-eigen-zaak

Ben dat een poosje geweest. Kan zeer beperkt zijn. Enkelvoudige boekhouding (heb dat nog gedaan in een paar schriftjes) Vrijstelling van BTW-plicht (je kunt dan ook geen btw terugvorderen). Minimale sociale bijdragen. Zelf deel 2 van de personenbelasting invullen.

Maar dat is enkel bij zeer minimale activiteiten. Het is snel vrij complex die administratie en dan ga je hulp nodig hebben.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Heel belangrijk is daarbij of je voldoende "verschillende" facturatie-adressen kunt oplijsten, zoniet gaat men je als schijn-zelfstandige bestempelen...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

wied schreef:Heel belangrijk is daarbij of je voldoende "verschillende" facturatie-adressen kunt oplijsten, zoniet gaat men je als schijn-zelfstandige bestempelen...
Deze dooddoener zie ik met de regelmaat van de klok passeren, maar is niet correct.

Ik werk ondertussen zo'n 10 jaar als zelfstandige in bijberoep en 99% van mijn inkomsten komen al die jaren van 1 en dezelfde klant.

Het wordt pas een probleem als je zelfstandige activiteit je hoofdinkomen is en je slechts 1 klant hebt (en dan nog... een groot deel van architecten werkt op die manier).
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

wied schreef:Heel belangrijk is daarbij of je voldoende "verschillende" facturatie-adressen kunt oplijsten, zoniet gaat men je als schijn-zelfstandige bestempelen...
Mijn activiteit was een schijnzelfstandigheid. Vele jaren later heb ik daar nog een brief over gekregen dat mijn werkgever een boete had gekregen daarvoor. Mijn zelfstandigheid was toen al lang afgesloten en ik heb er geen problemen mee gehad.

Als je zelfstandige bent moet je oppassen met SABAM. Die [censuur] hebben van een incassobureau een forfaitaire aanrekening gezonden. Ben toen met die brief naar dat incassobureau gegaan, heb op die brief geschreven dat er in mijn niet-bestaande winkel geen muziek speelt en heb daar verder niets meer van vernomen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ben 77+ nu, des te beter dat ondertussen hieraan verholpen werd :-D
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

ik zit met volgende vraag eigelijk
een bepaald product kost mij 42 € exclusief btw als aan koop prijs.
Dus vermoed ik dat ik op die 42 € nog btw betaal.
Maar als ik het goed heb mag ik deze btw terug vorderen van de belasting.

Als ik het goed snap kan ik eigenlijk vertrekken van mijn inkoopprijs exclusief btw en dan bv 10 % wist bij doen en dan nog btw naar de eindkant
verkoopprijs is aankoopprijs ex btw + winstmarge +btw dan juist ?
En wat met verzendingskosten die mijn leverancier mij aanrekent ?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Als je nog met deze basisvragen zit zou je jezelf toch wat beter moeten informeren of zelfs fundamenteel afvragen of zelfstandigheid wel iets voor jou is. (als je de termen BTW en belasting door elkaar haalt).

En als je spreekt over bijberoep: hoeveel zal naar schatting je jaaromzet zijn? Want onder de €25.000 ben je niet BTW plichtig. Dus geen BTW aan te rekenen (en bijgevolg ook niet recupereren).

Alle sociale verzekeringskassen hebben een startersloket. In principe kunnen kunnen zij als uniek loket alle administratie doen om te starten. En je kan er ook veel info krijgen over het zelfstandigen-statuut.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Heeft u geen bedrijfsbeheer gehad?
Dit is namelijk iets dat redelijk in het begin aan bod komt.
En ja, ik weet dat het niet meer verplicht is tegenwoordig...

Je koopt dus iets aan, aan 42 euro exBtw.
Leverancier vraagt bijvoorbeeld 5 euro verzending (ook onderhevig aan BTW).
Dan betaalt u dus 49 euro exBtw.

U wilt 10% marge: 4.90 euro.
U verkoopt dus aan 53.90 euro exBtw.

Op alles rekent u het juiste BTW tarief aan (ik ga er gemakzuchtig vanuit dat dit 21% is).

