inloggen op werkvpn in buitenland (en zogenaamd thuis)

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik sluit me aan bij "verlof is verlof".
Hoewel ook ik in het onderwijs ook in het verlof al wel ns ging werken.
Het verschil is dat dat dan is wanneer *ik* daar zin in heb.

"Kom je werken dit verlof?"
"Ja."
"Wanneer?"
"Wanneer ik zin heb, of het een keer te slecht weer is voor andere dingen."

En de occasionele toer op zondag om te zien of er geen grote mankementen waren voor de opstart op maandag.
En ja, als de avondlessen een keer belden omdat er iets plat lag, en ik had tijd, dan passeerde ik wel ns.

Maar verder moet het mijn keuze zijn.
In bedrijven moeten ze maar zien dat ze eventjes zonder mij verder kunnen.
Het klopt overigens dat veel omgevingen te weinig documenteren, maar om letterlijk *alles* in een draaiboek vast te leggen, heb je gewoon 1 of 2 extra mensen nodig die niks anders doen dan documentatie opvolgen.
De besparing op IT is vaak zo dat de ITers de extra uren die nodig zijn om goed te documenteren gewoon niet hebben.

En laat ons eerlijk zijn: we hebben allemaal ook wel onze geheime trucjes, die we niet vertellen omdat we niet overbodig willen worden.
De spreekwoordelijke "5 euro om een knop in te drukken, 95 euro om te weten welke knop".
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ITnetadmin schreef:En laat ons eerlijk zijn: we hebben allemaal ook wel onze geheime trucjes, die we niet vertellen omdat we niet overbodig willen worden.
De spreekwoordelijke "5 euro om een knop in te drukken, 95 euro om te weten welke knop".
Euh nee, iedereen mag weten wat en hoe ik het doe.
Collega's hebben toch ook voldoende te doen om met hun eigen werk bezig te zijn en vice versa.
Er blijven genoeg dingen over die ik alleen weet.
(Tijdsgebrek, geen interesse in niche, ...)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Doet me terugdenken aan een reactie ooit van een chef: "Het kerkhof ligt vol met onmisbaren". Da's waar zei ik, ga het in het vervolg dan daar maar vragen :lol:

En je moet niet bang zijn dat procedures u volledig vervangen, ervaring maakt dat je dingen veel sneller en beter kan dan iemand die het eerst nog moet opzoeken en onder de knie krijgen.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Dizzy schreef:Klopt, maar veel bedrijven hebben nog te weinig procedures die goed gedocumenteerd zijn.
Of zoveel documentatie (vaak niet up to date) dat het gewoon niet meer te vinden is in die berg.

Het meeste wat iemand weet staat trouwens ondertussen wel ergens op internet... maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Men mag dat niet centraliseren maar laten onderhouden door de mensen die het ook gebruiken. Dat is de verantwoordelijkheid van iedere teammanager. Zijn uw procedures niet in orde dan zit je zelf met de gebakken peren en kan je boven gaan uitleggen waarom dat zo is.

Alles is te vinden op internet, het staat tussen al de rest :lol:

Belangrijke functies moeten gedocumenteerd worden of er komt vroeg of laat miserie van. Het kan je ook geld besparen dus het louter als kost bekijken is kortzichtig. Ook bij de opleiding van nieuwkomers is het van goudwaarde.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
hendrake
Pro Member
Pro Member
Berichten: 269
Lid geworden op: 19 sep 2012, 16:45
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 12 keer

Zoals de meeste reacties hier: niet doen. Op een dag gaat er iets mis en dan heb je veel miserie en je werkgever waarschijnlijk ook. Eerlijk duurt het langst.

Als je sowieso met een VPN moet inloggen (en niet gewoon via de cloud overal bij kan) dan heb je waarschijnlijk een functie of bedrijf waar veiligheid een belangrijk punt is. Dan is het ook niet raar dat ze logins via een vpn van op een onbekende locatie als verdacht markeren.

Ga er over in gesprek met je werkgever. Als je dat niet ziet zitten dan betekent dat dat er onvoldoende wederzijds vertrouwen is en dat is een reden te meer om niet stiekem in het buitenland te gaan zitten inloggen.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”