Dus u betaalt dan 59.29 euro aan uw leverancier (inBtw).
U verkoopt aan 65.22 (inBTW).
U verschil bestaat uit 4.90 winstmarge en 1.03 euro BTW.
Dat laatste dient u dan te storten aan de BTW, op het einde van het kwartaal of jaar.

Als u denkt dat u op jaarbasis onder de 25.000 euro zult blijven, is het mogelijks beter om vrijgesteld te worden.
Dan hoeft u zich niets aan te trekken van die BTW.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

als ik dat laaste doe dus geen btw aanvragen dan kan ik toch de btw niet terug vorderen die ik betaald heb bij levering?
En wat als ik inkoop met btw ?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Nee, en er ook geen aanrekenen.

Fictief voorbeeld van hierboven verder gezet:
U betaalt 59,29 euro aan de leverancier, en dat is uw totale kost (hoeft niet meer uitgesplitst te worden naar verschillende posten).
U verkoopt aan 65,22 euro (ook zoals hierboven gesteld).
Hierboven werd dat dan 4.90 winstmarge, 1.03 euro BTW.
In dit geval (bij vrijstelling) wordt dit 5.93 euro winstmarge.

Enkel maar als u B2B werkt, zullen uw klanten "gekloot" zijn.
Richting particulieren maakt het voor hun niets uit.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

maar wat als ik moet inkopen met btw
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

U koopt altijd in mét BTW (behalve intracommunautair).
In plaats van dit te splitsen in aankoop en BTW, is dat bedrag integraal uw aankoop, de BTW doet er niets meer toe.
Het is stukken eenvoudiger op die manier...

Enkel intracommunautair moet u oppassen: normaal wordt er dan geen BTW gerekend.
U dient ofwel door te geven dat u vrijgesteld bent, ofwel geen BTW-nummer mee te geven, ofwel een bijzonder listing te maken.
Let wel: dit laatste moet als je meer dan 10.000 per jaar intracommunautair uitgeeft.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Sorry, ik wil niet lastig doen of je aanvallen, maar ik heb je bovenstaande vragen nog eens gelezen en die geven een redelijke schijn van naïviteit.

Ik weet dat je zo maar een cijfervoorbeeld geeft, maar een winstmarge (bruto) van 10% is niet realistisch. Als handel je activiteit is dan is die marge dus je inkomen. In bijberoep lijkt dat niet zo kritisch maar van die marge moet je dus al je kosten betalen waaronder sociale lasten, boekhoudkosten, financiering, belastingen en allerlei vaste kosten (die je voor het gemak nu wellicht niet meerekent maar die uiteraard wel betaald moeten worden).

Die naïviteit is de meteen de voornaamste reden waarom zo veel mensen verleid worden tot kettingverkoop, multi level marketing en allerlei zelfstandige verkoopsactiviteiten om dan na hele tijd werken, stress, investeren en geld verliezen er slechter aan toe zijn dan voordien.

Als bovenstaande niet voor jou van tel is, des te beter. Maar ik heb toch het gevoel dat je je nog heel erg moet informeren voor je er aan begint.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

stel het product kost mij 50,82 inclusief btw
als ik het stels van geen btw gebruik kan ik de btw die ik hier boven betaald heb toch niet terug krijgen
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

glda19 schreef:stel het product kost mij 50,82 inclusief btw
als ik het stels van geen btw gebruik kan ik de btw die ik hier boven betaald heb toch niet terug krijgen
Bij mijn weten zal je bij geen 1 van de twee stelsels btw kunnen terugvorderen voor de producten die je aankoopt om te verkopen. Of toch niet zoals jij denkt dat dit gaat.




Je zal ALTIJD btw betalen aan de verkoper, behalve bij buitenlandse bedrijven en dan moet je zelf de btw betalen aan de overheid.

Het wegvallen van de btw aangifte maakt het gewoon makkelijker en mogelijks winstgevender. Als je een fout maakt bij je btw aangifte dan krijg je een boete. Je mag 1 keer om de 4 jaar in de fout gaan en je moet dan ook nog voldoen aan de voorwaarden voor de kwijtschelding.
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

dit komt uit de chat van met medewerker van unizo
Anders: u betaalt vb 100 € plus 21 € BTW. Die 21 mag u opnieuw aftrekken via uw aangifte. U verkoopt voor 110 waarbij u nog 21% BTW bijtelt.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Ik zou mijn tijd daar echt niet aan verspillen en gewoon leuke dingen doen die niet teveel inspanning vragen. Zijn er geen leuke nieuwe games op de markt?
FullHD
Pro Member
Pro Member
Berichten: 326
Lid geworden op: 27 mei 2008, 12:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 15 keer

Die 21% BTW op 110€ die je aan je klant aanrekent, die mag je niet bijhouden hé. Die moet je doorstorten aan Vadertje Staat.

Dus:
Je betaalt 100€ + 21€ BTW = 121€. Die 21€ BTW mag je terugvorderen.
Je vraagt 110€ + 23,10€ BTW = 133,10€. Die 23,10€ BTW moet je doorstorten.
Je maakt dus 10€ winst en moet netto 2,10€ BTW doorstorten.
BTW-administratie kost tijd en geld.

Als je vrijgesteld bent van BTW:
Je betaalt 121€.
Je vraagt 133,10€. Je maakt 12,10€ winst.
Of je vraagt 131€ en je maakt 10€ winst.
Geen gedoe met BTW-aangiften.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Na de vragen al beantwoord te hebben, en het toen al voorgesteld te hebben.
Na het gelezen te hebben van de antwoorden die daarop gekomen zijn.

Met alles in gedachte te houden, kan ik slechts 1 iets aanraden:
https://www.syntra-mvl.be/opleidingen-bedrijfsbeheer
(Of een locatie dichter bij huis)

De nood aan een basiscursus lijkt mij hier immers enorm hoog.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

blaatpraat schreef:Met alles in gedachte te houden, kan ik slechts 1 iets aanraden:
https://www.syntra-mvl.be/opleidingen-bedrijfsbeheer
(Of een locatie dichter bij huis)

De nood aan een basiscursus lijkt mij hier immers enorm hoog.
Sinds 2018 is bedrijfsbeheer niet meer verplicht om te starten als zelfstandige. Neem een goeie accountant onder de arm, een goeie is geld waard.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Niet meer verplicht, akkoord, maar daarom zeker geen slecht idee.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

@fullhd
Bedankt eindelijk eens goed uit gelegd.
Maar 1 zaak snap ik nog niet.
Wat als ze zeggen vb uw prijs is bv 100 € ex btw.
Moet ik dan nog btw betalen. dus is de prijs dan 121 die ik moet betalen als aankoopprijs ?

En stel ik koop iets waar de mijn aankoopprijs met btw is. Dus als ik het goed begrijp dan mag ik deze aftrekken of niet.

Mensen al vast bedankt voor uw medewerking
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Koop je in België? Dan zal een aankoopprijs excl btw quasi altijd aangevuld worden met btw.

Als je vrijgesteld bent van btw regeling dan koop je aan aan de prijs incl btw en dan verkoop je aan de prijs die je wenst zonder dat je daar btw gaat op aanrekenen. Van aftrek btw of afstaan van btw aan de staat is dan geen sprake.

Op 10 pct winstmarge kan je niet leven denk ik. Daarmee dek je nooit je vaste kosten plus een stuk verloning.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Als bijberoeper ligt dat toch iets anders.
Wanneer je van thuis werkt heb je vaak geen extra kosten, maar kan je wel een deel van je normale (gezins)kosten inbrengen.


Maar goed, het lijkt me best om een boekhoudkantoor te zoeken dat zich toespitst op kleine zaken en eens te praten met die mensen.
Je zal hen toch nodig hebben, dus beter nu al zoeken en het gesprek aangaan.
Ze weten perfect wat magen niet mag en wat je extra kan inbrengen zonder problemen waar jij misschien niet aan dacht.
Ze kosten wat, maar normaal gezien is een boekhouder goud waard.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Stel dat je 15k omzet draait in bijberoep dan maak je netto 1500 euro winst. Een boekhouder kost je een paar honderd euro. Een computer, elektriciteit, je tijd, telefoon, Internet, een plaats waar je werkt,... Ga je dat daar allemaal van betalen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Mensen is maar een bv he

zal eens een concreet bv aan halen
Ik koop in aan 42 € ex btw dus aankoopprijs met btw 50,82
Betaalde btw = 8,82 €
Dus ik neem 23 % winst op mijn prijs zonder btw dus =51,66 €
de verkoopprijs is dus 51.66 *1,21=62,5€
btw op verkoop is 10,85
dus te storen btw = 10,85-8,82 =2,03 €
dus mijn winst is dan 9,66 €

en wat met de verzend kosten die de leverancier aanrekent hoe die verwerken
Laatst gewijzigd door glda19 op 18 aug 2020, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Goztow schreef:Stel dat je 15k omzet draait in bijberoep dan maak je netto 1500 euro winst. Een boekhouder kost je een paar honderd euro. Een computer, elektriciteit, je tijd, telefoon, Internet, een plaats waar je werkt,... Ga je dat daar allemaal van betalen?
Die 10% dat een tussenpersoon verdient is daarentegen een belangrijke reden dat online kopen via ali en consoorten zo goed draait.
Waarom zou de consument 10% meer betalen dan absoluut nodig?
Waarom mag de consument niet rechtstreeks bij een groothandel bestellen?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4657
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 344 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Stel dat je 15k omzet draait in bijberoep dan maak je netto 1500 euro winst. Een boekhouder kost je een paar honderd euro. Een computer, elektriciteit, je tijd, telefoon, Internet, een plaats waar je werkt,... Ga je dat daar allemaal van betalen?
Euh, ja.
Het gaat hier over BIJberoep.
Ik verkoop geen goederen, maar diensten, maar toch lijkt wat jij hier aantoont nog de moeite.
Zowat alle kosten die je opnoemt zijn er nu al, gewone dagdagelijkse kosten die iedereen heeft. Alleen kan je die kosten nu ook inbrengen als beroepskosten.
Deze en ook een stuk van je hypotheek, je kadastraal inkomen, km’s van je auto, water, gas,...

Zolang je van thuis uit kan opereren en je in bijberoep blijft is dat geen probleem. Zeker als je je jaarlijkse winst onder de €1470 kan trekken. Daar heb je dan weer een boekhouder voor nodig die jou goed kan adviseren.

Vergeet ook niet dat eventueel verlies van je bijberoep wordt samen genomen met je inkomsten uit je hoofdberoep waardoor je je belastingen daar naar beneden kan duwen.

Er zijn bijvoorbeeld genoeg auto liefhebbers die zich registreren als garagist in bijberoep om hun kosten deels te recupereren.
Laatst gewijzigd door cadsite op 18 aug 2020, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

devilkin schreef:Niet meer verplicht, akkoord, maar daarom zeker geen slecht idee.
Zeker, of het nu dit is of iets anders het is nuttig een flauw gedacht te hebben waarover iets gaat. Zodat als de mensen die in uw opdracht bepaalde taken uitvoeren u iets uitleggen u een beetje kunt volgen. Of voldoende inzicht hebt om door te hebben als er iets echt niet juist is.

Ik heb al gesproken met zelfstandigen die niet weten wat hun ondernemingsnummer is. Ze kennen wel hun BTW-nummer , wat het ondernemingsnummer is met BE ervoor.

Dat geeft bij mij een zeer slechte indruk; als die zoiets elementair al niet weten ....?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

@cadsite ja wat je zegt, klopt wel, echter ben ik ervan overtuigd dat het het voor die som allemaal niet waard is. Als ik zie wat voor een tijd ik steek in administratie, opvolging, ... Maar dat moet ieder voor zich opmaken. En dan is er nog je stockrisico als je goederen verkoopt. Bij verkoop van diensten is dit minder aanwezig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

glda19 schreef: en wat met de verzend kosten die de leverancier aanrekent hoe die verwerken
Verzendkosten zijn deel van uw aankoopkost hé ...

40 EUR aankoop, 3 EUR verzendkosten = 43 EUR excl. BTW, en daar reken je je marge op.
Als je 10 stuks koopt aan 40 EUR/stuk en de verzendkosten bedragen 10 EUR, dan is jouw 'aankoopprijs' per stuk 41 EUR
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Colemantrea
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jul 2021, 11:49

Modbreak:
AI-spam
Zelfstandigen mogen geen werkgever en werknemers hebben. Deze categorie omvat burgers die inkomsten ontvangen uit hun persoonlijke arbeidsactiviteiten.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”